Πληθαίνουν οι καταγγελίες που δέχεται η ΕΚΠΟΙΖΩ και αφορούν προβλήματα στις αγορές μέσω διαδικτύου (e-commerce). Τα κυριότερα προβλήματα που καταγγέλλονται είναι η μη παράδοση του προϊόντος που παρήγγειλαν, η επιβάρυνση με επιπλέον έξοδα χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και η χρέωση χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί παραγγελία.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΕΚΠΟΙΖΩ, «πρόσφατα μάλιστα καταναλωτές κατήγγειλαν ότι έκλεισε και το ηλεκτρονικό κατάστημα megamarket.gr αφήνοντας εκτεθειμένους εκατοντάδες καταναλωτές που εμπιστεύτηκαν το συγκεκριμένο διαδικτυακό χώρο για τις αγορές τους, οι οποίοι αφού παρήγγειλαν προϊόντα (ηλεκτρικά ή ηλεκτρονικά είδη) και χρεώθηκαν στις πιστωτικές τους κάρτες, ουδέποτε τα παρέλαβαν. Η δε εταιρεία έχει κάνει φτερά».
Για να μπορέσουν να αξιοποιήσουν τα σαφή πλεονεκτήματα, όπως η εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων και τις τεράστιες δυνατότητες που δίνει το ηλεκτρονικό εμπόριο, χωρίς να πέσουν σε παγίδες, οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν τα εξής:
Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές πριν παραγγέλλουν ένα προϊόν μέσω διαδικτύου
- Να ενημερώνονται σχετικά με την ταυτότητα και την αξιοπιστία του ηλεκτρονικού καταστήματος. Πρέπει να προσδιορίζονται ξεκάθαρα τα στοιχεία της εταιρείας, δηλαδή το όνομα, η διεύθυνση, ο αριθμός τηλεφώνου και τα στοιχεία επικοινωνίας.
- Να κάνουν τις αγορές τους σε ιστοσελίδες που παρέχουν «ασφαλείς συναλλαγές», βάσει διεθνών πιστοποιήσεων
- Για αγορές είναι προτιμότερες οι προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες, που ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο οικονομικής ζημίας
- Οι όροι χρήσης της συναλλαγής πρέπει να είναι προσβάσιμοι και διαφανείς.
- Να αποφεύγουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές από υπολογιστές τρίτων ή δημόσια προσβάσιμους (π.χ. από Ίντερνετ καφέ).
- Να φυλάσσουν τους κωδικούς σε ασφαλές μέρος. Να μην χρησιμοποιούν για κωδικό ονόματα οικείων, ημερομηνίες γέννησης, επετείων, κλπ, που εύκολα μπορεί να μαντέψει κανείς.
- Πρέπει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος να είναι σαφή, αληθή και εύκολα προσβάσιμα. Ιδιαίτερη προσοχή να δίνεται στην τιμή του προϊόντος, τις τυχόν επιβαρύνσεις, τον τρόπο πληρωμής, το χρόνο παράδοσης και την πολιτική επιστροφών του καταστήματος
- Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους αγοραστές να εκτυπώσουν ή να «σώσουν» στον υπολογιστή τη συναλλαγή που πραγματοποίησαν. Επιπλέον, οι συναλλαγές πάντοτε να επιβεβαιώνονται με e-mail.
- Να διατηρούν όλα τα στοιχεία επικοινωνίας- ίσως τα χρειαστούν σε περίπτωση αργοπορίας ή προβλήματος με τη παράδοση του προϊόντος
- Να γνωρίζουν ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα σαν να κάνουν αγορές από κανονικό κατάστημα (π.χ. σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, μη εκπλήρωσης παραγγελίας κλπ)
- Σε περίπτωση επιστροφής, οι καταναλωτές επιβαρύνονται με τα έξοδα αποστολής.
Τι πρέπει να κάνουν οι καταναλωτές αν δεν παραλάβουν το προϊόν ή λάβουν ένα προϊόν χωρίς να το έχουν παραγγείλλει
Να απευθυνθούν έγραφα τόσο στο κατάστημα όσο και στην τράπεζα από την οποία έχουν χρεωθεί για την αγορά του προϊόντος και να ζητήσουν την ΑΚΥΡΩΣΗ της συναλλαγής και την ΔΙΑΓΡΑΦΗ της φερόμενης χρέωσης. Τέλος να κοινοποιήσουν τη διαμαρτυρία τους στην ΕΚΠΟΙΖΩ.
Σε γενικές γραμμές όσο πιο επιφυλακτικοί και προσεκτικοί είμαστε στις συναλλαγές μας μέσω διαδικτύου τόσο περισσότερο μειώνεται και ο κίνδυνος να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε πρόβλημα.
Σε κάθε περίπτωση, οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνουν την καταγγελία τους:
Στην ΕΚΠΟΙΖΩ: τηλ. 210-3304444, φαξ 210-3300591, e-mail: info@ekpizo.gr
Στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή: τηλ. 1520, φαξ 210-3842642,e-mail: info@efpolis.gr
Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή (για συναλλαγές με επιχειρήσεις της Ε.Ε) :τηλ. 210-3847253, φαξ 210-3847106, e-mail: infoecc@efpolis.gr.