Εμφαση στη βελτίωση της οδηγικής εμπειρίας και τη διευκόλυνση του οδηγού θέλουν να δώσουν οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων που σχεδιάζουν το αυτοκίνητο του προσεχούς μέλλοντος.
Και ένας τρόπος είναι το αυτοκίνητο να κινείται μόνο του! Τη στιγμή που πριν από μερικές εβδομάδες πήρε μεγάλη δημοσιότητα η πρόθεση της Apple να φτιάξει μέχρι το 2020 το δικό της ηλεκτρικό αυτοκίνητο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν δείχνουν να ανησυχούν για το ενδεχόμενο να δουν μπροστά τους τον αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό.
Ο λόγος είναι πολύ απλά ότι έχουν ήδη προχωρήσει αρκετά με το θέμα της ηλεκτροκίνησης και το κυριότερο πρόβλημα δεν είναι άλλο από την αύξηση του αριθμού των σταθμών φόρτισης και της εμβέλειας των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.
Και αυτό με το οποίο κυρίως ασχολούνται είναι η αυτόνομη οδήγηση. Σύμφωνα με όσα ανέφερε κατά τη διάρκεια του πρόσφατου Mobile World Congress, ο Κάρλος Γκόσν, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault - Nissan, η αυτόνομη οδήγηση είναι μία τεχνολογική εξέλιξη που θα αλλάξει τα δεδομένα. Η αυτόνομη οδήγηση είναι κάτι διαφορετικό από την οδήγηση χωρίς οδηγό, καθώς υπάρχει ανθρώπινη παρουσία μέσα στο όχημα που μπορεί να αποκτήσει ανά πάσα στιγμή τον έλεγχο. Απλώς, το όχημα κινείται αυτόνομα σε ειδικές καταστάσεις δίνοντας τη δυνατότητα στον οδηγό να κάνει κάτι περισσότερο δημιουργικό.
Ο κ. Γκοσν υποστήριξε ότι το 2016 θα δούμε τα πρώτα οχήματα με δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης σε κατάσταση κυκλοφοριακής συμφόρησης. Μάλιστα, επισήμανε ότι δεν είναι μόνο η Renault - Nissan που θα έχει τέτοιου είδους μοντέλα αλλά και άλλες αυτοκινητοβιομηνίες.
Απλώς, ο συγκεκριμένος όμιλος θα έχει δύο τέτοια οχήματα που θα κινούνται στα υψηλότερα στρώματα τιμών.
Πάντως, δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να δούμε κάτι ακόμη και φέτος, εφόσον βέβαια ξεπεραστούν τα νομικά ζητήματα. Πριν από μερικές ημέρες, ο Έλον Μασκ, διευθύνων σύμβουλος της Tesla Motors, η οποία παράγει τα πιο προηγμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως, ανακοίνωσε ότι το Tesla S, ένα από τα βασικά μοντέλα της εταιρείας, θα μπορεί να αναβαθμιστεί -με το απλό «κατέβασμα» ενός ειδικού λογισμικού- ώστε να προσφέρει τη δυνατότητα για αυτόνομη οδήγηση.
Πότε θα γίνει αυτό; Το προσεχές καλοκαίρι. Είναι προφανές ότι η ανακοίνωση αυτή προκάλεσε αίσθηση, αν και πολλοί είναι αυτοί που παραμένουν επιφυλακτικοί.
Σύμφωνα με τον κ. Γκοσν, το 2018 θα δούμε τα πρώτα οχήματα με δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης σε αυτοκινητοδρόμους, τα οποία, μάλιστα, θα μπορούν να αλλάζουν και λωρίδες μόνα τους, ενώ το 2020 θα υπάρξουν μοντέλα αυτόνομης οδήγησης και σε συνθήκες πόλης, αν και το τελευταίο είναι αρκετά δύσκολο. Βέβαια, όλα αυτά απαιτούν και αλλαγές στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Και αυτό είναι το σημαντικότερο ζήτημα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, υπάρχουν πολιτείες όπου η νομοθεσία -ανάλογα με την ερμηνεία της- επιτρέπει την αυτόνομη οδήγηση και εκεί σκοπεύει να επικεντρωθεί η Tesla. Όμως, οι εκεί νομοθέτες είχαν στο μυαλό τους περισσότερο τις δοκιμές για αυτοκίνητα χωρίς οδηγό παρά τα σχέδια για αυτοκινούμενα οχήματα, τα οποία απ' ό,τι φαίνεται είναι πιο κοντά στην υλοποίησή τους απ' όσο περίμενε κανείς.
Πάντως, όσον αφορά τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, γι' αυτά θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον μία δεκαετία. Ο κ. Γκοσν επισήμανε πάντως ότι η δυνατότητα που αποκτούν όλο και περισσότερα οχήματα για σύνδεση στο Διαδίκτυο θα μπορούσε να αποτελέσει την απάντηση στο πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Σημειωτέον πως στο MWC η Ericsson παρουσίασε το Connected Traffic Cloud -μια διαχειριζόμενη πλατφόρμα cloud που επιτρέπει την κοινή χρήση δεδομένων κυκλοφορίας και οδικής κατάστασης σε πραγματικό χρόνο μεταξύ των συνδεδεμένων οχημάτων και των αρχών οδικής κυκλοφορίας. Με το Connected Traffic Cloud, οι αρχές οδικής κυκλοφορίας έχουν πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα που χρειάζονται- καθώς επίσης κι ένα πολύ καλύτερο μέσο διάδοσης δυνητικά σωτήριων κυκλοφοριακών συμβουλών στους οδηγούς.
Με την προώθησή του, το Connected Traffic Cloud βελτιώνει σημαντικά την ικανότητα των αρχών οδικής κυκλοφορίας να επικοινωνούν με τους οδηγούς.