Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2009
ΕΣΚΑΣΕ ΜΥΤΗ Ο "Κωστίκας"...
Ολοκλήρωσε το σχεδόν επτάμηνο υπόγειο ταξίδι του κάτω από το κέντρο της Θεσσαλονίκης ο πρώτος μετροπόντικας, που βγήκε στο φως της ημέρας, στο εργοτάξιο του μετρό στη στάση Πανεπιστημίου.
Η εμφάνιση του «Κωστίκα» -και αργότερα του «Γιωρίκα», του δεύτερου μετροπόντικα- στο φρεάτιο της Βιβλιοθήκης θα είναι η μοναδική, κατά το υπόγειο ταξίδι του στα έγκατα της Θεσσαλονίκης, μέχρι να φτάσει στο τέρμα του, στη Νέα Ελβετία.
Το φρεάτιο της Βιβλιοθήκης βρίσκεται σε βάθος περίπου 31 μέτρων! Κι αυτό, καθώς οι σήραγγες, που είναι ανεξάρτητες μεταξύ τους, κατασκευάζονται από 16 έως 31 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, με το μεγαλύτερο βάθος να βρίσκεται στην περιοχή των πανεπιστημίων.
Από το συγκεκριμένο φρεάτιο θα βγαίνουν τα υλικά εκσκαφής των δύο μετροπόντικων, που θα παράγονται κατά τη διάρκεια διάνοιξης των σηράγγων από το πανεπιστήμιο και μέχρι τη Νέα Ελβετία. Μέχρι σήμερα, τα υλικά αυτά απομακρύνονται από αντίστοιχο φρεάτιο που υπάρχει στο σημείο εκκίνησης του μετρό, στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Το 1.650 τόνων, μήκους 100 μέτρων μηχάνημα διάνοιξης της σήραγγας, που ξεκίνησε από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό τον περασμένο Απρίλιο «υποδέχτηκαν» το μεσημέρι της Τρίτης σε βάθος περίπου 30 μέτρων ο υφυπουργός Υποδομών, Γιάννης Μαγκριώτης, οι εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό και των εταιρειών της αναδόχου κατασκευάστριας κοινοπραξίας, καθώς και αρκετοί εργάτες.
Ο μετροπόντικας γκρέμισε και το τελευταίο κομμάτι τοίχου που χώριζε τη σήραγγα από το εργοτάξιο και οι χειριστές του, Έλληνες και Ιταλοί, βγήκαν από το θάλαμο χειρισμού του μηχανήματος, κρατώντας ελληνικές και ιταλικές σημαίες για να γιορτάσουν τη συνάντηση με όσους περίμεναν από την άλλη πλευρά.
«Καθένας που είχε την ευκαιρία να ζήσει αυτή τη στιγμή, μόνο χαρά και συγκίνηση μπορεί να νιώθει», δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών, απευθύνοντας μήνυμα ενότητας προς όλους τους πολιτικούς και κοινωνικούς φορείς, ώστε να επιταχυνθούν οι ρυθμοί κατασκευής του μετρό.
Περίπου 1.500 τόνοι χώματος ημερησίως! Το υλικό αυτό, με τη βοήθεια ειδικού γερανού, απομακρύνεται από τα έγκατα της Θεσσαλονίκης και μεταφέρεται σε εταιρία ανακύκλωσης εδαφικών υλικών στην Ιωνία.
Τα δύο μηχανήματα ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων με ασπίδα εξισορρόπησης της πίεσης εδάφους, όπως είναι η επίσημη ονομασία των μετροπόντικων, έχουν κατασκευάσει, μέχρι σήμερα, 4,5 χιλιόμετρα σηράγγων, δηλαδή το περίπου το 30% του έργου τους. Η κάθε σήραγγα, στην τελική της μορφή, μετά το γέμισμά της με τσιμέντο, έχει διάμετρο 5 μέτρα και 30 εκατοστά.
Νέο εργοτάξιο
Στο μεταξύ, ένα νέο εργοτάξιο ετοιμάζεται να ανοίξει η ανάδοχος κοινοπραξία για την κατασκευή του σταθμού Πατρικίου, στο ομώνυμο πάρκο κοντά στην οδό 25ης Μαρτίου. Σε πρώτη φάση θα εκτελεστούν οι παρακάμψεις των δικτύων και των αγωγών των οργανισμών κοινής ωφελείας.
Το εργοτάξιο αυτό θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευής του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά, καθώς, εκτός από την κατασκευή του σταθμού Πατρικίου τα συνεργεία θα κατασκευάσουν και την υποδομή για τη διακλάδωση του μετρό προς την Καλαμαριά, στο πλαίσιο της μελλοντικής επέκτασής του. Η διακλάδωση θα κατασκευαστεί τώρα, ώστε, όταν θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής της νέας γραμμής, να μην υπάρξει πρόβλημα στη λειτουργία της βασικής.
Ο σταθμός Πατρικίου θα αναπτυχθεί επί της οδού Σόλωνος. Θα ξεκινάει από τη συμβολή της Σόλωνος με τη Χαλκιδικής και θα εκτείνεται μέχρι την 25ης Μαρτίου. Από το ύψος της 25ης Μαρτίου και προς το πάρκο του Πατρικίου θα εκτελούνται οι εργασίες για τη διακλάδωση του μετρό προς την Καλαμαριά.
Από τις εργασίες κατασκευής του σταθμού αυτού δε θα δημιουργηθούν προβλήματα στην οδό Δελφών, που «πονά», στους δύο προηγούμενους σταθμούς. Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι η οδός 25ης Μαρτίου θα «υποφέρει» από τα έργα. Προβλήματα, επίσης, θα υπάρξουν στις οδούς Χαλκιδικής, Φιλελλήνων, Παπαντωνίου και βέβαια στην οδό Σόλωνος.
Δυτικά
Στο Ν. Σ. Σταθμό, σημείο εκκίνησης του μετρό, τα έργα εξελίσσονται σε δύο μέτωπα. Στο σταθμό του μετρό προχωρά η εκσκαφή, ενώ η αρχαιολογική έρευνα βαίνει προς ολοκλήρωση. Στον επίσταθμο, το σημείο, δηλαδή, όπου θα στρίβουν οι συρμοί για να αλλάξουν κατεύθυνση, κοντά στην εκκλησία των Αγίων Πάντων, κατασκευάζεται η πλάκα οροφής και η αρχαιολογική έρευνα έφτασε σε βάθος έξι μέτρων.
Στη διακλάδωση του μετρό προς τη Σταυρούπολη, που ήδη κατασκευάζεται, οι αρχαιολόγοι αποτυπώνουν τις διάφορες στρώσεις της αρχαίας Εγνατίας.
Στο σταθμό Δημοκρατίας έχει ολοκληρωθεί το περίβλημα του σταθμού -διαφραγματικοί τοίχοι ονομάζονται- και έχουν αρχίσει οι εκσκαφές.
Κέντρο
Στο σταθμό Βενιζέλου, ύστερα από τις έντονες αντιδράσεις των καταστηματαρχών, βρέθηκε λύση και, με την τροποποίηση του εργοταξιακού χώρου, η διάβαση των πεζών στη συμβολή της Εγνατίας με τη Βενιζέλου επανήλθε. Η αρχαιολογική ανασκαφή είναι σε πλήρη εξέλιξη και, καλώς εχόντων των πραγμάτων, μέχρι το τέλος του έτους το νότιο τμήμα του σταθμού θα αποδοθεί στην κυκλοφορία και οι εργασίες θα μετατοπιστούν βόρεια.
Στο σταθμό Αγίας Σοφίας συνεχίζεται η κατασκευή πασσάλων αντιστήριξης, ενώ στο σταθμό Σιντριβανίου οι αρχαιολόγοι προχωρούν την ανασκαφική τους δραστηριότητα. Εξω από τη Βιβλιοθήκη, απ' όπου θα βγαίνουν τα υλικά εκσκαφής, ολοκληρώθηκαν οι σχετικές εργασίες.
Στο σταθμό Πανεπιστημίου κατασκευάζεται η πλάκα οροφής του σταθμού, ενώ στο Παπάφειο δεν αναμένονται σύντομα εξελίξεις.
Ανατολικά
Προς ολοκλήρωση βαίνει η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων στο σταθμό Ευκλείδη, στο σταθμό Φλέμινγκ ολοκληρώνονται οι παρακάμψεις των δικτύων των οργανισμών κοινής ωφελείας, ενώ άρχισε και η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων. Στο σταθμό Αναλήψεως βαίνουν προς ολοκλήρωση οι παρακάμψεις των δικτύων και τα συνεργεία ετοιμάζονται ν' αρχίσουν την κατασκευή του περιβλήματος του σταθμού, ενώ και στη Νέα Ελβετία προχωρούν οι παρακάμψεις των δικτύων.