Παρασκευή 24 Μαρτίου 2017

ΑΔΙΠΠΔΕ «Λάιτ» αξιολόγηση χωρίς γονείς και μαθητές

«Λάιτ» σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών εισηγείται η αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) προς το υπουργείο Παιδείας, ζητώντας, μεταξύ άλλων, να μη συμμετέχουν στη διαδικασία οι μαθητές και οι γονείς, ενώ τα αποτελέσματα αυτής να μη δημοσιοποιούνται προς «αποφυγή συγκριτικών κατατάξεων» των σχολείων.



Η Αρχή προτείνει την αυτοαξιολόγηση ως κυρίαρχη μορφή αξιολόγησης, με τους σχολικούς συμβούλους να έχουν ρόλο «κριτικού φίλου». Παράλληλα, καλεί την πολιτεία να λάβει μέτρα για την ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας, προτείνοντας ενδεικτικά «πυρηνικά» προγράμματα σπουδών τα οποία, σε ποσοστό 25%, να καθορίζονται σε σχολικό επίπεδο.

Ειδικότερα, η ΑΔΙΠΠΔΕ στην έκθεση που υπέβαλε προς το υπουργείο Παιδείας, ενόψει της εφαρμογής, από τον Σεπτέμβριο, της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων η οποία αποτελεί μνημονιακή δέσμευση, εισηγείται τα εξής:

Να διαγραφεί από την ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 4142/2013) η διάταξη που προβλέπει ότι η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου θα αξιολογείται από τους μαθητές και τα πρόσωπα που ασκούν τη γονική τους μέριμνα. «Οι απόψεις, στάσεις και προτάσεις των ως άνω μελών της σχολικής κοινότητας μπορεί να τίθενται υπόψη της σχολικής μονάδας η οποία θα τις εκτιμά και αξιοποιεί αναλόγως», αναφέρει η Αρχή. Επίσης, ζητά να μην αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης η χρήση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των σχολικών μονάδων. Αναφορικά δε, με τις αξιολογικές εκθέσεις, κρίνει ότι «δεν πρέπει να δημοσιοποιούνται από την ΑΔΙΠΠΔΕ, αλλά να αξιοποιούνται από τις σχολικές μονάδες και τις διευθύνσεις εκπαίδευσης για ενημέρωση και ανατροφοδότηση».
Να αποτελεί η αυτοαξιολόγηση κυρίαρχη μορφή αξιολόγησης τονίζοντας ότι «είναι σημαντικότερη της εξωτερικής αξιολόγησης και πρέπει να προηγηθεί και να στηριχθεί πολύτροπα». Όπως αναφέρει η Αρχή, «καθώς οι δύο αυτές μορφές αξιολόγησης επιτελούν διαφορετικό ρόλο, μπορεί στο μέλλον και, αφού έχει εμπεδωθεί κουλτούρα αξιολόγησης, να συνδυαστούν οι εν λόγω μορφές, με την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα για τις σχολικές μονάδες και τους εκπαιδευτικούς». Στο πλαίσιο αυτό, εισηγείται οι σχολικοί σύμβουλοι να αναλάβουν ρόλο «κριτικού φίλου» με στόχο να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν βαθύτερα τους στόχους τους και τις διαφορετικές πτυχές του ρόλου τους.
Να ενισχυθεί η αυτονομία της σχολικής μονάδας. Στο πλαίσιο αυτό προτείνει «πυρηνικά» προγράμματα σπουδών (core curriculum) τα οποία θα αντιστοιχούν περίπου στο 75% του διδακτικού χρόνου και θα είναι κοινά για όλα τα σχολεία της χώρας και το υπόλοιπο 25% να αποφασίζεται σε σχολικό επίπεδο. Επίσης, θεωρεί ότι οι προδιαγραφές αξιολόγησης των μαθητών θα πρέπει, σε σημαντικό βαθμό, να ρυθμίζονται από τη σχολική μονάδα, προκρίνοντας την περιγραφική αξιολόγηση και την αξιολόγηση μέσω Ατομικού Φακέλου Μαθητή (portofolio) ως αυτές με τα περισσότερα πλεονεκτήματα.
Να διαμορφωθεί νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα καθορίζει τις προϋποθέσεις πιστοποίησης και τα προσόντα που πρέπει να κατέχουν οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί και να θεσμοθετηθούν θέσεις αρμοδιοτήτων ενδοσχολικής υπηρεσιακής ανέλιξης των εκπαιδευτικών. Η Αρχή προτείνει συγκεκριμένα τη θεσμοθέτηση του ρόλου του μέντορα, του συντονιστή ειδικότητας και την αναβάθμιση του ρόλου του υπευθύνου τμήματος- ζητώντας να υπάρχει πρόβλεψη ανάλογης μοριοδότησης. Τέλος, τονίζει την ανάγκη ενός εθνικού συστήματος διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με τη δημιουργία Κέντρων Επιμόρφωσης σε όλες τις περιφέρειες της χώρας.


 
website counter
friend finderplentyoffish.com