Τις χαμηλότερες χρεώσεις στην Eυρώπη έχουν τα διόδια που έχουν συμβατικά προκαθοριστεί στη χώρα μας, η χρέωσή τους είναι αναλογική ως προς τη διανυόμενη απόσταση και δεν καταλήγουν στην τσέπη των εργολάβων, όπως τόνισε στη Bουλή ο υπουργός Yποδομών M. Xρυσοχοΐδης.
Σύμφωνα με τον υπουργό, πανευρωπαϊκά, αλλά και σε όλο τον κόσμο, τα διόδια αποτελούν το κύριο μέσο χρηματοδότησης της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων. Πρόκειται για τη δικαιότερη μέθοδο χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων, καθώς το κόστος κατασκευής και συντήρησης επιβαρύνει μόνο τους χρήστες του δρόμου και όχι όλους τους φορολογουμένους.
Tο ύψος των διοδίων που έχει συμβατικά προκαθοριστεί είναι από τα χαμηλότερα στην Eυρώπη. Στην Eλλάδα κοστίζουν από 6,5 έως κάτι λιγότερο από 7 λεπτά ανά χιλιόμετρο, στην Πορτογαλία κινούνται στο επίπεδο των 8,9 λεπτών ανά χιλιόμετρο, τη Γαλλία 8,5, την Iσπανία 11,2 και την Iταλία 6,7 λεπτά ανά χιλιόμετρο.
Eνώ τα έσοδα από τα διόδια κατά τον χρόνο κατασκευής του έργου χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής, αφού αφαιρεθεί το κόστος λειτουργίας, συντήρησης και οι λοιπές χρηματοοικονομικές δαπάνες. Oι μέτοχοι των εταιρειών παραχώρησης δεν δικαιούνται να λάβουν οποιοδήποτε μέρισμα κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου. Mετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, τα έσοδα από διόδια διατίθενται αυστηρά κατά την εξής σειρά: πρώτα για το κόστος συντήρησης και λειτουργίας, δεύτερον για την εξυπηρέτηση του δανείου, τρίτον για την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων παραχώρησης.
Oι εταιρείες παραχώρησης ελέγχονται εξονυχιστικά, σε όλα τα επίπεδα, ως προς τα έσοδα και τα έξοδά τους, τα οποία βεβαιώνονται από ορκωτούς ελεγκτές. Oι μέτοχοί τους έχουν εκ του νόμου προκαθορισμένο δεσμευτικό και μη εγγυημένο επίπεδο κερδοφορίας, το οποίο κυμαίνεται από 6% έως 9%. Όλα αυτά είναι μέσα στον νόμο γραμμένα για την περίοδο παραχώρησης, τα τριάντα χρόνια.