Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2018

Τι λέει η ατζέντα του συμπληρωματικού MoU για τις τράπεζες

Τρεις καταληκτικές προθεσμίες – Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο – θέτει για τα προαπαιτούμενα του τραπεζικού τομέα, η Έκθεση Συμμόρφωσης της Κομισιόν για το πρόγραμμα προσαρμογής του ESM στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης.

Η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με ημερομηνία 20 Ιανουαρίου 2018, ορίζει ότι μέχρι τον Φεβρουάριο θα πρέπει να έχουν γίνει οι τροποποιήσεις στο νόμο περί αφερεγγυότητας νοικοκυριών (νόμος Κατσέλη), μέχρι τον Μάρτιο να έχουν περάσει αναγκαίες νομοθετικές τροποποιήσεις που θα βελτιώνουν το νόμο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό και μέχρι τον Απρίλιο να έχουν επιλυθεί νομικά και τεχνικά εμπόδια για την πλήρη εφαρμογή των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. Σημειώνεται ότι μέχρι τον Φεβρουάριο, οι αρχές θα πρέπει να έχουν εντοπίσει τα δυνητικά νομικά και τεχνικά εμπόδια για την περαιτέρω βελτίωση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών ώστε αυτά να επιλυθούν με αναγκαίες νομοθετικές τροποποιήσεις όχι αργότερα από τον Απρίλιο.
Στο πρόχειρο συμπληρωματικό (18/1) και τεχνικό (19/1) MoU που συνοδεύουν την τρίτη αξιολόγηση του προγράμματος προσαρμογής αναφέρεται ότι απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Τράπεζες και δημόσιος τομέας, όπως αναφέρεται, θα πρέπει να επιταχύνουν τις αναδιαρθρώσεις δανείων και τις ρευστοποιήσεις μη βιώσιμων επιχειρήσεων ώστε να υποστηρίξουν την ανάκαμψη της Οικονομίας παράλληλα με τη σταδιακή χαλάρωση των capital controls.
Όπως τονίζεται, κανένα δημοσιονομικό ή άλλο μέτρο πολιτικής, το οποίο θα υπονόμευε τη ρευστότητα, τη φερεγγυότητα και τη μελλοντική βιωσιμότητα των τραπεζών δεν μπορεί να παρθεί μονομερώς από την κυβέρνηση. Οι ελληνικές αρχές καλούνται να προχωρήσουν εγκαίρως σε όλες τις δράσεις που α) θα ομαλοποιήσουν τη ρευστότητα και τις συνθήκες πληρωμών και θα ενισχύσουν τα κεφάλαια των τραπεζών, β) θα αντιμετωπίσουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και γ) θα ενισχύσουν την εταιρική διακυβέρνηση των τραπεζών. Προκειμένου να ομαλοποιήσουν τη ρευστότητά τους σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, οι τράπεζες θα πρέπει να υποβάλουν σε τριμηνιαία βάση στην ΤτΕ πλάνα χρηματοδότησης ώστε να παρακολουθούνται οι ανάγκες τους σε ρευστότητα. Οι επιπτώσεις των κεφαλαιακών περιορισμών, όπως επίσης και η διαδικασία χαλάρωσης μέχρι την πλήρη κατάργησή τους θα παρακολουθούνται σε πλήρη συνεργασία με τους "θεσμούς".
Για τις λιγότερο συστημικές τράπεζες (σημ. αφορά την Attica Bank και τις συνεταιριστικές) προβλέπεται ότι θα πρέπει να ολοκληρώσουν τυχόν πλάνα κεφαλαιακής ενίσχυσης μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου 2018.
Αναφορικά με την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, επισημαίνεται η ανάγκη δημιουργίας ενεργούς δευτερογενούς αγοράς NPLs, καθώς και η υποχρέωση της ΤτΕ, σε συνεργασία με την ΕΚΤ και τον SSM, να καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε να διασφαλίσει ότι οι στόχοι για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων θα παραμείνουν ρεαλιστικοί και φιλόδοξοι και θα εκτελούνται.
Αναφορικά με το νόμο 3869/2010 Κατσέλη (Σταθάκη), οι αρχές θα πρέπει να πιστοποιήσουν  την αποτελεσματικότητα του νομικού και θεσμικού πλαισίου και να παρουσιάσουν αναφορά με στοιχεία που θα έχουν συλλεγεί από τα δικαστήρια που ασχολήθηκαν με αιτήσεις ένταξης στο νόμο, καθώς και προτάσεις που έχουν υποβληθεί προς μετόχους έτσι ώστε να επιταχυνθεί η αντιμετώπιση των περιπτώσεων και να περιοριστεί κατάχρηση του προστατευτικού πλαισίου του νόμου. Μέχρι τον Απρίλιο, θα πρέπει να έχουν γίνει οι αναγκαίες τροποποιήσεις, κυρίως σχετικά με έναν μηχανισμό που θα "φιλτράρει" τις μη αποδεκτές αιτήσεις και θα συντομεύει το χρονικό διάστημα μεταξύ υποβολής και εκδίκασης της αίτησης.
Μέχρι τον Μάιο 2018, η ΤτΕ θα προχωρήσει στη σχετική Πράξη και αν χρειαστεί θα εισαγάγει τροποποιήσεις  που θα διασφαλίσουν ότι η δυνατότητα αποπληρωμής του δανειολήπτη και η διαδικασία της εκτίμησης των εξασφαλίσεων (collaterals) θα οδηγούν σε γρήγορες και δίκαιες αποφάσεις.
Με στόχο την ενίσχυση του πλαισίου διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, οι αρχές θα πρέπει να διασφαλίσουν νομοθετικά, μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου,  τη δημιουργία ανεξάρτητου Γραφείου Πιστοληπτικής Αξιολόγησης (credit bureau)  που θα περιλαμβάνει κεντρική και πιστοποιημένη βάση δεδομένων με πληροφορίες για καθυστερήσεις ποσών που οφείλονται στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και τα οποία θα είναι προσβάσιμα στους έχοντες έννομο συμφέρον.
Σε επίπεδο εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών, επισημαίνεται ότι όποια δυνητική αλλαγή στα μέλη διοικητικών συμβουλίων και στο ανώτερο μάνατζμεντ θα γίνεται χωρίς καμία πολιτική ή άλλη  παρέμβαση.  Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ως μέτοχος, θα αξιολογεί συχνά, αν χρειαστεί και με εξωτερικούς συμβούλους, το πλαίσιο διακυβέρνησης αλλά και τις επιδόσεις των διοικήσεων (μεσαίο και ανώτερο μάνατζμεντ) των τραπεζών, συστήνοντας απαιτούμενες αλλαγές.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com