Το δεύτερο μεγάλο στοίχημα της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μετά την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών
Σχέδιο για το άνοιγμα της αγοράς των ταξί με βάση τη διεθνή εμπειρία τεσσάρων χωρών καταρτίζει το υπουργείο Υποδομών προκειμένου μέσα στο 2012 να εφαρμοστεί στην ελληνική αγορά. Το σχέδιο θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2011 οπότε και θα τεθεί σε δημόσιο διάλογο προκειμένου από τις αρχές του 2012 να γίνει νόμος του κράτους.
Η χορήγηση αδειών ταξί ειδικών κατηγοριών, με ταυτόχρονη αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας και οργάνωσης του κλάδου σε εταιρείες αλλά και διεξαγωγή πλειοδοτικών διαγωνισμών για τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ συγκαταλέγονται στις προτάσεις που θα αποτελέσουν τη βάση του διαλόγου με τους αντίστοιχους κλάδους στην κατεύθυνση της απελευθέρωσης των επιβατικών μεταφορών.
«Δουλεύουμε σε αυτή την κατεύθυνση, προκειμένου η μελέτη των ευρωπαϊκών πόλεων να μας υποδείξει μοντέλα οργάνωσης και λειτουργίας του επαγγέλματος του ταξί στις 4 καλύτερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.
Θέλουμε να μοιραστούμε αυτή την εμπειρία και να λειτουργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στη χώρα, την οικονομία, τον τουρισμό, το επάγγελμα, την ποιότητα ζωής», είπε μιλώντας στην «ΗτΣ» ο γ.γ του υπουργείου Υποδομών, Χ. Τσιόκας.
Πρόσβαση
Μάλιστα, υποστήριξε ότι το υπουργείο ενδιαφέρεται να προσεγγίσει θέματα ευρωπαϊκής εμπειρίας σε ζητήματα πρόσβασης στο επάγγελμα, σε ζητήματα πρόσβασης στην άδεια και σε ζητήματα κανονισμών λειτουργίας και εξυπηρέτησης του πολίτη και μεταβίβασης των αδειών.
«Πάνω σε αυτά συγκεντρώνουμε υλικό, ελπίζουμε ότι μέχρι το τέλος του 2011, θα υπάρξει μια αναγκαία βάση για να ανοίξει ο διάλογος με τους φορείς του κλάδου και να συζητήσουμε θέματα για τα οποία θα δώσουμε προοπτική και ανάσα σε ένα επάγγελμα το οποίο εξυπηρετεί πολίτες και απασχολεί ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων», τόνισε ο κ. Τσιόκας. Το κλειστό επάγγελμα των αυτοκινητιστών ταξί αποτελεί το δεύτερο μεγάλο στοίχημα της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μετά την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών. Στο προσχέδιο των αλλαγών προβλέπεται πως τουλάχιστον για ένα χρονικό διάστημα η πολιτεία δεν θα προχωρήσει στη χορήγηση νέων αδειών σε «κίτρινα» ταξί, ο αριθμός των οποίων θεωρείται ήδη μεγάλος και το επάγγελμα κορεσμένο.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, προτεραιότητα θα δοθεί στον εκσυγχρονισμό του κανονισμού λειτουργίας των ταξί, ώστε να μπορούν να δημιουργηθούν σύγχρονες εταιρείες.
4 σημεία
Oι αλλαγές που μελετώνται
* Η χορήγηση αδειών για ταξί 5 έως 9 θέσεων, μίνι βαν και λιμουζίνες, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Προϋπόθεση γι’ αυτό θα είναι η σύσταση εταιρειών, ενώ η λειτουργία τους θα γίνεται με ραντεβού ή τηλεφωνικές κλήσεις και η κυκλοφορία τους χωρίς ταξίμετρο αλλά με τιμοκατάλογο.
* Το δικαίωμα σε εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων να τα νοικιάζουν με οδηγό.
* Η σύσταση υπηρεσιών ταξί πόρτα πόρτα.
* Η αναβάθμιση των εταιρειών ραδιο-ταξί, τα οποία θα σταθμεύουν σε συγκεκριμένους χώρους και θα προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες.
* Η παροχή αδειών για ταξί ειδικών προδιαγραφών, τα οποία θα εξυπηρετούν τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
* Ο επανασχεδιασμός των υπηρεσιών μετακίνησης με ταξί για μαθητές.
Το αίτημα της περιφέρειας
Σε ό,τι αφορά τα ταξί της περιφέρειας, εξακολουθεί να υφίσταται το πάγιο αίτημα των ιδιοκτητών τους για ενοποίηση των εδρών με βάση τους καποδιστριακούς δήμους. Σημειώνεται ότι παρά τις συνενώσεις δήμων και κοινοτήτων, είχε θεωρηθεί αντισυνταγματική η διεύρυνση του δικαιώματος των ιδιοκτητών ταξί, τα οποία είχαν έδρα ένα συγκεκριμένο χωριό, να κινούνται στα πλήρη όρια των συνενωμένων δήμων.
Πλέον εξετάζονται δύο σενάρια, είτε να διευρυνθούν οι άδειες στα όρια των νέων ΟΤΑ του «Καλλικράτη», είτε να δοθούν φορολογικά κίνητρα για να παραμείνουν τα ταξί στις έδρες τους. Σήμερα κυκλοφορούν 29.500 ταξί σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων τα 13.500 στην Αθήνα με τις τιμές των αδειών, ωστόσο, να είναι υψηλότερες εκτός πρωτεύουσας. Μια άδεια ταξί στην Αθήνα κοστίζει περίπου 170.000 ευρώ, ενώ στη Θεσσαλονίκη 250.000 ευρώ.