Με «δύο ταχύτητες» κινείται το εγχώριο λιανεμπόριο, με τους μεγάλους παίκτες να επεκτείνουν την παρουσία τους και τους μικρότερους εμπόρους να χάνουν διαρκώς έδαφος.
Τους τελευταίους μήνες, μάλιστα, το χάσμα αυτό είναι πιο εμφανές, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες πραγματοποιούν νέα ανοίγματα καταστημάτων, ενώ κάνουν δυναμική είσοδο και στον χώρο των ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Τα ενθαρρυντικά μηνύματα για την πορεία της κατανάλωσης, -όπως δείχνουν και τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ όπου τον μήνα Ιούνιο ο όγκος πωλήσεων στο λιανεμπόριο αυξηθηκε 3,8% έναντι πτώσης 3,6% τον Μάιο- αλλά και οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται από τη μείωση των ενοικίων, ύστερα από έξι χρόνια ύφεσηςν φαίνεται πως έχουν παίξει καταλυτικό ρόλο στην απόφαση των μεγάλων που διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια να επισπεύσουν την ανάπτυξή τους. Την ίδια ώρα, υπέρ τους λειτουργεί και το κλείσιμο χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό αλλά και στην έλλειψη ρευστότητας.
Μεγάλη κινητικότητα υπάρχει στον χώρο της ένδυσης και υπόδησης όπου οι πολυεθνικές Zara και H&M εμφανίζονται έτοιμες να συνεχίσουν την ανάπτυξη του δικτύου τους σε νέα σημεία της χώρας. Ειδικότερα, η σουηδική H&M αναζητά ευκαιρίες για τη δημιουργία νέων καταστημάτων, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζει την ανάπτυξη των σημείων με είδη σπιτιού στην Αθήνα, μετά τα δυο που ήδη διαθέτει στη Θεσσαλονίκη.
Ενισχύονται οι τάσεις ανάκαμψης του λιανικού εμπορίου
Παράλληλα, φιλοδοξεί να φέρει και άλλα brands στη χώρα μας. «Πάντα προσπαθουμε να βρούμε νέα καταστήματα. Θέλουμε να συμβαδίζουμε με τον στόχο ανάπτυξης του ομίλου στο εξωτερικό, που είναι η δημιουργία νέων καταστημάτων γύρω στο 10%-15% σε ετήσια βάση», επισημαίνουν πηγές από την εταιρεία.
Παρόμοια στρατηγική ακολουθεί και η ισπανική Zara, η οποία πρόσφατα επεκτάθηκε στον χώρο των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η εταιρεία σχεδιάζει το άνοιγμα τουλάχιστον τεσσάρων φυσικών καταστημάτων ZARA εντός του 2014, ενώ θα συνεχίσει να προσφέρει στον Έλληνα καταναλωτή προσιτές και ανταγωνιστικές τιμές.
«Η άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες των καταναλωτών είναι το 'κλειδί' για την τεράστια επιτυχία που εμφανίζει ο όμιλος σε παγκόσμια κλίμακα», ανέφερε προσφατα υψηλόβαθμο στέλεχος της. Την ίδια στιγμή, όμως η εταιρεία έχει φροντίσει να μειώσει τα λειτουργικά έξοδά της, μέσα από την επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων, ενώ εξακολουθεί να επιδιώκει κάθε κατάστημά της να είναι κερδοφόρο.
Αποφασισμένη να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα της αγοράς, εμφανίζεται και η ελληνική attica Πολυκαταστήματα, η οποία τον Οκτώβριο ετοιμάζεται να λειτουργήσει το νέο πολυκατάστημά της στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η νέα επένδυση, η οποία θα στεγάζεται στο κτίριο της οδού Τσιμισκή, όπου φιλοξενούταν το πολυκατάστημα Fokas εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 10 εκατ. ευρώ, ενώ χρηματοδοτείται πλήρως από ίδια κεφάλαια.
Στο νέο πολυκατάστημα, που θα ακολουθήσει το μοντέλο των πολυκαταστημάτων attica και θα καταλαμβάνει 7.000 τ.μ. σε έναν από τους πιο εμπορικούς και πολυσύχναστους δρόμους της πόλης, θα απασχοληθούν 200 άτομα, ενώ οι εκτιμώμενες πωλήσεις για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας ανέρχονται σε 20 εκατ. ευρώ.
Η υγιής χρηματοοικονομική κατάσταση της εταιρείας, της επιτρέπει να φιλοξενεί ένα δυνατό product mix με τις ολοκληρωμένες συλλογές γνωστών οίκων μόδας, καθώς της δίνει διαπραγματευτική ικανότητα έναντι των ξένων πολυεθνικών προμηθευτών. «Το cash flow της εταιρείας μάς επιτρέπει να πληρώνουμε μετρητά και με αυτόν τον τρόπο να αγοράζουμε εμπόρευμα απευθείας από τους οίκους του εξωτερικού και να το προσφέρουμε σε τιμές αντίστοιχες με αυτές των υπόλοιπων πολυκαταστημάτων στην Ευρώπη (European Retail Price)», επισημαίνουν στελέχη της εταιρείας.
Πέρα όμως από τον χώρο της ένδυσης και υπόδησης, κινήσεις γίνονται και στον χώρο του επίπλου και των ειδών για το σπίτι, όπου ο όμιλος Fourlis ανακοίνωσε τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος για τα ΙΚΕΑ, ενώ στον χώρο των ηλεκτρονικών ειδών, η αλυσίδα Πλαίσιο κάνει «άνοιγμα» σε νέα προϊόντα, όπως τηλεοράσεις και smartphones.
Κερδισμένα τα Malls
Εκπτώσεις δύο ταχυτήτων
Μειωμένη κατά 10% έως 20% ήταν η κατανάλωση στη διάρκεια των φετινών θερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνονται αυτές τις ημέρες. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι θερινές εκπτώσεις έδωσαν τις «ανάσες» που ζητούσε ο εμπορικός κόσμος, καθώς οι πωλήσεις στο σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας υποχώρησαν σε σχέση με τις αντίστοιχες εκπτώσεις πέρυσι το καλοκαίρι.
Επιπλέον, παρά τις υψηλές προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί τόσο με το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές όσο και με την αύξηση του τουριστικού ρεύματος από το εξωτερικό δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσμα, καθώς ακόμη και οι επιχειρήσεις που λειτουργούν σε τουριστικές περιοχές, όπως η Κρήτη και η Ρόδος, δεν «είδαν» αύξηση στον τζίρο τους.
Όπως εξηγούν οι έμποροι, οι εκπτώσεις έχουν σε μεγάλο βαθμό χάσει τη βαρύτητά τους καθώς με την απελευθέρωση των προσφορών, οι καταναλωτές γνωρίζουν πως μπορούν ανά πάσα στιγμή να βρουν σημαντικές ευκαιρίες στα καταστήματα που έχουν πλέον σταθερά μειωμένες τιμές καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου. Βέβαια, σημαντικό ρόλο στην υποχώρηση της ζήτησης έχει παίξει και η δραστική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και τα υψηλά επίπεδα ανεργίας, παράγοντες που αναγκάζουν τα νοικοκυριά να περιορίσουν τις δαπάνες τους.
Η άλλη όψη
Εντελώς διαφορετική πάντως, είναι η εικόνα για τα μεγάλα καταστήματα και τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες φαίνεται να αποσπούν μερίδια από τους μικρότερους. Αυξημένες κατά 8%-9% ήταν σύμφωνα με πληροφορίες οι πωλήσεις των πολυκαταστημάτων attica τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, συνεχίζοντας την ανοδική πορεία από την αρχή του 2014, ενώ ενισχυμένες ήταν και οι πωλήσεις των τριών εμπορικών κέντρων (mall) της Lamda Development, του «The Mall», του «Golden Hall» και του «Mediterranean Cosmos» στο πρώτο εξάμηνο του 2014 (+9%).