Την δυνατότητα εισόδου σε ιστοσελίδες με επιβλαβές περιεχόμενο, όπως π.χ. πορνογραφικό υλικό από μαθητικούς υπολογιστές, καταγγέλλει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, το οποίο αναφέρει ότι με μεγάλη ευκολία μέλη του εισήλθαν σε σελίδες τέτοιο περιεχομένου αποδεικνύοντας ότι η προστασία των μαθητών της Α Γυμνασίου είναι ανύπαρκτη.
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, εξετάζοντας τους φορητούς υπολογιστές που δόθηκαν στους μαθητές της A’ Γυμνασίου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ψηφιακή Τάξη», διαπίστωσε ότι δόθηκαν με τρόπο αντίθετο προς τους θεμελιώδεις κανόνες ασφαλούς πρόσβασης των παιδιών αυτής της ηλικίας στο Διαδίκτυο, λαμβάνοντας υπόψη ότι:
α) Στο σπίτι οι υπολογιστές που χρησιμοποιούν τα παιδιά της ηλικίας αυτής πρέπει να τοποθετούνται σε χώρο εύκολα εποπτεύσιμο από τον γονέα και συνίσταται τα παιδιά να πλοηγούνται στο Διαδίκτυο με την επίβλεψη των κηδεμόνων τους.
β) Στο σχολείο οι υπολογιστές που χρησιμοποιούνται πρέπει να είναι συνδεδεμένοι στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, το οποίο παρέχει προστασία από επιβλαβές περιεχόμενο και η χρήση τους γίνεται υπό την επίβλεψη των αρμόδιων εκπαιδευτικών.
Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι με μεγάλη ευκολία μπορέσαμε να εισέλθουμε σε ιστοσελίδες με επιβλαβές περιεχόμενο, όπως π.χ. πορνογραφικό υλικό.
Συγκεκριμένα αξίζει να σημειωθούν τα παρακάτω:
- Εκτός του εκπαιδευτικού υλικού που περιλαμβάνει, ο υπολογιστής είναι εφοδιασμένος μεν με λογισμικό προστασίας, ωστόσο, η ρύθμισή του απαιτεί γνώσεις τις οποίες κατά κανόνα δεν έχουν ούτε οι γονείς, ούτε οι μαθητές.
- Πρόκειται για υπολογιστή που δεν ευνοεί τον γονεϊκό έλεγχο δεδομένης της φορητότητάς του. Αξίζει να αναφέρουμε ότι κάτω από τις συνθήκες που δόθηκε αυτός ο υπολογιστής, ο έλεγχός του ανήκει στο μαθητή.
- Ενώ, βάσει του σχεδίου ενσωμάτωσης του υπολογιστή στις σχολικές τάξεις, ο γονέας θα είχε τη «δυνατότητα οριοθέτησης της χρήσης, επιλέγοντας τις ώρες που θα επιτρέπεται η ενεργοποίηση του υπολογιστή στο σπίτι καθώς και τις ώρες που θα του επιτρέπεται η πρόσβαση στο Διαδίκτυο», κάποιες προσφορές απόκτησης του υπολογιστή (πέραν του ίδιου του υπολογιστή) παρείχαν δωρεάν ασύρματη σύνδεση στο Διαδίκτυο, με αποτέλεσμα οι μαθητές της Α’ Γυμνασίου να αποκτήσουν απεριόριστη πρόσβαση στο μέσο, οποτεδήποτε και από οπουδήποτε, δίχως όρια ή γονεϊκό έλεγχο. Αποτέλεσμα αυτού είναι η δυνατότητα χρήσης του, ακόμα και στο σχολικό περιβάλλον (στα διαλείμματα π.χ.), για σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς που αφορούν την μαθησιακή διαδικασία και «την αξιοποίηση του φορητού μαθητικού υπολογιστή ως αναπόσπαστου εργαλείου εκπαίδευσης και δημιουργικότητας στην τάξη», αυξάνοντας έτσι τους κινδύνους:
α) πρόσβασης σε παράνομο και επιβλαβές περιεχόμενο (πορνογραφία, ναρκωτικά, τζόγος, κ.λπ.)
β) ανάπτυξης συμπτωμάτων «εθισμού» στο Διαδίκτυο
γ) σεξουαλικής παρενόχλησης, εκφοβισμού, κ.λπ.
Όπως μας είπαν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, ο υπολογιστής δίνεται σε παιδιά που ξεκινούν την Α’ τάξη του Γυμνασίου και τα οποία, σύμφωνα με το ελληνικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, δεν έχουν παρακολουθήσει μαθήματα πληροφορικής και ασφαλούς πρόσβασης στο Διαδίκτυο στο Δημοτικό σχολείο.
Να θυμίσουμε, ότι σε πολύ πρόσφατη online έρευνα που υλοποίησε η δράση ενημέρωσης Saferinternet.gr σε εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα και που δόθηκε στη δημοσιότητα τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε, το 70% των εκπαιδευτικών θεωρεί την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ως την πιο κατάλληλη βαθμίδα για να ξεκινήσει η εκπαίδευση στο Διαδίκτυο. Αυτή τη θέση στηρίζει εδώ και χρόνια το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, εθνικός εκπρόσωπος του προγράμματος Saferinternet στην Ελλάδα, ως καταλυτικό παράγοντα για την ανάπτυξη της ικανότητας χρήσης του Διαδικτύου ως εργαλείου, με σωστό και ασφαλή τρόπο.
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου σκοπεύει σύντομα να δημοσιεύσει τις προτάσεις του για τη σωστή χρήση του μαθητικού υπολογιστή.