Δευτέρα 7 Ιουλίου 2014

Πάγωσαν οι αποκρατικοποιήσεις

Ημέρες 2012 θυμίζει η υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων την τρέχουσα χρονική περίοδο.





Την κινητικότητα του περασμένου έτους έχει διαδεχθεί η κόπωση και πολλοί είναι εκείνοι που εκτιμούν ότι εκτός κάποιων ακινήτων, κανένα άλλο project δεν πρόκειται να έχει υλοποιηθεί εντός του 2014. Μοναδική εξαίρεση ίσως να αποτελέσει ο ΔΕΣΦΑ και ο Αστέρας. Η συγκεκριμένη αξιοποίηση μάλιστα δημόσιας περιουσίας αποτελεί και δείγμα γραφής για τους ρυθμούς με τους οποίους υλοποιείται το πρόγραμμα στην Ελλάδα, αφού η σχετική συμφωνία ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και την αζέρικη Socar είχε μονογραφηθεί στα τέλη του περασμένου έτους και ακόμη δεν έχει γίνει η μεταβίβαση.

Τρεις είναι οι βασικοί λόγοι που δεν προχωρεί το πρόγραμμα. Ο πρώτος είναι πολιτικός. Η κυβέρνηση ναι μεν λέει ότι οι αποκρατικοποιήσεις αποτελούν πρωτίστως μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας και δευτερευόντως μέσο για την αύξηση των δημοσίων εσόδων, εντούτοις στην πράξη υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στη λήψη των αποφάσεων και στην υλοποίηση αυτών.
Πάγωσαν οι αποκρατικοποιήσεις

Ο δεύτερος σχετίζεται με τη γενικευμένη αντίδραση φορέων, συντεχνιών, αλλά και των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Κανένα project δεν έχει τύχει της σύμφωνης γνώμης από κάποιο πολιτικό κόμμα, εκτός κυβέρνησης. Τουναντίον, μάλιστα, συναντά τη σφοδρή αντίδραση με φράσεις κλισέ όχι στην παρούσα χρονική περίοδο, αλλά διαχρονικά, όποτε έγινε προσπάθεια να πωληθεί δημόσια επιχείρηση ή να αξιοποιηθεί δημόσια περιουσία. Η πολιτική αντίδραση ήταν στους εξής άξονες: «ξεπούλημα» ή «ιδιωτικοποιούνται τομείς στρατηγικής σημασίας» ή «αποτελούν κοινωνικό αγαθό». Ο τρίτος έχει να κάνει με τις αποφάσεις δικαστηρίων. Τελευταία, παρατηρείται το φαινόμενο οι δικαστές να αναλαμβάνουν ρόλο ρυθμιστή στη δημοσιονομική πολιτική της χώρας αλλά και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, ακυρώνοντας έτσι αποφάσεις που έχουν ληφθεί από τη Βουλή.

Ένας ακόμη λόγος, όχι καθοριστικός, αλλά έχει τη σημασία του, είναι η στάση της Κομισιόν. Δεν είναι λίγες οι φορές, με κορυφαία την περίπτωση του ΔΕΣΦΑ, που οι κοινοτικές αρχές εμποδίζουν την υλοποίηση του προγράμματος, προτάσσοντας την προάσπιση των δικών τους συμφερόντων εις βάρος των ελληνικών που εν κατακλείδι υλοποιούν ένα πρόγραμμα εν πολλοίς καθ΄ υπόδειξη των Ευρωπαίων εταίρων.
Πάγωσαν οι αποκρατικοποιήσεις

Μηδενικά έσοδα το 2014;
Ο στόχος για τα έσοδα του 2014 ανέρχεται στο 1,5 δισ. Με βάση τα σημερινά δεδομένα είναι δύσκολο, αν όχι απίθανο, να επιτευχθεί. Μέχρι στιγμής είναι περίπου μηδενικά και εκτός των ακινήτων, που τα ποσά είναι σχετικά μικρά, μάλλον δεν θα υπάρξει ολοκλήρωση κάποιου project μέσα στο έτος. Μοναδική περίπτωση να γίνει κάτι τέτοιο είναι ο ΔΕΣΦΑ. Κάποιοι θεωρούν ότι η οριστική συμφωνία και η μεταβίβαση της επιχείρησης στους Αζέρους θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο, αλλά υπάρχουν και εκείνοι που παραμένουν επιφυλακτικοί. Το συνολικό τίμημα είναι 400 εκατ., αλλά από αυτό τη μερίδα του λέοντος έχουν τα ΕΛΠΕ και περίπου 166 εκατ. θα πάνε στα δημόσια ταμεία. Από εκεί και πέρα ένα ακόμη project που θεωρητικά τουλάχιστον έχει «φύγει» από το ΤΑΙΠΕΔ είναι αυτό του «Ελληνικού». Υπάρχει η συμφωνία για το τίμημα και το σχέδιο ανάπλασης, αλλά απομένουν αρκετά ακόμη να γίνουν. Πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και ουδείς μπορεί να πει με βεβαιότητα πότε αυτό θα γίνει, ενώ «αγκάθι» αποτελεί και η άδεια του καζίνο. Η Lamda Development δηλώνει πως είναι έτοιμη να ξεκινήσει τις εργασίες και αύριο, αλλά εμφανίζεται ανήσυχη για τους ρυθμούς έγκρισης του deal από τις αρμόδιες αρχές. Πάντως εκτιμήσεις από παράγοντες που είναι σε θέση να γνωρίζουν τις διαδικασίες αναφέρουν πως είναι απίθανο να δοθεί το «πράσινο φως» από τον πολιτεία και βέβαια να καταβληθεί το τίμημα εντός του έτους.
Πάγωσαν οι αποκρατικοποιήσεις

Ο Αστέρας είναι ίσως το πιο προχωρημένο project και εκτός συγκλονιστικού απροόπτου θα ολοκληρωθεί η μεταβίβαση εντός του φθινοπώρου. Το τίμημα είναι 400 εκατ. αλλά από αυτά μόνο το 20% θα πάει στα δημόσια ταμεία, αφού το 80% ανήκει στην Εθνική Τράπεζα.

Ολα πάνε πίσω

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη. Έχουν περάσει στην επόμενη φάση τρεις υποψήφιοι, Ρουμάνοι, Γάλλοι και Ρώσοι, και αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές. Ωστόσο δόθηκε παράταση για τον προσεχή Σεπτέμβριο. Κατά συνέπεια στην καλύτερη περίπτωση η κατακύρωση του διαγωνισμού προσδιορίζεται για τα τέλη του έτους.

ROSCO (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού): Τρεις είναι οι υποψήφιοι επενδυτές και αναμένεται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές το φθινόπωρο, χωρίς να έχει ανακοινωθεί κάτι σχετικό και τελεσίδικο.

Περιφερειακά Αεροδρόμια: Οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται τον Ιούλιο και είναι πολύ πιθανό αν όχι βέβαιο να δοθεί νέα παράταση.

ΕΥΑΘ: Μετά το «δημοψήφισμα» και τις αποφάσεις των δικαστηρίων για την ΕΥΔΑΠ, μπαίνει στο «πάγο» μέχρι νεωτέρας, παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός τυπικά είναι σε εξέλιξη.

ΟΛΠ: Εκεί τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα, αλλά απαιτείται ακόμη χρόνος για την ολοκλήρωσή του. Έχουν υποβάλει μη δεσμευτικές προσφορές πέντε σχήματα για το 67% του Οργανισμού και ακόμη δεν έχει οριστεί η ημερομηνία δεσμευτικών προσφορών. Πιθανολογείται ότι και εκεί θα υπάρξει παράταση.

ΟΛΘ: Ο διαγωνισμός είναι ένα βήμα πίσω από αυτόν του ΟΛΠ. Έχουν υποβάλει μη δεσμευτικές προσφορές οκτώ επιχειρηματικά σχήματα για το 67%. Οι δεσμευτικές προσφορές θα γίνουν το νωρίτερο το φθινόπωρο και πολύ δύσκολα θα υπάρξει κατακύρωση από το ΤΑΙΠΕΔ εντός του έτους.

ΕΛΤΑ: Διερευνάται η αγορά από τους συμβούλους. Στόχος ήταν η προκήρυξη του διαγωνισμού μέσα στο καλοκαίρι, ωστόσο δεν φαίνεται ακόμα να υπάρχει τελική απόφαση.

«Ελευθέριος Βενιζέλος»: Πολλοί είναι αυτοί που θεωρητικά τουλάχιστον έχουν εκφράσει ενδιαφέρον. Ωστόσο ο διαγωνισμός αν και έχει ανακοινωθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ότι βρίσκεται σε στάδιο σχεδιασμού -σχεδιάζεται από τις αρχές του χρόνου- εντούτοις ακόμη δεν έχει ακόμα προκηρυχθεί.

ΕΛΠΕ: Σε νηπιακό στάδιο βρίσκεται ακόμη ο σχεδιασμός και ουδείς είναι σε θέση να γνωρίζει πότε και με ποιον τρόπο θα γίνει.

ΟΔΙΕ: Ουδείς γνωρίζει σε ποια φάση βρίσκεται ο διαγωνισμός, που θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί εδώ και πολλούς μήνες. Το μόνο άξιον λόγου για το θέμα είναι ότι οι εργαζόμενοι στον Ιππόδρομο είναι οι μόνοι που θέλουν και επιζητούν την ιδιωτικοποίηση.

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ: Αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός εντός του Ιουλίου, εκτός απροόπτου.

ΔΕΠΑ: Ουδείς γνωρίζει ποια είναι η επόμενη ημέρα για επιχείρηση. Σχέδια υπάρχουν πολλά, απόφαση όμως καμία.

«Ανάσα» από τα ακίνητα

Θετικό πρόσημο μπορεί να μπει μόνο στην περίπτωση της αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας, αν και αρκετοί είναι οι διαγωνισμοί που πρέπει να βγουν τους επόμενους μήνες. Η παραχώρηση με sale and lease back ολοκληρώθηκε και το κράτος εισέπραξε πάνω από 260 εκατ. ευρώ. Παράλληλα με επιτυχία ξεκίνησαν οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες και πουλήθηκαν τα πρώτα ακίνητα. Επιτυχής ήταν και η διαδικασία εκκαθάρισης τουλάχιστον 1.000 κρατικών ακινήτων, τα οποία πέρασαν στον ΤΑΙΠΕΔ προς αξιοποίηση. Τέλος, μέσα στο 2015 αναμένεται να δημιουργηθεί το πρώτο ομόλογο ακινήτων με εγγύηση ακίνητα του Δημοσίου και με στόχο έσοδα από 500 εκατ. μέχρι 1 δισ. ευρώ.

 
website counter
friend finderplentyoffish.com