120 ψήφοι θα απαιτούνται, πλέον, για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, όπως δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με αντικείμενο τα θέματα της διαφθοράς.
Ο Γ. Παπανδρέου χαρακτήρισε “μείζον ζήτημα εθνικής σημασίας” την αντιμετώπιση της διαφθοράς και την προώθηση της διαφάνειας, παρουσιάζοντας στο πλαίσιο αυτό ένα αναλυτικό πακέτο θέσεων, ενώ υπενθύμισε ότι στην κατεύθυνση αυτή η κυβέρνηση έχει φέρει νόμο για τις προσλήψεις στο δημόσιο, δημοσιοποιεί όλες τις αποφάσεις στο διαδίκτυο και αναβαθμίζει το ρόλο της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Στην εισήγησή του ενώπιον του κ. Παπούλια και των πολιτικών αρχηγών, ο πρωθυπουργός μίλησε για την ανάγκη διαφάνειας στο πολιτικό χρήμα με αλλαγή του νόμου για τη χρημοτοδότηση των κομμάτων, για αλλαγή στη σύνθεση της επιτροπής ελέγχου της βουλής, για αναμόρφωση του θεσμού του πόθεν έσχες.
Έθεσε, επίσης, θέμα διαφάνειας στη διοίκηση, στα δημόσια έργα, στις προμήθειες και στα εξοπλιστικά προγράμματα. Επ'αυτών ανέφερε την απόφαση της κυβέρνησης για την υπαγωγή όλων των ΟΤΑ στον προληπτικό έλεγχο του ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά και την εισαγωγή του θεσμού του συνηγόρου του δημότη και της επιχείρησης σε κάθε ΟΤΑ για την αντιμετώπιση της κακοδιοίκησης.
Ο κ. Παπανδρέου κάλεσε τους πολιτικούς αρχηγούς να συμφωνήσουν στην ανάγκη αναμόρφωσης του συστήματος συνάψεως συμβάσεων δημόσιων έργων, υπηρεσιών και προμηθειών προς το σκοπό διασφάλισης της αντικειμενικότητας τόσο στη θέσπιση των όρων διαγωνισμού, όσο και στην επιλογή του αντισυμβαλλόμενου.
Σε ότι αφορά τα συστήματα προμηθειών για τα εξοπλιστικά προγράμματα, προτείνοντας την υποχρεωτική συζήτηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων σε ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή.
Ο πρωθυπουργός έδωσε βάρος στη διαφάνεια στη νομοπαρασκευαστική διαδικασία και στην κοινοβουλευτική διαδικασία. Για το πρώτο πρότεινε:
• Καθιέρωση θεσμοθετημένης διαβούλευσης για τα σχέδια νόμου και, σταδιακά, για τις σημαντικές κανονιστικές πράξεις της διοίκησης (δημόσια διαβούλευση και για Π.Δ.)
• Κατάρτιση έκθεσης ποιότητας και επιπτώσεων που θα συνοδεύει κάθε σχέδιο νόμου και προεδρικού διατάγματος ρυθμιστικού περιεχομένου
• Κατάρτιση έκθεσης αξιολόγησης των πορισμάτων της διαβούλευσης, όπου και θα αιτιολογούνται οι λόγοι μη αποδοχής προτάσεων που διατυπώθηκαν σε αυτήν
Σε σχέση με την κοινοβουλευτική διαδικασία, πρότεινε:
• Διπλή ανάγνωση των σχεδίων νόμου στις κοινοβουλευτικές επιτροπές (με χρονική απόσταση μεταξύ των αναγνώσεων)
• Κατάργηση της δυνατότητας υποβολής τροπολογιών μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας στην κοινοβουλευτική επιτροπή