Δευτέρα 10 Αυγούστου 2015

ΤΙ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΟΙ ΠΙΣΤΩΤΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Κομβικής σημασίας για την πορεία σύνταξης του νέου Μνημονίου είναι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, καθώς και η δημιουργία του νέου υπέρ-ταμείου που θα έχει συνολική περιουσία 50 δισ., έτσι ώστε να λειτουργήσει ως ενέχυρο για την εκταμίευση του νέου δανείου.



Οι πιστωτές θεωρούν ότι αφενός θα πρέπει να υλοποιηθεί το υφιστάμενο πρόγραμμα ως έχει ή έστω με οριακές αλλά δευτερευούσης σημασίας αλλαγές και παράλληλα το νέο Ταμείο να προικιστεί με μία σειρά assets που έχει στην κατοχή του το ελληνικό δημόσιο.

Η έννοια των αποκρατικοποιήσεων προκαλούσε για χρόνια ολόκληρα «αναφυλαξία» στα νυν κυβερνητικά στελέχη που τώρα καλούνται να τις υλοποιήσουν. Οι εκπρόσωποι των δανειστών το γνωρίζουν αυτό και προσπαθούν με κάθε δυνατόν τρόπο να «κλειδώσουν» τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι αυτό που θα υπογραφεί, αυτό και θα εφαρμοστεί. Στο πλαίσιο αυτό, ζητούν σε πρώτη φάση να «τρέξουν» οι διαγωνισμοί που είτε έχουν ολοκληρωθεί είτε έχουν μπει σε φάση υλοποίησης. Ομως τα εμπόδια που συναντούν είναι δεδομένα, αρχής γενομένης από τα λιμάνια.
«Προαπαιτούμενο» να υλοποιηθεί το πρόγραμμα

Ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας κάνει ό,τι είναι «ανθρωπίνως δυνατόν» προκειμένου οι διαγωνισμοί είτε να μη γίνουν, είτε να καθυστερήσουν σημαντικά, ενώ ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης εμφανώς απορρίπτει την πώληση του ΑΔΜΗΕ, που οι δανειστές έχουν ψηλά στην ατζέντα. Το ζήτημα αυτό έχει μπει σύμφωνα με πληροφορίες στο τραπέζι και οι εκπρόσωποι των δανειστών ζητούν από την κυβέρνηση να δώσει εγγυήσεις ότι τέτοιου είδους κωλυσιεργίες θα πάψουν να υφίστανται στο άμεσο μέλλον.

Από την άλλη πλευρά, η αγορά αναμένει ότι με την ολοκλήρωση της συμφωνίας θα ξεκαθαρίσει το τοπίο γύρω από το σχετικό θέμα, δεδομένου ότι σήμερα με τις συνεχείς αντικρουόμενες δηλώσεις - θέσεις υπουργών είναι κάτι περισσότερο από θολό. Το ΤΑΙΠΕΔ, από την πλευρά του, έχει ήδη κοινοποιήσει τον νέο σχεδιασμό στην κυβέρνηση και στους εκπροσώπους των πιστωτών, κι εφόσον υπάρξει η οριστική συμφωνία, θα ξεκινήσει την άμεση υλοποίησή του από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Εκείνο που κανείς δεν θέλει, από τους πιστωτές, είναι όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, να αλλάξουν οι υφιστάμενοι όροι των διαγωνισμών για τα project που είτε έχουν ολοκληρωθεί είτε βρίσκονται... στις «ράγες».

Σε πρώτη φάση οι πιστωτές επιθυμούν να «κλείσουν» τα project και αυτά δεν είναι άλλα από τα:

Περιφερειακά αεροδρόμια: Ο διαγωνισμός έχει κατακυρωθεί στη γερμανική Fraport αντί του ποσού του 1,23 δισ. Οι Γερμανοί δηλώνουν έτοιμοι να υπογράψουν και να πληρώσουν το τίμημα, αλλά δεν φέρονται διατεθειμένοι να κάνουν εκπτώσεις και να δεχθούν αλλαγές στο υφιστάμενο πλαίσιο με βάση το οποίο κατέβηκαν και πλειοδότησαν στον διαγωνισμό. Για παράδειγμα, δεν πρόκειται να δεχθούν κάποια αεροδρόμια (π.χ. Χανιά) να βρεθούν εκτός του «χάρτη». Εκεί που σίγουρα θα υπάρξουν, εκ των πραγμάτων αλλαγές, είναι στο χρονοδιάγραμμα. Πλέον, όλοι ελπίζουν σε μια συμφωνία μέχρι το τέλος του 2015 και ολοκλήρωση της υπογραφής της σχετικής σύμβασης παραχώρησης μέχρι και το τέλος του 2016.

Ελληνικό: O διαγωνισμός θα προχωρήσει ως έχει και χωρίς καμία αλλαγή στους όρους, όπως απαιτούσαν διάφορα κυβερνητικά στελέχη. Η Ελλάδα δεσμεύεται από μία σειρά συμβάσεις και συμφωνίες που έχει υπογράψει, μεταξύ των οποίων και η τελευταία της 12ης Ιουλίου να μην προβεί σε καμία απολύτως αλλαγή των όρων και των προϋποθέσεων.

ΔΕΣΦΑ: Η λύση που προκρίνεται και στην οποία φέρεται να έχουν συμφωνήσει και οι Αζέροι είναι η διάθεση του 17% σε τρίτο ενδιαφερόμενο. Έτσι η συμμετοχή της αζέρικης Socar θα μειωθεί από το 66% στο 49%, ξεπερνώντας τον σκόπελο που θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Μέχρι στιγμής έχουν ενδιαφερθεί τρεις εταιρείες από την Ευρώπη (Βέλγιο, Ιταλία, Ολλανδία) για το 17% και οι οποίες προφανώς θα καταβάλουν το αντίστοιχο τίμημα, έτσι ώστε ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ να εισπράξουν συνολικά 400 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, καταλυτικό ρόλο στην απεμπλοκή της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης συνιστά η νέα συμφωνία για το Ιράν. Η τελευταία αναβαθμίζει τον ρόλο της Ελλάδος ως ενεργειακό διαμετακομιστικό κέντρο.

Αστέρας Βουλιαγμένης: Πιθανό αποτελεί και το ενδεχόμενο να υπάρξει μια άμεση συμφωνία μεταξύ ΕΤΕ, ΤΑΙΠΕΔ και Jermyn Street για τον Αστέρα της Βουλιαγμένης. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κρίσιμος παράγοντας είναι η χωροθέτηση 13 ακινήτων (βίλες) στην περιοχή. Μέχρι τώρα έχουν χωροθετηθεί οκτώ βίλες και η προσπάθεια χωροθέτησης, με βάση την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, των υπολοίπων πέντε ακινήτων συνεχίζεται. Αν επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος, τότε οι Άραβες επενδυτές εκτιμάται ότι θα συμφωνήσουν να διαθέσουν τα 400 εκατ. για τα οποία δεσμεύθηκαν στον σχετικό διαγωνισμό.

ΟΛΠ - ΟΛΘ: Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές αναμένουν, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ έχει δεμένα τα χέρια λόγω του Θ. Δρίτσα. Οι αλλαγές που προαπαιτούνται των αποκρατικοποιήσεων των μεγάλων λιμανιών δεν υλοποιούνται, καθώς ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας επικαλείται τη συμφωνία με τους θεσμούς, η οποία δεν υπάρχει. Έτσι δεν διευκολύνει το ΤΑΙΠΕΔ στο έργο του. Το νέο ορόσημο για τον ΟΛΠ έχει μετατεθεί για τα μέσα Νοεμβρίου, ενώ για τον ΟΛΘ τον Μάρτιο του 2016, σε ό,τι αφορά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ΕΕΣΣΤΥ: Το νέο χρονοδιάγραμμα τοποθετεί την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών μέσα στον Δεκέμβριο. Τον διαγωνισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και κατ’ επέκταση της ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) κρατά ζωντανό η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Watco, αλλά και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD).

 
website counter
friend finderplentyoffish.com