Το τέλος των υπερπλεονασμάτων καθώς είναι βλαπτικά για την οικονομική ανάπτυξη προανήγγειλε ο Υφυπουργός Οικονομικών Θοδωρής Σκυλακάκης.
Επεσήμανε - στο πλαίσιο της ημερίδας για τη δημοσιονομική πολιτική και τον προϋπολογισμό - πως η επίδραση των προϋπολογισμών από το 2010 και μετά μπορεί να ήταν ποιοτικά καλύτερη, αλλά σε επίπεδο ανάπτυξης ήταν ιδιαίτερα επιβλαβής.
Έδωσε ειδική έμφαση στο θέμα των υπερπλεόνασματων κατά 13 δισ. ευρώ μετά το 2015. Αλλά και στη δημιουργία επιπλέον 30 δισ. ευρώ φορολογικών οφειλών.
Διαπραγματεύσεις
Ο κ. Σκυλακάκης προανήγγειλε για το 2020 ανάλυση βιωσιμότητας χρέους με το νέο μεσοπρόθεσμο προϋπολογισμό 2021-2024 που θα κατατεθεί την άνοιξη στη Βουλή. Εξήγησε πως αυτό που επιχειρείται από φέτος είναι να μπει τέλος στο φαινόμενο των πλεονασμάτων προαναγγέλλοντας ότι το 2019 έκλεισε με πολύ μικρότερο υπερπλεόνασμα σε σχέση με άλλες χρονιές.
Περιέγραψε επίσης τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης του παιδιού της διαπραγμάτευσης για μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο μέσω της αλλαγής χρήσης των πλεονασμάτων της αξιοποίησης των κερδών ομολόγων και τις εξαιρέσεις προσφυγικών δαπανών.
Προανήγγειλε επίσης και μία πολιτική μείωσης κατά 2% των δαπανών ετησίως. Αναφέρθηκε και σε πραγματική αύξηση των Δημοσίων Επενδύσεων αλλά και σε αυξημένη μόχλευση τους.
Κουτεντάκης: Πρόκληση να μην αναστραφούν τα δημοσιονομικά επιτεύγματα
Υπήρξε πρόοδος από όλες τις κυβερνήσεις που μεσολάβησαν την τελευταία δεκαετία στο Πεδίο της ποιότητας χάραξης και εκτέλεσης του προϋπολογισμού ανέφερε ο επικεφαλής του γραφείου προϋπολογισμού στη Βουλή Φραγκίσκος Κουτεντάκης. Έγιναν ωστόσο υπό καθεστώς πίεσης και η δουλειά δεν έχει τελειώσει καθώς υπάρχουν προκλήσεις, πρόσθεσε.
Η πρώτη πρόκληση όπως ανέφεραν ότι τώρα που δεν υπάρχει πια καθεστώς πίεσης πρέπει να διασφαλιστούν όσα έγιναν και να ολοκληρωθούν οι ρυθμίσεις.
Η δεύτερη πρόκληση είναι να υπάρχει πίεση από την πλευρά των πολιτών για διαφάνεια. Η τρίτη πρόκληση σχετίζεται με το γεγονός ότι η καθημερινή διαχείριση των δημοσίων οικονομικών γίνεται από όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες του δημοσίου και της γενικής Κυβέρνησης. Έτσι το θέμα είναι πως το σύγχρονο δημοσιονομικό πλαίσιο μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά στην πράξη.
Κορλίρας: ανάγκη για παρεμβάσεις σε φορολογικό και ασφαλιστικό
Μιλώντας στην Ημερίδα για τη δημοσιονομική πολιτική και τον προϋπολογισμό ο επικεφαλής του δημοσιονομικού Συμβουλίου Παναγιώτης Κορλίρας ανέφερε ότι υπάρχουν ακόμα προβλήματα στο σύνολο της οικονομίας όπως η μείωση των κόκκινων δανείων, η ανάγκη αύξησης των επενδύσεων και μείωσης της ανεργίας. Εκκρεμότητες του μεσοπρόθεσμου ορίζοντα είναι η ανάπτυξη μιας φορολογικής πολιτικής μη τιμωρηρικής αλλά και παρεμβάσεων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος.
Αναφέρθηκε σε κλίμα αισιοδοξίας που επικρατεί και σε προοπτική επιτάχυνσης του ΑΕΠ. Θεωρεί αναγκαίο επίσης μία νεα αξιολόγηση της βιωσιμότητας του χρέους καθώς έχουν βελτιωθεί οι παράμετροι που το διαμορφώνουν
Ειδική εποπτεία στην Ελλάδα
Ο γενικός γραμματέας δημοσιονομικής πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου κ. Πετραλιάς ρώτησε τον ΟΟΣΑ για το αν τα υπόλοιπα κράτη-μέλη καταγραφούν τα ληξιπρόθεσμα τους και αν υπάρχει ανάλογη εποπτεία και πίεση όπως στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι πλέον έχουν συρρικνωθεί δραστικά. Δεν υπήρξε σαφής απάντηση από τον ΟΟΣΑ.
Ο Γενικός Γραμματέας έδωσε έμφαση επίσης στην αβεβαιότητα που υπάρχει κάθε χρόνο αναφορικά με το κλείσιμο της προηγούμενης χρονιάς. Εξήγησε ότι για αυτό το λόγο η Ελλάδα συζητά πλέον το μηχανισμό μεταφοράς υπερπλεόνασμάτων.
Επεσήμανε - στο πλαίσιο της ημερίδας για τη δημοσιονομική πολιτική και τον προϋπολογισμό - πως η επίδραση των προϋπολογισμών από το 2010 και μετά μπορεί να ήταν ποιοτικά καλύτερη, αλλά σε επίπεδο ανάπτυξης ήταν ιδιαίτερα επιβλαβής.
Έδωσε ειδική έμφαση στο θέμα των υπερπλεόνασματων κατά 13 δισ. ευρώ μετά το 2015. Αλλά και στη δημιουργία επιπλέον 30 δισ. ευρώ φορολογικών οφειλών.
Διαπραγματεύσεις
Ο κ. Σκυλακάκης προανήγγειλε για το 2020 ανάλυση βιωσιμότητας χρέους με το νέο μεσοπρόθεσμο προϋπολογισμό 2021-2024 που θα κατατεθεί την άνοιξη στη Βουλή. Εξήγησε πως αυτό που επιχειρείται από φέτος είναι να μπει τέλος στο φαινόμενο των πλεονασμάτων προαναγγέλλοντας ότι το 2019 έκλεισε με πολύ μικρότερο υπερπλεόνασμα σε σχέση με άλλες χρονιές.
Περιέγραψε επίσης τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης του παιδιού της διαπραγμάτευσης για μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο μέσω της αλλαγής χρήσης των πλεονασμάτων της αξιοποίησης των κερδών ομολόγων και τις εξαιρέσεις προσφυγικών δαπανών.
Προανήγγειλε επίσης και μία πολιτική μείωσης κατά 2% των δαπανών ετησίως. Αναφέρθηκε και σε πραγματική αύξηση των Δημοσίων Επενδύσεων αλλά και σε αυξημένη μόχλευση τους.
Κουτεντάκης: Πρόκληση να μην αναστραφούν τα δημοσιονομικά επιτεύγματα
Υπήρξε πρόοδος από όλες τις κυβερνήσεις που μεσολάβησαν την τελευταία δεκαετία στο Πεδίο της ποιότητας χάραξης και εκτέλεσης του προϋπολογισμού ανέφερε ο επικεφαλής του γραφείου προϋπολογισμού στη Βουλή Φραγκίσκος Κουτεντάκης. Έγιναν ωστόσο υπό καθεστώς πίεσης και η δουλειά δεν έχει τελειώσει καθώς υπάρχουν προκλήσεις, πρόσθεσε.
Η πρώτη πρόκληση όπως ανέφεραν ότι τώρα που δεν υπάρχει πια καθεστώς πίεσης πρέπει να διασφαλιστούν όσα έγιναν και να ολοκληρωθούν οι ρυθμίσεις.
Η δεύτερη πρόκληση είναι να υπάρχει πίεση από την πλευρά των πολιτών για διαφάνεια. Η τρίτη πρόκληση σχετίζεται με το γεγονός ότι η καθημερινή διαχείριση των δημοσίων οικονομικών γίνεται από όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες του δημοσίου και της γενικής Κυβέρνησης. Έτσι το θέμα είναι πως το σύγχρονο δημοσιονομικό πλαίσιο μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά στην πράξη.
Κορλίρας: ανάγκη για παρεμβάσεις σε φορολογικό και ασφαλιστικό
Μιλώντας στην Ημερίδα για τη δημοσιονομική πολιτική και τον προϋπολογισμό ο επικεφαλής του δημοσιονομικού Συμβουλίου Παναγιώτης Κορλίρας ανέφερε ότι υπάρχουν ακόμα προβλήματα στο σύνολο της οικονομίας όπως η μείωση των κόκκινων δανείων, η ανάγκη αύξησης των επενδύσεων και μείωσης της ανεργίας. Εκκρεμότητες του μεσοπρόθεσμου ορίζοντα είναι η ανάπτυξη μιας φορολογικής πολιτικής μη τιμωρηρικής αλλά και παρεμβάσεων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος.
Αναφέρθηκε σε κλίμα αισιοδοξίας που επικρατεί και σε προοπτική επιτάχυνσης του ΑΕΠ. Θεωρεί αναγκαίο επίσης μία νεα αξιολόγηση της βιωσιμότητας του χρέους καθώς έχουν βελτιωθεί οι παράμετροι που το διαμορφώνουν
Ειδική εποπτεία στην Ελλάδα
Ο γενικός γραμματέας δημοσιονομικής πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου κ. Πετραλιάς ρώτησε τον ΟΟΣΑ για το αν τα υπόλοιπα κράτη-μέλη καταγραφούν τα ληξιπρόθεσμα τους και αν υπάρχει ανάλογη εποπτεία και πίεση όπως στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι πλέον έχουν συρρικνωθεί δραστικά. Δεν υπήρξε σαφής απάντηση από τον ΟΟΣΑ.
Ο Γενικός Γραμματέας έδωσε έμφαση επίσης στην αβεβαιότητα που υπάρχει κάθε χρόνο αναφορικά με το κλείσιμο της προηγούμενης χρονιάς. Εξήγησε ότι για αυτό το λόγο η Ελλάδα συζητά πλέον το μηχανισμό μεταφοράς υπερπλεόνασμάτων.