Εντονος είναι ο προβληματισμός στην κυβέρνηση για την υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αφού τα «αγκάθια» που υπάρχουν είναι πολλά.
Μετά την «τορπίλη» από την Κομισιόν για τον ΔΕΣΦΑ, όλα δείχνουν ότι η διαγωνισμός για τη διάθεση του 67,7% του ΟΛΠ, παίρνει ακόμη μία αναβολή και εφόσον δεν προκύψουν και νέα εμπόδια, οι υποψήφιοι επενδυτές θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές στις αρχές του 2015 και όχι εντός του τρέχοντος έτους, όπως ήταν προγραμματισμένο. Στον αντίποδα αυτών, υπάρχει η θετική εξέλιξη για το «Ελληνικό», αλλά υπάρχει ακόμη δρόμος προκειμένου να «πέσουν» οι υπογραφές και να ξεκινήσει η επένδυση.
Δυσφορία για τη βραδύτητα που παρατηρείται στις αποκρατικοποιήσεις εκφράζεται και από την Cosco. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως η υπομονή αλλά και οι αντοχές των Κινέζων αρχίζουν να εξαντλούνται, καθώς θεωρούν πως τις περισσότερες φορές υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στα δυο βασικά ζητήματα που τους απασχολούν: τον Φιλικό Διακανονισμό με τον ΟΛΠ και την πώληση του 67,7% του ΟΛΠ.
Ενα βήμα εμπρός και δύο πίσω στις αποκρατικοποιήσεις
Την ίδια ώρα στην κόψη του «ξυραφιού» κινείται ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΕΕΣΣΤΥ και το επόμενο διάστημα θα πυκνώσουν οι επαφές του ΤΑΙΠΕΔ με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Μέσα στην εβδομάδα, και συγκεκριμένα την Πέμπτη, καταφθάνει στην Αθήνα ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας Μ. Σοκόλοφ, ο οποίος θα έχει επαφές με εκπροσώπους της κυβέρνησης, αλλά και με παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ. Πάντως οι Ρώσοι δηλώνουν ανοικτά ότι προβληματίζονται για τη στάση που θα τηρήσουν, με δεδομένη τη στάση που τηρεί η Κομισιόν, αν και την ίδια στιγμή δηλώνουν πως θα παραμείνουν στους εν εξελίξει διαγωνισμούς για τους οποίους έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Ενα βήμα εμπρός και δύο πίσω στις αποκρατικοποιήσεις
Πώληση του 67,7% του ΟΛΠ
Νέα εμπόδια και καθυστερήσεις
Παρότι ξεκίνησε στις αρχές του 2011, η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ φαίνεται πως παίρνει νέα παράταση! Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόσκληση για υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού από το ΤΑΙΠΕΔ οδεύει προς νέα αναβολή, καθώς το ανανεωμένο συμβατικό κείμενο για τη μακροχρόνια παραχώρηση των υποδομών του λιμανιού από το Δημόσιο αναμένεται να χρειαστεί όλο τοΝ Νοέμβριο για να προσδιοριστεί. Πρόκειται για το λεγόμενο master concession που θα κληθεί να προσυπογράψει ο νέος βασικός μέτοχος του ΟΛΠ. Την ίδια ώρα, νέα εμπόδια υψώνονται στην ολοκλήρωση του Φιλικού Διακανονισμού μεταξύ της Cosco και του ΟΛΠ, που επηρεάζει τη διαδικασία αποκρατικοποίησης, καθώς οι Κινέζοι είναι ανάμεσα στους βασικούς διεκδικητές του ΟΛΠ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση του ΟΛΠ άλλαξε στάση και φέρεται να θέτει νέους όρους προκειμένου να τον εγκρίνει. Πολλά θα ξεκαθαρίσουν κατά την επίσκεψη του Κινέζουν πρωθυπουργού στην Αθήνα στις αρχές Δεκεμβρίου.
Ενα βήμα εμπρός και δύο πίσω στις αποκρατικοποιήσεις
Lamda Development
Καταθέτει άμεσα την εγγυητική επιστολή
«Λύνονται» τα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ μετά την απόφαση με την οποία έγινε δεκτή η προσφυγή του Ταμείου κατά της ετυμηγορίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που «φρέναρε» τις τελικές υπογραφές. Τόσο στην εταιρεία που έχει ανακηρυχθεί πλειοδότης, όσο και στο ΤΑΙΠΕΔ εκφράζεται η ελπίδα ότι οι διαδικασίες θα «τρέξουν», ώστε να υπογραφεί η τελική σύμβαση όσο το δυνατό γρηγορότερα. Πληροφορίες αναφέρουν πως εντός των επόμενων ημερών το ΤΑΙΠΕΔ θα λάβει εγγυητική επιστολή από τη LAMDA Development. Η εταιρεία με χθεσινή της ανακοίνωση, αφού εκφράζει την ικανοποίησή της για την εξέλιξη, τονίζει ότι «Με την απόφαση αυτή ολοκληρώνεται το πρώτο στάδιο των προβλεπομένων εγκρίσεων για τη δρομολόγηση του μεγαλύτερου σύγχρονου ιδιωτικού αναπτυξιακού έργου στην Ελλάδα, συνολικής επένδυσης ύψους 8 δισ». Πάντως ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς και η τελική υπογραφή της σύμβασης θα καθυστερήσει, έστω και αν όλοι θέλουν να «τρέξουν» οι διαδικασίες ταχύτερα, ώστε να μπουν οι μπουλντόζες στο «Ελληνικό».
ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco
Αβέβαιη η πορεία του διαγωνισμού
«Πονοκέφαλο» έχουν δημιουργήσει στο ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco που φαίνεται να μπαίνουν στην τελική ευθεία, καθώς μέσα στον Νοέμβριο θα ψηφιστεί από τη Βουλή το νομοσχέδιο με το οποίο λύνονται όλα τα ανοικτά ζητήματα της σιδηροδρομικής εταιρείας. Αν και επισήμως, όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου Υποδομών, από τον διαγωνισμό για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει αποχωρήσει κανένας από τους τρεις ενδιαφερομένους (οι Ρώσοι της RZD, οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι SNCF και η ρουμανική εταιρεία Grup Feroviar Roman GFR) ωστόσο το μέλλον της διαδικασίας είναι αβέβαιο. Και αυτό γιατί προς το παρόν κανένας ενδιαφερόμενος, πέρα από τους Ρώσους, δεν έχει δηλώσει ότι θα προχωρήσει στη διεκδίκηση της εταιρείας. Την προηγούμενη εβδομάδα το Ταμείο έστειλε και στους ενδιαφερόμενους τα τελικά κείμενα του διαγωνισμού, έτσι ώστε μέσα στον Δεκέμβριο να ζητηθούν και οι δεσμευτικές προσφορές. Αντίθετα, ζωηρό παραμένει το ενδιαφέρον και από τις τρεις εταιρείες που είχαν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά για την εταιρεία τροχαίου υλικού.