Πτώση 32%, σε σχέση με πέρυσι, σημείωσε η αγοραστική κίνηση στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις. Οι καταναλωτές “ψαλίδισαν” κατά 50% τις δαπάνες τους για ψώνια τη συγκεκριμένη περίοδο, ενώ σχεδόν επτά στους δέκα εμπόρους δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν τις χαμηλές τιμές για ακόμη 15 μέρες, έστω κι αν οι εκπτώσεις λήγουν
Αυτά προκύπτουν από έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) αναδεικνύοντας την άσχημη οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών και των επιχειρηματιών.
Χαρακτηριστικά, το 80% των ερωτώμενων εμπόρων δηλώνει ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012, ενώ όσον αφορά την εμπορική κίνηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, οι απαντήσεις ποικίλουν, με το 27% να δηλώνει πτώση της τάξης του 21 – 30% και ένα 20% μείωση πωλήσεων μεγαλύτερη του 41%. Η μέση απόδειξη μία τυπική ημέρα των εκπτώσεων, σύμφωνα με τις απαντήσεις των επιχειρήσεων κυμάνθηκε στα 44,3 ευρώ, αρκετά χαμηλότερα από το προηγούμενο έτος και σχεδόν 50% κάτω από τη μέση τιμή απόδειξης το 2011, ενώ και η μέση επισκεψιμότητα πελατών ήταν μειωμένη κατά 42% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Σε ό,τι αφορά το ύψος των εκπτώσεων το ποσοστό, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα (21–40%). Επίσης, ένα πολύ υψηλό ποσοστό (47%) των ερωτώμενων πραγματοποίησε εκπτώσεις 41%-50% και άνω. Οι 7 στους 10 εμπόρους υποδεικνύουν ως καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων το διάστημα από 15/1 έως 31/1 και το 27% την περίοδο από 1/2 έως 15/2. Μπορούμε να συμπεράνουμε κατά συνέπεια ότι για το διάστημα των εκπτώσεων που ακολουθεί μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου η αγοραστική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα είναι πολύ μειωμένη.
Η πλειονότητα των εμπόρων (66%) αναφέρει ότι πρόκειται να πραγματοποιήσει εκπτωτικές ενέργειες μέσα στο επόμενο 15νθήμερο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην συγκεκριμένη ερώτηση πολλοί είναι οι ερωτώμενοι που επισήμαναν ότι οι εκπτωτικές ενέργειες θα συνεχιστούν καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Ωστόσο, πάνω από τους μισούς, δηλαδή το 54% του δείγματος, αξιολογούν αρνητικά την πολιτική προσφορών ορισμένων εμπορικών καταστημάτων πριν την περίοδο των επίσημων εκπτώσεων. Θετικά βλέπει τέτοιου είδους ενέργειες το 22% των ερωτώμενων και ένα σημαντικό τμήμα (24%) δήλωσε ότι δεν τις αξιολογεί ούτε θετικά αλλά ούτε και αρνητικά. Τέλος, και αυτό είναι ένα κρίσιμο στοιχείο για την ψυχολογία της αγοράς, το 83% των εμπόρων παρατήρησε «έντονα» και «πολύ έντονα» το φαινόμενο των λουκέτων εμπορικών επιχειρήσεων έως την τελευταία μέρα του προηγούμενου χρόνου, παρόλο που κατά την διάρκεια των εκπτώσεων δεν παρατηρείται το φαινόμενο με την ίδια ένταση.