Παρασκευή 1 Αυγούστου 2014

Νέα χρέη άνω του 1 δισ. ευρώ

Νέα χρέη, που ξεπερνούν το ένα δισ. ευρώ, έχουν δημιουργήσει ΕΟΠΥΥ, δημόσια και στρατιωτικά νοσοκομεία προς τις προμηθεύτριες φαρμακευτικές εταιρείες.





Ειδικότερα, μέχρι τον περασμένο Μάιο, οι οφειλές του ΕΟΠΥΥ προς τις εταιρείες ανέρχονταν σε 598 εκατ. ευρώ, των δημόσιων νοσοκομείων σε 429 εκατ. ευρώ και των στρατιωτικών νοσοκομείων σε 23 εκατ. ευρώ. Συνολικά τα χρέη έφτασαν το 1,05 δισ. ευρώ, από τα οποία 482 εκατ. ευρώ αφορούν τιμολόγια του 2014, 539 εκατ. ευρώ αφορούν τιμολόγια του 2013, ενώ σε 29 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι παλαιές οφειλές, δηλαδή έως και το 2012.

Στελέχη της αγοράς του φαρμάκου ανέφεραν στην «Η» ότι το ζήτημα της εξόφλησης των εκκρεμών χρεών του Δημοσίου, παρά τη σημαντική προσπάθεια εξόφλησης χρεών που είχαν συσσωρεύει προ του 2012, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον κλάδο προκειμένου να αποφευχθεί και η δημιουργία μιας νέας γενιάς χρεών.

Μάλιστα, οι φαρμακευτικές εταιρείες ζητούν από τα συναρμόδια υπουργεία να ολοκληρωθεί με ταχύτητα η διαδικασία της εξόφλησης των χρεών, προς όλους τους παρόχους με αντικειμενικότητα, χωρίς διακριτικές πληρωμές, καθώς -όπως προκύπτει και από τα στοιχεία- η φαρμακοβιομηχανία αποτελεί τον τελευταίο πάροχο που πληρώνεται από το Δημόσιο για ανεξόφλητα χρέη. Παράλληλα, οι εταιρείες προτείνουν οι συμψηφισμοί να επεκταθούν και στα rebates εκτός από τα clawbacks (να περιλαμβάνει δηλαδή όλες τις εκπτώσεις των φαρμακευτικών εταιρειών προς το Δημόσιο) καθώς και συμψηφισμού με άλλες οφειλές προς το Δημόσιο (π.χ. ΦΠΑ, εισφορές κοινωνικής ασφάλισης). Και ενώ τα ανεξόφλητα χρέη του Δημοσίου «τρέχουν» ο φαρμακευτικός κλάδος έχει επωμιστεί ένα δυσανάλογα μεγάλο βάρος στο πλαίσιο της μείωσης των δαπανών υγείας. Μέσα σε τέσσερα χρόνια (2009-2013) η δημόσια εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη έχει μειωθεί κατά 55%. Την ίδια στιγμή, η φαρμακευτική δαπάνη αντιστοιχεί μόλις στο 20% των δαπανών υγείας, ενώ το υπόλοιπο 80% συνδέεται με άλλους παρόχους ή κέντρα κόστους, όπου έχουν γίνει ελάχιστες δομικές μεταρρυθμίσεις για τον εξορθολογισμό των δαπανών. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα του ΙΟΒΕ, οι δαπάνες για outsourcing υπηρεσιών και άλλα κόστη, τριπλασιάστηκαν κατά τη διάρκεια της διετίας 2009-2011.

Αναφορικά με τη φαρμακευτική δαπάνη, ο κλάδος εκτιμά ότι ο στόχος για το 2014 πρέπει να είναι 2,3 δισ. ευρώ -με κάλυψη της χρηματοδότησης μέσω ισοδύναμων μέτρων από άλλα κέντρα κόστους (π.χ. ιδιωτικές Κλινικές , Κέντρα Αποκατάστασης κτλ.)- για τη διασφάλιση της Δημόσιας Υγείας και της πρόσβασης των ασθενών στις θεραπείες τους. Στην κατεύθυνση αυτή -σημειώνουν στελέχη της αγοράς- θα πρέπει να αυξηθεί ο προϋπολογισμός για τα νοσοκομεία, που σήμερα ανέρχεται σε 535 εκατ. ευρώ, στα 700 εκατ. ευρώ, προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο των ελλείψεων.

Σε κάθε περίπτωση -σύμφωνα με τη φαρμακοβιομηχανία- ο στόχος της δημόσιας εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης θα πρέπει να αναθεωρηθεί προς τα πάνω για το 2014 και το 2015 και να αποσυνδεθεί από το συνεχώς μειούμενο ΑΕΠ.

Σχετικά με τις τιμές, στέλεχος πολυεθνικής φαρμακευτικής επιχείρησης τόνισε ότι οι τιμές όλων των off-patent προϊόντων θα πρέπει να ορισθούν στο μέσο όρο των τριών χαμηλότερων της Ε.Ε., προκειμένου να μειωθούν οι υφιστάμενες υψηλές τιμές τους και αντίστοιχα να μειωθούν και οι τιμές των γενόσημων (να ορισθούν στο 65% των off-patent προϊόντων) και να διασφαλιστεί η αύξηση του όγκου τους. Επίσης, να γίνει σταδιακή μείωση των περιθωρίων κέρδους των φαρμακοποιών, να καθιερωθεί μέγιστο όριο Claw-back ανά έτος, σε σχέση με τον στόχο της φαρμακευτικής δαπάνης και το claw-back να υπολογίζεται σε τιμή παραγωγού (ex-factory).

Φάρμακα υψηλού κόστους
Επιφυλάξεις διατυπώνουν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις για τη διάθεση των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) και μέσω των ιδιωτικών φαρμακείων, που αποφάσισε πρόσφατα το υπουργείου Υγείας. Κατά τη φαρμακοβιομηχανία, για την εφαρμογή του μέτρου είναι απαραίτητη η κάλυψη συγκεκριμένων προϋποθέσεων: 1) πλήρης εφαρμογή ηλεκτρονικής συνταγογράφησης των ΦΥΚ στην ΗΔΙΚΑ, 2) επέκταση των πωλήσεων μόνο εφόσον οι Κάτοχοι Άδειας Κυκλοφορίας το επιθυμούν πέραν της προϋπόθεσης της ύπαρξης registries, που θα εξασφαλίζουν την ιχνηλασιμότητα τόσο των προϊόντων όσο και των ασθενών, 3) στενή παρακολούθηση από τον ΕΟΦ για την αποφυγή ελλείψεων, 4) διατήρηση του ΕΟΠΥΥ ως βασικού καναλιού διάθεσης των ΦΥΚ, 5) εφαρμογή των ίδιων όρων διάθεσης (τιμή/rebates) τόσο προς τον ΕΟΠΥΥ και τα νοσοκομεία όσο και προς τα ιδιωτικά φαρμακεία, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση, 6) πώληση σε ex-factory τιμή προς χονδρεμπόρους ή απευθείας στα φαρμακεία και επιστροφή 9% rebate και 6,5% στο κράτος (όπως και όταν πωλούνται προς ΕΟΠΥΥ/νοσοκομεία), 7) υπολογισμός του claw-back 2014 προς τις φαρμακοβιομηχανίες μόνο επί της τιμής πώλησης.

Δαπάνη
Για τη φαρμακευτική δαπάνη ο κλάδος εκτιμά ότι ο στόχος για το 2014 πρέπει να είναι 2,3 δισ. ευρώ -με κάλυψη της χρηματοδότησης μέσω ισοδύναμων μέτρων από άλλα κέντρα κόστους (π.χ. ιδιωτικές Κλινικές , Κέντρα Αποκατάστασης κτλ.)- για τη διασφάλιση της Δημόσιας Υγείας και της πρόσβασης των ασθενών στις θεραπείες τους.

Αύξηση
Στην κατεύθυνση αυτή -σημειώνουν στελέχη της αγοράς- θα πρέπει να αυξηθεί ο προϋπολογισμός για τα νοσοκομεία, που σήμερα ανέρχεται σε 535 εκατ. ευρώ, στα 700 εκατ. ευρώ, προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο των ελλείψεων.

 
website counter
friend finderplentyoffish.com