Τρίτη 9 Μαΐου 2017

Γιατί δεν θα πέσει ούτε... ευρώ στην αγορά πριν τον Ιούλιο

Η κυβέρνηση βιάζεται να ολοκληρώσει την ψήφιση/εφαρμογή των 100 προαπαιτούμενων που εκκρεμούν για να υπάρξει πολιτική συμφωνία με τους δανειστές. Η αιτία δεν είναι μόνο γιατί δεν θέλει να δώσει "αφορμές" για καθυστερήσεις στη λύση για χρέος και το QE, ειδικά μετά και το νέο "κρούσμα" γερμανικών ενστάσεων για την πορεία των αποκρατικοποιήσεων που εκφράστηκε στο προηγούμενο EWG.
Έχει και έναν άλλο λόγο: Ξέρει ότι ακόμη και αν δεν υπάρξει καμία καθυστέρηση, τα λεφτά από το πακέτο δόσεων του ESM θα αργήσουν να φτάσουν στην αγορά, για να αρχίσουν με την σειρά τους να "ξεχρεώνουν" τα 5 δισ. ευρώ από κρατικά "φέσια" προς ιδιώτες.
 
Στο πιο καλό (χρονικά) σενάριο, δηλαδή αν υπάρξει απόφαση στο Eurogroup της 22ας Μαΐου που θα "ξεκλειδώσει" τη διαδικασία του χρέους, αλλά και της πολιτικής ολοκλήρωσης της β' αξιολόγησης, απομένουν πολλά βήματα που θα πρέπει να γίνουν "εκτός" Ελλάδος και "περνούν" και από κοινοβούλια κρατών - μελών έως ότου έρθει η ώρα για την καταβολή του πακέτου δόσεων των 7 δισ. ευρώ περίπου από τον ESM. Υπολογίζεται  κοντά στο τελευταίο 10ήμερο του Ιουνίου.
Με άλλα λόγια, σε αυτό το (πιο καλό χρονικά) σενάριο, η σταδιακή αποπληρωμή των οφειλών του κράτους προς ιδιώτες που και πάλι "σκαρφάλωσαν" στα 5 δισ. ευρώ (σ.σ. οι εμφανείς οφειλές με βάση στοιχεία Μαρτίου γιατί στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθούν και όσες δεν καταγράφονται στις επίσημες λίστες του ΥΠΟΙΚ) θα αρχίσει ουσιαστικά από τον Ιούλιο.
Και τούτο, διότι από τη στιγμή της εκταμίευσης του πακέτου δόσεων, έως την πληρωμή των τελικών δικαιούχων (συμβασιούχων, προμηθευτών κλπ) μεσολαβούν και άλλες διαδικασίες. Θα πρέπει με βάση κανόνες που προβλέπονται ρητά στο μνημόνιο με την Ε.Ε. να λάβουν σταδιακά χρήματα οι αρμόδιοι φορείς (ταμεία, νοσοκομεία κλπ) και να αρχίσουν με τη σειρά τους να τα χρησιμοποιούν για να πληρώνουν τους ιδιώτες, τις επιχειρήσεις και τους συμβασιούχους.
Τον Ιούλιο τα "νέα" για ΔΝΤ και QE
Τον Ιούλιο όμως πέρα από το "χρήμα", αναμένονται και τα "νέα" για τη συνολική συμφωνία και τον ρόλο του ΔΝΤ, όπως έκανε σαφές την Παρασκευή κοινοτικός αξιωματούχος, περιγράφοντας μία χρονοβόρα διαδικασία που "περνά" μέσα από τις αποφάσεις για το χρέος, την αξιολόγηση της επάρκειάς τους, την έγκριση του ΔΣ του ΔΝΤ, αλλά και την έγκριση από την ελληνική Βουλή του νέου Μνημονίου με το ΔΝΤ (MEFP) και της όποιας τελικά "σχέσης" αποφασιστεί να έχει στο ελληνικό πρόγραμμα.
Οι αποφάσεις για το χρέος και το ΔΝΤ δρομολογούν με αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα και τις αποφάσεις για την επιλεξιμότητα της Ελλάδας για το QE επίσης τον Ιούλιο, στο πιο "καλό" χρονικά σενάριο.
Κρίσιμα ραντεβού
Το πρώτο βήμα είναι η "λίστα" με τα 140 προαπαιτούμενα της β' αξιολόγησης. Από αυτά τα 100 εκκρεμούν και πρέπει να έως τις 17/5 - 18/5 να έχουν "λήξει". Μόνο έτσι θα διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει χρόνος για να ολοκληρωθεί εγκαίρως η έκθεση συμμόρφωσης (Compliance Report) της Επιτροπής για την πρόοδο της Αθήνας, αλλά και για την έκθεση βιωσιμότητας του χρέους με ορόσημο το Eurogroup της 22ας Μαΐου.
Τα πιο πολλά θα ενταχθούν στον εφαρμοστικό νόμο, ενώ κάποια θα γίνουν μέσω 2γενούς νομοθεσίας.
Οι δανειστές περιμένουν το "ραπόρτο" για την εφαρμογή τους, ανάγοντάς το στο "εισιτήριο" για το θέμα των δόσεων από τον ESM, αλλά και του χρέους. Ουσιαστικά ο έλεγχος θα ξεκινήσει νωρίτερα, στο Washington Group (11-13 Μαΐου στο Μπάρι) και στο EWG της επόμενης Δευτέρας.
Αυτή τη φορά, οι θεσμοί ζητούν από την Αθήνα να μην αφήσει "ουρές" που θα γίνουν αργότερα συνδεδεμένες με υποδόσεις. Έτσι, η κυβέρνηση καλείται αφ'ενός να "εφαρμόσει" χωρίς "αστερίσκους" και "ουρές" όσα έχει συμφωνήσει στα κείμενα των μνημονίων μέσα από μία "καταιγίδα" διατάξεων και αποφάσεων/διαταγμάτων/εγκυκλίων που αναμένονται τις επόμενες ημέρες και αφ'ετέρου να μένει σε "τροχιά εφαρμογής" όλο το επόμενο διάστημα που θα συζητούνται οι "μεγάλες" αποφάσεις.
Οι 100 νομoθετικές διατάξεις και 2γενείς νομοθεσίες
Το "βαρύ πυροβολικό" στα προαπαιτούμενα είναι ο νέος εφαρμοστικός νόμος που αναμένεται εντός της εβδομάδας. Περιλαμβάνει - μεταξύ πολλών άλλων - διατάξεις για τη μείωση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις από το 2019, τη μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2020, τα μέτρα των 550 εκατ. ευρώ που θα εφαρμοσθούν από το 2018 και τα αντίμετρα με τις κοινωνικές παροχές, τη μείωση των φόρων και την αύξηση των επενδύσεων.
Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει και παρεμβάσεις στο εργασιακό, στο εμπόριο τις Κυριακές, στην πώληση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων εκτός των φαρμακείων, αλλά και για την προστασία των στελεχών τραπεζών και Δημοσίου που μετέχουν στην αναδιάρθρωση δανείων, για την ενίσχυση των ελεγκτικών διαδικασιών, της συλλογής των φόρων, αλλά και διαχειριστικές παρεμβάσεις στο πεδίο των ασφαλιστικών ταμείων.
Στο ίδιο νομοσχέδιο σχεδιάζεται να ενταχθεί και το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής για τα έτη 2018-2021 που θα αποτυπώνει τα πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ και τα μέτρα με σαφή όρια δαπανών ανά έτος.
Με προεδρικό διάταγμα θα πρέπει να έρθει η άρση εμποδίων για την άσκηση του επαγγέλματος του μηχανικού. Θα πρέπει να γίνει η 2γενής νομοθεσία για το νέο σύστημα αδειοδότησης επενδύσεων στους κλάδους τροφίμων, των αναψυκτικών και τουρισμού, για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, για το δίκαιο περί αφερεγγυότητας, αλλά και να προωθηθεί η διαδικασία για τις αναδιαρθρώσεις των "κόκκινων" δανείων.
Από την ΤτΕ θα πρέπει να διευθετηθούν τα ζητήματα κεφαλαιοποίησης που απομένουν στις μη συστημικές τράπεζες, αλλά και να ανακοινωθεί οδικός χάρτης χαλάρωσης των κεφαλαιακών ελέγχων που θα βασίζεται σε ορόσημα.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com