Κυριακή, 2 Ιουλίου 2017

Αντώνης Κανάκης: Η απάντησή μου στο εξώδικο της Focus

Στα άκρα φαίνεται πως οδηγείται η υπόθεση της καταγγελίας του Αντώνη Κανάκη κατά της εταιρείας μέτρησης ακροαματικότητας, Focus, για μονοπώλιο καθώς μετά το εξώδικο της εταιρίας προς τον παρουσιαστή, συνέχεια δίνει ο ίδιος με ένα άρθρο-κόλαφο.
Δείτε την απάντηση του Αντώνη Κανάκη από το insider.gr:

 
"Σε συνέχεια του δημόσιου διαλόγου σχετικά με την αξιοπιστία των μετρήσεων ακροαματικότητας που διεξάγει η Focus και μετά την απάντηση της Focus που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, έλαβα ένα εξώδικο, στο οποίο, οι δικηγόροι μου απαντούν ως προς τα νομικά επιχειρήματα (στο τέλος ακολουθεί η εξώδικη απάντηση).
Προσωπικά, δημοσιοποιώ τις τελευταίες, πολύ ενδιαφέρουσες παραγράφους του εξώδικου της Focus, συνεχίζοντας, τον δημόσιο διάλογο επί του θέματος.
«ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ έντονα και καταγγέλλουμε την κακόβουλη, παράνομη, αντισυμβατική και συκοφαντική συμπεριφορά σας
ΣΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ α) να προχωρήσετε χωρίς καμία χρονοτριβή στην ανάκληση του συκοφαντικού δημοσιεύματος με συγγραφή και ανάρτηση νέου άρθρου σας όπου θα αναγνωρίζετε τις απαντήσεις που σας δόθηκαν από τη FOCUS BARI με τον τίτλο «Ζητούμε συγγνώμη από τη FOCUS BARI» αποκαθιστώντας την πραγματικότητα και αναπαράγοντας το κείμενο της παρούσας εξωδίκου
ΑΛΛΩΣ ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι θα προβούμε άμεσα στην ενάσκηση των όποιων νομίμων δικαιωμάτων μας απευθυνόμενοι στην ελληνική δικαιοσύνη».
H τακτική του άμεσου ή έμμεσου εκφοβισμού, είναι γνωστή, λειτουργεί αποτελεσματικά και γι’ αυτό τόσα χρόνια, υπάρχουν ραδιόφωνα που ασφυκτιούν, αλλά φοβούνται να μιλήσουν και διατυπώνουν την αλήθεια μόνο παρασκηνιακά. Όμως, ακόμα και αν είναι αναμενόμενο, ένα εξώδικο σαν αυτό που μου απέστειλε η Focus,, όταν, πράγματι, συμβαίνει, σε εκπλήσσει.
Ξεκαθαρίζω εξαρχής πως φυσικά και δεν θα ζητήσω συγγνώμη, επειδή έγραψα την αλήθεια.
Πως φυσικά και δεν θα πιάσει ο εκφοβισμός (εξάλλου, τρεις δεκαετίες περίπου στον δημόσιο πολιτικό και κοινωνικό λόγο που αρθρώνουμε είτε σατιρικά, είτε ευθέως με τους συνεργάτες μου, στην προσπάθειά μας να καυτηριάσουμε τα κακώς κείμενα, έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με ισχυρά κατεστημένα και συστήματα εξουσιών),
Και πως φυσικά σε νομικό επίπεδο δεν υπάρχει τίποτα το επιλήψιμο σε ένα εμπεριστατωμένο άρθρο δημόσιας κριτικής ενός μηχανισμού και μιας μεθοθολογίας έρευνας ακροαματικότητας, σε αντίθεση με το δικό τους εξώδικο που είχε προσωπική χροιά και ήταν γεμάτο προσβλητικούς και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς.
Ίσως τελικά και να είναι καλή εξέλιξη να ασχοληθεί η δικαιοσύνη με το θέμα αυτό, να πάρει το θέμα τις διαστάσεις που του αξίζει και παράλληλα η Focus, αποκαλύπτοντας πολλά για την ίδια, να οδηγεί ραδιοφωνικούς σταθμούς, για τους οποίους εννοείται ότι δουλεύει, άρα πελάτες της, στα δικαστήρια.
Όμως, σε επίπεδο νοοτροπίας είναι εντυπωσιακή τόσο η ύπαρξη όσο και το περιεχόμενο του εξώδικου της Focus.
Και εξηγώ το γιατί:
Το ραδιόφωνο και οι συχνότητές του είναι δημόσιο αγαθό. Καλώς ή κακώς, η εταιρία αυτή παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτού του δημόσιου αγαθού, καθώς έχοντας τον απόλυτο αλλά και μοναδικό έλεγχο στις μετρήσεις ακροαματικότητας, συνδιαμορφώνει τις πιθανότητες αποτυχίας ή επιτυχίας κάθε σταθμού, αποφασιστικά. Εν τέλει, οι μετρήσεις ακροαματικότητας καθορίζουν την ποιότητα του ραδιοφωνικού τοπίου και την επιβίωση ή όχι των ραδιοφωνικών σταθμών. Η εταιρία αυτή, λοιπόν, έχει έναν πολύ σημαντικό θεσμικό ρόλο σε μια υπόθεση πολιτισμού και δημόσιου αγαθού όπως είναι το ραδιόφωνο. Ο θεσμικός αυτός ρόλος θα έπρεπε να συνεπάγεται περισσότερη σεμνότητα και μεγαλύτερη αντοχή στον δημόσιο διάλογο και στην εμπεριστατωμένη κριτική.
Ο τρόπος με τον οποίο η Focus αντέδρασε στην δική μου επώνυμη ανάρτηση, δηλαδή αναρτώντας μία γενικόλογη απάντηση και αποστέλλοντάς μου ένα εξώδικο προκειμένου εντέλει να με απειλήσει, δείχνει φόβο και αλαζονεία. Η αλαζονεία πιθανώς πηγάζει από τον απόλυτο έλεγχο που ασκεί ένα μονοπώλιο και ο φόβος είναι γνωστό από τι πηγάζει...
Οι καθαρές καταστάσεις και οι σαφείς, εξειδικευμένες κουβέντες είναι αυτές που δεν φοβούνται τίποτα.
Έτσι λοιπόν η Focus αντιδρά με αυτόν τον εξοργιστικό και παράλληλα θλιβερό τρόπο απέναντι στους πελάτες της, ραδιοφωνικούς σταθμούς, αντί να ενδιαφερθεί, να ακούσει, να αποκτήσει τη νέα γνώση, να συζητήσει, υιοθετήσει πιθανώς τη νέα πρόταση και εν τέλει να βελτιωθεί. Η δέσμευση για την προσπάθεια βελτίωσης και μόνο θα ήταν αρκετή. Η Focus υπάρχει και λειτουργεί σαν ένα εργαλείο για εμάς τους ραδιοφωνικούς σταθμούς, χρηματοδοτούμενη και από εμάς. Με εξώδικα και απειλές για αγωγές αντιδρά στην τεκμηριωμένη κριτική των πελατών της;
Και μάλιστα την στιγμή που ο εκάστοτε πελάτης της-ραδιοφωνικός σταθμός έχει στην πραγματικότητα ελάχιστο έως μηδαμινό περιθώριο αντίδρασης απέναντι σε ένα σύστημα που έχει δομηθεί και διαρθρωθεί τα τελευταία 25 χρόνια με συγκεκριμένους παίκτες/ωφελούμενους, οι οποίοι δημιουργούν σημαντική αντίδραση στην οποιαδήποτε αλλαγή.
Ή δέχεσαι τις υπηρεσίες τους παρ’ ότι δεν σου αρέσουν, παρ’ ότι διαπιστώνεις ότι είναι λανθασμένες, ανεπαρκείς και δεν αποδίδουν δικαιοσύνη και έγκυρα αποτελέσματα,
ή αποχωρείς, υφιστάμενος τις ολέθριες συνέπειες αυτής σου της αποχώρησης, μιάς που δεν θα μπορέσεις να πάρεις ξανά διαφήμιση για να κρατήσεις τον σταθμό ζωντανό,
ή προσπαθείς να βρεις το δίκιο σου δημόσια αποκαλύπτοντας σημαντικές παθογένειες δημόσιου ενδιαφέροντος και δέχεσαι απειλές για αγωγές.
Αυτές είναι οι επιλογές!
Και όλα αυτά με απόλυτη έλλειψη σεβασμού (ψιλά γράμματα θα μου πείτε), απέναντι σε ανθρώπους που κυριολεκτικά και χειροπιαστά, πολύ πριν εμφανιστεί η Focus, άνοιξαν τον δρόμο και οδήγησαν τα πράγματα από το πειρατικό ραδιόφωνο στην ελεύθερη και ιδιωτική ραδιοφωνία, από την οποία η Focus τώρα αποκομίζει κέρδος, ενώ κάποιοι ιδιοκτήτες σταθμών, όπως στα πειρατικά χρόνια πλήρωναμε από την τσέπη μας για να υπάρχει ραδιόφωνο, έτσι και σήμερα, πολλές φορές αναγκαζόμαστε να βάλουμε το χέρι στην τσέπη για να χρηματοδοτήσουμε στην περίοδο της κρίσης την λειτουργία των ραδιοφωνικών σταθμών, τη στιγμή που η Focus, έχει υπό όλες τις συνθήκες εγγυημένο κέρδος από όλα αυτά.
Όσοι διάβασαν την απάντηση της Focus στο σχετικό μου άρθρο διαπίστωσαν ότι πέρα από τεχνοκρατικά και τυπολάγνα προσχήματα, απάντηση ουσιαστική δεν υπήρξε.
Σε όλα αυτά που στην δημοσιευμένη τους απάντηση, αλλά και στο εξώδικο που μου έστειλαν και το οποίο μπορείτε να διαβάσετε αυτούσιο μετά το δικό μου εξώδικο, απαντάω με ξεκάθαρο τρόπο και σε κάποιες περιπτώσεις με ερωτήματα για τα οποία βέβαια δεν περιμένω καμία ουσιαστική απάντηση, κατανοώντας την αδυναμία να δοθεί ουσιαστική απάντηση σε αυτά.
-Ισχυρίζονται ότι δεν είναι μονοπώλιο... συγγνώμη, μπορεί να κάνω λάθος, αλλά νομίζω ότι μονοπώλιο υφίσταται, όταν μια συγκεκριμένη υπηρεσία ή προιόν, μπορείς να τα προμηθευτείς-αγοράσεις μόνο από μία εταιρία, μαγαζί κτλ.
Όποιοι και να είναι οι λόγοι και οι συνθήκες που οδηγηθήκαμε σε αυτό το μονοπώλιο, δεν αλλάζει το γεγονός ότι αυτήν τη στιγμή είναι μονοπώλιο. Και τα μονοπώλια γενικώς είναι κακό πράγμα, αλλά ειδικότερα σε τομείς πολιτισμού και δημόσιου αγαθού, η άποψή μου είναι πως ένα ιδιωτικό-κερδοσκοπικό μονοπώλιο πρέπει να λειτουργεί με επιπλέον εχέγγυα εγκυρότητας και αντικειμενικότητας, προκειμένου να μην καθίσταται μία ανεπίτρεπτη και επικίνδυνη συνθήκη. Ειδικά όταν η μεθοδολογία που ακολουθεί, είναι ουσιαστικά αδύνατον να ελεγχθεί από κανέναν. Δεν ξέρω για εσάς, αλλά προσωπικά δεν έχω ιδιαίτερη εμπιστοσύνη στην ηθική των εταιριών όταν εμπλέκεται το κέρδος. Η ιστορία έχει αποδείξει και συνεχίζει να αποδεικνύει καθημερινά, ότι κέρδος και ηθική δυστυχώς σπάνια πάνε παρέα. Ακόμα και όταν ασκείται ασφυκτικός έλεγχος πολλοί επιτήδειοι βρίσκουν τον τρόπο για αδιαφανείς διαδικασίες. Πόσο μάλλον, όταν ένα σύστημα έχει διαμορφώσει μία καθεστωτική λειτουργία από μακρού χρόνου και είναι στημένο κατά τέτοιο τρόπο που ουσιαστικά δεν ελέγχεται.
Όμως για να μην μακρηγορούμε, αφού δεν είναι μονοπώλιο όπως ισχυρίζονται, ας ονομάσουν μια άλλη εταιρία που αυτήν τη στιγμή, διεξάγει έρευνες ραδιοφωνικής ακροαματικότητας και τα αποτελέσματά της χρησιμοποιούνται από την διαφημιστική αγορά για τον καταμερισμό της διαφήμισης.
Η έρευνα της ΠΑ.ΜΑΚ. στην οποία αναφέρονται στο εξώδικό τους, είναι η μοναδική η οποία έγινε εκτός Focus τα τελευταία πολλά χρόνια, είχε πολύ μικρή διάρκεια, δύο-τριών μηνών και έγινε σε πολύ δοκιμαστικό στάδιο. Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε μετά από δική μου πρωτοβουλία και οργάνωση κάποιων ραδιοφωνικών σταθμών, όταν τότε το 2015 για πρώτη φορά ξεκίνησα διαδικασίες για να σπάσει το μονοπώλιο. Όμως ήταν η ίδια περίοδος που έχασα τον Μπαμπά μου και παράτησα τελείως την όλη διαδικασία και έτσι η πρωτοβουλία δεν είχε συνέχεια.
-Σχετικά με το ότι δεν ηχογραφούν και δεν διαθέτουν προς έλεγχο, τα τηλεφωνήματα που κάνουν για την έρευνα, απάντησαν με το επιχείρημα ότι υπάρχει νόμος για την προστασία προσωπικών δεδομένων. Είμαι σίγουρος ότι νοιάζονται ιδιαιτέρως για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, αλλά τους ενημερώνουμε ότι αυτό ξεπερνιέται πολύ εύκολα, με μια απλή ενημέρωση του πολίτη ότι η συνομιλία καταγράφεται, όπως δηλαδή κάνουν τόσες και τόσες εταιρίες, οργανισμοί, τράπεζες, ακόμα και η αστυνομία! Και αυτό θα ήταν το ελάχιστο και το πλέον αυτονόητο που θα μπορούσαν να κάνουν, για να έχει ο εκάστοτε ραδιοφωνικός σταθμός, τη δυνατότητα να ασκεί έστω έναν βασικό έλεγχο στην διαδικασία. Δεν καταλαβαίνω γιατί λοιπόν δεν το κάνουν. Έχουν να κρύψουν κάτι; Για να δανειστώ την δημόσια σχετική τοποθέτηση ενός άλλου ραδιοφωνικού σταθμού: «εντάξει, μας λέτε ότι τόσα χρόνια τα ίδια κόμματα βγαίνουν πρώτα στις εκλογές, μπορείτε τουλάχιστον να μας δείξετε τα ψηφοδέλτια;» Για τα ψηφοδέλτια, υπάρχει κι ένα εκλογοδικείο, για τα αποτελέσματα της Focus, ούτε αυτό!!
-Όλα όσα ισχυρίζονται σχετικά με το πως ελέγχεται η αξιοπιστία, η διαδικασία και η εγκυρότητα των αποτελεσμάτων της έρευνας ακροαματικότητας που διεξάγουν, είναι τα μισά προσχηματικά και άσχετα και με την τοποθέτησή μου, γιατί αναφερόμουν στον έλεγχο από εμάς τους πελάτες, τους ραδιοφωνικούς σταθμούς δηλαδή και όχι σε πιστοποιήσεις ή προγραμματισμένους ελέγχους από φορείς, και τα άλλα μισά ουτοπιστικά, γιατί όπως ανέλυσα στο άρθρο μου, δεν γίνεται πρακτικά να έχεις συνεργάτες οι οποίοι επί έξι μήνες που διαρκεί ένας κύκλος έρευνας, να είναι πάνω από κάθε τηλεφώνημα που πραγματοποιεί η Focus.
-Η απάντησή τους για το θέμα του ίντερνετ είναι παντελώς άσχετη με την τοποθέτησή μου.
Προφανώς και δεν ήταν αυτό το πνεύμα της αναφοράς και ανάλυσης που έκανα για το διαδίκτυο στο άρθρο.
Με δεδομένο ότι πλέον το διαδίκτυο είναι το mainstream μέσο, όπως και οι έρευνες της ίδιας της Focus πιστοποιούν, το πνεύμα ήταν τα εξής δύο βασικά σημεία:
γιατί ενώ έχουμε πλέον τα αποτελέσματα του διαδικτύου στην διαθεσή μας, τα οποία είναι απόλυτα και αδιαμφισβήτητα, δεν συμπεριλαμβάνεται-συνυπολογίζεται, στο ποσοστό που το διαδίκτυο έχει μπει στις ζωές και στις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών, πάντα σύμφωνα με την ίδια την Focus και τις έρευνές της περί διαδικτύου και η καταγραφή των αποτελεσμάτων του internet στις έρευνες ακροαματικότητας;
Πως γίνεται τα αποτελέσματα της Focus, να έχουν τόσο μεγάλη απόκλιση με τα απόλυτα αποτελέσματα του διαδικτύου;
Η ομολογία τους δε, ότι μπαίνουν στην διαδικασία να ρωτάνε τους πολίτες στην έρευνα τι ακούνε μέσω ίντερνετ, τους εκθέτει ακόμα και σε επίπεδο κοινής λογικής και αποδεικνύει πόσο παρωχημένη λογική έχει η μεθοδολογία τους. Μα γιατί να ρωτάς και να κάνεις έρευνα για κάτι το οποίο προκύπτει αυτόματα, τεχνικά, πανεύκολα, με απόλυτη ακρίβεια και απόλυτους αριθμούς, αφού όταν κάποιος ακροατής ακούει έναν σταθμό μέσω ίντερνετ, μέσω streaming δηλαδή, ο server καταγράφει με ακρίβεια τον ακροατή αυτόν, πότε ξεκίνησε να ακούει, πότε σταμάτησε να ακούει και μάλιστα τώρα με τα social media έχουμε στη διάθεσή μας και δημογραφικά στοιχεία, ηλικιακά, φύλο, ενδιαφέροντα κτλ
-Το βασικό τους επιχείρημα στην εξώδική επιστολή τους, ότι δηλαδή είμαι πελάτης τους και έχω αποδεχθεί την σύμβαση και την μεθοδολογία κτλ, είναι για μένα το βασικότερο επιχείρημά μου από την αντίθετη, ότι δηλαδή, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί το πλέγμα σχέσεων εντός του οποίου κινείται η Focus είμαι υποχρεωτικά πελάτης τους, γιατί αν δεν είμαι δεν μπορεί ο ραδιοφωνικός μας σταθμός να πάρει διαφήμιση.
Να σημειώσω δε για την ιστορία, ότι τον Fly 104 έχουμε αρνηθεί να τον συμπεριλάβουμε στην έρευνα της Focus και ενώ ο σταθμός γνωρίζει τεράστια και αποδεδειγμένη επιτυχία και αποδοχή, η δυσανάλογα μικρή σε σχέση με την επιτυχία του διαφήμιση που καταφέρνει να έχει, είναι αποκλειστικά συνέπεια προσωπικών σχέσεων ή πελατών, που οι ίδιοι ζητούν από μόνοι τους να διαφημιστούν στον Fly, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στα λειτουργικά του έξοδα.
-Όλες οι αναφορές τους, ότι η μεθοδολογία τους γίνεται με διεθνή στάνταρ κτλ, είναι οι γνωστές τεχνοκρατικές κρυψώνες. Έκτός από το ότι ακόμη και τα διεθνή αυτά στάνταρ προφανώς θα αναγνωρίζουν ποσοστό στατιστικού λάθους, εκτός από το ότι μπορεί να υπάρχουν τα διεθνή αυτά στάνταρ σε θεωρητικό επίπεδο και η κάθε Focus είτε από ανεπάρκεια, είτε από σκοπιμότητα, να εφαρμόζει με ελλιπή η λανθασμένο τρόπο την μεθοδολογία αυτή, είτε η Focus να εφαρμόζει εν γνώσει της τη μέτρηση σε μικρό και άρα ελλιπές στατιστικό δείγμα πληθυσμού στην Θεσσαλονίκη, αυξάνοντας αντίστοιχα και το ποσοστό του στατιστικού λάθους, έχω κάθε δικαίωμα να ασκώ λογική και τεκμηριωμένη κριτική σε οποιαδήποτε μεθοδολογία. Τα διεθνή αυτά στάνταρ, δεν θα καταργήσουν ούτε την αντίληψή μας, ούτε την λογική μας, ούτε το δικαίωμά μας να τα αμφισβητούμε! Έτσι πάνε μπροστά τα πράγματα. Εξάλλου, η ανάπτυξη της τεχνολογίας και των συνηθειών των καταναλωτών, έχουν αλλάξει και συνεχίζουν να αλλάζουν τόσο ραγδαία, που αυτά τα στάνταρ πλέον μπορεί και να είναι απολύτως παρωχημένα.
-Σχετικά με τις έρευνες που πραγματοποιεί για λογαριασμό συγκεκριμένων σταθμών, προκειμένου να τους συμβουλεύσει πως να αυξήσουν την ακροαματικότητα τους, από την μία είναι εντυπωσιακό και εξοργιστικό που το ομολογούν στο εξώδικό τους, από την άλλη είναι αναμενόμενο αφού δεν μπορούν να το αρνηθούν.
Τι να πω τώρα γι’ αυτό; Αν δεν γίνεται αντιληπτό το ασυμβίβαστο, το ηθικό θέμα και το θέμα διαφάνειας που προκύπτει, τι να πω;
Η Focus η οποία πληρώνεται 5000 ευρώ περίπου ετησίως από κάθε σταθμό για να μετρήσει την ακροαματικότητά τους, εισπράττει από κάποιους σταθμούς, 3000 περίπου ευρώ επιπλέον ανά έρευνα, για να τους πει τι να κάνουν για να αυξήσουν την ακροαματικότητά τους, την οποία η ίδια η Focus καθορίζει με τα αποτελέσματα της έρευνάς της! Δηλαδή, αν εγώ, αγοράζω τρεις ποιοτικές έρευνες τον χρόνο και δίνω επιπλέον 9000 ευρώ, θα έχω την ίδια αντιμετώπιση με κάποιον που δεν δίνει ούτε ένα επιπλέον ευρώ; Ή αν αγοράσω αυτές τις έρευνες που μου λένε τι να κάνω για να αυξήσω την ακροαματικότητά μου και ακολουθήσω τις οδηγίες τους, υπάρχει, λέτε, περίπτωση η ακροαματικότητά μου να μην ανέβει, έστω και λίγο, έστω κάποια περίοδο; Και αν αυξηθεί η ακροαματικότητά μου, θα οφείλεται στο πόσο εύστοχες ήταν οι οδηγίες ή στο ότι αν δεν αυξηθεί δεν θα ξαναγοράσω τέτοια έρευνα από την Focus; Αναρωτιέμαι, τι από τα δύο θα συμβαίνει άραγε;;;
Διαψεύδοντας παράλληλα πλήρως, αυτό που ισχυρίζονται στο εξώδικό τους, ότι δηλαδή δεν απευθυνθήκαμε αρχικά σε αυτούς, πριν ανοίξουμε τον δημόσιο αυτό διάλογο, δηλώνω ότι υπάρχει σχετική ανταλλαγή email μεταξύ μας, στην οποία μάλιστα μας προτείνουν εμμέσως να αγοράσουμε και εμείς μια τέτοια έρευνα (δεν αγοράσαμε ποτέ), πράγμα που μας το πρότειναν προφορικά πολύ πιο ευθέως και μάλιστα ομολογούν ότι την περίοδο εκείνη, διεξάγουν μία τέτοιου είδους έρευνα για έναν σταθμό που ήταν ήδη στις πρώτες θέσεις της κατάταξης (τι χρειάζεται άραγε ο σταθμός αυτός έρευνα για αύξηση ακροαματικότητας). Και μάλιστα (και αυτό είναι συγκλονιστικό), ότι την ποιοτική αυτή έρευνα για το σταθμό αυτόν, την πραγματοποιούσαν ενσωματωμένη στις ίδιες κλήσεις που έκαναν για την γενικότερη έρευνα ακροαματικότητας που αφορούσε όλους τους σταθμούς, με αποτέλεσμα εάν κάποιος ακροατής δεν δήλωνε ότι ακούει τον συγκεκριμένο σταθμό, ο ερευνητής της Focus επέμενε ειδικά για τον σταθμό αυτό, κάτι που μας κατήγγειλαν με mail και sms οι ακροατές μας.
-Χαρακτηρίζουν ανυπόστατο και παραληρηματικό το ότι αν δεν είσαι στην Focus δεν παίρνεις διαφήμιση. Μπορεί να είναι έτσι, αποδεικνύεται όμως εύκολα διά της επίδειξης από την Focus των στοιχείων εκείνων που καταδεικνύουν, πόσα χρήματα σε διαφήμιση έχουν εισπράξει από τα media shops και τις διαφημιστικές οι σταθμοί που δεν είναι στην Focus και πόσα οι σταθμοί που είναι στην Focus.
Αντιφατικά βέβαια, στη συνέχεια, οι ίδιοι ομολογούν ότι οι διαφημιστικές εταιρίες βασίζονται αποκλειστικά στην έρευνα της Focus για την κατανομή της διαφήμισης!
Όσο για το σχόλιο τους ότι, «έτσι λειτουργεί η ελεύθερη αγορά» ενώ εγώ, δήθεν ισχυρίζομαι το αντίθετο, να τους υπενθυμίσω ότι η βασικότερη αρχή που διέπει την ελεύθερη αγορά είναι αυτή της διαφάνειας και της αποφυγής της διαπλοκής στις τριμερείς σχέσεις, όπως εν προκειμένω, ιδίως όταν υφίστανται μονοπώλια, τα οποία κατεξοχήν απεχθάνεται η ελεύθερη αγορά.
-Σχετικά με την εξήγησή τους στο γιατί δεν αναφέρονται οι σταθμοί και η ακροαματικότητά τους, εάν δεν πληρώνουν την Focus, δεν χρειαζόμασταν την εξήγηση, ξέρουμε το γιατί... γιατί δεν πληρώνουν την Focus. Το θέμα είναι όμως, ότι από την στιγμή που δημοσιοποιείς σε όλα τα μέσα και τον τύπο τα αποτελέσματα της έρευνάς σου με τίτλους: «ακροαματικότητες ραδιοφωνικών σταθμών Θεσσαλονίκης», δεν μπορείς να μην αναφέρεις όλους τους σταθμούς. Δεν μπορεί να θεωρείται υπαρκτός ένας σταθμός μόνο εάν πληρώνει την Focus. Ή θα πρέπει να αναφέρονται όλοι οι σταθμοί στα δημοσιεύματα αυτά, έστω με την σημείωση για τον καθένα ξεχωριστά: «δεν συμμετέχει στην έρευνα ακροαματικότητας», ή θα πρέπει να μην δημοσιοποιούνται τα αποτελέσματα της έρευνας και να τα γνωρίζουν μόνο οι σταθμοί και οι διαφημιστικές.
-Για τα αστεία και παράλογα αποτελέσματα που παρουσιάζει πολλές φορές η έρευνα ακροαματικότητας που διεξάγουν, δεν υπήρξε καμία απολύτως απάντηση, ούτε καν προσχηματική.
-Σχετικά με την αναφορά τους στα σχόλια που έγιναν από αναγνώστες στα sites όπου δημοσιεύτηκε το άρθρο, πραγματικά είναι εντυπωσιακό που κάτι τέτοιο συμπεριλήφθηκε σε ένα εξώδικο έγγραφο, αλλά είναι επίσης εντυπωσιακό και γιατί, είτε είναι φανερό ότι πολλά σχόλια προέρχονται από συνεργάτες της Focus, είτε ομολογούν στο σχόλιο τους, ότι όντως εργάζονται στην Focus.
Είναι κάτι πάντως που συνειδητά δεν μπαίνω στην διαδικασία και δεν έχω λόγο να ασχοληθώ. Αν δεν αρέσουν στην Focus ούτε αυτά τα σχόλια, μπορεί να ασκήσει αγωγές και στους ανθρώπους αυτούς.
-Τέλος, στο ότι έπρεπε, όπως λένε, πρώτα να απευθυνθώ σε αυτούς ιδιωτικά και όχι δημόσια, έκτος από το ότι ήδη απάντησα, εντάξει, είναι κατανοητό ότι το ιδιωτικό βολεύει περισσότερο και είναι κατανοητό το γιατί δεν επιθυμούν το δημόσιο διάλογο, αλλά προσωπικά θεωρώ ότι είναι δημόσιου ενδιαφέροντος το θέμα από την στιγμή που έχει να κάνει με το δημόσιο αγαθό και τις συχνότητες που ονομάζεται ραδιόφωνο.
Το επίπεδο του ραδιοφώνου στην Ελλάδα και η βιωσιμότητα ή όχι των ραδιοφωνικών σταθμών, εξαρτάται από το εάν η Focus κάνει σωστά την δουλειά της ή όχι και γι’ αυτό, όσο και αν απειλούν, το δημόσιο διάλογο και την εμπεριστατωμένη κριτική, δεν θα τη σταματήσουν.
Εξάλλου, πολλές φορές στο παρελθόν έχουν ειπωθεί σε ιδιωτικό επίπεδο προς την Focus όλα αυτά, με πολλούς τρόπους και από πολλές πλευρές, αλλά στου μονοπωλίου την πόρτα όσο θέλεις βρόντα...
Αντώνης Κανάκης"Στα άκρα φαίνεται πως οδηγείται η υπόθεση της καταγγελίας του Αντώνη Κανάκη κατά της εταιρείας μέτρησης ακροαματικότητας, Focus, για μονοπώλιο καθώς μετά το εξώδικο της εταιρίας προς τον παρουσιαστή, συνέχεια δίνει ο ίδιος με ένα άρθρο-κόλαφο.
Δείτε την απάντηση του Αντώνη Κανάκη από το insider.gr:
"Σε συνέχεια του δημόσιου διαλόγου σχετικά με την αξιοπιστία των μετρήσεων ακροαματικότητας που διεξάγει η Focus και μετά την απάντηση της Focus που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, έλαβα ένα εξώδικο, στο οποίο, οι δικηγόροι μου απαντούν ως προς τα νομικά επιχειρήματα (στο τέλος ακολουθεί η εξώδικη απάντηση).
Προσωπικά, δημοσιοποιώ τις τελευταίες, πολύ ενδιαφέρουσες παραγράφους του εξώδικου της Focus, συνεχίζοντας, τον δημόσιο διάλογο επί του θέματος.
«ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ έντονα και καταγγέλλουμε την κακόβουλη, παράνομη, αντισυμβατική και συκοφαντική συμπεριφορά σας
ΣΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ α) να προχωρήσετε χωρίς καμία χρονοτριβή στην ανάκληση του συκοφαντικού δημοσιεύματος με συγγραφή και ανάρτηση νέου άρθρου σας όπου θα αναγνωρίζετε τις απαντήσεις που σας δόθηκαν από τη FOCUS BARI με τον τίτλο «Ζητούμε συγγνώμη από τη FOCUS BARI» αποκαθιστώντας την πραγματικότητα και αναπαράγοντας το κείμενο της παρούσας εξωδίκου
ΑΛΛΩΣ ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι θα προβούμε άμεσα στην ενάσκηση των όποιων νομίμων δικαιωμάτων μας απευθυνόμενοι στην ελληνική δικαιοσύνη».
H τακτική του άμεσου ή έμμεσου εκφοβισμού, είναι γνωστή, λειτουργεί αποτελεσματικά και γι’ αυτό τόσα χρόνια, υπάρχουν ραδιόφωνα που ασφυκτιούν, αλλά φοβούνται να μιλήσουν και διατυπώνουν την αλήθεια μόνο παρασκηνιακά. Όμως, ακόμα και αν είναι αναμενόμενο, ένα εξώδικο σαν αυτό που μου απέστειλε η Focus,, όταν, πράγματι, συμβαίνει, σε εκπλήσσει.
Ξεκαθαρίζω εξαρχής πως φυσικά και δεν θα ζητήσω συγγνώμη, επειδή έγραψα την αλήθεια.
Πως φυσικά και δεν θα πιάσει ο εκφοβισμός (εξάλλου, τρεις δεκαετίες περίπου στον δημόσιο πολιτικό και κοινωνικό λόγο που αρθρώνουμε είτε σατιρικά, είτε ευθέως με τους συνεργάτες μου, στην προσπάθειά μας να καυτηριάσουμε τα κακώς κείμενα, έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με ισχυρά κατεστημένα και συστήματα εξουσιών),
Και πως φυσικά σε νομικό επίπεδο δεν υπάρχει τίποτα το επιλήψιμο σε ένα εμπεριστατωμένο άρθρο δημόσιας κριτικής ενός μηχανισμού και μιας μεθοθολογίας έρευνας ακροαματικότητας, σε αντίθεση με το δικό τους εξώδικο που είχε προσωπική χροιά και ήταν γεμάτο προσβλητικούς και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς.
Ίσως τελικά και να είναι καλή εξέλιξη να ασχοληθεί η δικαιοσύνη με το θέμα αυτό, να πάρει το θέμα τις διαστάσεις που του αξίζει και παράλληλα η Focus, αποκαλύπτοντας πολλά για την ίδια, να οδηγεί ραδιοφωνικούς σταθμούς, για τους οποίους εννοείται ότι δουλεύει, άρα πελάτες της, στα δικαστήρια.
Όμως, σε επίπεδο νοοτροπίας είναι εντυπωσιακή τόσο η ύπαρξη όσο και το περιεχόμενο του εξώδικου της Focus.
Και εξηγώ το γιατί:
Το ραδιόφωνο και οι συχνότητές του είναι δημόσιο αγαθό. Καλώς ή κακώς, η εταιρία αυτή παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτού του δημόσιου αγαθού, καθώς έχοντας τον απόλυτο αλλά και μοναδικό έλεγχο στις μετρήσεις ακροαματικότητας, συνδιαμορφώνει τις πιθανότητες αποτυχίας ή επιτυχίας κάθε σταθμού, αποφασιστικά. Εν τέλει, οι μετρήσεις ακροαματικότητας καθορίζουν την ποιότητα του ραδιοφωνικού τοπίου και την επιβίωση ή όχι των ραδιοφωνικών σταθμών. Η εταιρία αυτή, λοιπόν, έχει έναν πολύ σημαντικό θεσμικό ρόλο σε μια υπόθεση πολιτισμού και δημόσιου αγαθού όπως είναι το ραδιόφωνο. Ο θεσμικός αυτός ρόλος θα έπρεπε να συνεπάγεται περισσότερη σεμνότητα και μεγαλύτερη αντοχή στον δημόσιο διάλογο και στην εμπεριστατωμένη κριτική.
Ο τρόπος με τον οποίο η Focus αντέδρασε στην δική μου επώνυμη ανάρτηση, δηλαδή αναρτώντας μία γενικόλογη απάντηση και αποστέλλοντάς μου ένα εξώδικο προκειμένου εντέλει να με απειλήσει, δείχνει φόβο και αλαζονεία. Η αλαζονεία πιθανώς πηγάζει από τον απόλυτο έλεγχο που ασκεί ένα μονοπώλιο και ο φόβος είναι γνωστό από τι πηγάζει...
Οι καθαρές καταστάσεις και οι σαφείς, εξειδικευμένες κουβέντες είναι αυτές που δεν φοβούνται τίποτα.
Έτσι λοιπόν η Focus αντιδρά με αυτόν τον εξοργιστικό και παράλληλα θλιβερό τρόπο απέναντι στους πελάτες της, ραδιοφωνικούς σταθμούς, αντί να ενδιαφερθεί, να ακούσει, να αποκτήσει τη νέα γνώση, να συζητήσει, υιοθετήσει πιθανώς τη νέα πρόταση και εν τέλει να βελτιωθεί. Η δέσμευση για την προσπάθεια βελτίωσης και μόνο θα ήταν αρκετή. Η Focus υπάρχει και λειτουργεί σαν ένα εργαλείο για εμάς τους ραδιοφωνικούς σταθμούς, χρηματοδοτούμενη και από εμάς. Με εξώδικα και απειλές για αγωγές αντιδρά στην τεκμηριωμένη κριτική των πελατών της;
Και μάλιστα την στιγμή που ο εκάστοτε πελάτης της-ραδιοφωνικός σταθμός έχει στην πραγματικότητα ελάχιστο έως μηδαμινό περιθώριο αντίδρασης απέναντι σε ένα σύστημα που έχει δομηθεί και διαρθρωθεί τα τελευταία 25 χρόνια με συγκεκριμένους παίκτες/ωφελούμενους, οι οποίοι δημιουργούν σημαντική αντίδραση στην οποιαδήποτε αλλαγή.
Ή δέχεσαι τις υπηρεσίες τους παρ’ ότι δεν σου αρέσουν, παρ’ ότι διαπιστώνεις ότι είναι λανθασμένες, ανεπαρκείς και δεν αποδίδουν δικαιοσύνη και έγκυρα αποτελέσματα,
ή αποχωρείς, υφιστάμενος τις ολέθριες συνέπειες αυτής σου της αποχώρησης, μιάς που δεν θα μπορέσεις να πάρεις ξανά διαφήμιση για να κρατήσεις τον σταθμό ζωντανό,
ή προσπαθείς να βρεις το δίκιο σου δημόσια αποκαλύπτοντας σημαντικές παθογένειες δημόσιου ενδιαφέροντος και δέχεσαι απειλές για αγωγές.
Αυτές είναι οι επιλογές!
Και όλα αυτά με απόλυτη έλλειψη σεβασμού (ψιλά γράμματα θα μου πείτε), απέναντι σε ανθρώπους που κυριολεκτικά και χειροπιαστά, πολύ πριν εμφανιστεί η Focus, άνοιξαν τον δρόμο και οδήγησαν τα πράγματα από το πειρατικό ραδιόφωνο στην ελεύθερη και ιδιωτική ραδιοφωνία, από την οποία η Focus τώρα αποκομίζει κέρδος, ενώ κάποιοι ιδιοκτήτες σταθμών, όπως στα πειρατικά χρόνια πλήρωναμε από την τσέπη μας για να υπάρχει ραδιόφωνο, έτσι και σήμερα, πολλές φορές αναγκαζόμαστε να βάλουμε το χέρι στην τσέπη για να χρηματοδοτήσουμε στην περίοδο της κρίσης την λειτουργία των ραδιοφωνικών σταθμών, τη στιγμή που η Focus, έχει υπό όλες τις συνθήκες εγγυημένο κέρδος από όλα αυτά.
Όσοι διάβασαν την απάντηση της Focus στο σχετικό μου άρθρο διαπίστωσαν ότι πέρα από τεχνοκρατικά και τυπολάγνα προσχήματα, απάντηση ουσιαστική δεν υπήρξε.
Σε όλα αυτά που στην δημοσιευμένη τους απάντηση, αλλά και στο εξώδικο που μου έστειλαν και το οποίο μπορείτε να διαβάσετε αυτούσιο μετά το δικό μου εξώδικο, απαντάω με ξεκάθαρο τρόπο και σε κάποιες περιπτώσεις με ερωτήματα για τα οποία βέβαια δεν περιμένω καμία ουσιαστική απάντηση, κατανοώντας την αδυναμία να δοθεί ουσιαστική απάντηση σε αυτά.
-Ισχυρίζονται ότι δεν είναι μονοπώλιο... συγγνώμη, μπορεί να κάνω λάθος, αλλά νομίζω ότι μονοπώλιο υφίσταται, όταν μια συγκεκριμένη υπηρεσία ή προιόν, μπορείς να τα προμηθευτείς-αγοράσεις μόνο από μία εταιρία, μαγαζί κτλ.
Όποιοι και να είναι οι λόγοι και οι συνθήκες που οδηγηθήκαμε σε αυτό το μονοπώλιο, δεν αλλάζει το γεγονός ότι αυτήν τη στιγμή είναι μονοπώλιο. Και τα μονοπώλια γενικώς είναι κακό πράγμα, αλλά ειδικότερα σε τομείς πολιτισμού και δημόσιου αγαθού, η άποψή μου είναι πως ένα ιδιωτικό-κερδοσκοπικό μονοπώλιο πρέπει να λειτουργεί με επιπλέον εχέγγυα εγκυρότητας και αντικειμενικότητας, προκειμένου να μην καθίσταται μία ανεπίτρεπτη και επικίνδυνη συνθήκη. Ειδικά όταν η μεθοδολογία που ακολουθεί, είναι ουσιαστικά αδύνατον να ελεγχθεί από κανέναν. Δεν ξέρω για εσάς, αλλά προσωπικά δεν έχω ιδιαίτερη εμπιστοσύνη στην ηθική των εταιριών όταν εμπλέκεται το κέρδος. Η ιστορία έχει αποδείξει και συνεχίζει να αποδεικνύει καθημερινά, ότι κέρδος και ηθική δυστυχώς σπάνια πάνε παρέα. Ακόμα και όταν ασκείται ασφυκτικός έλεγχος πολλοί επιτήδειοι βρίσκουν τον τρόπο για αδιαφανείς διαδικασίες. Πόσο μάλλον, όταν ένα σύστημα έχει διαμορφώσει μία καθεστωτική λειτουργία από μακρού χρόνου και είναι στημένο κατά τέτοιο τρόπο που ουσιαστικά δεν ελέγχεται.
Όμως για να μην μακρηγορούμε, αφού δεν είναι μονοπώλιο όπως ισχυρίζονται, ας ονομάσουν μια άλλη εταιρία που αυτήν τη στιγμή, διεξάγει έρευνες ραδιοφωνικής ακροαματικότητας και τα αποτελέσματά της χρησιμοποιούνται από την διαφημιστική αγορά για τον καταμερισμό της διαφήμισης.
Η έρευνα της ΠΑ.ΜΑΚ. στην οποία αναφέρονται στο εξώδικό τους, είναι η μοναδική η οποία έγινε εκτός Focus τα τελευταία πολλά χρόνια, είχε πολύ μικρή διάρκεια, δύο-τριών μηνών και έγινε σε πολύ δοκιμαστικό στάδιο. Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε μετά από δική μου πρωτοβουλία και οργάνωση κάποιων ραδιοφωνικών σταθμών, όταν τότε το 2015 για πρώτη φορά ξεκίνησα διαδικασίες για να σπάσει το μονοπώλιο. Όμως ήταν η ίδια περίοδος που έχασα τον Μπαμπά μου και παράτησα τελείως την όλη διαδικασία και έτσι η πρωτοβουλία δεν είχε συνέχεια.
-Σχετικά με το ότι δεν ηχογραφούν και δεν διαθέτουν προς έλεγχο, τα τηλεφωνήματα που κάνουν για την έρευνα, απάντησαν με το επιχείρημα ότι υπάρχει νόμος για την προστασία προσωπικών δεδομένων. Είμαι σίγουρος ότι νοιάζονται ιδιαιτέρως για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, αλλά τους ενημερώνουμε ότι αυτό ξεπερνιέται πολύ εύκολα, με μια απλή ενημέρωση του πολίτη ότι η συνομιλία καταγράφεται, όπως δηλαδή κάνουν τόσες και τόσες εταιρίες, οργανισμοί, τράπεζες, ακόμα και η αστυνομία! Και αυτό θα ήταν το ελάχιστο και το πλέον αυτονόητο που θα μπορούσαν να κάνουν, για να έχει ο εκάστοτε ραδιοφωνικός σταθμός, τη δυνατότητα να ασκεί έστω έναν βασικό έλεγχο στην διαδικασία. Δεν καταλαβαίνω γιατί λοιπόν δεν το κάνουν. Έχουν να κρύψουν κάτι; Για να δανειστώ την δημόσια σχετική τοποθέτηση ενός άλλου ραδιοφωνικού σταθμού: «εντάξει, μας λέτε ότι τόσα χρόνια τα ίδια κόμματα βγαίνουν πρώτα στις εκλογές, μπορείτε τουλάχιστον να μας δείξετε τα ψηφοδέλτια;» Για τα ψηφοδέλτια, υπάρχει κι ένα εκλογοδικείο, για τα αποτελέσματα της Focus, ούτε αυτό!!
-Όλα όσα ισχυρίζονται σχετικά με το πως ελέγχεται η αξιοπιστία, η διαδικασία και η εγκυρότητα των αποτελεσμάτων της έρευνας ακροαματικότητας που διεξάγουν, είναι τα μισά προσχηματικά και άσχετα και με την τοποθέτησή μου, γιατί αναφερόμουν στον έλεγχο από εμάς τους πελάτες, τους ραδιοφωνικούς σταθμούς δηλαδή και όχι σε πιστοποιήσεις ή προγραμματισμένους ελέγχους από φορείς, και τα άλλα μισά ουτοπιστικά, γιατί όπως ανέλυσα στο άρθρο μου, δεν γίνεται πρακτικά να έχεις συνεργάτες οι οποίοι επί έξι μήνες που διαρκεί ένας κύκλος έρευνας, να είναι πάνω από κάθε τηλεφώνημα που πραγματοποιεί η Focus.
-Η απάντησή τους για το θέμα του ίντερνετ είναι παντελώς άσχετη με την τοποθέτησή μου.
Προφανώς και δεν ήταν αυτό το πνεύμα της αναφοράς και ανάλυσης που έκανα για το διαδίκτυο στο άρθρο.
Με δεδομένο ότι πλέον το διαδίκτυο είναι το mainstream μέσο, όπως και οι έρευνες της ίδιας της Focus πιστοποιούν, το πνεύμα ήταν τα εξής δύο βασικά σημεία:
γιατί ενώ έχουμε πλέον τα αποτελέσματα του διαδικτύου στην διαθεσή μας, τα οποία είναι απόλυτα και αδιαμφισβήτητα, δεν συμπεριλαμβάνεται-συνυπολογίζεται, στο ποσοστό που το διαδίκτυο έχει μπει στις ζωές και στις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών, πάντα σύμφωνα με την ίδια την Focus και τις έρευνές της περί διαδικτύου και η καταγραφή των αποτελεσμάτων του internet στις έρευνες ακροαματικότητας;
Πως γίνεται τα αποτελέσματα της Focus, να έχουν τόσο μεγάλη απόκλιση με τα απόλυτα αποτελέσματα του διαδικτύου;
Η ομολογία τους δε, ότι μπαίνουν στην διαδικασία να ρωτάνε τους πολίτες στην έρευνα τι ακούνε μέσω ίντερνετ, τους εκθέτει ακόμα και σε επίπεδο κοινής λογικής και αποδεικνύει πόσο παρωχημένη λογική έχει η μεθοδολογία τους. Μα γιατί να ρωτάς και να κάνεις έρευνα για κάτι το οποίο προκύπτει αυτόματα, τεχνικά, πανεύκολα, με απόλυτη ακρίβεια και απόλυτους αριθμούς, αφού όταν κάποιος ακροατής ακούει έναν σταθμό μέσω ίντερνετ, μέσω streaming δηλαδή, ο server καταγράφει με ακρίβεια τον ακροατή αυτόν, πότε ξεκίνησε να ακούει, πότε σταμάτησε να ακούει και μάλιστα τώρα με τα social media έχουμε στη διάθεσή μας και δημογραφικά στοιχεία, ηλικιακά, φύλο, ενδιαφέροντα κτλ
-Το βασικό τους επιχείρημα στην εξώδική επιστολή τους, ότι δηλαδή είμαι πελάτης τους και έχω αποδεχθεί την σύμβαση και την μεθοδολογία κτλ, είναι για μένα το βασικότερο επιχείρημά μου από την αντίθετη, ότι δηλαδή, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί το πλέγμα σχέσεων εντός του οποίου κινείται η Focus είμαι υποχρεωτικά πελάτης τους, γιατί αν δεν είμαι δεν μπορεί ο ραδιοφωνικός μας σταθμός να πάρει διαφήμιση.
Να σημειώσω δε για την ιστορία, ότι τον Fly 104 έχουμε αρνηθεί να τον συμπεριλάβουμε στην έρευνα της Focus και ενώ ο σταθμός γνωρίζει τεράστια και αποδεδειγμένη επιτυχία και αποδοχή, η δυσανάλογα μικρή σε σχέση με την επιτυχία του διαφήμιση που καταφέρνει να έχει, είναι αποκλειστικά συνέπεια προσωπικών σχέσεων ή πελατών, που οι ίδιοι ζητούν από μόνοι τους να διαφημιστούν στον Fly, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στα λειτουργικά του έξοδα.
-Όλες οι αναφορές τους, ότι η μεθοδολογία τους γίνεται με διεθνή στάνταρ κτλ, είναι οι γνωστές τεχνοκρατικές κρυψώνες. Έκτός από το ότι ακόμη και τα διεθνή αυτά στάνταρ προφανώς θα αναγνωρίζουν ποσοστό στατιστικού λάθους, εκτός από το ότι μπορεί να υπάρχουν τα διεθνή αυτά στάνταρ σε θεωρητικό επίπεδο και η κάθε Focus είτε από ανεπάρκεια, είτε από σκοπιμότητα, να εφαρμόζει με ελλιπή η λανθασμένο τρόπο την μεθοδολογία αυτή, είτε η Focus να εφαρμόζει εν γνώσει της τη μέτρηση σε μικρό και άρα ελλιπές στατιστικό δείγμα πληθυσμού στην Θεσσαλονίκη, αυξάνοντας αντίστοιχα και το ποσοστό του στατιστικού λάθους, έχω κάθε δικαίωμα να ασκώ λογική και τεκμηριωμένη κριτική σε οποιαδήποτε μεθοδολογία. Τα διεθνή αυτά στάνταρ, δεν θα καταργήσουν ούτε την αντίληψή μας, ούτε την λογική μας, ούτε το δικαίωμά μας να τα αμφισβητούμε! Έτσι πάνε μπροστά τα πράγματα. Εξάλλου, η ανάπτυξη της τεχνολογίας και των συνηθειών των καταναλωτών, έχουν αλλάξει και συνεχίζουν να αλλάζουν τόσο ραγδαία, που αυτά τα στάνταρ πλέον μπορεί και να είναι απολύτως παρωχημένα.
-Σχετικά με τις έρευνες που πραγματοποιεί για λογαριασμό συγκεκριμένων σταθμών, προκειμένου να τους συμβουλεύσει πως να αυξήσουν την ακροαματικότητα τους, από την μία είναι εντυπωσιακό και εξοργιστικό που το ομολογούν στο εξώδικό τους, από την άλλη είναι αναμενόμενο αφού δεν μπορούν να το αρνηθούν.
Τι να πω τώρα γι’ αυτό; Αν δεν γίνεται αντιληπτό το ασυμβίβαστο, το ηθικό θέμα και το θέμα διαφάνειας που προκύπτει, τι να πω;
Η Focus η οποία πληρώνεται 5000 ευρώ περίπου ετησίως από κάθε σταθμό για να μετρήσει την ακροαματικότητά τους, εισπράττει από κάποιους σταθμούς, 3000 περίπου ευρώ επιπλέον ανά έρευνα, για να τους πει τι να κάνουν για να αυξήσουν την ακροαματικότητά τους, την οποία η ίδια η Focus καθορίζει με τα αποτελέσματα της έρευνάς της! Δηλαδή, αν εγώ, αγοράζω τρεις ποιοτικές έρευνες τον χρόνο και δίνω επιπλέον 9000 ευρώ, θα έχω την ίδια αντιμετώπιση με κάποιον που δεν δίνει ούτε ένα επιπλέον ευρώ; Ή αν αγοράσω αυτές τις έρευνες που μου λένε τι να κάνω για να αυξήσω την ακροαματικότητά μου και ακολουθήσω τις οδηγίες τους, υπάρχει, λέτε, περίπτωση η ακροαματικότητά μου να μην ανέβει, έστω και λίγο, έστω κάποια περίοδο; Και αν αυξηθεί η ακροαματικότητά μου, θα οφείλεται στο πόσο εύστοχες ήταν οι οδηγίες ή στο ότι αν δεν αυξηθεί δεν θα ξαναγοράσω τέτοια έρευνα από την Focus; Αναρωτιέμαι, τι από τα δύο θα συμβαίνει άραγε;;;
Διαψεύδοντας παράλληλα πλήρως, αυτό που ισχυρίζονται στο εξώδικό τους, ότι δηλαδή δεν απευθυνθήκαμε αρχικά σε αυτούς, πριν ανοίξουμε τον δημόσιο αυτό διάλογο, δηλώνω ότι υπάρχει σχετική ανταλλαγή email μεταξύ μας, στην οποία μάλιστα μας προτείνουν εμμέσως να αγοράσουμε και εμείς μια τέτοια έρευνα (δεν αγοράσαμε ποτέ), πράγμα που μας το πρότειναν προφορικά πολύ πιο ευθέως και μάλιστα ομολογούν ότι την περίοδο εκείνη, διεξάγουν μία τέτοιου είδους έρευνα για έναν σταθμό που ήταν ήδη στις πρώτες θέσεις της κατάταξης (τι χρειάζεται άραγε ο σταθμός αυτός έρευνα για αύξηση ακροαματικότητας). Και μάλιστα (και αυτό είναι συγκλονιστικό), ότι την ποιοτική αυτή έρευνα για το σταθμό αυτόν, την πραγματοποιούσαν ενσωματωμένη στις ίδιες κλήσεις που έκαναν για την γενικότερη έρευνα ακροαματικότητας που αφορούσε όλους τους σταθμούς, με αποτέλεσμα εάν κάποιος ακροατής δεν δήλωνε ότι ακούει τον συγκεκριμένο σταθμό, ο ερευνητής της Focus επέμενε ειδικά για τον σταθμό αυτό, κάτι που μας κατήγγειλαν με mail και sms οι ακροατές μας.
-Χαρακτηρίζουν ανυπόστατο και παραληρηματικό το ότι αν δεν είσαι στην Focus δεν παίρνεις διαφήμιση. Μπορεί να είναι έτσι, αποδεικνύεται όμως εύκολα διά της επίδειξης από την Focus των στοιχείων εκείνων που καταδεικνύουν, πόσα χρήματα σε διαφήμιση έχουν εισπράξει από τα media shops και τις διαφημιστικές οι σταθμοί που δεν είναι στην Focus και πόσα οι σταθμοί που είναι στην Focus.
Αντιφατικά βέβαια, στη συνέχεια, οι ίδιοι ομολογούν ότι οι διαφημιστικές εταιρίες βασίζονται αποκλειστικά στην έρευνα της Focus για την κατανομή της διαφήμισης!
Όσο για το σχόλιο τους ότι, «έτσι λειτουργεί η ελεύθερη αγορά» ενώ εγώ, δήθεν ισχυρίζομαι το αντίθετο, να τους υπενθυμίσω ότι η βασικότερη αρχή που διέπει την ελεύθερη αγορά είναι αυτή της διαφάνειας και της αποφυγής της διαπλοκής στις τριμερείς σχέσεις, όπως εν προκειμένω, ιδίως όταν υφίστανται μονοπώλια, τα οποία κατεξοχήν απεχθάνεται η ελεύθερη αγορά.
-Σχετικά με την εξήγησή τους στο γιατί δεν αναφέρονται οι σταθμοί και η ακροαματικότητά τους, εάν δεν πληρώνουν την Focus, δεν χρειαζόμασταν την εξήγηση, ξέρουμε το γιατί... γιατί δεν πληρώνουν την Focus. Το θέμα είναι όμως, ότι από την στιγμή που δημοσιοποιείς σε όλα τα μέσα και τον τύπο τα αποτελέσματα της έρευνάς σου με τίτλους: «ακροαματικότητες ραδιοφωνικών σταθμών Θεσσαλονίκης», δεν μπορείς να μην αναφέρεις όλους τους σταθμούς. Δεν μπορεί να θεωρείται υπαρκτός ένας σταθμός μόνο εάν πληρώνει την Focus. Ή θα πρέπει να αναφέρονται όλοι οι σταθμοί στα δημοσιεύματα αυτά, έστω με την σημείωση για τον καθένα ξεχωριστά: «δεν συμμετέχει στην έρευνα ακροαματικότητας», ή θα πρέπει να μην δημοσιοποιούνται τα αποτελέσματα της έρευνας και να τα γνωρίζουν μόνο οι σταθμοί και οι διαφημιστικές.
-Για τα αστεία και παράλογα αποτελέσματα που παρουσιάζει πολλές φορές η έρευνα ακροαματικότητας που διεξάγουν, δεν υπήρξε καμία απολύτως απάντηση, ούτε καν προσχηματική.
-Σχετικά με την αναφορά τους στα σχόλια που έγιναν από αναγνώστες στα sites όπου δημοσιεύτηκε το άρθρο, πραγματικά είναι εντυπωσιακό που κάτι τέτοιο συμπεριλήφθηκε σε ένα εξώδικο έγγραφο, αλλά είναι επίσης εντυπωσιακό και γιατί, είτε είναι φανερό ότι πολλά σχόλια προέρχονται από συνεργάτες της Focus, είτε ομολογούν στο σχόλιο τους, ότι όντως εργάζονται στην Focus.
Είναι κάτι πάντως που συνειδητά δεν μπαίνω στην διαδικασία και δεν έχω λόγο να ασχοληθώ. Αν δεν αρέσουν στην Focus ούτε αυτά τα σχόλια, μπορεί να ασκήσει αγωγές και στους ανθρώπους αυτούς.
-Τέλος, στο ότι έπρεπε, όπως λένε, πρώτα να απευθυνθώ σε αυτούς ιδιωτικά και όχι δημόσια, έκτος από το ότι ήδη απάντησα, εντάξει, είναι κατανοητό ότι το ιδιωτικό βολεύει περισσότερο και είναι κατανοητό το γιατί δεν επιθυμούν το δημόσιο διάλογο, αλλά προσωπικά θεωρώ ότι είναι δημόσιου ενδιαφέροντος το θέμα από την στιγμή που έχει να κάνει με το δημόσιο αγαθό και τις συχνότητες που ονομάζεται ραδιόφωνο.
Το επίπεδο του ραδιοφώνου στην Ελλάδα και η βιωσιμότητα ή όχι των ραδιοφωνικών σταθμών, εξαρτάται από το εάν η Focus κάνει σωστά την δουλειά της ή όχι και γι’ αυτό, όσο και αν απειλούν, το δημόσιο διάλογο και την εμπεριστατωμένη κριτική, δεν θα τη σταματήσουν.
Εξάλλου, πολλές φορές στο παρελθόν έχουν ειπωθεί σε ιδιωτικό επίπεδο προς την Focus όλα αυτά, με πολλούς τρόπους και από πολλές πλευρές, αλλά στου μονοπωλίου την πόρτα όσο θέλεις βρόντα...
Αντώνης Κανάκης"
 
website counter
friend finderplentyoffish.com