Nέα ανεξάρτητη υπηρεσία φοροελεγκτών θα λειτουργεί με σύγχρονες δομές και μεθόδους και θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για τον καταλογισμό, τη βεβαίωση και την είσπραξη των φορολογικών εσόδων.
Το νέο Μνημόνιο δεσμεύεται για τη δημιουργία μιας νέας Φορολογικής Διοίκησης. Θα έχει τη μορφή ενός ανεξάρτητου οργανισμού ή φορέα, θα διοικείται από μη πολιτικό πρόσωπο με θητεία συγκεκριμένης διάρκειας και θα αποτελείται από τουλάχιστον 2.000 έμπειρους ελεγκτές και χιλιάδες υπαλλήλους που θα ασχολούνται αποκλειστικά με τις διαδικασίες είσπραξης των φορολογικών εσόδων. Ακόμη, με το νέο Μνημόνιο η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται:
Να μην προχωρήσει σε άλλες ευνοϊκές ρυθμίσεις ή να επεκτείνει τις υφιστάμενες ρυθμίσεις για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.
Να αυστηροποιήσει τα κριτήρια υπαγωγής των φορολογουμένων στους υφιστάμενους διακανονισμούς τμηματικής εξόφλησης χρεών, ώστε να μπορούν να κάνουν χρήση αυτών μόνο όσοι ήταν συνεπείς κατά το παρελθόν με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις και βρίσκονται σε προσωρινή οικονομική δυσπραγία.
Να θέσει σε εφαρμογή μια υποχρεωτική διαδικασία διοικητικής επίλυσης των φορολογικών διαφορών. Στόχος να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν στα δικαστήρια και να εξασφαλιστεί η έγκαιρη επίλυση των φορο-υποθέσεων.
Να νομοθετήσει την υποχρεωτική καταβολή του 50% του αμφισβητούμενου φόρου σε περίπτωση δικαστικής προσφυγής. Από την υποχρεωτική πληρωμή του 50% του φόρου θα εξαιρούνται μόνο περιπτώσεις φορολογούμενων που η οικονομικής τους δραστηριότητα τίθεται σε κίνδυνο ή όταν υπάρχουν αμφιβολίες για την νομιμότητα της απόφασης.
Με το νέο Μνημόνιο που θα υπογράψει η ηγεσία του υπουργείο Οικονομικών δεσμεύεται:
1. Να προχωρήσει, εντός των προσεχών εβδομάδων, στο διορισμό ενός νέου Γενικού Γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων. Ο ρόλος και τα προσόντα του προσώπου αυτού θα καθοριστούν με νομοθετική ρύθμιση. Όσον αφορά τα προσόντα, ο νέος Γενικός Γραμματέας θα πρέπει να είναι ένα πρόσωπο με εμπειρία στην άσκηση διοίκησης, εξειδίκευση σε φορολογικά αντικείμενα και φήμη «αδιαφθόρου» (θα πρέπει να έχει επιδείξει στο παρελθόν νοοτροπία αυστηρής φορολογικής συμμόρφωσης).
Με ενδιάμεσες νομοθετικές παρεμβάσεις ο υπουργός Οικονομικών θα μεταβιβάσει εξουσίες λήψης αποφάσεως στο νέο γενικό γραμματέα. Οι εξουσίες αυτές θα περιλαμβάνουν την αρμοδιότητα της λήψης αποφάσεων για τη λειτουργία των εποπτευόμενων υπηρεσιών, τη διεύθυνση και τον έλεγχο των Εφοριών και των Τελωνείων, τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, την αντικατάσταση των ανώτερων διευθυντικών στελεχών που έχουν χαμηλή αποδοτικότητα, τη διαχείριση του προϋπολογισμού της Φορολογικής Διοίκησης καθώς και τη διαχείριση όλων των πληροφοριών με τη δέουσα εμπιστευτικότητα.
2. Να νομοθετήσει την ίδρυση ενός νέου σώματος, της νέας ημιαυτόνομης φορολογικής υπηρεσίας, το αργότερο μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2013. Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που θα προωθηθούν θα πρέπει να προσδιορίζουν τον βαθμό της αυτονομίας, το διοικητικό πλαίσιο, το πλαίσιο των σχέσεων με άλλες υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένης και της Επιτροπής καταπολέμησης νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες), το πλαίσιο εντός του οποίου θα γίνεται η λήψη και η χρήση των πληροφοριών από τη Διεύθυνση Φορολογικής Διοίκησης, τη λογοδοσία και τη στελέχωση του νέου οργανισμού.
3. Να μεταφέρει 100 έμπειρους ελεγκτές στη Μονάδα Μεγάλων Φορολογουμένων και να συστήσει σε δύο περιοχές της χώρας, από μία ακόμη λειτουργική μονάδα αρμόδια για τους φορολογούμενους μεγάλου πλούτου και υψηλού εισοδήματος στην οποία θα μεταφερθούν 50 έμπειροι ελεγκτές.
4. Να συστήσει εξειδικευμένες μονάδες για τη διαχείριση των οφειλών σε μεγάλες εφορίες και να τοποθετήσει τουλάχιστον το 10% των κατά τόπους υπαλλήλων σ' αυτή τη λειτουργική δομή μέχρι το τέλος του 2012.
5. Να καταργήσει τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και να υιοθετήσει ένα απλούστερο σύνολο λογιστικών κανόνων και διαδικασιών τήρησης αρχείων απεικόνισης συναλλαγών, το αργότερο μέχρι το Δεκέμβριο του 2012. Για τη μείωση του κόστους διαχείρισης και συμμόρφωσης, θα πρέπει να έχει υιοθετηθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου 2013 ένας νέος Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών. Στον Κώδικα αυτόν θα πρέπει να ενσωματωθούν μεταρρυθμίσεις στις διαδικασίες που εφαρμόζονται σε όλες τις σημαντικές διοικητικές δομές.
Οι μεταρρυθμίσεις αυτές, οι οποίες θα πρέπει να αφορούν στις διαδικασίες υποβολής δηλώσεων, στον έλεγχο των δηλώσεων και την επιβολή ποινών, είναι απαραίτητες για την υποστήριξη της νέας σύγχρονης φορολογικής διοίκησης. Θα συμπεριλάβουν επίσης μια νέα εξορθολογισμένη διοικητική διαδικασία επίλυσης φορολογικών διαφορών.
6. Να απλοποιήσει τη διαδικασία επαναξιολόγησης των φοροελεγκτών προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος των 2.000 ελεγκτών μέχρι τον Ιούνιο του 2013. Οι ελεγκτές θα αξιολογούνται δύο φορές το χρόνο για τις επιδόσεις τους.
7. Να εκδώσει εγκύκλιο για την ενίσχυση στοχευμένων φορολογικών ελέγχων.
8. Να βελτιώσει τις λειτουργικές διαδικασίες. Για να καταστεί δυνατή η διενέργεια ελέγχων μόνο σε υποθέσεις με μεγάλο φορολογικό ενδιαφέρον και να διευκολυνθεί η επιλογή υποθέσεων για έλεγχο με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου, θα καταργηθεί η απαίτηση να ελέγχονται όλες οι φορολογικές δηλώσεις για τα προηγούμενα δέκα έτη, αλλά θα διατηρηθεί η ευχέρεια ελέγχου σε κάθε ποσό από τις δηλώσεις των προηγουμένων ετών.
9. Να επεκτείνει τις πηγές λήψης πληροφοριών από τρίτους που χρησιμοποιούνται στις αξιολογήσεις. Οι φορολογικές διατάξεις και οι ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των φαινομένων νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες θα αναθεωρηθούν προκειμένου:
Η κεντρική αρχή που είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση των φορολογικών εσόδων να ενημερώνεται για όλες τις υποθέσεις που στέλνονται από την Επιτροπή καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες στις τοπικές Εφορίες και στο ΣΔΟΕ.
Να προβλέπεται ότι οι πληροφορίες σχετικά με μεγάλες υποθέσεις μη καταβολής βεβαιωμένων οφειλών θα πρέπει να διαβιβάζονται στην Επιτροπή καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
10. Να καθιερώσει έναν ενιαίο δημοσιονομικό αριθμό ταυτοποίησης. Μέχρι τον Ιούνιο του 2013 όλα τα υπουργεία που έχουν συναλλακτική σχέση με φορολογούμενους θα χρησιμοποιούν τον δικό τους αριθμό ταυτοποίησης στις οικονομικές συναλλαγές μαζί τους. Σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, μέχρι τον Ιούνιο του 2014 θα δημιουργηθεί μια κεντρική υπηρεσία με σκοπό να συνδέσει όλους τους διαφορετικούς αριθμούς αναγνώρισης που χρησιμοποιούνται σήμερα σε διάφορες κυβερνητικές υπηρεσίες.
Το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να καταργήσει τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και να υιοθετήσει ένα απλούστερο σύνολο λογιστικών κανόνων και διαδικασιών τήρησης αρχείων απεικόνισης συναλλαγών, το αργότερο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2012.
Μέχρι τον Ιούνιο του 2013 όλα τα υπουργεία που έχουν συναλλακτική σχέση με φορολογουμένους θα χρησιμοποιούν τον δικό τους αριθμό ταυτοποίησης στις οικονομικές συναλλαγές μαζί τους.
Οι εξουσίες του νέου γενικού γραμματέα θα περιλαμβάνουν την αρμοδιότητα της λήψης αποφάσεων για τη λειτουργία των εποπτευόμενων υπηρεσιών, τη διεύθυνση και τον έλεγχο των εφοριών και των τελωνείων, τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, την αντικατάσταση των ανώτερων διευθυντικών στελεχών που έχουν χαμηλή αποδοτικότητα, τη διαχείριση του προϋπολογισμού της Φορολογικής Διοίκησης, καθώς και τη διαχείριση όλων των πληροφοριών με τη δέουσα εμπιστευτικότητα.
Το νέο Μνημόνιο προβλέπει να νομοθετηθεί η υποχρεωτική καταβολή του 50% του αμφισβητούμενου φόρου σε περίπτωση δικαστικής προσφυγής.