Τα "χαρτιά" του για το εργασιακό, τα επιδόματα και τους συμβασιούχους του Δημοσίου
άνοιξε το ΔΝΤ στην έκθεσή του για την Ελλάδα, η οποία συνοδεύει
τα κείμενα που εγκρίθηκαν χθες για την εκταμίευση της συνεισφοράς του
στο πρόγραμμα προσαρμογής, μετά το κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης.
Το ΔΝΤ επισημαίνει τους "κινδύνους” από
ενδεχόμενη επαναφορά της επεκτασιμότητας των κλαδικών συλλογικών
συμβάσεων (δηλ. της ισχύος των κλαδικών συμβάσεων και στα μη μέλη των
κλαδικών εργοδοτικών ενώσεων) – συνδέοντας, μάλιστα, την αντιμετώπιση
του χρέους των επιχειρήσεων προς κράτος και τράπεζες με την
ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων.
Παράλληλα ζητά δύο διαδοχικές
μεταρρυθμίσεις στα αναπηρικά, τα οικογενειακά και τα στεγαστικά
επιδόματα το 2018, αλλά και το 2023, στα πλαίσια ενός αναπτυξιακού
πακέτου, ενώ κάνει κριτική στην ύπαρξη "κατακερματισμένων" επιδομάτων
που βρίσκονται εκτός πλαισίου Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης.
Εξάλλου, το ΔΝΤ επιμένει στο να μην
αυξηθούν το 2017-2018 οι συμβασιούχοι (η οποία, μάλιστα, πρέπει να
θεσπιστεί μαζί με αλλαγές στον τρόπο σύναψης των συμβάσεων προσωρινού
χαρακτήρα) δεδομένου ότι η αύξησή τους τα προηγούμενα χρόνια έχει
αντισταθμίσει τη μείωση του μόνιμου προσωπικού.
Τι προβλέπει το Μνημόνιο για τρία "μέτωπα"
Υπενθυμίζεται ότι τα τρία παραπάνω
"μέτωπα" (εργασιακό, επιδόματα, δημόσιο) παραμένουν ανοιχτά, σύμφωνα με
όσα προβλέπει το συμπληρωματικό Μνημόνιο.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Η επαναφορά των κλαδικών
διαπραγματεύσεων προβλέπεται στο τελευταίο πακέτο που ψήφισε η κυβέρνηση
για μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος προσαρμογής, ενώ από
Σεπτέμβριο θα πρέπει να αποσαφηνιστεί το "περιεχόμενο" της
αντιπροσωπευτικότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων.
2. Το Μνημόνιο, επίσης, προβλέπει
θέσπιση μεταρρύθμισεων στα πεδία των αναπηρικών, οικογενειακών και
στεγαστικών επιδομάτων έως το Νοέμβριο του 2017. Σε πλήρη εφαρμογή θα
τεθεί η μεταρρύθμιση στα αναπηρικά επιδόματα στα μέσα του 2018.
3. Εξάλλου, η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί
απέναντι στους δανειστές να μην αυξήσει φέτος και το 2018 τους
συμβασιούχους που χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά
και να τηρήσει τα ανώτατα πλαφόν της μισθολογικής δαπάνης σε όλη τη
γενική κυβέρνηση.
Τι υποστηρίζει το ΔΝΤ για κλαδικές συμβάσεις, κοινωνικές παροχές και προσωρινό προσωπικό στο Δημόσιο
Το ΔΝΤ καταλαμβάνοντας από τώρα "θέσεις
μάχης" απέναντι στην ελληνική πλευρά τοποθετείται στα παραπάνω "μέτωπα"
των επόμενων αξιολογήσεων του προγράμματος ως εξής:
- "Οι κλαδικές επεκτάσεις των
συλλογικών διαπραγματεύσεων έχουν την τάση να μειώνoυν τις μισθολογικές
ανισότητες", αναφέρεται στην σχετική έκθεση. Το "τίμημα", όμως, γι' αυτό
είναι η "μείωση της απασχόλησης". Επίσης, το ΔΝΤ επισημαίνει
πως οι "οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα απαιτούν τη στόχευση στη
δημιουργία θέσεων απασχόλησης" (και όχι στην αύξηση των μισθών).
Με δεδομένο ότι "ο ιδιωτικός τομέας της
οικονομίας έχει χρέη προς τις τράπεζες και το κράτος στο ύψος του 130%
του ΑΕΠ", σημαίνει πως "υπάρχει μεγάλη ανάγκη" για "αναδιάρθρωση" και
"διατήρηση" της "ελαστικότητας του κόστους", τονίζει από την πλευρά
του το ΔΝΤ.
- "Οι αρχές σχεδιάζουν να αναβαθμίσουν τα στεγαστικά, οικογενειακά και στεγαστικά επιδόματα
μετατρέποντας τα υπάρχοντα προγράμματα και αναδιανέμοντας τους πόρους
προς την κατεύθυνση λιγότερων και καλύτερα στοχευμένων προγραμμάτων
(μέχρι τέλος Ιουνίου 2018)".
Το ΔΝΤ επίσης επισημαίνει πως "τα
επανασχεδιασμένα προγράμματα θα ενισχυθούν περαιτέρω το 2023 σαν μέρος
του πακέτου ενίσχυσης της ανάπτυξης" το οποίο θα διαμορφώσει η
κυβέρνηση.
Εξάλλου, το Ταμείο επισημαίνει πως, ενώ
εφαρμόζεται το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, άλλα κοινωνικά επιδόματα
"παραμένουν κατακερματισμένα, ελλιπώς σχεδιασμένα και αναποτελεσματικά
σε σχέση με τα διεθνή επίπεδα".
- "Οι αρχές σχεδιάζουν να ενισχύσουν περαιτέρω τους κανόνες απασχόλησης για τη δημόσια διοίκηση"
Επίσης επισημαίνεται πως "οι
μεταρρυθμίσεις θα επικεντρωθούν στη συγκράτηση της αύξησης των συμβάσεων
προσωρινής απασχόλησης, γεγονός που περιπλέκει την εφαρμογή των κανόνων
προσλήψεων" (σ.σ.: την αναλογία αποχωρήσεων-προσλήψεων που ισχύει για
το μόνιμο προσωπικό).
"Αυτό είναι εμφανές από την ταχεία
αύξηση των συμβάσεων αυτών, η οποία - το 2016- αντιστάθμισε πλήρως τη
μείωση του μόνιμου προσωπικού που προκύπτει την εφαρμογή του κανόνα των
προσλήψεων" (σ.σ.: για παράδειγμα, 1 πρόσληψη μόνιμου υπαλλήλου για κάθε
5 αποχωρήσεις το 2016).
Η κυβέρνηση, επίσης, δεσμεύεται πως θα
νομοθετήσει μια "διαφανή" και "ανταγωνιστική" διαδικασία για συμβάσεις
προσωρινής απασχόλησης, αναφέρει η έκθεση του ΔΝΤ.
Εξάλλου, σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ, η
κυβέρνηση πρέπει να νομοθετήσει ένα ανώτατο όριο για τη διατήρηση του
πλήθους των συμβάσεων προσωρινής απασχόλησης στο επίπεδο του 2016 (κατά
μέσο όρο) κατά τη διάρκεια του 2017-18.