Με λίγο περισσότερο ψάξιμο ο καταναλωτής μπορεί πλέον να βρει φθηνότερες τιμές ακόμη και σε σουπερμάρκετ της γειτονιάς του. Οι αποκλίσεις φτάνουν έως και το 65% για το ίδιο τυποποιημένο προϊόν μεταξύ των επτά μεγάλων αλυσίδων λιανικής που παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών (www.e-prices.gr).
Την ίδια στιγμή οι ανατιμήσεις που καταγράφονται από την αρχή του έτους στα τρόφιμα, τα είδη προσωπικής υγιεινής δεν ξεπερνούν το 3,84%, εάν μάλιστα αφαιρεθούν τα ποτά, που έχουν επιβαρυνθεί από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, η επιβάρυνση περιορίζεται στο 1,3%. Ο καταναλωτής πρέπει να συνεχίσει να ψάχνει και να συγκρίνει τιμές και ενδεχομένως να μην τα αγοράζει όλα από το ίδιο σουπερμάρκετ.
Από το φθινόπωρο
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως, επειδή από το φθινόπωρο τα πράγματα θα γίνουν ακόμη πιο δύσκολα και ο ανταγωνισμός σε κάθε βαθμίδα του κυκλώματος λιανικής θα ενταθεί, δεν αποκλείεται να συμπιεστούν περισσότερο οι τιμές αρκετών κωδικών. Υπάρχουν προϊόντα, υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, για τα οποία υπάρχει περιθώριο περαιτέρω μείωσης έως και 15%, κάτι που ενισχύει την αγοραστική ισχύ του μέσου καταναλωτή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ό,τι συγκεκριμένος πολυεθνικός όμιλος πουλάει σε τιμή 65% (!) ακριβότερη αναψυκτικό «τύπου Cola» σε σχέση με γνωστή ελληνική αλυσίδα. Ωστόσο το ίδιο σουπερμάρκετ της πολυεθνικής πουλάει 22% φθηνότερα άλλα είδη, όπως φρυγανιές, μακαρόνια κ.ά. Διαφορές έως 50% καταγράφονται σε προϊόντα (φρυγανιές σικάλεως, χυμός ντομάτας, φέτα, κρασί, κοτόπουλο, αλεύρι, τυρί τρικαλινό, είδη προσωπικής υγιεινής κ.ά.) μεταξύ γνωστής αλυσίδας που έχει εξαγοραστεί από πολυεθνική και ελληνικής επιχείρησης. Ομως η ίδια η θυγατρική πολυεθνικής είναι έως και 8% ακριβότερη σε είδη σοκολάτας, δημητριακά, νιφάδες βρόμης, πάνες, δηλαδή σε κωδικούς που δεν θεωρούνται ευρείας κατανάλωσης (κράχτες) ή άμεσης καθημερινής ανάγκης.
Μεγάλες διαφορές στις τιμές συναντώνται σε τυροκομικά, αλλαντικά, οινοπνευματώδη ποτά, καφέ αλλά και είδη προσωπικής υγιεινής, μαλακτικά ρούχων, σαπούνια με διψήφια απόκλιση. Υπάρχουν πολλά προϊόντα που πωλούνται στην ίδια τιμή και στις επτά μεγάλες αλυσίδες.
Το παρατηρητήριο τιμών
Το δικό τους καλάθι αγορών θα μπορούν να δημιουργούν σε λίγες εβδομάδες οι καταναλωτές για να συγκρίνουν τις τιμές στο ράφι πριν επιλέξουν το (ή τα) σουπερμάρκετ που θα επισκεφθούν για τις αγορές τους, αφού σε κάποιες περιπτώσεις ανά είδος ο «φθηνότερος» λιανοπώλης είναι διαφορετικός.
Το Παρατητηρήριο Τιμών του υπουργείου Οικονομίας στο πλαίσιο της συνεργασίας που ξεκίνησε με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών θέτει σε λειτουργία σχετική εφαρμογή με την οποία θα βελτιωθεί η λειτουργικότητα της πύλης www.e-prices.gr που έγινε με... προδιαγραφές 2001 και επιτρέπει, προς το παρόν, την εύρεση τιμών για 1 μόνο προϊόν τη φορά. Ομως συνολικά στο Παρατηρητήριο είναι διαθέσιμες μετρήσεις από 1.000 προϊόντα, σε 1.000 σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα.