Νέα αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα με παράλληλη κατάργηση των τελών κυκλοφορίας εισηγείται στην κυβέρνηση η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έπειτα από μήνες συζητήσεων επί συζητήσεων, η αρμόδια Επιτροπή των δύο συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος, που ανέλαβε τη διαμόρφωση του νέου συστήματος τελών κυκλοφορίας, έχει ολοκληρώσει τις εργασίες της και ετοιμάζει την τελική πρόταση-εισήγηση, που θα παραδώσει κατά το προσεχές χρονικό διάστημα στον Γιώργο Παπακωνσταντίνου και στην Τίνα Μπιρμπίλη.
Η επιτροπή κρίνει ότι η επιβάρυνση πρέπει να περάσει στη χρήση των περισσότερων από 5,5 εκατ. οχήματα, δηλαδή στην κατανάλωση του καυσίμου, χαρακτηρίζοντας το σύστημα αυτό πιο δίκαιο έναντι των τελών κυκλοφορίας που το θεωρεί άδικο και αντικοινωνικό μέτρο.
Το σκεπτικό της επιτροπής είναι ότι πρέπει να καταργηθούν τα τέλη κυκλοφορίας και να αυξηθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα. Ενδεχόμενο που δεν αποκλείεται να εκτινάξει την τιμή της αμόλυβδης ακόμα και στα 2 ευρώ.
Εβαλαν 3, πάνε για 4
Μέχρι σήμερα, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμων έχει αυξηθεί τρεις φορές από την αρχή του έτους. Τον περασμένο Φεβρουάριο ο ΕΦΚ της αμόλυβδης πήγε στα 530 ευρώ, επιβαρύνοντας κατά περίπου 0,143 ευρώ τη λιανική τιμή και βάζοντας κοντά 1 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία. Τον Μάρτιο η δεύτερη αύξηση ανέβασε τον φόρο της αμόλυβδης στα 610 ευρώ και τη λιανική τιμή 0,08 ευρώ παραπάνω. Στις αρχές του τρέχοντος μηνός η τρίτη αύξηση ανεβάζει τον φόρο στα 670 ευρώ και τη λιανική τιμή κατά μέσο όρο στα 1,6 ευρώ από 1,3 ευρώ που ήταν προ τριμήνου. Και δεν υπολογίζεται η τελευταία αύξηση του ΦΠΑ που θα ισχύσει από 1ης Ιουλίου, με την οποία θα επιβαρυνθεί κατά 2 με 3 λεπτά η λιανική τιμή πώλησης της αμόλυβδης. Και από τις τρεις αυξήσεις αναμένουν συνολικά έσοδα 2,1 δισ. ευρώ.
Προβληματισμός στη διυπουργική
Εν τούτοις, οι αυξητικές τάσεις στη διεθνή τιμή πώλησης του πετρελαίου προβληματίζουν τα μέλη της Διυπουργικής Επιτροπής, τα οποία δεν παραλείπουν να επισημάνουν ότι η τιμή πώλησης της βενζίνης είναι η ακριβότερη στην Ελλάδα σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Δεν παραλείπουν, ωστόσο, να χαρακτηρίσουν άδικα τα τέλη κυκλοφορίας, τα οποία έχουν αυξηθεί τρεις φορές την τελευταία πενταετία.
Και επειδή φοβούνται ότι το μέτρο μπορεί να περιορίσει τη χρήση του αυτοκινήτου συστήνουν από την άλλη και μέτρα τονωτικά της αγοράς οχημάτων, όπως την κατάργηση του πρόσφατου φόρου πολυτελείας που επιβλήθηκε σε καινούργια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και με τον τελευταίο φορολογικό νόμο να επιβαρύνει όσα έχουν αξία άνω των 15.000 ευρώ και 11.000 ευρώ αντίστοιχα. Το τελευταίο, όμως, θεωρείται δύσκολο καθώς αναμένονται έσοδα τα οποία έχουν καταγραφεί και στο μνημόνιο από την τρόικα των δανειστών.