Ολοκληρώθηκε στις 29 Οκτωβρίου η δημόσια διαβούλευση για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα και αναμένεται, εντός ολίγων ημερών, η κατάθεση του σχετικού σχεδίου νόμου στη Βουλή, ενός σχεδίου νόμου το οποίο επιχειρεί αφενός την περαιτέρω απλοποίηση των κανόνων για τις επιχειρηματικές συναλλαγές και αφετέρου την ενοποίηση, τη συμπλήρωση και τον εκσυγχρονισμό των λογιστικών κανόνων της χώρας μας.
Με βάση τις σχετικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως επίσης και τις διεθνείς πρακτικές και με στόχο την κλιμάκωση των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων ανάλογα με το μέγεθός τους, δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο, σαφέστατα λειτουργικό άρα αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο, το οποίο αφορά το σύνολο των ασκούντων επιχειρηματική δραστηριότητα. Ειδικότερα τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα θα καλύπτουν τα θέματα που μέχρι την 31.12.2014 καλύπτει ο Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών αναφορικά με την τήρηση των λογιστικών αρχείων και τους κανόνες τιμολόγησης των συναλλαγών και τα θέμα των λογιστικών κανόνων βάσει της Οδηγίας 2013/34/ΕΕ.
Πρέπει να επισημανθεί ότι, το υπό κατάθεση σχέδιο νόμου λειτουργεί συμπληρωματικά με τους νέους Κώδικες Φορολογίας Εισοδήματος και Φορολογικών Διαδικασιών και έτσι, για πρώτη φορά, όλο το κανονιστικό πλαίσιο που αφορά τη λογιστική και φορολογική λειτουργία των επιχειρήσεων συγκεντρώνεται σε τρία νομοθετήματα, όπως συμβαίνει σε πολλά άλλα κράτη εντός και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο ερώτημα που τίθεται γιατί να επιχειρούνται τόσο εκτεταμένες αλλαγές στους λογιστικούς κανόνες, η απάντηση είναι ότι με δεδομένη την ταχύτητα των αλλαγών στο επιχειρηματικό περιβάλλον, το λογιστικό πλαίσιο μιας χώρας πρέπει να επανεξετάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να επιτυγχάνεται ομαλή προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Επισημαίνεται ότι, τα θεμέλια του λογιστικού πλαισίου της χώρας μας δημιουργήθηκαν τη δεκαετία του 1980 και έκτοτε το πλαίσιο αυτό έχει δεχθεί ορισμένες συμπληρώσεις και βελτιώσεις, με στόχο την προσαρμογή του στα νεότερα δεδομένα, διατηρώντας όμως αμετάβλητες τη βασική δομή του και τη φιλοσοφία του, όταν οι συνθήκες λειτουργίας των επιχειρήσεων έχουν αλλάξει δραματικά από τότε.
Ένας άλλος εξίσου σημαντικός λόγος είναι ότι με την κατάργηση του ΚΒΣ από την 1.1.2013 και την επερχόμενη κατάργηση του ΚΦΑΣ από την 1.1.2015, νομοθετήματα τα οποία λειτουργούσαν και ως λογιστικό πλαίσιο για μια σειρά επιχειρήσεων κυρίως μικρών και πολύ μικρών, κατέστησε επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου λογιστικού πλαισίου. Πέραν των ανωτέρω πρέπει να τονισθεί ότι, η μέχρι σήμερα διασπορά των ρυθμίσεων που αφορούν λογιστικά και φορολογικά θέματα σε διάφορα νομοθετήματα, αύξανε την πολυπλοκότητα και το κόστος εφαρμογής, μείωνε τη διαφάνεια και διευκόλυνε την ανάπτυξη παραβατικής συμπεριφοράς.
Σε ένα άλλο ερώτημα που τίθεται, αν αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν άμεσα τη λειτουργία των λογιστηρίων των επιχειρήσεων η απάντηση είναι ναι, γιατί ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα δουν από την 1.1.2015 πολλές απλοποιήσεις και απαλλαγές, όπως αυτές προβλέπονται και από την Οδηγία 2013/34/ΕΕ, κάτι που θα τις απαλλάξει από μια σειρά γραφειοκρατικού περιεχομένου υποχρεώσεων. Με δεδομένο δε ότι οι λοιπές αλλαγές που αφορούν την κατάρτιση των χρηματοοικονομικών καταστάσεων, όπου και αυτές περαιτέρω απλοποιούνται και θα απασχολήσουν τις επιχειρήσεις στις αρχές του 2016, εύκολα κάποιος μπορεί να καταλάβει ότι υπάρχει επαρκής χρόνος προετοιμασίας.
Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό βήμα προς την ολοκλήρωση μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης με σημαντικά οφέλη για το «επιχειρείν» συνεπώς και για τη χώρα.