Θέμα ημερών, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, είναι η πλήρης απελευθέρωση της κίνησης κεφαλαίων στο εσωτερικό της χώρας, παρά τις επιφυλάξεις υψηλά ιστάμενων στελεχών στις νομισματικές αρχές. Tην περασμένη εβδομάδα η συζήτηση για την απόσυρση των capital controls δεν ήταν εύκολη, ούτε στο εσωτερικό, ούτε στο εξωτερικό.
Θεσμοί όπως το ΔΝΤ και η ΕΚΤ διατηρούν ισχυρές επιφυλάξεις για το κατά πόσο μπορεί να προχωρήσει η ολοκληρωτική απόσυρση των μέτρων απαγόρευσης στην κίνηση κεφαλαίων, ιδιαίτερα σε διασυνοριακό επίπεδο. Ανάλογες επιφυλάξεις υπάρχουν και στο εσωτερικό από υψηλά ιστάμενα στελέχη της ΤτΕ. Για τον λόγο αυτό άλλωστε η συζήτηση και η σχετική τελική απόφαση περιορίστηκε στην πλήρη απελευθέρωση της κίνησης κεφαλαίων στο εσωτερικό της χώρας, αφήνοντας τη διασυνοριακή απελευθέρωση για αργότερα και εφόσον οι συνθήκες εκτιμηθούν ομόφωνα ως ευνοϊκές.
Αξιοσημείωτο είναι ότι από την πλευρά της Κομισιόν, σύμφωνα με πληροφορίες, η εκτίμηση ήταν ότι η απόσυρση των capital controls θα έπρεπε να είναι ολοκληρωτική εδώ και τώρα με την βοήθεια κάποιον προληπτικών κινήσεων που θα μπορούν να απορροφήσουν όποιους κραδασμούς παρουσιάζονταν στο σύστημα τις πρώτες ημέρες. Η κίνηση αυτή όπως αναφέρεται θα ενίσχυε το θετικό κλίμα και θα απέφευγε κινδύνους που συνδέονται με την απόσυρση των μέτρων σε λιγότερο πολιτικά και οικονομικά σταθερές συγκυρίες (εκλογική περίοδος, κ.λ.π.) στο μέλλον. Το επιχείρημα αυτό υποστηρίχθηκε και από άλλους παράγοντες σε θεσμικό επίπεδο με καθαρά οικονομικά κριτήρια, αλλά τελικά κυριάρχησαν οι επιφυλάξεις και η τελική απόφαση μετέθεσε την πλήρη απόσυρση για αργότερα.
Παρ’ όλα αυτά όμως ακόμα και η μερική απόσυρση των μέτρων δεν θα είναι εύκολη υπόθεση για το τραπεζικό σύστημα καθώς αφενός δεν καταγράφεται κάποια ισχυρή κίνηση επιστροφής κεφαλαίων μέσα στο 2018 ούτε από ιδιώτες ούτε από επιχειρήσεις (κάτι περισσότερο από 5 δισ. ευρώ είναι η αύξηση των καταθέσεων). Και αφετέρου η έναρξη της απελευθέρωσης συμπίπτει με την αποπληρωμή των φόρων τους επόμενους μήνες γεγονός που περιορίζει την δυνατότητα να έχει το μέτρο κάποια ισχυρή θετική επίπτωση στην αύξηση των καταθέσεων.
Επιπλέον η δυνατότητα κατάσχεσης λογαριασμών έχει οδηγήσει σε διατήρηση της τάσης διακράτησης "ρευστού" έξω από το τραπεζικό σύστημα.
Εξάλλου όπως αναφέρεται αρμοδίως η διακράτηση "ρευστού" εκτός τραπεζικού συστήματος εξακολουθεί να αποτελεί εργαλείο αποπληρωμής των συμπληρωματικών πέραν των αντικειμενικών αξιών ποσών για συναλλαγές όπως π.χ. στις αγοραπωλησίες ακινήτων. Αλλά και σε ένα σημαντικό κομμάτι της οικονομίας που εν γνώση του ΥΠΟΙΚ παραμένει στο "γκρίζο κομμάτι" των οικονομικών συναλλαγών και το οποίο κινείται προς το παρόν σύμφωνα με τραπεζικές εκτιμήσεις στο 25% - 30% του ΑΕΠ.
Θεσμοί όπως το ΔΝΤ και η ΕΚΤ διατηρούν ισχυρές επιφυλάξεις για το κατά πόσο μπορεί να προχωρήσει η ολοκληρωτική απόσυρση των μέτρων απαγόρευσης στην κίνηση κεφαλαίων, ιδιαίτερα σε διασυνοριακό επίπεδο. Ανάλογες επιφυλάξεις υπάρχουν και στο εσωτερικό από υψηλά ιστάμενα στελέχη της ΤτΕ. Για τον λόγο αυτό άλλωστε η συζήτηση και η σχετική τελική απόφαση περιορίστηκε στην πλήρη απελευθέρωση της κίνησης κεφαλαίων στο εσωτερικό της χώρας, αφήνοντας τη διασυνοριακή απελευθέρωση για αργότερα και εφόσον οι συνθήκες εκτιμηθούν ομόφωνα ως ευνοϊκές.
Αξιοσημείωτο είναι ότι από την πλευρά της Κομισιόν, σύμφωνα με πληροφορίες, η εκτίμηση ήταν ότι η απόσυρση των capital controls θα έπρεπε να είναι ολοκληρωτική εδώ και τώρα με την βοήθεια κάποιον προληπτικών κινήσεων που θα μπορούν να απορροφήσουν όποιους κραδασμούς παρουσιάζονταν στο σύστημα τις πρώτες ημέρες. Η κίνηση αυτή όπως αναφέρεται θα ενίσχυε το θετικό κλίμα και θα απέφευγε κινδύνους που συνδέονται με την απόσυρση των μέτρων σε λιγότερο πολιτικά και οικονομικά σταθερές συγκυρίες (εκλογική περίοδος, κ.λ.π.) στο μέλλον. Το επιχείρημα αυτό υποστηρίχθηκε και από άλλους παράγοντες σε θεσμικό επίπεδο με καθαρά οικονομικά κριτήρια, αλλά τελικά κυριάρχησαν οι επιφυλάξεις και η τελική απόφαση μετέθεσε την πλήρη απόσυρση για αργότερα.
Παρ’ όλα αυτά όμως ακόμα και η μερική απόσυρση των μέτρων δεν θα είναι εύκολη υπόθεση για το τραπεζικό σύστημα καθώς αφενός δεν καταγράφεται κάποια ισχυρή κίνηση επιστροφής κεφαλαίων μέσα στο 2018 ούτε από ιδιώτες ούτε από επιχειρήσεις (κάτι περισσότερο από 5 δισ. ευρώ είναι η αύξηση των καταθέσεων). Και αφετέρου η έναρξη της απελευθέρωσης συμπίπτει με την αποπληρωμή των φόρων τους επόμενους μήνες γεγονός που περιορίζει την δυνατότητα να έχει το μέτρο κάποια ισχυρή θετική επίπτωση στην αύξηση των καταθέσεων.
Επιπλέον η δυνατότητα κατάσχεσης λογαριασμών έχει οδηγήσει σε διατήρηση της τάσης διακράτησης "ρευστού" έξω από το τραπεζικό σύστημα.
Εξάλλου όπως αναφέρεται αρμοδίως η διακράτηση "ρευστού" εκτός τραπεζικού συστήματος εξακολουθεί να αποτελεί εργαλείο αποπληρωμής των συμπληρωματικών πέραν των αντικειμενικών αξιών ποσών για συναλλαγές όπως π.χ. στις αγοραπωλησίες ακινήτων. Αλλά και σε ένα σημαντικό κομμάτι της οικονομίας που εν γνώση του ΥΠΟΙΚ παραμένει στο "γκρίζο κομμάτι" των οικονομικών συναλλαγών και το οποίο κινείται προς το παρόν σύμφωνα με τραπεζικές εκτιμήσεις στο 25% - 30% του ΑΕΠ.