Αλλαγές στις εισαγωγικές εξετάσεις, στην αξιολόγηση και τον τρόπο προσλήψεων των εκπαιδευτικών, ψηφιοποίηση των σχολικών βιβλίων και πιστοποίηση ξένων γλωσσών από το σχολείο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το «νέο σχολείο», που παρουσίασε η Άννα Διαμαντοπούλου, κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
Όσον αφορά τις εισαγωγικές εξετάσεις θα διεξάγονται σε εθνικό επίπεδο κεντρικά, ωστόσο τα θέματα θα επιλέγονται πλέον από σχετική τράπεζα, σχετική τράπεζα, στην οποία περιλαμβάνεται πληθώρα θεμάτων σταθμισμένης δυσκολίας. Ακόμη, τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα ορίζουν τους όρους που λαμβάνονται υπόψη για την εισαγωγή φοιτητών στα τμήματά τους, ενώ προβλέπεται και αναδιοργάνωση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου. Θα ισχύσουν δε, αλλαγές στα προγράμματα σπουδών για το νηπιαγωγείο, το δημοτικό και το γυμνάσιο, τα οποία θα αναπτυχθούν μέχρι τον Ιούνιο 2011.
Αλλαγές προβλέπονται και για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι για να προσληφθούν θα περνούν από εξετάσεις στον ΑΣΕΠ και θα διαθέτουν Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης, ενώ θα συνυπολογίζεται η προϋπηρεσία και οι μεταπτυχιακές σπουδές. Οι προσλήψεις θα γίνονται με βάση τα κενά των σχολικών μονάδων, ενώ κανένας εκπαιδευτικός δε θα αποσπάται εάν δε βρίσκεται ο αντικαταστάτης του. Το υπουργείο ενεργοποιεί και το θεσμό του "Δόκιμου εκπαιδευτικού", που θα διορίζεται ως δόκιμος με διετή θητεία και θα μονιμοποιείται ύστερα από αξιολόγηση.
Ψηφιακά θα είναι πλέον όλα τα βιβλία. Στόχος του υπουργείο είναι να ψηφιοποιηθούν όλα τα σχολικά εγχειρίδια σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η ύλη των βιβλίων θα μειωθεί, ενώ οι μαθητές θα αποκτούν από το δημοτικό επάρκεια στη χρήση τουλάχιστον μιας ξένης γλώσσας. Το πιλοτικό πρόγραμμα εκμάθησης αγγλικής θα εφαρμοστεί πειραματικά σε 60 Δημοτικά σχολεία και 30 Γυμνάσια σε διαφορετικούς νομούς της χώρας. Στόχος είναι η αποφοίτηση από το Δημοτικό να συνδέεται με πιστοποίηση Α2 ή Β1 και η αποφοίτηση από το Γυμνάσιο με πιστοποίηση Β2 (καλή γνώση - first certificate/lower).
Παράλληλα, προβλέπεται η σταδιακή μετατροπή όλων των δημοτικών σε ολοήμερα και η καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης στους μαθητές.
Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε και την υλοποίηση έργων, ύψους 1,39 δισ. ευρώ, μέσω του ΕΣΠΑ, για τα οποία οι προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα ξεκινήσουν να δημοσιεύονται από τις 16 Μαρτίου και θα ολοκληρωθούν τον Μάιο.
Συγκεκριμένα πρόκειται για έργα που αφορούν στα:
* Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (συνολικού κόστους 575 εκατ. ευρώ)
* 1. Ψηφιακό σχολείο.
* 2. Αναμόρφωση όλων των προγραμμάτων σπουδών.
* 3. Εξορθολογισμός της ύλης και υποστήριξη του ολοήμερου σχολείου.
* 4. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών (παιδαγωγική, καθοδήγηση, διοικητική επάρκεια).
* 5. Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας- εφαρμογή προγραμμάτων στα σχολεία.
* 6. Εφαρμογή εκπαιδευτικού προγράμματος & απαραίτητων παρεμβάσεων σε σχολεία που βρίσκονται σε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας.
* 7. Εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης (μετανάστες, ρομά, μουσουλμανόπαιδες).
* 8. Διαμόρφωση μητρώου ΑμεΑ στην εκπαίδευση & την βελτίωση της ειδικής αγωγής.
* 9. Αξιολόγηση κάθε ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ ,εφαρμογή προγράμματος αναδιάρθρωσης τους.
* 10. Διαμόρφωση ηλεκτρονικού κόμβου σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού για εφήβους.
* Έργα υποδομών στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (συνολικός προϋπολογισμού 815 εκατ. ευρώ)
* Σύμφωνα με το υπουργείο, ήδη, έχουν εκδοθεί σε όλες τις περιφέρειες προσκλήσεις για έργα σχολικής στέγης και προχωράει η ένταξη έργων σε συνεννόηση των περιφερειών με το Υπουργείο Παιδείας, ενώ έχουν ξεκινήσει οι προσκλήσεις για την προμήθεια εξοπλισμού για ειδικά σχολεία.