Το Δ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με σειρά αποφάσεων του (3536 - 3539/2009) έκρινε αντισυνταγματικό τον περιορισμό έκδοσης αδειών βυτιοφόρων αυτοκινήτων και την μετατροπή φορτηγών αυτοκινήτων σε βυτιοφόρο και παρέπεμψε το όλο θέμα για οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
Στο συμβούλιο της Επικρατείας έχουν προσφύγει η Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, εταιρείες Πετρελαιοειδών, ιδιοκτήτες βυτιοφόρων αυτοκινήτων κ.λπ. Με τις αιτήσεις τους, μεταξύ των άλλων, ζητούν να ακυρωθεί η υπουργική απόφαση του 2007 που καθορίζει τις προϋποθέσεις χορήγησης αδειών κυκλοφορίας βυτιοφόρων αυτοκινήτων ιδιόκτητης χρήσης ιδιοκτησίας εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.
Το ΣτΕ (πρόεδρος ο Μιχ. Βροντάκης και εισηγήτρια η Ειρήνη Σαρπ) έκρινε ότι οι περιορισμοί στην έκδοση αδειών βυτιοφόρων αυτοκινήτων είναι αντίθετοι στο άρθρο 5 του Συντάγματος που προστατεύει την οικονομική και επαγγελματική ελευθερία.
Ειδικότερα, το ΣτΕ έκρινε μεταξύ των άλλων, ότι οι διατάξεις ε του Ν. 383/1976 που εξαρτούν τη χορήγηση νέων αδειών φορτηγών αυτοκινήτων, από την μη επαρκή εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών με τα ήδη κυκλοφορούντα φορτηγά της κατηγορίας αυτής. Μάλιστα κρίθηκε υποχρεωτική η έκδοση κάθε χρόνο υπουργικής απόφασης που δεν αναφέρεται ο απαιτούμενος αριθμός φορτηγών αυτοκινήτων για την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών της χώρας.
Ακόμα, κρίθηκε ότι το άρθρο 6 του Ν. 3054/2002 με την οποία περιορίζεται η δυνατότητα των επιχειρήσεων εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων να αποκτήσουν, με βάση την επιχειρηματική τους κρίση και την οικονομική τους δυνατότητα, όσα βυτιοφόρα αυτοκίνητα μεταφοράς υγρών καυσίμων οι ίδιες κρίνουν - αναλαμβάνοντας και τον σχετικό επιχειρηματικό κίνδυνο - ότι θα τους εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη και αυτόνομη διακίνηση των προϊόντων τους. Εξάλλου, αναφέρεται στις δικαστικές αποφάσεις ότι η απαγόρευση μετατροπής φορτηγών αυτοκινήτων σε βυτιοφόρα μεταφοράς υγρών καυσίμων.
Οι αποφάσεις του Δ’ Τμήματος του ΣτΕ αναφέρουν ότι δεν προκύπτουν λόγοι δημοσίου και κοινωνικού συμφέροντος που να δικαιολογούν την απαγόρευση της μετατροπής φορτηγών αυτοκινήτων, οποιασδήποτε κατηγορίας, σε βυτιοφόρα μεταφοράς υγρών καυσίμων.