Δευτέρα 11 Ιουνίου 2018

Αυξάνουν 400 εκατ. τα μέτρα, μειώνουν στο μισό τα αντίμετρα

Η απόδοση των μέτρων στο νέο Μεσοπρόθεσμο που κατατέθηκε στη Βουλή, εν συγκρίσει με αυτό που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στη Βουλή έναν χρόνο πριν, έχει αλλάξει, το ίδιο και η απόδοση των αντιμέτρων.


 Η "ψαλίδα" είναι πολύ μεγάλη: καταγράφεται αύξηση 392 εκατομμυρίων ευρώ στην απόδοση των μέτρων, αλλά και μείωση σχεδόν κατά το ήμισυ των αντιμέτρων (από τα 7,559 δισ. στα 4,059 δισ. ευρώ), εξηγώντας έτσι πώς δημιουργούνται τα υπερπλεονάσματα και ο αυξημένος δημοσιονομικός χώρος, μέσω του οποίου η κυβέρνηση προαναγγέλλει παροχές.
Συγκεκριμένα, στα 4,924 δισ. ευρώ έφταναν σε αξία τα μέτρα της περιόδου 2019-2021 όταν ψηφίστηκαν το 2017, ενώ στα 5,316 δισ. υπολογίζονται στο νέο Μεσοπρόθεσμο με ορίζοντα έως το 2021 (η αξία τους μειώνεται στα 5,118 δισ. με ορίζοντα το 2022 καθώς έχει φέτος προστεθεί ένας χρόνος ως είθισται). Η αναπροσαρμογή προς τα "πάνω" προέρχεται αποκλειστικά από το σκέλος της μείωσης των συντάξεων από το 2019 (η οποία πλέον προβλέπεται ότι θα έχει μεγαλύτερη "απόδοση", της τάξης των 3,115 δισ. ευρώ το 2021 και 2,918 δισ. ευρώ το 2022).
Αντίστοιχα, τα αντίμετρα (εξισορροπητικές παρεμβάσεις) υπολογίζονταν πέρυσι στα 7,559 δισ. ευρώ έως το 2021, αλλά πλέον εκτιμάται ότι θα φτάσουν μόνο στα 4,059 δισ. ευρώ το 2021 και το 2022. Η αλλαγή/επικαιροποίηση της εκτίμησης της απόδοσης των μέτρων και των αντιμέτρων (εξισορροπητικών παρεμβάσεων) επιδεινώνει ουσιαστικά την απόφαση που ελήφθη έναν χρόνο πριν.
Η αλλαγή στα αντίμετρα προέρχεται αποκλειστικά από την "αφαίρεση" από τον σχετικό πίνακα των εξισορροπητικών παρεμβάσεων της γραμμής "διαρθρωτικές φορολογικές παρεμβάσεις" αξίας 3,5 δισ. ευρώ που προβλεπόταν πέρυσι για τα έτη 2020-2021. Ο λόγος για 1,5 δισ. ευρώ το 2020 και συνολικά 3,5 δισ. ευρώ στη 2ετία, που πλέον "γεμίζουν" την άλλη κατηγορία, αυτή του "δημοσιονομικού χώρου", ο οποίος όμως καταγράφεται ως πρόθεση/δέσμευση σε ξεχωριστό πίνακα.  

Πακέτο θεσμοθετημένων μέτρων 2019-2021, απόδοση το 2021 σε δισ. ευρώ

Μεσοπρόθεσμο 2017
Μεσοπρόθεσμο 2018
Διαφορά
μέτρα
4.924
5.316
392
αντίμετρα
7.559
4.059
-3.500

Στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-22 αναφέρεται ότι "ο δημοσιονομικός χώρος που προκύπτει κατ’ έτος από την προϊούσα οικονομική ανάκαμψη και χωρίς τη λήψη νέων μέτρων, δεσμεύεται για τη μόνιμη μείωση των φορολογικών βαρών, των ασφαλιστικών εισφορών, και τη στοχευμένη ενίσχυση συγκεκριμένων κατηγοριών πρωτογενών δαπανών".
"Από το έτος 2019 και μετά, θα υπάρξει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος, τον οποίο η Κυβέρνηση προτίθεται να αξιοποιήσει, ώστε, σε κάθε περίπτωση, το πρωτογενές αποτέλεσμα της περιόδου 2019-2022 να μην υπερβεί το 3,5% του ΑΕΠ. Ο δημοσιονομικός χώρος θα χρησιμοποιηθεί για την υιοθέτηση μόνιμων μειώσεων φόρων, που θα συμβάλουν στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, καθώς και στοχευμένης ενίσχυσης των πρωτογενών δαπανών, με στόχο τη διατηρήσιμη μείωση της ανεργίας, την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας και την επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο", αναφέρεται και καταγράφει τον τρόπο που θα μοιραστεί σε ειδικό πίνακα.
Τι προβλέπει ο Εφαρμοστικός
Το πολυνομοσχέδιο που περιλαμβάνει το νέο Μεσοπρόθεσμο και κατατέθηκε στη Βουλή ως προαπαιτούμενοτης 4ης αξιολόγησης, περιλαμβάνει επίσης τις διατάξεις για την σάρωση όλων των διαθέσιμων του ελληνικού δημοσίου για να δημιουργηθεί το "μαξιλάρι" ρευστότητας με ποινές στους φορείς που δεν συμμορφώνονται, αλλά και ρήτρες και ενέχυρα στην παροχή κρατικών ενισχύσεων, την αλλαγή της διανειακής σύμβασης του 2015 με τον ESM ώστε να υποχρεούται το "Υπερταμείο" τα χρόνια που θα έρθουν να παράσχει εγγυήσεις έως 25 δισ. ευρώ σε περίπτωση που το ελληνικό δημόσιο αθετήσει τις υποχρεώσεις του στην εξόφληση των δανείων.
Περιλαμβάνει επίσης όλο το πακέτο αλλαγών στον ν. Κατσέλη, στην πώληση δανείων και στον εξωδικαστικό, αλλαγές στη φορολογία (εκτός από τον ΕΝΦΙΑ που έχει προαναγγελθεί ότι θα έρθει από Δευτέρα), τις παρεμβάσεις στο δημόσιο, στις δαπάνες υγείας, στο εργασιακό, στα επιδόματα, στην αγορά ενέργειας και στις υπόλοιπες "υποχρεώσεις" της Ελλάδας για να ολοκληρωθεί η 4η αξιολόγηση.
Αλλαγή προβλέψεων για 2018 και για ΑΕΠ
Στο νέο Μεσοπρόθεσμο έχει αλλάξει δραστικά και η πορεία του ΑΕΠ σε σχέση με τις περσινές προβλέψεις. Στο Μεσοπρόθεσμο του 2017 υπολογιζόταν ότι φέτος η ανάπτυξη θα αυξηθεί κατά 2,4%, το 2019 κατά 2,6%, το 2020 κατά 2,3% και το 2021 κατά 2,2%. Πλέον φέτος αναμένεται άνοδος ΑΕΠ κατά 2%, κατά 2,4% το 2019, κατά 2,3% το 2020, κατά 2,1% το 2021, και κατά 1,8% το 2022.
Επίσης, στο νέο Μεσοπρόθεσμο γίνεται η παραδοχή ότι το 2018 μέσα στους 6 μήνες που μεσολάβησαν από τη σύνταξη του Προϋπολογισμού, έχουν αλλάξει  οι προβλέψεις για την απόδοση των μέτρων και για τα πλεονάσματα. "Το κατά πρόγραμμα πρωτογενές αποτέλεσμα εκτιμάται σε 3,56% του ΑΕΠ έναντι πρόβλεψης 3,82% του ΑΕΠ στο σχέδιο του προϋπολογισμού, μειωμένο κατά 0,26 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ", αναφέρεται.
Η αναθεώρηση του αποτελέσματος "οφείλεται κυρίως στη διαφοροποίηση προς το χειρότερο των μακροοικονομικών μεταβλητών σε σχέση με αυτές που προβλέπονταν στην εισηγητική του προϋπολογισμού για το έτος 2018. Η αναθεώρηση των μακροοικονομικών μεταβλητών επηρέασε κυρίως τις εκτιμήσεις των φορολογικών εσόδων καθώς και των ασφαλιστικών εισφορών των ΟΚΑ.  Επιπλέον, έχει αναθεωρηθεί προς τα πάνω η εκτίμηση για επιστροφές φόρων με βάση τη διαμόρφωσή τους στο έτος 2017", επισημαίνεται.
Σε ό,τι αφορά το μισθολογικό κόστος, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, "παρουσιάζεται αύξηση σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό του 2018 ύψους 130 εκατ. ευρώ περίπου, γεγονός που οφείλεται κυρίως στις μειωμένες αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης του 2017, καθώς και στις νέες μειωμένες εκτιμήσεις της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής για τις αποχωρήσεις του 2018. Επισημαίνεται ότι στο τέλος του τρέχοντος οικονομικού έτους θα αντιμετωπιστούν δημοσιονομικοί κίνδυνοι, οι οποίοι σχετίζονται με την κάλυψη δαπανών που προκύπτουν από δικαστικές αποφάσεις", αναφέρεται στο Μεσοπρόθεσμο. 

πίνακας 2.5 ΙΙ

πίνακας 2.6

 
website counter
friend finderplentyoffish.com