Ηταν Ιούλιος του 2013 όταν στη Βουλή των Ελλήνων ψηφίστηκαν δύο φορολογικού περιεχομένου νόμοι, ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος και ο Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών, νόμοι οι οποίοι αποτελούν τη βάση του υπό τελική διαμόρφωση νέου εθνικού φορολογικού συστήματος.
Κανείς δεν μπορεί να πει ότι οι νόμοι αυτοί είναι τέλειοι, αλλά επίσης κανείς δεν μπορεί να πει ότι ακολουθούν την αποτυχημένη πρακτική των παλαιοτέρων διότι έχουν πολλά θετικά στοιχεία τα οποία μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα με τις απαραίτητες αλλαγές.
Στόχος πρέπει να είναι σε κάθε περίπτωση η ολοκλήρωση της διαμόρφωσης ενός απλού, σταθερού και δίκαιου φορολογικού συστήματος το οποίο θα ενθαρρύνει την ειλικρίνεια και μέσα από αυτό κάθε πολίτης και κάθε οικονομική μονάδα θα μπορεί να συνεισφέρουν στα κοινά ανάλογα με τη φοροδοτική ικανότητά τους έτσι ώστε να υπάρξει στο εξής ισότιμη φορολογική μεταχείριση, ανάλογα με την οικονομική κατάσταση, όλων των πολιτών. Επισημαίνεται ότι, ένα ολοκληρωμένο φορολογικό σύστημα με αρχές θα συμβάλει στην αποκατάσταση των σχέσεων εμπιστοσύνης της φορολογικής διοίκησης με την κοινωνία και θα συμβάλει τα μέγιστα στην αποκατάσταση της φορολογικής δικαιοσύνης η οποία θα οδηγήσει στην ουσιαστική φορολογική ελάφρυνση των οικονομικά ασθενέστερων πολιτών.
Για να αποκατασταθεί δε η φορολογική δικαιοσύνη, για να ελαφρυνθούν πραγματικά οι οικονομικά ασθενέστεροι, πρέπει να περιορισθεί αρχικά και να καταπολεμηθεί τελικά η φοροδιαφυγή, έτσι ώστε να μετατεθεί το αναλογούν φορολογικό βάρος σε όλους αυτούς, που όλα αυτά τα χρόνια με τη αντικοινωνική φορολογική συμπεριφορά τους, φέρουν το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για τη σημερινή κατάσταση. Παράλληλα μπορούν να γίνουν και τα ακόλουθα:
α) Να δοθεί σε διαβούλευση και να προχωρήσει, το ταχύτερο δυνατόν, το νομοσχέδιο για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα. Σε αυτό πρέπει, πέραν των λογιστικών κανόνων, να ενσωματωθούν και οι βασικές διατάξεις που αφορούν την τήρηση βιβλίων και την έκδοση στοιχείων συμπεριλαμβανομένων και των σχετικών οδηγιών της Ε.Ε. έτσι ώστε από τη νέα χρονιά να καταργηθεί ο Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών, προϊόν μετεξέλιξης του Κ.Β.Σ., με στόχο την περαιτέρω απλοποίηση κανόνων και διαδικασιών άρα την περαιτέρω διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας.
β) Να γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Ειδικότερα πρέπει να επανεξετασθεί ο τρόπος φορολόγησης του εισοδήματος των φυσικών προσώπων ώστε να μειωθεί η φορολογική επιβάρυνση σε όσους έχουν χαμηλά εισοδήματα, να επανεξετασθούν οι συντελεστές φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων (π.χ. 15% ο συντελεστής φορολογίας των εταιρικών κερδών και 15% ο συντελεστής φορολογίας των διανεμομένων κερδών οδηγεί σε συνολική φορολογική επιβάρυνση 27,75% από 33,40% περίπου που είναι σήμερα) και να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές σε κάποιες διατάξεις για την αποφυγή λανθασμένων ερμηνευτικών προσεγγίσεων (π.χ. παροχές σε είδος, μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες κ.λπ.).
γ) Να γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις στον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών. Ειδικότερα πρέπει να επανεξετασθούν οι διοικητικές κυρώσεις, ειδικά στις διαδικαστικές παραβάσεις και να δοθεί η δυνατότητα εξέτασης αιτημάτων διοικητικού ή δικαστικού συμβιβασμού που είχαν υποβληθεί μέχρι και τη δημοσίευση του Ν. 4254/2014, και
δ) Να δοθούν κίνητρα ενίσχυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών με κυρίαρχο στόχο τη διασφάλιση της είσπραξης του ΦΠΑ.
Εναπόκειται λοιπόν στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών η, όσο το δυνατόν ταχύτερη, ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης προς όφελος της κοινωνίας.