Δευτέρα 17 Μαρτίου 2014

Ρώσοι και Κινέζοι «κονταροχτυπιούνται» για λιμάνια και σιδηρόδρομο

Σε ... μάχη κινεζικών και ρωσικών συμφερόντων εξελίσσονται οι ιδιωτικοποιήσεις του ελληνικού σιδηρόδρομου και του λιμανιού του Πειραιά, με στόχο τον απόλυτο έλεγχο των εμπορευματικών μεταφορών της Ελλάδας, που ανοίγει διάδρομο στη Μεσόγειο παρακάμπτοντας την Τουρκία και τα στενά του Βοσπόρου.




Η κυριαρχία στον χώρο της Μεσογείου ήταν το όνειρο των Ρώσων εδώ και δεκαετίες, ενώ η Κίνα έχει ήδη «ανοίξει» δίοδο μέσω των επενδύσεων της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά και της συμφωνίας της με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για μεταφορά προϊόντων.

Δυναμικό «παρών» έδωσε η Μόσχα στο παιχνίδι της διεκδίκησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, με τους ρωσικούς σιδηρόδρομους να ανακοινώνουν επίσημα μέσω του προέδρου της RZD κ. Yakunin την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ.
Ρώσοι και Κινέζοι «κονταροχτυπιούνται» για λιμάνια και σιδηρόδρομο

Ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΠ φαίνεται πως εξελίσσεται σε μάχη επιχειρηματικών συμφερόντων με γεωπολιτικές προεκτάσεις, καθώς μετά την κινεζική Cosco στους μνηστήρες προστέθηκε και ο ρωσικός κρατικός όμιλος σιδηροδρόμων (RZD).

Ο Βλαντίμιρ Γιακούνιν την προηγούμενη Τρίτη με δηλώσεις του σε Ρώσους δημοσιογράφους επιβεβαίωσε ότι οι κρατικοί σιδηρόδρομοι σκοπεύουν να καταθέσουν προσφορά για το 67% του ΟΛΠ μέχρι τις 28 Απριλίου, που λήγει η πρώτη φάση του διαγωνισμού.

«Από τη στιγμή που υπάρχει προοπτική στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, διατηρούμε ακέραιο ενδιαφέρον για το Λιμάνι του Πειραιά» ξεκαθάρισε ο πρόεδρος της RZD.

Πρόσθεσε δε, ότι οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι διατηρούν επίσης το ενδιαφέρον τους για την εξαγορά του ΟΛΘ (λιμανιού Θεσσαλονίκης), της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας Rosco, η οποία έχει αναλάβει τη συντήρηση-διαχείριση του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ.

ΟΛΘ
Παράλληλα, στην τελική φάση μπαίνει και η πρόταση για την αξιοποίηση του ΟΛΘ, με την πώληση του πλειοψηφικού μετοχικού πακέτου να είναι το μοντέλο που κερδίζει έδαφος, όπως και στην περίπτωση του Πειραιά. Ηδη οι Ρώσοι της RZD έχουν προαναγγείλει ακόμη και στον πρωθυπουργό της χώρας Αντώνη Σαμαρά το έντονο ενδιαφέρον τους για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και μάλιστα ζητούν συνδυαστικά να εξαγοράσουν τόσο το ποσοστό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και του ΟΛΘ. Μάλιστα είχαν ζητήσει από την ελληνική κυβέρνηση να τρέξει ταυτόχρονα τους δύο διαγωνισμούς, προκειμένου να καταθέσουν την ίδια στιγμή προσφορές και για τα δύο. Οπως έχουν ήδη δηλώσει Ρώσοι αξιωματούχοι όσο και ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων Βλαντιμίρ Γιακούνιν, το ενδιαφέρον της Ρωσίας δεν αφορά μόνο την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και για τη ROSCO (την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ) υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι οι αποκρατικοποιήσεις αυτές θα συνδυαστούν με την αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Tο «παρών» αναμένεται να δώσει για τον ΟΛΘ επίσης η Hutchison Port Holdings, με κυρίαρχο ρόλο στην διεθνή αγορά διαχείρισης λιμένων -θυγατρική του πολυεθνικού ομίλου Hutchison Whampoa Limited με έδρα το Xονγκ Kονγκ- που στην πρώτη προσπάθεια αποκρατικοποίησης, το 2008, πρόσφερε 419 εκατ. έναντι μόλις 131 εκατ. της Cosco.

Πέραν αυτών, πιθανολογείται ενδιαφέρον από την International Container Terminal Services (INC) με έδρα τις Φιλιππίνες, τη δανέζικη Maersk, ενδεχομένως και την αραβική Dubai Ports World.

Παράλληλα οι Ρώσοι επιδιώκουν με την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αποκτήσουν πρόσβαση στις συνδυασμένες μεταφορές, ενώ ρωσικό ενδιαφέρον υπάρχει επίσης και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο βρίσκεται σε μια περιοχή στρατηγικής σημασίας για τη Ρωσία.

Αλεξανδρούπολη
Δεν είναι τυχαίο ότι σύντομα το λιμάνι της ακριτικής πόλης θα αποκτήσει σύνδεση με τον σιδηρόδρομο και θα αναβαθμιστεί σημαντικά.

Η σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την υπάρχουσα γραμμή θα συνδέσει το σιδηροδρομικό δίκτυο με τη Βουλγαρία (Βάρνα), ουσιαστικά παρακάμπτοντας τη θαλάσσια μεταφορά μέσω Βοσπόρου.

Η απευθείας σύνδεση με τη Βάρνα θα λειτουργήσει σαν εναλλακτικό πέρασμα των προϊόντων από τον Βόσπορο μειώνοντας τις περίπου 2,5 ημέρες που χρειάζεται σήμερα η μεταφορά σε περίπου 6 ώρες.

Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, με το διεθνές δίκτυο θα καταστήσει λιμάνι υψίστης στρατηγικής σημασίας με το σιδηροδρομικό άξονα Μπουργκάς ? Αλεξανδρούπολη μέσω του οποίου θα παρακάμπτονται τα στενά του Βοσπόρου, για διάφορα φορτία και κυρίως κοντέινερ. Αξιοσημείωτο είναι ότι σήμερα για τη διέλευση ενός φορτίου από το Βόσπορο που ξεκινά από τον Πειραιά για την Τσεχία απαιτούνται περίπου 120.000 ευρώ, ενώ η ανάλογη μετακίνηση με το τρένο θα κόστισε για ένα κοντέινερ 60.000 ευρώ! Ο χρόνος διακίνησης των εμπορευμάτων θα μειωθεί σε 6 μόλις ώρες, έναντι περίπου 2,5 ημερών που χρειάζονται σήμερα, και αυτή είναι μια προοπτική απέναντι στην οποία δεν μένουν καθόλου αδιάφοροι οι Ρώσοι.

Ενιαία γραμμή από την Ευρώπη έως το Βλαδιβοστόκ
Ο ελληνικός «διαμετακομιστικός διάδρομος» και τα ρωσικά σχέδια

Οι Ρώσοι λαμβάνουν μέρος στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου υλικού και έχουν διαμηνύσει στην ελληνική πλευρά ότι θα προχωρήσουν στις εξαγορές μόνο εφόσον προκριθούν και για τις δύο εταιρείες, σε διαφορετική περίπτωση θα αποσυρθούν. Κατέχοντας τον τίτλο της τέταρτης μεγαλύτερης εταιρείας στη Ρωσία, οι κρατικοί σιδηρόδρομοι αναμφίβολα διαδραματίζουν ρόλο δεσπόζουσας οικονομικής δύναμης στην ευρύτερη περιοχή.

Μέχρι το 2030 οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι σχεδιάζουν τη διεύρυνση του σιδηροδρομικού δικτύου κατά 20.000 χλμ., μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 4,2 τρις. ρούβλια, σύμφωνα με την εταιρεία.

Το δίκτυο
Το δίκτυο των ρωσικών σιδηροδρόμων εκτείνεται μέχρι την ανατολική Ευρώπη και πρόσβαση των Ρώσων στο Αιγαίο μπορεί να δημιουργήσει ένα δίκτυο που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη.

Αυτό άλλωστε που περιγράφεται στην πρόθεση εξαγοράς των ελληνικών σιδηροδρόμων εκ μέρους των Ρώσων, είναι η πρόβλεψη διασύνδεσης με το σύνολο των ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και με το σύνολο του αχανούς δικτύου των σιδηροδρόμων της Ρωσίας

Το ενδιαφέρον των Ρώσων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ιδιαίτερα αυξημένο, καθώς εδώ και χρόνια αναζητούν διέξοδο στη Μεσόγειο, με στόχο να παρακάμψουν την Τουρκία και τα στενά του Βοσπόρου που κοστίζουν τόσο σε χρήμα όσο και σε χρόνο.

Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) εκδήλωσαν ενδιαφέρον στον διαγωνισμό για την πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συνεργασία με τον ελληνικό όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τον οποίο οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχουν ήδη συνεργασία.

Το ρωσικό σχέδιο φέρεται να προβλέπει τη δημιουργία ενός μεγάλου διαμετακομιστικού κέντρου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, καθώς και την επέκταση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Υπενθυμίζεται ότι εκτός από τη RZD τα επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να αποκτήσουν το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι οι ρουμανικοί (Cile Ferate Romane ? CFR) και οι γαλλικοί SNCF (Societe Nationale des Chemins de fer Francais).

Οι διαδικασίες προχωρούν με σφιχτό χρονοδιάγραμμα, με στόχο η πώληση και των δύο εταιρειών να έχει ολοκληρωθεί μέσα στον Μάιο του 2014.

Cosco
Η COSCO είναι πολυεθνική εταιρεία με έδρα το Πεκίνο, και μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών στον πλανήτη.

Ιδρύθηκε στις 27 Απριλίου 1961 και η ονομασία της αποτελεί συντόμευση του China Ocean Shipping Company (Κινεζική Ωκεάνια Ναυτιλιακή Εταιρία). Πρόκειται για μια κρατική εταιρεία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας. Είναι ο μεγαλύτερος τακτικός μεταφορέας ξηρού χύδην φορτίου στην Κίνα.

Κατέχει και λειτουργεί πάνω από 130 πλοία, με συνολική χωρητικότητα 320.000 TEU (ένα TEU ισοδυναμεί με ένα τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών) και δραστηριοποιείται σε πάνω από 1.000 λιμάνια σε 100 χώρες παγκοσμίως. Κατατάσσεται ως η έκτη μεγαλύτερη σε αριθμό πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η ένατη μεγαλύτερη στο συνολικό όγκο εμπορευματοκιβωτίων.

Ο όμιλος εταιρειών COSCO περιλαμβάνει 6 εταιρείες εισηγμένες στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ και το Χρηματιστήριο της Σαγκάης, και έχει πάνω από 300 θυγατρικές τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και στο εξωτερικό, που δραστηριοποιούνται στους τομείς υπηρεσιών μεταφοράς φορτίων, κατασκευής πλοίων, επισκευής πλοίων, λειτουργίας τερματικών σταθμών, κατασκευής εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και σε εμπορικές δραστηριότητες, χρηματοδότηση, διαχείριση ακίνητης περιουσίας και πληροφορική.

Αποτελεί την Νο1 εταιρεία στην Κίνα, ενώ κατατάσσεται 5η παγκοσμίως στον κλάδο διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Η εταιρεία λειτουργεί πολλά πλοία υπό ελληνική σημαία, εκ των οποίων ένα φέρει το όνομα COSCO Hellas.

RZD
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, οι οποίοι αποτελούν κρατικό μονοπώλιο και απασχολούν 1,2 εκατομμύριο εργαζομένους, διαθέτουν το τρίτο μεγαλύτερο δίκτυο στον κόσμο, συνολικού μήκους 85.000 χλμ., το οποίο εκτείνεται από την Ευρώπη ως τον Ειρηνικό Ωκεανό, 519.000 μονάδες τροχαίου υλικού και αποτελούν τον δεύτερο μεγαλύτερο ιδιοκτήτη παγίων στη Ρωσία.

Η περιουσία τους εκτιμάται σε 72 δισ. ευρώ, ενώ παράγουν περίπου το 2,4% του ρωσικού ΑΕΠ. Με ένα αχανές δίκτυο γραμμών μήκους 55.000 μιλίων που απλώνεται σε ένδεκα διαφορετικές ζώνες ώρας στον παγκόσμιο γεωγραφικό χάρτη, οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι πέρυσι μετέφεραν πάνω από 950 εκατομμύρια επιβάτες και 1,2 δισεκατομμύριο τόνους εμπορευμάτων.



 
website counter
friend finderplentyoffish.com