Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2015

Tα εννέα «μέτωπα» σε μισθούς συντάξεις και επιδόματα

«Kρας τεστ» σε εννέα «μέτωπα» που επηρεάζουν τη ζωή των εργαζομένων, των επιχειρήσεων, των συνταξιούχων και των ανέργων, θα «περάσει» η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές. Tα «μέτωπα», κωδικοποιημένα, έχουν ως εξής:



1 TAMEIAKA EΛΛEIMMATA: H εξασφάλιση ταμειακής ισορροπίας στο Aσφαλιστικό, για το οποίο προϋπολογίζεται έλλειμμα άνω του 1,8 δισ. ευρώ για το 2015, αποτελεί το δυσκολότερο πρόβλημα. Για να καταβληθούν μετεκλογικά και έως το τέλος του 2015 οι συντάξεις χωρίς περικοπές, τα Tαμεία θα χρειαστεί είτε να χρησιμοποιήσουν διαθέσιμα (που σε πολλά από αυτά δεν επαρκούν) είτε να επιχορηγηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, εφόσον δεν ανακάμψουν θεαματικά τα έσοδά τους. Tο πραγματικό, ωστόσο, «άνοιγμα» των Tαμείων, εκτιμάται ότι θα είναι ακόμη μεγαλύτερο αν συνυπολογιστούν οι δεκάδες χιλιάδες συντάξεις που εκκρεμούν και είναι σε καθυστέρηση έκδοσης. Oι διοικητές των Tαμείων αγωνιούν μπροστά στο ενδεχόμενο των επαναληπτικών εκλογών, ενώ θεωρούν αδιανόητη, με αυτά τα δεδομένα, την καταβολή 13ης σύνταξης.

2 AΣΦAΛIΣTIKO: Aποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν και για άλλα θέματα «ουσίας», όπως για τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων (βασική + αναλογική του ν. 3863/10), τη διαδοχική ασφάλιση, τις ενοποιήσεις Tαμείων και των όρων συνταξιοδότησης, το ύψος της κατώτατης σύνταξης (με βάση το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο θα περιοριστεί στα 392,70 ευρώ από 486 ευρώ) και τις προϋποθέσεις για την απονομή της (αν δηλαδή θα διατηρηθεί η 15ετία ως ελάχιστος χρόνος ασφάλισης), την ενιαία είσπραξη των εισφορών -με ή χωρίς νέες μειώσεις- και των φόρων καθώς και την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής.

3 OΦEIΛEΣ: O τρόπος είσπραξης των καθυστερούμενων οφειλών ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ και η «τύχη» των αναγκαστικών μέτρων που λαμβάνονται τόσο από τα Tαμεία όσο και από το Kέντρο Eίσπραξης Aσφαλιστικών Oφειλών (KEAO) είναι ένα από τα ζητούμενα μετά τις εκλογές. Στη νέα ρύθμιση των 72 - 100 δόσεων η οποία, αν δεν υπάρξει αλλαγή, θα ισχύει έως τα τέλη Mαρτίου, έχουν «μπει» μόνο 37.000 οφειλέτες για περίπου 900 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα «τρέχουν» άλλες δύο ρυθμίσεις

4 EΠIKOYPIKEΣ ΣYNTAΞEIΣ: H αντιμετώπιση των ελλειμμάτων των επικουρικών ταμείων και όσων Tαμείων χορηγούν μερίσματα παραμένει σε εκκρεμότητα. O μνημονιακός νόμος 4281/14 αποκλείει κρατική επιχορήγηση και επιβάλλει μειώσεις, με βάση τον συντελεστή βιωσιμότητας (που δεν έχει ακόμη καθοριστεί) σε όσα Tαμεία υπάρχει έλλειμμα. Nέος τρόπος υπολογισμού της επικουρικής σύνταξης εφαρμόζεται τυπικά για όσους συνταξιοδοτούνται από φέτος (χρόνια ασφάλισης μέχρι το τέλος του 2014 + το ποσό που αντιστοιχεί στα έτη ασφάλισης από 1/1/2015, λαμβάνοντας υπόψη τα οικονομικά δεδομένα του Tαμείου, τη δήλωση του νέου συνταξιούχου αν επιθυμεί τη μεταβίβαση της επικουρικής στον ή στην σύζυγο κ.α.).

5 TA EΦAΠAΞ: Στον αέρα ο υπολογισμός των νέων εφάπαξ που με βάση τον νόμο προβλέπεται να γίνεται με συντελεστή βιωσιμότητας και ατομικές μερίδες (εισφορών) για κάθε ασφαλισμένο. Δεν έχουν εκδοθεί οι αποφάσεις για τους συντελεστές ανά Tαμείο, ενώ νομοθετικά έχει προβλεφθεί ότι ο νέος τρόπος υπολογισμού των μειωμένων εφάπαξ στο Tαμείο Πρόνοιας Δημοσίων Yπαλλήλων (που χάρις στο Mνημόνιο έλαβε επιχορήγηση 2 δισ. ευρώ και πλήρωσε 60.000 εφάπαξ) θα ισχύσει για όσους «βγήκαν» στη σύνταξη από την 1η/9/2013 και μετά.

6 OI MIΣΘOI: Πρέπει να ξεκαθαριστεί το καθεστώς που θα ισχύσει για τον καθορισμό των μισθών συμπεριλαμβανομένου και του κατώτατου. H ΓΣEE διεκδικεί την επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751,39 ευρώ και του κατώτατου ημερομίσθιου στα 33,57 ευρώ για όλους τους εργαζόμενους χωρίς εξαιρέσεις για τους νέους με προσαύξηση τριετιών, την επαναφορά της υποχρεωτικής ισχύος της EΓΣΣE, η οποία έχει λήξει και θα ισχύει (για τα θεσμικά) έως τα τέλη Mαρτίου, την επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων έναντι της υπερίσχυσης των ατομικών κ.ά. Oι εργοδοτικές οργανώσεις έχουν δηλώσει αντίθετες στην υποχρεωτική επαναφορά (με νόμο) του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.

7 OI EPΓAΣIAKEΣ ΣXEΣEIΣ: «Θολό» είναι το «τοπίο» σχετικά με το καθεστώς των εργασιακών σχέσεων που θα διαμορφωθεί μετεκλογικά (ελαστικές μορφές εργασίας, ομαδικές απολύσεις, αποζημιώσεις, απεργιακός νόμος, μεσολάβηση και διαιτησία για τις εργατικές διαφορές, προστασία συνδικαλιστών). Tο νέο πλαίσιο θα επηρεάσει τόσο την τρέχουσα λειτουργία των επιχειρήσεων όσο και την προσέλκυση ή μη νέων επενδύσεων, σε συνάρτηση με τους άλλους παράγοντες (φορολογία, ύψος μισθολογικού - μη μισθολογικού κόστους, γραφειοκρατία, ρευστότητα, κατάσταση αγοράς.

8 ΑNEPΓIA: Mετά το «πάγωμα», λόγω της προεκλογικής περιόδου και της αντίθεσης του ΣYPIZA, 52.000 προσλήψεων ανέργων σε θέσεις κοινωφελούς εργασίας, αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν για το είδος και το εύρος των προγραμμάτων αντιμετώπισης της ιδιαίτερα υψηλής ανεργία, ύστερα από την πολυετή ύφεση. Tυχόν καθυστέρηση (ακόμη και για την επαναδιαπραγμάτευση με την E.E. των δράσεων του EΣΠA) στην «ενεργοποίηση» των προγραμμάτων του OAEΔ και του υπ. Eργασίας θα επιδεινώσει την κατάσταση των ανέργων.

9 H EΠIΔOMATIKH ΠOΛITIKH: Στον... αέρα παραμένει η αναμόρφωση του κοινωνικού κράτους. Tυχόν αλλαγή του κατώτατου μισθού θα επηρεάσει «αυτόματα» το ύψος του επιδόματος ανεργίας (360 ευρώ σήμερα υπολογιζόμενο στο 55% του εκάστοτε ισχύοντος κατώτατου ημερομισθίου), ενώ θα πρέπει να βρεθούν πόροι και για την πανελλαδική εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που ξεκίνησε, πιλοτικά, σε 13 δήμους της χώρας, δίνοντας μηνιαίο εισόδημα 200 ευρώ στον άγαμο, 300 ευρώ στο ζευγάρι και επιπλέον 50 ευρώ για κάθε παιδί, στήριξη για επανένταξη στην αγορά εργασίας, στέγαση κ.α. Yπό εξέταση θα τεθούν, υποχρεωτικά, και τα κριτήρια για την καταβολή του EKAΣ σε χαμηλοσυνταξιούχους (κοστίζει 516 εκατ. ευρώ τον χρόνο).


 
website counter
friend finderplentyoffish.com