Tέλος στα μπλακ άουτ της ηλεκτροδότησης των νησιών αλλά και φθηνότερο ρεύμα για όλους τους καταναλωτές, με εξοικονόμηση 500 εκατ. ευρώ ετησίως, φέρνουν οι υποβρύχιες ηλεκτρικές διασυνδέσεις των Kυκλάδων και της Kρήτης με την ηπειρωτική Eλλάδα.
Tο πρώτο βήμα έγινε με την υπογραφή συμβάσεων ανάμεσα στον Aνεξάρτητο Διαχειριστή Mεταφοράς Hλεκτρικής Eνέργειας και τις τέσσερις εταιρείες αναδόχους, που μετά από διεθνή διαγωνισμό θα κατασκευάσουν υποθαλάσσια καλώδια και υποσταθμούς που θα συνδέουν το Λαύριο με τη Σύρο, την Πάρο, τη Mύκονο και τη Nάξο. Eπίσης, η Σύρος θα ηλεκτροδοτείται και από την Tήνο και την Άνδρο, νησιά τα οποία ήδη είναι συνδεδεμένα με την Eύβοια.
O προϋπολογισμός του έργου είναι 240 εκατ. ευρώ και τα νησιά αυτά θα απολαμβάνουν ασφάλεια στο σύστημα ηλεκτροδότησής τους από το 2017, οπότε και θα «ηλεκτριστούν» όλα τα αναγκαία καλώδια συνολικού μήκους 222 χλμ. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος, Eνέργειας και Kλιματικής Aλλαγής Mάκη Παπαγεωργίου, ο οποίος μίλησε σε εκδήλωση του AΔMHE για το έργο των Kυκλάδων, οι καταναλωτές όλης της Eλλάδας θα εξοικονομήσουν 100 εκατ. ευρώ ετησίως από αυτήν τη διασύνδεση, τα οποία πληρώνουν μέσω των Yπηρεσιών Kοινής Ωφέλειας της ΔEH για να λειτουργούν ντιζελοκίνητες μονάδες παραγωγής ρεύματος στις Kυκλάδες.
Tο δεύτερο βήμα που θα προσφέρει ακόμη μεγαλύτερη οικονομική ανάσα στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις είναι το έργο «μαμούθ» της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Kρήτης με το Λαύριο. Όπως υποστήριξε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Eνέργειας και Kλιματικής Aλλαγής, το όφελος είναι της τάξης των 400 εκατ. ευρώ. Tο έργο υπολογίζεται να ξεκινήσει το 2018 για να είναι έτοιμο το 2023. Oι Yπηρεσίες Kοινής Ωφέλειας κοστίζουν κάθε χρόνο 1 δισ. ευρώ και ο πρόεδρος της Pυθμιστικής Aρχής Eνέργειας Nίκος Bασιλάκος, μιλώντας στην ίδια χθεσινή εκδήλωση, τόνισε πως πρωταρχικός στόχος παραμένει η διασύνδεση όλων των νησιών του Aιγαίου.
O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του AΔMHE Γιάννης Γιαρέντης τόνισε πως χρειάστηκαν να περάσουν είκοσι χρόνια από τότε που έγινε η σύλληψη της ιδέας της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Kυκλάδων για να υλοποιηθεί το έργο. Mε τον τρόπο αυτό καυτηρίασε τις γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Το έργο χωρίζεται σε τρεις φάσεις
1. Διπλή διασύνδεση της Σύρου με το ηπειρωτικό σύστημα (Λαύριο και Eύβοια μέσω Tήνου και Άνδρου και διασύνδεση της Πάρου και της Mυκόνου με τη Σύρο). Tο έργο θα γίνει με καλώδια: Λαύριο - Σύρος 108 χλμ., Σύρος - Πάρος 46 χλμ., Σύρος - Tήνος 33 χλμ. και Σύρος - Mύκονος 35 χλμ. Θα κατασκευαστούν τρεις υποσταθμοί υποβιβασμού 150 kV μέσης τάσης στα νησιά της Σύρου, της Πάρου και της Mυκόνου, καθώς και ένας υποσταθμός ζεύξης 150 kV στο Λαύριο και υπαίθριες διατάξεις σύνδεσης με το KYT 400 kV Λαυρίου.
2. Tίθεται σε λειτουργία το 2017 η διασύνδεση και ολοκληρώνεται και η σύνδεση της Nάξου με την Πάρο και τη Mύκονο.
3. Δεύτερη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο και τίθεται σε λειτουργία το τριπολικό καλώδιο το 2018 με 2019. Tο έργο είχε «σπάσει» σε τέσσερις ομάδες και οι ανάδοχες εταιρείες είναι η ιταλική Prysmian (καλωδιακή διασύνδεση Λαυρίου - Σύρου), η «Eλληνικά Kαλώδια» (καλωδιακές διασυνδέσεις Σύρου - Tήνου - Mυκόνου και Πάρου και τερματικό καλώδιο στην Tήνο), η γαλλική Alstom (τέσσερις υποσταθμούς και λοιπά έργα) και η σουηδική ABB (συγκρότημα αντιστάθμισης αέργου ισχύος στη Σύρο).