Με το ίδιο τους το σινάφι τα βάζουν για πρώτη φορά οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών καταγγέλλοντας δημόσια την εκτεταμένη δράση κυκλωμάτων πρατηριούχων που κλέβουν τους καταναλωτές με «μηχανάκια», τα οποία παραδίδουν ελλειμματικές ποσότητες καυσίμων.
Η καταγγελία προέρχεται από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων («κοντράρεται» με την ισχυρότερη Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας) και διατυπώνεται σε μια περίοδο που το άλμα των διεθνών τιμών του πετρελαίου σε υψηλά διετίας έχει εκτοξεύσει κοντά στο 1,6 ευρώ τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης (στην Αττική), στρώνοντας ξανά χαλί για κρούσματα αισχροκέρδειας σε πολλές περιοχές της χώρας όπου η λιανική τιμή φτάνει μέχρι και το 1,70-1,80 ευρώ το λίτρο.
Στην ανακοίνωσή της η ΠΟΠΕΚ επισημαίνει ότι «η χρήση των παράνομων μηχανισμών παρέμβασης στις αντλίες καυσίμων με σκοπό της ελλειμματικές παραδόσεις στους καταναλωτές έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις τους τελευταίους μήνες» και επικαλείται πληροφορίες από την αγορά καυσίμων και καταγγελίες καταναλωτών που έπεσαν θύματα από βενζινοπώλες.
Μιλά για συγκεκριμένα κυκλώματα που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά συστήματα τελευταίας τεχνολογία στις αντλίες πρατηρίων καυσίμων ώστε να μειώνουν τον όγκο της ποσότητας που παραδίδουν σε σχέση με αυτόν που αναγράφεται στην αντλία. Αφήνουν δε αιχμές κατά του υπουργείου Ανάπτυξης για πλημμελείς ελέγχους, σημειώνοντας πως μόνο δύο τέτοιοι παράνομοι μηχανισμοί έχουν εντοπιστεί φέτος.
Σε μια μάλλον αμήχανη αντίδραση απέναντι στις καταγγελίες, το αρμόδιο υπουργείο απάντησε ότι προωθεί λύσεις για το θέμα και ως εκ τούτου «προξενεί εντύπωση οποιαδήποτε αναφορά στο θέμα της χρήσης παράνομων συστημάτων στα πρατήρια στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή».
Στο πλαίσιο αυτό έγινε γνωστό χθες ότι έχει συνταχθεί τροπολογία που θα προβλέπει αναστολή λειτουργίας ή και οριστική αφαίρεση άδειας σε όσα πρατήρια παρανομούν στο μέλλον. Επί του παρόντος πάντως, όπως παραδέχεται το υπουργείο Ανάπτυξης, μετά την απεγκατάσταση των παράνομων μηχανισμών από τις αντλίες στα πρατήρια, αυτά επαναλειτουργούν χωρίς ουσιαστική αποτρεπτική ποινή για τους παραβάτες.
Σύστημα καταγραφής
Το υπουργείο επικαλείται και την ειλημμένη απόφαση για την καθιέρωση συστήματος καταγραφής των εισερχόμενων και εξερχόμενων ποσοτήτων καυσίμων σε όλα τα πρατήρια της χώρας, ωστόσο πρόκειται για ιδιαίτερα δαπανηρό μέτρο που θα πάρει χρόνο για να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει.
Την ίδια στιγμή που η κρίση και η ένταση του ανταγωνισμού δείχνουν να πυροδοτούν «εμφύλιο» στον κλάδο των βενζινοπωλών και τα άπλυτα να βγαίνουν στη φόρα, οι καταναλωτές στην Ελλάδα πληρώνουν σήμερα τα ακριβότερα καύσιμα σε όλη την Ευρώπη.
Ερευνα της ΕΛΠΑ για τις λιανικές τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα την τελευταία εβδομάδα (22 έως 26 Δεκεμβρίου) διαπιστώνει ότι στο πετρέλαιο κίνησης η χώρα μας είναι η ακριβότερη στην Ευρώπη (1,364 ευρώ/λίτρο), ενώ στην αμόλυβδη βενζίνη έρχεται δεύτερη μετά την Ολλανδία (1,62 ευρώ έναντι 1,57 ευρώ/λίτρο).
Σε σχέση με πέρυσι τον Δεκέμβριο η λιανική τιμή της αμόλυβδης έχει αυξηθεί κατά 50% (πέρυσι στο τέλος του έτους διαμορφωνόταν στο 1,07 ευρώ) με βασικότερη αιτία τις αλλεπάλληλες αυξήσεις στους φόρους (ΦΠΑ και ΕΦΚ) οι οποίοι αντιστοιχούν πλέον σε 1 ευρώ ανά λίτρο. Η κατανάλωση βενζίνης έχει μειωθεί συγκριτικά κατά 9-10% σε 3,095 εκατ. μετρικούς τόνους.
Μια σύντομη έρευνα αγοράς πάντως μέσω του fuelprices.gr μπορεί να βοηθήσει τους καταναλωτές να εξοικονομήσουν χρήματα, καθώς οι αποκλίσεις στις τιμές (κατώτατη-ανώτατη) φτάνουν μέχρι και τα 20 λεπτά, όπως λ.χ. στην Αττική όπου η αμόλυβδη πωλείται από 1,49 μέχρι 1,69 ευρώ.
Υψηλότερα 2 ευρώ
Οι βενζινοπώλες, πάντως, προεξοφλούν από τώρα ότι η τελευταία άνοδος στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, σε συνδυασμό με την ανάκαμψη του δολαρίου έναντι του ευρώ, θα εκτοξεύσει την αμόλυβδη σε πολλές περιοχές της χώρας (Κρήτη, Κεφαλονιά κ.α.) κοντά στα 2 ευρώ. Σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις του προέδρου του Συνδέσμου Εμπόρων Πρατηριούχων Αττικής, Γ. Ασμάτογλου, «μετά την αύξηση των τιμών του πετρελαίου η τιμή στον Νομό Αττικής θα διαμορφωθεί μεταξύ 1,65 και 1,70 ευρώ».
Παρά τις υψηλές λιανικές τιμές πάντως, τόσο οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών όσο και οι βενζινοπώλες διατείνονται ότι κερδίζουν σήμερα μόλις 3 έως 4 λεπτά σε κάθε λίτρο βενζίνης που πωλούν, ενώ παράγοντες της αγοράς καυσίμων σχολιάζουν μεταξύ σοβαρού και αστείου ότι... σήμερα «αν δεν κάνεις λαθρεμπόριο και δεν κλέβεις στην αντλία, λεφτά δεν βγαίνουν».