Σιωπηρά αλλά σταθερά προωθούνται οι διαδικασίες για την υλοποίηση των μεσοπρόθεσμης διάρκειας μέτρων που συμφωνήθηκαν στις 22 Ιουνίου στο Eurogroup.
Παρά την προετοιμασία που είχε ήδη γίνει, η "εκκίνηση" της εφαρμογής έγινε με την εκταμίευση της δόσης των 15 δισ. ευρώ, που ολοκληρώνει το πακέτο των 24 δισ. ευρώ, σε ειδικό λογαριασμό αποκλειστικής χρήσης εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους.
Το χρονοδιάγραμμα που έχει διαμορφωθεί προβλέπει την κατά δόσεις χρήση του μέχρι και το 2022, με 2 έως 2,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση αρχής γενομένης από το 2019.
Υπό τις παρούσες συνθήκες "η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες που είναι πρακτικά αδύνατο... να κηρύξει χρεοστάσιο για τα επόμενα 4 χρόνια" σημειώνει αρμόδιο στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι η ολοκλήρωση της εφαρμογής των μέτρων επεκτείνει αυτό το "χαρακτηριστικό” μέχρι τουλάχιστον το 2032.
Παρ' όλα αυτά στον ΟΔΔΗΧ υπάρχει εδραιωμένη άποψη ότι το σενάριο του ESM και του ευρωπαϊκού σκέλους των Θεσμών, το αποκαλούμενο "βασικό σενάριο”, δεν θα υλοποιηθεί. Και αυτό γιατί όπως υποστηρίζεται αρμοδίως, στο χρονικό διάστημα που αφορά, τα χαμηλού όγκου ποσά χρέους που θα χρειασθεί να αναχρηματοδοτηθούν, θα καλυφθούν μέσω της αγοράς και δεν θα χρειασθεί να γίνει χρήση του συγκεκριμένου αποθεματικού.
Μένει βέβαια να αποσαφηνισθεί το πώς θα χρησιμοποιηθεί το ποσό των 9 – 10 δισ. ευρώ που περισσεύει από το "βασικό σενάριο" ή το συνολικό ποσό του αποθεματικού, εφόσον οι ανάγκες υπερκαλυφθούν μέσω αναχρηματοδότησης από τις αγορές και ειδικά μέσω της ανακύκλωσης των εντόκων γραμματίων και μικρών εκδόσεων ομολόγων.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες φαίνεται να υπάρχει οριζόντια σύγκλιση απόψεων μεταξύ των Θεσμών, ότι η χρήση του αποθεματικού είτε εν μέρει είτε εν όλο, θα πρέπει να κατευθυνθεί στην αντικατάσταση "ακριβού” χρέους ήτοι του δανείου του ΔΝΤ και του διακρατικού δανείου (GLF) από το πρώτο πρόγραμμα στήριξης (52 δισ. ευρώ).
Επίσης μέσα στον Σεπτέμβριο οριστικοποιείται το σχέδιο τεχνικών παρεμβάσεων που στοχεύει στην κατά δέκα χρόνια περαιτέρω επιμήκυνση του χρέους 96 δισ. ευρώ από το δάνειο του EFSF, όπως επίσης και στην αντίστοιχης διάρκειας περίοδο χάριτος για τις πληρωμές τόκων για το ίδιο ποσό.
Στο μεταξύ έχει αρχίσει να τρέχει η διαδικασία για την απαλλαγή της επιτοκιακής επιβάρυνσης που αφορά σε 200 περίπου εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ μετά τους επικείμενους ελέγχους από την πλευρά των Θεσμών θα αρχίσει να τρέχει η επιστροφή "κερδών” (SMPs και ANFAs) από τα χαρτοφυλάκια των κεντρικών τραπεζών με την πρώτη δόση να κινείται στο επίπεδο των 600 εκατ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωση της υλοποίησης των μέτρων αυτών η σύνθεση του δημόσιου χρέους θα αφορά σε ποσοστό πάνω από 80% τους ευρωπαϊκούς Θεσμούς με άμεσα ή έμμεσα "σταθερό” επιτόκιο και ένα ποσοστό μεταξύ 16% - 18% την ελεύθερη αγορά και επιτόκια που θα επηρεάζονται από τις αναταράξεις στις αγορές τα επόμενα χρόνια.
Παρά την προετοιμασία που είχε ήδη γίνει, η "εκκίνηση" της εφαρμογής έγινε με την εκταμίευση της δόσης των 15 δισ. ευρώ, που ολοκληρώνει το πακέτο των 24 δισ. ευρώ, σε ειδικό λογαριασμό αποκλειστικής χρήσης εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους.
Το χρονοδιάγραμμα που έχει διαμορφωθεί προβλέπει την κατά δόσεις χρήση του μέχρι και το 2022, με 2 έως 2,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση αρχής γενομένης από το 2019.
Υπό τις παρούσες συνθήκες "η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες που είναι πρακτικά αδύνατο... να κηρύξει χρεοστάσιο για τα επόμενα 4 χρόνια" σημειώνει αρμόδιο στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι η ολοκλήρωση της εφαρμογής των μέτρων επεκτείνει αυτό το "χαρακτηριστικό” μέχρι τουλάχιστον το 2032.
Παρ' όλα αυτά στον ΟΔΔΗΧ υπάρχει εδραιωμένη άποψη ότι το σενάριο του ESM και του ευρωπαϊκού σκέλους των Θεσμών, το αποκαλούμενο "βασικό σενάριο”, δεν θα υλοποιηθεί. Και αυτό γιατί όπως υποστηρίζεται αρμοδίως, στο χρονικό διάστημα που αφορά, τα χαμηλού όγκου ποσά χρέους που θα χρειασθεί να αναχρηματοδοτηθούν, θα καλυφθούν μέσω της αγοράς και δεν θα χρειασθεί να γίνει χρήση του συγκεκριμένου αποθεματικού.
Μένει βέβαια να αποσαφηνισθεί το πώς θα χρησιμοποιηθεί το ποσό των 9 – 10 δισ. ευρώ που περισσεύει από το "βασικό σενάριο" ή το συνολικό ποσό του αποθεματικού, εφόσον οι ανάγκες υπερκαλυφθούν μέσω αναχρηματοδότησης από τις αγορές και ειδικά μέσω της ανακύκλωσης των εντόκων γραμματίων και μικρών εκδόσεων ομολόγων.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες φαίνεται να υπάρχει οριζόντια σύγκλιση απόψεων μεταξύ των Θεσμών, ότι η χρήση του αποθεματικού είτε εν μέρει είτε εν όλο, θα πρέπει να κατευθυνθεί στην αντικατάσταση "ακριβού” χρέους ήτοι του δανείου του ΔΝΤ και του διακρατικού δανείου (GLF) από το πρώτο πρόγραμμα στήριξης (52 δισ. ευρώ).
Επίσης μέσα στον Σεπτέμβριο οριστικοποιείται το σχέδιο τεχνικών παρεμβάσεων που στοχεύει στην κατά δέκα χρόνια περαιτέρω επιμήκυνση του χρέους 96 δισ. ευρώ από το δάνειο του EFSF, όπως επίσης και στην αντίστοιχης διάρκειας περίοδο χάριτος για τις πληρωμές τόκων για το ίδιο ποσό.
Στο μεταξύ έχει αρχίσει να τρέχει η διαδικασία για την απαλλαγή της επιτοκιακής επιβάρυνσης που αφορά σε 200 περίπου εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ μετά τους επικείμενους ελέγχους από την πλευρά των Θεσμών θα αρχίσει να τρέχει η επιστροφή "κερδών” (SMPs και ANFAs) από τα χαρτοφυλάκια των κεντρικών τραπεζών με την πρώτη δόση να κινείται στο επίπεδο των 600 εκατ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωση της υλοποίησης των μέτρων αυτών η σύνθεση του δημόσιου χρέους θα αφορά σε ποσοστό πάνω από 80% τους ευρωπαϊκούς Θεσμούς με άμεσα ή έμμεσα "σταθερό” επιτόκιο και ένα ποσοστό μεταξύ 16% - 18% την ελεύθερη αγορά και επιτόκια που θα επηρεάζονται από τις αναταράξεις στις αγορές τα επόμενα χρόνια.