Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013
Μήνυμα ΟΟΣΑ για άμεση ρύθμιση του ελληνικού χρέους
Σαφές μήνυμα, κυρίως προς τους Ευρωπαίους, να δράσουν το συντομότερο δυνατόν για περαιτέρω ελάφρυνση του ελληνικού χρέους έστειλε χθες ο ΟΟΣΑ, προειδοποιώντας πως το χρέος θα μπορούσε να εκτιναχθεί στο 157% του ΑΕΠ το 2020, αντί στόχου για 124%, εξαιτίας παρατεταμένου αποπληθωρισμού και ύφεσης.
Αναγνωρίζοντας σημαντική πρόοδο στην Ελλάδα, αλλά προβλέποντας πως το 2014 θα είναι το έβδομο έτος ύφεσης, κρίνει επιτακτική τη συνέχιση και διεύρυνση των μεταρρυθμίσεων.
Ζητά πάταξη της εκτεταμένης φοροδιαφυγής, ενοποιήσεις ταμείων με κατάργηση συνταξιοδοτικών προνομίων, ενιαίες εισφορές και παροχές, άρση μονιμότητας στο Δημόσιο και ενίσχυση του κράτους πρόνοιας με στοχευμένες περικοπές επιδομάτων. Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για τη φτώχεια στη χώρα στα χρόνια της κρίσης: Το ποσοστό της φτώχειας ανερχόταν στο 15,2% το 2012 ή στο 25,5% εάν συνεκτιμηθεί η επίπτωση του πληθωρισμού από 13,6% και 11,9% αντιστοίχως το 2009. Το 2012 το 18% των ατόμων ηλικίας 18-59 ετών ζούσε σε νοικοκυριά χωρίς κανέναν εργαζόμενο, ενώ το 10% του πληθυσμού δεν έχει καμία περίθαλψη.
Μήνυμα ΟΟΣΑ για άμεση ρύθμιση του ελληνικού χρέους
Προσαρμογή
Παραδίδοντας χθες στον πρωθυπουργό την έκθεση του Οργανισμού ο γενικός γραμματέας του, Α. Γκουρία, εξήρε τις ελληνικές προσπάθειες, κάνοντας λόγο για το πιο εντυπωσιακό πρόγραμμα προσαρμογής που έχει αναληφθεί, ενώ σε συνάντηση με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ευάγγ. Βενιζέλο τόνισε πως «υπάρχει ζωή μετά το χρέος».
Παρουσιάζοντας την έκθεση, παρουσία του Γ. Στουρνάρα, ζήτησε αποφάσεις για το χρέος, που αποτελεί φραγμό για τη χώρα, το συντομότερο δυνατόν. Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά στη σύνδεση των αποφάσεων με τον εκλογικό κύκλο, τονίζοντας πως το ζήτημα δεν αφορά σε εκλογές σε χώρες, θεσμούς ή όργανα, και εκτιμώντας πως μόλις οι αγορές δουν λύση, θα τοποθετήσουν κεφάλαια στη χώρα. Μάλιστα, εκτιμά πως ένας από τους λόγους που δεν υπάρχει επενδυτική διάθεση για συμμετοχή στις ελληνικές αποκρατικοποιήσεις, χωρίς μεγάλες εκπτώσεις στις τιμές, είναι και η αβεβαιότητα σχετικά με το χρέος.
Μήνυμα ΟΟΣΑ για άμεση ρύθμιση του ελληνικού χρέους
Ο κ. Στουρνάρας, επισημαίνοντας πως ίσως είναι λίγο νωρίς να ξεκινήσει η συζήτηση για το χρέος, τόνισε πως η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος δίνει στην Ελλάδα δυνατότητα να ζητήσει νέα ελάφρυνση με την πιστοποίηση του πλεονάσματος από τη Eurostat, τον Απρίλιο. Διαφώνησε με τις εκτιμήσεις ΟΟΣΑ για το δυσμενές σενάριο του χρέους και ύφεση 0,4% το 2014, με τον κ. Γκουρία να εύχεται ο ΟΟΣΑ τελικά να είναι αυτός που κάνει λάθος.
Διαπιστώσεις, σενάρια και συστάσεις από τον ΟΟΣΑ
Το χρέος θα μπορούσε να εκτιναχθεί στο 157% του ΑΕΠ το 2020 με δεδομένους τους υψηλούς κινδύνους που διέπουν την αναπτυξιακή δυναμική. Συνέχιση ανεργίας, μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας και μείωση τιμών από την απελευθέρωση στις αγορές προϊόντων θα μπορούσαν να προκαλέσουν εντονότερο και πιο παρατεταμένο αποπληθωρισμό, με μείωση τιμών 12% περισσότερο από ότι προβλέπεται.
Στο σενάριο αυτό η χώρα επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα 4,25% του ΑΕΠ από το 2018 και μετά, ενώ τα δύο τρίτα της απόκλισης στον στόχο του χρέους αποδίδονται στον αποπληθωρισμό. Θεωρεί εξαιρετικά δύσκολη την ετήσια ανάπτυξη 4,8% στην περίοδο 2014-2020 και τονίζει πως η Ε.Ε. πρέπει να εξετάσει περαιτέρω βοήθεια προς την Ελλάδα. Τονίζει δε πως εάν μια νέα ελάφρυνση του χρέους το 2014 φέρει νέο ετεροχρονισμό αποπληρωμής του χρέους, μεγαλύτερη περίοδο χάριτος και νέες μειώσεις επιτοκίων, θα δοθεί σημαντική «ανάσα» στην Ελλάδα.
1 Απαιτείται συνέχιση εκτεταμένων μεταρρυθμίσεων. Ζητά:
Πάταξη φοροδιαφυγής. Σημειώνει πως το 2011, εάν η είσπραξη των φόρων, γινόταν με ρυθμό κοντά στο μέσο όρο του ΟΟΣΑ, τα έσοδα του Κράτους θα ήταν κατά 6% του ΑΕΠ, ή περίπου 12 δισ. ευρώ υψηλότερα. Ζητά κατάργηση ρυθμίσεων φορολογικής αμνηστίας, παραδειγματική τιμωρία των φοροφυγάδων και περαιτέρω χρήση εξωδικαστικών συμβιβασμών.
2 Επίσπευση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Δεν υπάρχει δικαιολογία για καθυστερήσεις. Έμφαση δίνει σε ενέργεια, σιδηροδρόμους, περιφερειακά αεροδρόμια, λιμάνια και ακίνητα και προειδοποιεί πως το πρόγραμμα πρέπει να συνδυαστεί με άμεση πρόοδο στην απελευθέρωση των αγορών για να αποφευχθούν μονοπώλια.
3 Άρση μονιμότητας στο Δημόσιο.
4 Κατάργηση εξαιρέσεων στο ασφαλιστικό σύστημα, εναρμονισμό και εξορθολογισμό των εισφορών σε συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά ταμεία, αναφέροντας ως παράδειγμα τις ασφαλιστικές εισφορές των μηχανικών.
5 Τακτική αναπροσαρμογή στις αντικειμενικές αξίες ακινήτων.
6 Άρση απαγόρευσης ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων.
7 Πλήρες πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και επέκταση κατά ένα έτος της χορήγησης του επιδόματος ανεργίας, που θα βαίνει μειούμενο.
8 Αντιμετώπιση της υψηλής ανεργίας ιδίως στους νέους και καλύτερος έλεγχος τήρησης της εργατικής νομοθεσίας και αμοιβών καθώς το 98% των επιχειρήσεων έχει κάτω από δέκα εργαζόμενους.
9 Αυστηρότερες ποινές για επιδοτούμενους άνεργους του ΟΑΕΔ που δεν ενεργοποιούνται για απασχόληση - κατάρτιση.
10 Περαιτέρω μείωση των δαπανών υγείας - προώθηση γενόσημων και περικοπές υπερβολικού διοικητικού κόστους νοσοκομείων.