Στην πρόσληψη συμβούλου για το 17% της ΔΕΗ προχωρεί το ΤΑΙΠΕΔ μία μόλις ημέρα μετά τη δήλωση που φέρεται να έκανε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να διατηρήσει τον έλεγχο του Δημοσίου στο 51% της ΔΕΗ!
Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου να προσλάβει συμβούλους, που θα προτείνουν τους «βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης των μετοχικών ποσοστών» που κατέχει το Ταμείο σε μία σειρά από εταιρείες του δημοσίου τομέα και πιο συγκεκριμένα στη ΔΕΗ (17%), στη ΔΕΠΑ (65%), στα ΕΛΠΕ (περίπου 35%), στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (30%), στην ΕΥΑΘ (23%), στην ΕΥΔΑΠ (11%) και στον ΟΤΕ (5%).
Παράλληλα, αποφασίστηκε η διερεύνηση από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ της δυνατότητας ορισμού από το δημόσιο της «Εγνατίας Οδού ΑΕ» ως εποπτικού οργάνου για την επόμενη μέρα της παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας σε ιδιώτη επενδυτή. Πρόκειται για πρόταση της Εντεταλμένης Συμβούλου του Ταμείου, κυρίας Λίλας Τσιτσογιαννοπούλου, που διαμορφώθηκε μετά από σειρά συναντήσεων της διοίκησης του Ταμείου με τον υπουργό Οικονομικών, τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και με τη διοίκηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ. Η κα Τσιτογιαννοπούλου υποστηρίζει ότι η εξασφάλιση ρόλου για την «Εγνατία Οδό» μπορεί να γίνει ακόμα και από σήμερα και για άλλα έργα.
Εξάλλου η «Εγνατία Οδός ΑΕ» υλοποιεί τη διασύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας.
Διόδια
Επίσης ξεχωριστή ομάδα των συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ θα εξετάσουν την πρόταση του υπουργείου Μεταφορών για την εφαρμογή συστήματος αναλογικών διοδίων, καθώς αναγνωρίζεται η σημασία αναλογικής χρέωσης διοδίων για τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου.
Ας σημειωθεί ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη καθυστερήσει στην εξεύρεση συμβούλων για την αξιοποίηση των μετοχικών μεριδίων που κατέχει σε εταιρείες του δημοσίου, καθώς τουλάχιστον για τη ΔΕΗ και για ορισμένες άλλες από τις ενεργειακές εταιρείες, η σχετική υποχρέωση «τρέχει» από τον Σεπτέμβριο του 2016. Παρότι η κυβέρνηση (και το ΤΑΙΠΕΔ) χρησιμοποιούν τον όρο αξιοποίηση, η συμφωνία με τους δανειστές του Μαίου 2016 προβλέπει την πώληση του 17% της ΔΕΗ, ενώ για ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ αφήνει περιθώρια για εναλλακτικές λύσεις.
Πληροφορίες από το μέτωπο της τρέχουσας διαπραγμάτευσης αναφέρουν ότι οι δανειστές δεν έχουν δεχθεί την πρόταση της κυβέρνησης για την μεταφορά στο Υπερταμείο του μεριδίου 17% των μετοχών της ΔΕΗ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο η πώλησή του τη δεδομένη χρονική στιγμή παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες λόγω του μετασχηματισμού τον οποίο υφίσταται η ΔΕΗ και της αβεβαιότητας σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία που θα της απομείνουν. 'Οπως είναι γνωστό, δρομολογείται η πώληση του 40% του λιγνιτικού παραγωγικού δυναμικού της εταιρείας και είναι πολύ πιθανόν να ακολουθήσει και η πώληση του 40% των υδροηλεκτρικών σταθμών ή η υποχρεωτική διάθεση σημαντικού μέρους της παραγωγής τους, μέσω δημοπρασιών (ΝΟΜΕ), σε περίπτωση που για νομικούς ή άλλους λόγους δεν καταστεί δυνατή η πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων.
Τα σενάρια
Για τη ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ έχουν κατα καιρούς εξεταστεί διάφορα σενάρια, από την πώληση, ως τη διάθεση των μετοχών μέσω ΧΑ ή την είσοδο στρατηγικού επενδυτή.
Τέλος για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριο Βενιζέλο» εξετάζονται δύο βασικά σενάρια, η παράταση για 20 χρόνια ως το 2046 της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, δικαίωμα που έχει μεταβιβάσει το δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ, όπως και η πώληση του μεριδίου 30% που κατέχει το Ταμείο.
Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι το Ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH (26.7% +8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% -8 μετοχές).