Νέο εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ προανήγγειλε ο πρωθυπουργός από το βήμα της συνάντησης εργασίας των Δελφών για το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Υπό εξέταση βρίσκεται ακόμη και η εισαγωγή φοιτητών απευθείας στα πανεπιστήμια, αντί σε σχολές ή σε τμήματα όπως ισχύει σήμερα.
Ο κ. Παπανδρέου, προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ούτε καν σε σχολές, πολύ περισσότερο σε τμήματα όπως γίνεται σήμερα. Συνέδεσε τον πολίτη με τη δια βίου μάθηση, αναφερόμενος στην κατάρριψη των τειχών μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης για να είναι απρόσκοπτη η γνώση υπό καθεστώς όμως πιστοποίησης των γνώσεων που λαμβάνει ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.
Ο Γ. Παπανδρέου αναφέρθηκε ακόμη στην ανάγκη υλοποίησης ενός "Καλλικράτη" στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με συγχωνεύσεις ιδρυμάτων και τμημάτων.
Μίλησε για μεγαλύτερη ελευθερία των ίδιων των ιδρυμάτων που θα φύγουν πλέον από το σημερινό μοντέλο, αφού θεωρείται πολύ σημαντική η όσο γίνεται μεγαλύτερη αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων.
"Ζητώ", είπε, "να φτιάξουμε σύστημα διοίκησης που θα ξεφεύγει από τις λογικές που εμείς βάλαμε" είπε και ανέφερε το παράδειγμα συνδικαλιστικών παρατάξεων φοιτητών να συναλλάσσονται για τα θέματα που θα μπουν στις εξετάσεις.
"Αυτό δεν είναι σοβαρό. Πρέπει να πάμε σε ένα μοντέλο διαχείρισης που θα αναγνωρίζει τη δύναμη της γνώσης" σχολίασε ο ίδιος.
Ακόμη τόνισε την ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και διεθνοποίησής τους ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό.
"Η παιδεία μας,είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας μας. Είναι ένα στοίχημα για τη νέα γενιά που έχει ως επιλογή ή τη φυγή ή την αλλαγή. Αυτό αισθάνεται ο νέος σήμερα. Εμείς όμως είμαστε αποφασισμένοι να αλλάξουμε. Θέλουμε τη συμμετοχή και όχι τη φυγή των νέων" υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Ο κ. Παπανδρέου, ανέφερε ως παράδειγμα ότι είμαστε στην 3η θέση αυτών που μπαίνουν στα πανεπιστήμια, αλλά στην 118η όσον αφορά την αποτελεσματικότητα.
"Από την επίφαση της δημοκρατίας πρέπει να πάμε στην πραγματική ελευθερία. Το Πανεπιστήμιο να υπηρετεί τις ανάγκες της χώρας, να έχει λόγο που δεν έχει σήμερα" είπε.
Αναφορά έκανε και στους πανεπιστημιακούς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι: "Oι πανεπιστημιακοί σ΄έναν βαθμό έχουν εμπλακεί στην πολιτική της χώρας μας. Δεν είναι αυτόνομη φωνή, η οποία φέρνει προτάσεις και λύσεις.".
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι απαιτείται διεθνοποίηση των ιδρυμάτων και ουσιαστική συμμετοχή εξηγώντας ότι με αυτόν τον τρόπου θα δημιουργηθούν επαφές με άλλες οικονομίες και κοινωνίες και θα δοθούν οι δυνατότητες επενδύσεων και στην Ελλάδα.
Σε αυτό το σημείο της ομιλίας του ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της υποδοχής ξένων φοιτητών στα πανεπιστήμιά μας, για παράδειγμα με υποτροφίες.
"Όμως ότι πρέπει να δούμε πόσο μας κοστίζει ο κάθε φοιτητής και βεβαίως να το πληρώσουμε, αλλά ο ξένος μπορεί να καταθέτει την υποτροφία του, την οποία θα την αξιοποιούμε", διευκρίνισε.
Ιδιαίτερες αναφορές έκανε στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την περιφερειακή ανάπτυξη,ενώ αναφέρθηκε και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο ψηφιακό σχολείο με τη «διαδραστική λογική», την ψηφιοποίηση της τάξης και το νέο ρόλο του καθηγητή.
Τέλος ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην πρόθεση της κυβέρνησης για συστηματική διαβούλευση, αξιοποιώντας την παγκόσμια εμπειρία, "που θα μας βοηθήσει να κάνουμε τα πανεπιστήμια μας από τα καλύτερα".
Προναγγελία αλλαγών από την Άννα Διαμαντοπούλου
Αλλαγές στη διοίκηση, αλά και στον τρόπο λειτουργίας των πανεπιστημίων προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, ανοίγοντας το διάλογο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στους Δελφούς. Για τη σημερινή κατάσταση, είπε ότι "greek statistics" δεν υπάρχουν μόνο στην Οικονομία, αλλά και στην Παιδεία.
Η κυβέρνηση προτείνει για τη διοίκηση των πανεπιστημίων τη σύσταση συμβουλίου, το οποίο θα ασκεί μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου και θα αναλαμβάνει τη διαχείριση της χρηματοδότησης. Το ακαδημαϊκό έργο θα αποτελεί αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών. προτείνει επίσης τη σύσταση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα ελέγχουν τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.
Η Άννα Διαμαντοπούλου προανήγγειλε συνενώσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ, με συγχωνεύσεις, συνενώσεις και καταργήσεις τμημάτων και αλλαγές στην οργάνωση των σπουδών, στον τρόπο εξέτασης των φοιτητών και διδασκαλίας. Σχεδιάζεται η ψηφιακή διανομή συγγραμμάτων, ενώ ανάμεσα στους στόχους του υπουργείου είναι η προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό.
Ο διάλογος αναμένεται να κρατήσει τρεις μήνες. Θα ακολουθήσει μετά η κατάθεση νομοσχεδίου. Η υπουργός κάλεσε τις πανεπιστημιακές διοικήσεις να μπουν σε διαδικασία διαρκών συνεδριάσεων, αλλά και την αντιπολίτευση να συμμετάσχει στη δημόσια συζήτηση. Μέσω του διαδικτύου θα μετέχουν φοιτητές, καθηγητές και πολίτες.