Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2009

ΕΡΕΥΝΑ: Μειωμένη κατά 15% η ζήτηση στα σουπερμάρκετ

Η οικονομική κρίση που «σαρώνει» την ελληνική αγορά φαίνεται ότι περνάει και την «πύλη» του τελευταίου «οχυρού», που είναι οι δαπάνες για την αγορά των καταναλωτικών προϊόντων ευρείας χρήσης στα σουπερμάρκετ. Το εισόδημα που δαπανούν οι καταναλωτές για την αγορά προϊόντων είτε διατροφής είτε οικιακής χρήσης έχει πλέον περιοριστεί. Και μάλιστα σημαντικά, προκαλώντας ουσιαστικά ένα ωστικό κύμα μεταβολών σε ολόκληρη την ελληνική αγορά. Η κατάσταση είναι σίγουρα κρίσιμη και οι επόμενοι μήνες θα σηματοδοτήσουν μια επώδυνη αναδιαμόρφωση του τοπίου της αγοράς. Ενδεικτικό στοιχείο των αλλαγών που κυοφορούνται είναι το γεγονός ότι σε διάστημα ενός χρόνου οι καταναλωτές περιόρισαν κατά 15% τις μηνιαίες δαπάνες στην αγορά προϊόντων από τα σουπερμάρκετ.

Εντυπωσιακή μεταβολή


Από 350 ευρώ που ήταν η αξία της μέσης μηνιαίας καταναλωτικής δαπάνης στα σουπερμάρκετ, εφέτος έχει μειωθεί στα 280-300 ευρώ. Η μεταβολή είναι εντυπωσιακή σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, και αν ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι την ίδια περίοδο έχει διαπιστωθεί ότι το 80% των καταναλωτών αγοράζει έστω και ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας (μόνο το 20% των καταναλωτών δεν αγοράζει κανένα τέτοιο προϊόν) τότε εύκολα κανείς οδηγείται στο συμπέρασμα πως τόσο στο λιανεμπόριο όσο και στη βιομηχανία οι εξελίξεις στα επόμενα 1-2 χρόνια θα είναι καταιγιστικές.

Σύμφωνα με έρευνα σε δείγμα 1.600 νοικοκυριών που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και δημοσιεύει το ΒΗΜΑ, διαπιστώθηκε, μεταξύ των άλλων, ότι οι καταναλωτές ψωνίζουν βασιζόμενοι σε έξι βασικά κριτήρια, από τα οποία τα σημαντικότερα είναι η ποιότητα, η τιμή και η προέλευση των προϊόντων. Η τελευταία ενδεχομένως συνδέεται με την αβεβαιότητα του έλληνα καταναλωτή στο θέμα της ασφαλείας τροφίμων. Επίσης δίνουν πολύ μεγαλύτερη σημασία στην τιμή από τις προσφορές. Αυτό σημαίνει ότι ενδιαφέρονται περισσότερο για σταθερά καλές τιμές και λιγότερο για παροδικές προσφορές ή άλλες προωθητικές ενέργειες που δεν οδηγούν σε χαμηλότερο κόστος απόκτησης. Συνολικά οι καταναλωτές αναζητούν καλό συνδυασμό κόστους- αξίας (value for money) και προϊόντα ασφαλούς προέλευσης.

Αναφορικά με τον αριθμό των σουπερμάρκετ που χρησιμοποιούν, το 54,5% των ερωτηθέντων απάντησε ότι ψωνίζει σταθερά σε μία αλυσίδα- στην περυσινή έρευνα το ποσοστό των πιστών πελατών ήταν σημαντικά μεγαλύτερο και έφθανε στο 66,7%. Το 19,8% δήλωσε ότι ψωνίζει σε δύο σουπερμάρκετ (από 16,5% πέρυσι), το 19,1% σε τρεις αλυσίδες από 13,9% πέρυσι και το υπόλοιπο 6,6% σε τέσσερις ή και περισσότερες αλυσίδες από μόλις 2,9% που ήταν πέρυσι!

Ως εκ τούτου διαπιστώνεται ότι οι καταναλωτές χρησιμοποιούν τώρα περισσότερα εναλλακτικά καταστήματα σε μια προφανή προσπάθεια αποτελεσματικότερης κατανομής του οικογενειακού προϋπολογισμού.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου έχει μέση τιμή περίπου 5,7 φορές τον μήνα, ενώ το 57,3% των ερωτηθέντων ψωνίζουν ως τέσσερις φορές τον μήνα, δηλαδή κάνουν μόνο μία εβδομαδιαία επίσκεψη στο σουπερμάρκετ. Η εβδομαδιαία επίσκεψη είναι και η δημοφιλέστερη συχνότητα στα νοικοκυριά της έρευνας. Μόνο το 15% των καταναλωτών ψωνίζει συχνότερα από δύο φορές την εβδομάδα. Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν τις βαθιές αλλαγές στον τρόπο ζωής αλλά και στη δομή στις οικογένειες που συρρίκνωσαν τον χρόνο που διατίθεται για αγορές. Αξίζει να σημειωθεί ότι έχουμε σημαντική μείωση της μέσης μηνιαίας συχνότητας αγορών σε 5,7 από 7 φορές πέρυσι.

Λίστα αγορών
Επίσης 89,6% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν προτού πάνε στο σουπερμάρκετ, όμως το ποσοστό αυτό μειώνεται δραματικά όταν η ερώτηση αφορά όχι ποια είδη θα αγοράσουν αλλά ποιες μάρκες. Στο θέμα της μάρκας προαποφασισμένο εμφανίζεται μόνο το 57,8% των ερωτηθέντων. Διαπιστώνεται λοιπόν ότι συνεχίζεται ο περιορισμός των λεγόμενων «αυθόρμητων αγορών» και ενισχύεται ακόμη περισσότερο το σκέλος του προγραμματισμού, προφανώς σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης οικονομικών περιορισμών. Ακόμη παρατηρείται ότι περίπου οι 6 στους 10 καταναλωτές έχουν προκαθορισμένες προτιμήσεις για μάρκες, ενώ το 42,2% των ερωτηθέντων επιλέγει μάρκες μέσα στο κατάστημα και επομένως είναι ιδιαίτερα επιρρεπές σε επιτόπου ενέργειες προβολής και προώθησης.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com