Τρίτη, 2 Μαΐου 2017

Εκτίναξη του ΑΕΠ της Κ. Μακεδονίας έως 10% από την πώληση του ΟΛΘ

Η επικείμενη παραχώρηση του ΟΛΘ στον έλεγχο της γαλλογερμανικής κοινοπραξίας DIEP - CMA CCM, στην οποία συμμετέχει ο ομογενής επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης, έφερε νέο αέρα και αναπτέρωσε τις ελπίδες του επιχειρηματικού κόσμου της Β. Ελλάδας.

 
Παράγοντες της αγοράς δεν κρύβουν τις προσδοκίες τους από τον νέο επενδυτή, τον οποίον θεωρούν ικανό να προσδώσει νέα δυναμική στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής προς όφελος της τοπικής και εθνικής οικονομίας. Η διοίκηση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης έσπευσε ήδη να εκφράσει την ικανοποίησή της για την ουσιαστική ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ, τονίζοντας μάλιστα πως σηματοδοτεί μια νέα σελίδα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
«Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός ότι στην παρούσα δυσμενή οικονομική συγκυρία πιστοποιείται η στρατηγική σημασία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Με την προϋπόθεση ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις της συμφωνίας για την πραγματοποίηση των αναγκαίων επενδύσεων και την αύξηση της διακίνησης φορτίων, το λιμάνι μπορεί να παίξει ουσιαστικό αναπτυξιακό ρόλο για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, προς όφελος της κοινωνίας, της οικονομίας και της απασχόλησης», υπογραμμίζει το ΕΒΕΘ.
Οι δεσμεύσεις του νέου επενδυτή
Τη βούλησή του να μετατρέψει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε διαμετακομιστικό κόμβο υπογράμμισε ο νέος επενδυτής, με ανακοίνωση που εξέδωσε. Αφού εξέφρασε την ικανοποίησή του επισήμανε την ισχυρή δέσμευσή του να εργαστεί μεθοδικά ώστε να καταστεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ουσιαστική πύλη εισόδου και μεταφορικό κέντρο στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα, τη Μεσόγειο, τη Βαλκανική Χερσόνησο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Παράλληλα, δεσμεύθηκε να συμβάλει στην αναβάθμιση του λιμανιού μέσα από την υλοποίηση των απαιτούμενων επενδύσεων στις υποδομές, τον εξοπλισμό, την καινοτομία, τους ανθρώπινους πόρους και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες, καθώς και στη συνολική ανάπτυξη της επιχειρηματικής κοινότητας και στην οικονομική ευημερία της περιοχής.
«Κύριο στόχο της επένδυσής μας αποτελεί η καθοριστική συμβολή στη συνολική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, με την υλοποίηση ενός τεράστιου επιχειρηματικού σχεδίου με πολλαπλά οφέλη για τους πολίτες και την καθημερινότητά τους. Ξεκινάμε δυναμικά, λοιπόν, την υλοποίηση μιας από τις σημαντικότερες ιδιωτικές επενδύσεις στη χώρα, γεγονός που, με κάθε τρόπο, επιβεβαιώνει περίτρανα την εμπιστοσύνη μας στις δυνατότητες των Ελλήνων καθώς και στην ελληνική οικονομία και τις προοπτικές της», αναφέρει χαρακτηριστικά. Προκειμένου να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, οι συμμετέχοντες στην κοινοπραξία θα σχηματίσουν ένα joint venture με τα εξής ποσοστά συμμετοχής: DIEP: 47%, Terminal Link: 33%, Belterra Investment: 20%.
Με βάση τους όρους του διαγωνισμού, ο ΟΛΘ θα περάσει στα χέρια του ιδιώτη επενδυτή για τα επόμενα 40 χρόνια, με την υποχρέωση να υλοποιήσει επενδύσεις, ύψους 180 εκατ. ευρώ, έως το 2021. Επίσης, θα πρέπει να αυξήσει τον όγκο διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων στις 550 χιλιάδες ΤΕU σε ορίζοντα εννέα ετών.
Ερευνα
Σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β. Ελλάδας, η αύξηση της διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων κατά 600.000 έως 800.000 TEUs μπορεί να εκτοξεύσει το ΑΕΠ της Κ. Μακεδονίας από 4% έως 6% ή κατά 1 με 1,5 δισ. ευρώ, ενώ εάν σε αυτό συμπεριληφθεί η αύξηση της παραγωγής των λοιπών κλάδων, το τοπικό ΑΕΠ μπορεί να ενισχυθεί από 6% έως 10% ή κατά 1,5 δισ. με 2,5 δισ. ευρώ!
Αναλυτές της λιμενικής βιομηχανίας αναφέρουν πως οι παραπάνω στόχοι είναι εφικτοί, καθώς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία για να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στο διαμετακομιστικό εμπόριο της ΝΑ Ευρώπης.
Πρώτον, το εισερχόμενο φορτίο στη Θεσσαλονίκη μπορεί να προωθηθεί όχι μόνο στις γειτονικές χώρες της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και να προσεγγίσει την Κεντρική Ευρώπη, σε χρόνους και κόστος πολύ χαμηλότερο.
Δεύτερον, η απόσταση από τα σύνορα είναι μόλις 70 χιλιόμετρα, ενώ σημαντική παράμετρος είναι ότι η σιδηροδρομική γραμμή από τη Θεσσαλονίκη έως τα σύνορα είναι ηλεκτροδοτούμενη.
Τρίτον, τόσο το κόστος της μεταφοράς όσο και το transit-time προς την Κεντρική Ευρώπη είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με πολλά λιμάνια της ευρύτερης περιοχής.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η εγγύτητα της Θεσσαλονίκης σε μεγάλες πόλεις της ΝΑ Ευρώπης και σημαντικά λιμάνια, της δίνει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και την καθιστά ελκυστική για εταιρείες που θέλουν να προσεγγίσουν με τα προϊόντα τους τις παραπάνω αγορές.
Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως δεν τίθεται θέμα ανταγωνισμού με το λιμάνι του Πειραιά καθώς η Θεσσαλονίκη εξυπηρετεί διαφορετικά φορτία και απευθύνεται σε άλλους πελάτες, αντίθετα, υπογραμμίζουν πως μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας για τα φορτία που φθάνουν από την Ασία και έχουν κατεύθυνση τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Το αδύνατο σημείο
Από την άλλη πλευρά, το λιμάνι υστερεί σε υποδομές αλλά και στη σύνδεσή του με τον σιδηρόδρομο και τους μεγάλους οδικούς άξονες που κατευθύνονται προς την Ευρώπη.
Παρότι ήταν το πρώτο λιμάνι που από την κατασκευή του είχε πρόσβαση στον σιδηρόδρομο, αυτή η σύνδεση δεν λειτουργεί ικανοποιητικά. Και σε αυτό, μεγάλη ευθύνη φέρει ο πρώην κρατικός ΟΣΕ, ο οποίος ήταν εντελώς αναξιόπιστος και δεν μπορούσε να διασφαλίσει την έγκαιρη και γρήγορη μεταφορά των εμπορευμάτων που θα έφθαναν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις γειτονικές χώρες αλλά και στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα.
Βασικό εμπόδιο ήταν και το κανονιστικό πλαίσιο, το οποίο δεν επέτρεπε στον ΟΣΕ να συνεργαστεί με ιδιωτικές εταιρείες σιδηροδρόμων των Βαλκανίων παρά μόνο με τις αντίστοιχες κρατικές, με αποτέλεσμα πολλές δουλειές να χάνονται.
Who is Who
Επενδυτές διεθνούς κύρους και δυνατοτήτων
Οι νέοι ιδιοκτήτες του ΟΛΘ ανήκουν στην ελίτ της παγκόσμιας επιχειρηματικής σκηνής, με ισχυρή παρουσία στους κλάδους που δραστηριοποιούνται και σημαντικές επενδύσεις. Συγκεκριμένα, η Terminal Services SAS είναι μέλος του ομίλου της CMA CGM, τρίτης μεγαλύτερης παγκοσμίως ναυτιλιακής εταιρείας στη μεταφορά containers που εξυπηρετεί τα 420 από τα 521 εμπορικά λιμάνια της υφηλίου, ενώ η Deutsche Invest Equity Partners GmbH διαχειρίζεται κεφάλαια που αγγίζουν τα 2,3 δισ. ευρώ, με τοποθετήσεις σε επιχειρηματικές συμμετοχές, αναπτυξιακές δράσεις και διαχείριση ακινήτων, με εστίαση στις αγορές της Γερμανίας, της Κίνας και των ΗΠΑ. Ο δε Ιβάν Σαββίδης εκτός του ότι είναι μεγαλομέτοχος στον ΠΑΟΚ, έχει, μεταξύ άλλων, ήδη επενδύσει στη ΣΕΚΑΠ, στο ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς» και στη «Σουρωτή», ενώ έχει αποκτήσει ακίνητα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και τη Χαλκιδική. Τα επόμενα χρόνια προτίθεται να επενδύσει κεφάλαια ύψους 250 εκατ. ευρώ σε υπό εξέλιξη προγράμματα στη Βόρεια Ελλάδα.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com