Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

«Χάθηκαν» 2,2 δισ. στην εκπαίδευση σε 5 χρόνια

Το ποσό των 2,2 δισ. ευρώ «χάθηκε» από την εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, δηλαδή την περίοδο 2008-2013.




Σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, οι δημόσιες δαπάνες μειώνονται ραγδαία για την εκπαίδευση, γεγονός που οδηγεί σε φαινόμενα υποβάθμισης των σχολείων. Από τα στοιχεία του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ προκύπτει ότι:

Το 2013 το σύνολο των πληρωμένων (μέχρι 30/9/2013) δημοσίων δαπανών για την εκπαίδευση ήταν 5,5 δισ. ευρώ.
Την περίοδο 2008-2013 οι συγκεκριμένες δαπάνες μειώνονται κατά 28,3% (ή 2,2 δισ. ευρώ) με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής -6,4%. Ωστόσο, ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ της χώρας την ίδια περίοδο ήταν τρεις φορές μικρότερος (-2,1%).

Στον προϋπολογισμό του 2014 προϋπολογίζεται για την εκπαίδευση το ποσό των 5,1 δισ. ευρώ, ποσό μειωμένο κατά 7,9% έναντι του αντίστοιχου του 2013 και παρά την οριακή αύξηση του ΑΕΠ για το 2014. Αυτό σημαίνει ότι στον χώρο της εκπαίδευσης το πλήγμα που επέφερε η κρίση είναι πολλαπλάσιο από τη μείωση του ΑΕΠ και θα γίνει ακόμη χειρότερη η κατάσταση φέτος, καθώς προβλέπεται νέα μείωση των δημοσίων δαπανών.

Ιδιωτικές δαπάνες
«Χάθηκαν» 2,2 δισ. στην εκπαίδευση σε 5 χρόνια
Ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία για τις ιδιωτικές δαπάνες για την εκπαίδευση. Σύμφωνα με την έρευνα, το 2013 τα ελληνικά νοικοκυριά διέθεσαν όσα περίπου έδωσε και το κράτος για την εκπαίδευση. Δηλαδή, οι ιδιωτικές δαπάνες ανήλθαν σε 5,2 δισ. ευρώ. Τα περισσότερα χρήματα, 1,4 δισ. ευρώ δόθηκαν για τη διαβίωση φοιτητών σε άλλες πόλεις από την έδρα του νοικοκυριού είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό. Δεύτερη μεγαλύτερη δαπάνη, πάνω από 1 δισ. ευρώ δόθηκε για δίδακτρα και πάνω από 1 δισ. ευρώ για φροντιστήρια και ιδιαίτερα.

Αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα: Οι παραπάνω δαπάνες ανά εκπαιδευτική βαθμίδα επιμερίζονται σε 380 εκατ. ευρώ για την προσχολική εκπαίδευση (δίδακτρα/τροφεία βρεφονηπιακών/παιδικών σταθμών και ιδιωτικά Νηπιαγωγείων), σε 603 εκατ. ευρώ για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση (41% για δίδακτρα σε ιδιωτικά, 8,4% για φροντιστήρια/ιδιαίτερα, 48,3% για ξένες γλώσσες και 1,5% για εκδρομές/εκπαιδευτικές επισκέψεις), σε 1,7 δισ. ευρώ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (15,1% για δίδακτρα σε ιδιωτικά, 56,9% για φροντιστήρια/ιδιαίτερα, 26,4% για ξένες γλώσσες και 1,6% για εκδρομές/εκπαιδευτικές επισκέψεις), σε 138 εκατ. ευρώ για τη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση μη τριτοβάθμιου επιπέδου ΙΕΚ-ΚΜΕ-Κολλέγια 15,1%( 99,1% για δίδακτρα σε ιδιωτικά και 0,9% για εκδρομές/ εκπαιδευτικές επισκέψεις), σε 1,5 δισ. ευρώ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση (7,3% για δίδακτρα σε μεταπτυχιακά, 0,4% για φροντιστήρια, 76,7% για δαπάνες σπουδών σε άλλη πόλη στην Ελλάδα, 15,3% για δαπάνες σπουδών σε άλλη χώρα και 0,3% για εκδρομές).

Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρει η έρευνα, «παρά την οικονομική κρίση, η μείωση των ποσοστών των μαθητών που φοιτούν στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι ελαφρά και παραμένει σταθερή η ζήτηση για την αγορά υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ειδικότερα:

1. Το συνολικό ποσοστό των μαθητών που φοιτούν στην ιδιωτική εκπαίδευση από το 2000 διατηρείται σταθερό στα επίπεδα 6,3% έως 6,5%, με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία τιμή της περιόδου να σημειώνεται το 2008-2009 και 2009-2010 (6,7%).

2. Παρατηρείται μείωση του αριθμού και του μεριδίου των μαθητών ιδίως στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο και λιγότερο στο Γενικό Λύκειο την περίοδο μετά το 2008. Αυτή όμως σχεδόν αντισταθμίζεται από την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία.

3. Η ζήτηση για υπηρεσίες ιδιωτικής εκπαίδευσης, παρά τις αυξομειώσεις της ως προς τη βαθμίδα φοίτησης μπορεί να θεωρηθεί σταθερή για το μεγαλύτερο μέρος της τριακονταετίας 1980-2012, σε αντίθεση με τη μείωση υπηρεσιών άλλων κλάδων της οικονομίας ιδιαίτερα την περίοδο μετά το 2010-2011. Επίσης, παρατηρείται ανοδική πορεία των διδάκτρων με ελαφρά μείωση από τον Σεπτέμβριο του 2012.

Σε ότι αφορά τον αριθμό των νέων που φοιτούν στην ιδιωτική εκπαίδευση, παρατηρείται μικρή μείωση παρά την οικονομική κρίση. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ 2008 και 2012 ο συνολικός αριθμός των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων αυξήθηκε από 900 σε 1.006 κυρίως λόγω των περισσότερων νηπιαγωγείων.



 
website counter
friend finderplentyoffish.com