Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

Μ. Χρυσοχοΐδης: Μύθοι και αλήθειες για τα διόδια

«Αναρωτιέμαι γιατί λέγονται τόσες ανακρίβειες, γιατί υπάρχουν τόσοι μύθοι για τους αυτοκινητόδρομους; Αναρωτιέμαι γιατί λιγότερο από δύο μήνες έχουν περάσει, όταν εδώ σε αυτήν την αίθουσα, συζητήσαμε αναλυτικά και ψηφίσαμε τις συμβάσεις.



Όμως οι μύθοι συνεχίζονται και παραπλανάται ο ελληνικός λαός από δημόσια πρόσωπα που μιλούν χωρίς να γνωρίζουν και το χειρότερο: χωρίς να θέλουν να μάθουν», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μ. Χρυσοχοΐδης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτού Η. Παναγιώταρου, σχετικά με τις νέες αυξήσεις στα διόδια.

Οπως εξήγησε, οι μύθοι έχουν ως εξής:

Πρώτος μύθος: Το κόστος της κατασκευής των αυτοκινητόδρομων πρέπει να βαρύνει το κράτος και όχι τους χρήστες. Πανευρωπαϊκά, αλλά και σε όλο τον κόσμο, τα διόδια αποτελούν το κύριο μέσο χρηματοδότησης της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων. Πρόκειται για τη δικαιότερη μέθοδο χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων, καθώς το κόστος κατασκευής και συντήρησης επιβαρύνει μόνο τους χρήστες του δρόμου και όχι όλους τους φορολογούμενους. Με άλλα λόγια χρηματοδότηση αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό αυτών των έργων θα επιβάρυνε άμεσα το σύνολο των πολιτών ακόμα και των κατοίκων του μικρότερου νησιού και παράλληλα θα στερούσε από το κράτος τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει άλλες κρίσιμες υποδομές και κοινωνικές δράσεις.

Μύθος δεύτερος: Τα διόδια είναι υπέρογκα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Ποια είναι η αλήθεια; Το ύψος των διοδίων που έχει συμβατικά προκαθοριστεί, είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα κοστίζουν από 6,5 έως κάτι λιγότερο από 7 λεπτά ανά χιλιόμετρο, στην Πορτογαλία κινούνται στο επίπεδο των 8,9 λεπτών ανά χιλιόμετρο, στην Γαλλία 8,5, στην Ισπανία 11,2, στην Ιταλία 6,7 λεπτά ανά χιλιόμετρο.

Μύθος τρίτος: Τα διόδια καταλήγουν στην τσέπη των εργολάβων, το ακούσαμε προηγουμένως. Ποια είναι η αλήθεια; Τα έσοδα από τα διόδια κατά τον χρόνο κατασκευής του έργου χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής αφού αφαιρεθεί το κόστος λειτουργίας, συντήρησης και οι λοιπές χρηματοοικονομικές δαπάνες. Οι μέτοχοι των εταιριών παραχώρησης δεν δικαιούνται να λάβουν οποιοδήποτε μέρισμα κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, τα έσοδα από διόδια διατίθενται αυστηρά κατά την εξής σειρά: πρώτα για το κόστος συντήρησης και λειτουργίας, δεύτερον για την εξυπηρέτηση του δανείου, τρίτον για την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων παραχώρησης.

Οι εταιρείες παραχώρησης ελέγχονται εξονυχιστικά, σε όλα τα επίπεδα, ως προς τα έσοδα και τα έξοδα τους τα οποία βεβαιώνονται από ορκωτούς ελεγκτές. Οι μέτοχοί τους έχουν εκ του νόμου προκαθορισμένο δεσμευτικό και μη εγγυημένο επίπεδο κερδοφορίας το οποίο κυμαίνεται από 6 έως 9%. Όλα αυτά είναι μέσα στο νόμο γραμμένα για την περίοδο παραχώρησης, τα 30 χρόνια.

Μύθος τέταρτος: Δεν επιτρέπεται η καταβολή διοδίων για χρήση αυτοκινητοδρόμων καθώς αυτοί είναι κοινόχρηστα πράγματα. Έχει κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας προσφάτως -σε σχετική προσφυγή του δημάρχου Ωρωπού, η οποία και απορρίφθηκε- ότι η επιβολή διοδίων δεν αναιρεί τον κοινόχρηστο χαρακτήρα των οδών, αλλά αντιθέτως κινείται προς την κατά το δυνατόν ορθολογική χρήση τους από το σύνολο των πολιτών. Κρίθηκε δε, ότι ούτε η επιβολή διοδίων - ως τέλους εισπραττόμενου ως τμήμα του εργολαβικού ανταλλάγματος καταβαλλόμενο από τους χρήστες της οδού στον παραχωρησιούχο στην περίπτωση αναθέσεως της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης της οδού με σύμβαση παραχώρησης - είναι αντίθετη με το Σύνταγμα.

Μύθος πέμπτος: Το παράπλευρο δίκτυο δεν υφίσταται ή δεν είναι ικανοποιητικό. Η δημιουργία παράπλευρου δικτύου δεν επιβάλλεται από κανένα νόμο, καμία κοινοτική και εθνική νομοθεσία. Δεν έχει καμία οικονομική λογική να φτιάχνουμε δηλαδή αυτοκινητόδρομους και δίπλα να φτιάχνουμε κάποια άλλα δίκτυα για να πηγαίνουν και να κυκλοφορούν κάποιοι άλλοι. Ένα στόχο έχει το παράπλευρο δίκτυο: να συνδέει τους παρόδιους οικισμούς με τις πόλεις, με τις εθνικές οδούς, με τους αγρούς τους και γενικότερα με τις δραστηριότητές τους.

Μύθος έκτος: Η χρέωση διοδίων δεν είναι αναλογική ως προς τη διανυόμενη απόσταση. Οι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάζονται για να γίνονται υπερτοπικές διαδρομές. Εδώ λοιπόν, στην χώρα μας όλες οι μεγάλες διαδρομές έχουν απόλυτα αναλογική χρέωση: Αθήνα-Λαμία, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, Αθήνα-Κόρινθος-Πάτρα, Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα κ.α. που έχει καθοριστεί με σύμβαση. Υπάρχουν όμως και τοπικές διαδρομές που δεν έχουν αναλογική χρέωση, αλλά εκεί έχουν την δυνατότητα οι κάτοικοι των τοπικών κοινωνιών, να κινούνται έξω από την Εθνική Οδό.

Επιπλέον, ο υπουργός ανέφερε ότι όταν έγινε η συζήτηση, πριν από δυο μήνες στην Βουλή, κατέθεσε τις συμβάσεις, κατέθεσε τις τιμές των διοδίων, πώς εξελίχθηκαν και πώς εξελίσσονται, κατέθεσε τη δήλωσή του που είναι γραμμένη στα πρακτικά της Βουλής, ότι με τις συμβάσεις αυτές δεν προβλέπεται καμία αύξηση στα διόδια. Οι όποιες εξελίξεις, αυξήσεις, μειώσεις κτλ στα διόδια καθορίστηκαν, όπως είπε, το 2007. Σε αυτές τις συμβάσεις που ψηφίστηκαν πριν από δυο μήνες δεν υπήρχε απολύτως καμία αναφορά στα διόδια.

«Επιτέλους, πρέπει να ακουστεί η αλήθεια γιατί κάποιοι την κρύβουν», τόνισε, υπογραμμίζοντας: «Δεν υπήρξε λοιπόν κάποια αύξηση στα διόδια με αυτές τις συμβάσεις. Προβλέπεται από το 2007 πώς ακριβώς θα γίνουν τα διόδια. Γιατί αυξήθηκαν τώρα τα διόδια; Γιατί οι αυξήσεις αυτές δεν είχαν γίνει το 2009, το 2010, το 2011, το 2012. Γιατί τα έργα κατέρρευσαν, σταμάτησαν, ρήμαξαν και τα παράτησαν. Και κάναμε μια μεγάλη προσπάθεια, με 35 τράπεζες, εκ των οποίων οι 30 είναι ξένες, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με όλους τους θεσμούς του Παγκόσμιου Οικονομικού Συστήματος, για να ξαναρχίσουν τα έργα να δώσουμε σε 20.000 ανθρώπους θέσεις εργασίας και τελικά να προσθέσουμε 1,5% ΑΕΠ στην χώρα. Και το πλεόνασμα, ένα μέρος του οικονομικού προϋπολογισμού, προέρχεται ακριβώς από αυτό».


 
website counter
friend finderplentyoffish.com