Σε 8.200 κροίσους με πολυτελή γιοτ έχει στραφεί το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, βάζοντας στο στόχαστρο φοροδιαφυγή άνω των 10 δισ. ευρώ.
Με την πολιτική εντολή «ξετρυπώστε τους όλους» ειδική ομάδα του ΣΔΟΕ, της οποίας ηγείται ο ειδικός γραμματέας Γιάννης Καπελέρης, βρίσκεται αντιμέτωπη με την πλέον μαφιόζικη εικόνα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας; εισαγόμενους Ανατολικοευρωπαίους που ξεπλένουν μαύρο χρήμα νοικιάζοντας πολυτελή γιοτ για αποδράσεις ολίγων ημερών. Η τριπλέτα της φοροδιαφυγής έχει ως εξής:
* Από τη μια Ρώσοι, Ρουμάνοι, Βούλγαροι και γενικώς «μαφιόζοι» από τις ανατολικές χώρες της Ευρώπης έρχονται στην Ελλάδα παριστάνοντας τους επαγγελματίες ναύλωσης πολυτελών σκαφών, που συνοδεύονται από κάθε είδους υπηρεσίες. Μεταφορά στο σκάφος με πολυτελείς λιμουζίνες ή ακόμα και ελικόπτερα, υπερπολυτελή διαμονή με όλες τις ανέσεις και ό,τι άλλο βάζει ο ανθρώπινος νους. Σκοπός τους, να ξεπλύνουν χρήμα από ναρκωτικά ή όπλα.
* Από την άλλη, εφοπλιστές και βιομήχανοι που μετατρέπουν σε επαγγελματικά τα ιδιωτικά τους σκάφη αναψυχής. Σκοπός, η αποφυγή πληρωμής φόρων και δασμών κατά τον εκτελωνισμό του σκάφους, καθώς απαλλάσσονται εξ αυτών αν δηλώσουν επαγγελματίες, πλέον τού ότι γλιτώνουν κάθε χρόνο τον φόρο εισοδήματος.
Με ξένη σημαία
* Σε αυτούς έρχονται να προστεθούν και οι Ελληνες που πλέουν τα σκάφη τους με ξένη σημαία μέσω off shore εταιρειών, απολαμβάνοντας αφορολόγητα καύσιμα, ποτά, τσιγάρα και γλιτώνοντας εκατομμύρια από φόρους και δασμούς.
Οι φόροι που χάνονται κάθε χρόνο ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον πρώτο υπολογισμό της ειδικής ομάδας του ΣΔΟΕ. Από σκάφος 15 μέτρων που έχει τεκμήριο 100.000 ευρώ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο χάνεται φόρος εισοδήματος άνω των 45.000 ευρώ.
Από τα 8.000 σκάφη των off shore εταιρειών υπολογίζεται ότι χάνονται φόροι τουλάχιστον 8 δισ. ευρώ. Από τα 200 παράνομα επαγγελματικά σκάφη με ελληνική σημαία χάνονται 600 εκατ. ευρώ φόροι εισαγωγής, πλέον του ετήσιου φόρου εισοδήματος που εκτιμάται ότι ξεπερνάει τα 40 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμων (παίρνουν αφορολόγητο καύσιμο με φόρο 0,60 με 0,65 ευρώ ανά λίτρο), ποτών και τσιγάρων.
Οι πρώτοι έλεγχοι του ΣΔΟΕ έφεραν στα τελωνειακά γραφεία εφοπλιστές και βιομήχανους, οι οποίοι θορυβήθηκαν και έσπευσαν πριν δεχθούν την επίσκεψη των φοροελεγκτών να τακτοποιήσουν το σκάφος μετατρέποντάς το σε ιδιωτικό, δηλαδή αυτό που πραγματικά είναι. Με ποσά 7 ή 3 ή 1 εκατομμυρίου ευρώ, ανάλογα με την αξία του σκάφους, που μπορεί να κυμαίνεται από μερικές δεκάδες εκατομμύρια ή σε ορισμένες περιπτώσεις να ξεπερνάει κατά πολύ και τα 200 εκατ. ευρώ.
«Πόθεν έσχες»
Μέχρι στιγμής 10 γνωστοί επιχειρηματίες έχουν μετατρέψει από επαγγελματικά σε ιδιωτικά τα σκάφη αναψυχής. Το ζήτημα, όμως, είναι τι θα γίνει με τον φόρο εισοδήματος που γλίτωσαν όλα αυτά τα χρόνια. Πάντως, από εδώ και στο εξής θα λογίζεται κανονικά σε ετήσια βάση.
Οι ιδιοκτήτες των σκαφών αυτών όχι μόνο θα κληθούν να πληρώσουν τους νόμιμους φόρους, γυρίζοντας τα σκάφη τους σε ιδιωτικά, αλλά θα πρέπει να αποδείξουν και πού βρήκαν τα χρήματα και αγόρασαν σκάφη αξίας 4 ή 40 ή 200 εκατ. ευρώ.
Μετά τις μαρίνες του Τροκαντερού, του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας και του Καλαμακίου, το ΣΔΟΕ επεκτείνει τους ελέγχους του και στις μαρίνες της Βουλιαγμένης, της Γλυφάδας, του Λαυρίου, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Λευκάδας. Στόχος, να βρεθούν όσοι φοροδιαφεύγουν διάγοντας ζωή κροίσου.
Επίσης βρίσκεται σε στενή συνεργασία με Παρθένες Νήσους (Ηνωμένο Βασίλειο) και Γιβραλτάρ, προκειμένου να εντοπίσει κυρίως όσους ξεπλένουν μαύρο χρήμα, θέτοντας υπό έλεγχο και περίπου 8.000 πολυτελή γιοτ του ελληνικού τζετ σετ, με ξένη σημαία στο όνομα off shore εταιρειών. Ελληνες ιδιοκτήτες σκαφών με σημαία Λιβερίας, Αντίγκουας, Αγ. Βικέντιου, Γιβραλτάρ, Μάλτας απολαύουν των διεθνών προνομίων, που δεν είναι τίποτε άλλο από περιορισμένους φόρους.