Την υποχρεωτική καταχώρηση στο ηλεκτρονικό σύστημα του Taxis όλων των αποδείξεων που συλλέγουν 5,5 εκατομμύρια φορολογούμενοι, προβλέπει σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την ηλεκτρονική υποβολή αποδείξεων. Το κείμενο που θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 23 Μαίου, ορίζει ότι οι φορολογούμενοι θα πρέπει να καταχωρίζουν σε ειδική ηλεκτρονική φόρμα, μεταξύ άλλων την αξία των αποδείξεων, τον ΑΦΜ της επιχείρησης και την ημερομηνία.
Όπως αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής προτείνονται τρεις τρόποι ηλεκτρονικής υποβολής από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Στο κείμενο που αναρτήθηκε για δημόσια διαβούλευση δεν σημειώνεται από πότε θα ισχύουν οι διατάξεις. Οι προτεινόμενοι τρόποι είναι οι εξής:
1. Χειροκίνητη καταγραφή των αποδείξεων σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή από τον ίδιο τον φορολογούμενο.
2. Αποστολή των στοιχείων της απόδειξης από την επιχείρηση. Σε αυτή την περίπτωση, όλες οι εταιρείες ανεξαρτήτως μεγέθους θα πρέπει να εφοδιαστούν με τις κατάλληλες συσκευές ώστε να καταχωρούν και να αποστέλουν στην Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων όλες τις αποδείξεις για κάθε πελάτη τους ξεχωριστά.
3. Σάρωση των στοιχείων των αποδείξεων από το φορολογούμενο και ηλεκτρονική υποβολή τους. Αυτή η λύση προβλέπει ηλεκτρονικό σκανάρισμα των αποδείξεων από το φορολογούμενο ακόμη και μέσω κινητού τηλεφώνου.
Αναλυτικά:
1η λύση: αποστολή των στοιχείων από τον πολίτη
Ο φορολογούμενος προτείνεται να καταγράφει τα στοιχεία των αποδείξεων σε εφαρμογές που παρέχονται από τρίτους και να έχει υποχρέωση ηλεκτρονικής υποβολής των στοιχείων ετησίως, με τη φορολογική του δήλωση μέσω της εφαρμογής. Ο κάθε πολίτης θα έχει τον προσωπικό του “ιστοχώρο” στο taxisnet όπου και θα προστίθενται οι αποδείξεις που υπέβαλλε αλλά και υπέβαλλαν άλλοι για λογαριασμό του (εταιρείες).
2η λύση: Σκανάρισμα από τον πολίτη
Σε περίπτωση που η απόδειξη που εκδίδεται δεν πληροί τις προδιαγραφές για να σταλεί ηλεκτρονικά μέσω της εταιρείας θα πρέπει να την σκανάρει ο φορολογούμενος.
Οι πολίτες θα σαρώνουν τον γραμμωτό κωδικό (μέσω κινητών τηλεφώνων ή σαρωτών) προκειμένου τα στοιχεία της απόδειξης να εισάγονται στην εφαρμογή συλλογής αποδείξεων και να αποστέλλονται στην ΓΓΠΣ μέσω της εφαρμογής που περιγράφεται στην πρώτη λύση.
3η λύση: αποστολή των στοιχείων από τις επιχειρήσεις
Σε αυτήν τη περίπτωση, ο φορολογούμενος θα έχει μια "κάρτα αγορών" που θα περιέχει ένα κώδικα που θα συσχετίζει τον ΑΦΜ του πελάτη με ένα μοναδικό κωδικό. Η παραπάνω διαδικασία προϋποθέτει τη δημιουργία ενός γραμμωτού κώδικα φορολογουμένου
Όπως προτείνει η ΓΓΠΣ θα έχει 11 ψηφία συμπεριλαμβανομένου ενός check digit και θα λαμβάνεται με αίτηση από τον κάθε φορολογούμενο. Θα μπορεί να τυπωθεί σε μορφή γραμμωτού κωδικού και να πλαστικοποιείται έτσι να τον έχει μαζί του. Αν η ταμειακή μηχανή δέχεται τα στοιχεία του πελάτη θα πρέπει να στέλνει τις αποδείξεις στην ΓΓΠΣ για λογαριασμό του.
Πρόσθετο κόστος για επιχειρήσεις
Για την αποστολή των στοιχείων από τις επιχειρήσεις (και κατά συνέπεια να μην μπει στη διαδικασία αυτή ο φορολογούμενος) απαιτείται αναβάθμιση των ταμειακών μηχανών. Προτείνεται κάθε ταμειακή μηχανή να μπορεί να συνδεθεί με τα συστήματα της ΓΓΠΣ ώστε να αποστέλλει στοιχεία συναλλαγών σε πραγματικό ή σχεδόν- πραγματικό χρόνο.
Επίσης θα πρέπει η ταμειακή να μπορεί να αποδέχεται γραμμωτό κωδικό φορολογουμένου κάτι που σημειώνει το υπουργείο ότι απαιτεί αναβάθμιση software.
Στη συνέχεια οι επιχειρήσεις θα αποστέλλουν μέσω διαδικτύου τις αποδείξεις ενώ δεν επιτρέπεται να κρατούν περισσότερες από 50 αποδείξεις συναλλαγών στην μνήμη τους χωρίς να τις έχουν αποστείλει στην ΓΓΠΣ. Για επιχειρήσεις που δεν πραγματοποιούν πολλές συναλλαγές, η αποστολή θα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα καθώς οι αποδείξεις δεν μπορεί να είναι παλαιότερης ημερομηνίας της μιας εβδομάδας.