Στο γενικό πλαίσιο ανασυγκρότησης και αναπλάσεων στη Θεσσαλονίκη που επεξεργάζονται συναρμόδια υπουργεία, αναφέρθηκε η υπουργός περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, κατά τη διάρκεια σύσκεψης στον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή του υφυπουργού υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη,
Το πλαίσιο αυτό, όπως διευκρινίσθηκε, θα έχει ως κινητήριο άξονα τον ΟΡΘ.
Αφορά :
• Στην περιφερειακή τάφρο, η οποία σε σχέση με την υδραυλική της διευθέτηση και την αρχιτεκτονική της ανάπλαση έχει χρηματοδοτηθεί με 9,8 εκ ευρώ.
• Στην Διεθνή ΄Εκθεση Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη της νέας της θέσης στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, στην περιοχή της Σίνδου.. Πρέπει να γίνει χωροταξικός και πολεοδομικός ανασχεδιασμός του ευρύτερου χώρου του πόλου υποδοχής της, στη Δυτική Θεσσαλονίκη σε επίπεδο χρήσεων γης, υποδομών και δικτύων ώστε να συνδεθεί με εγκαταστάσεις, λιμάνι, σιδηρόδρομο κ.α.. Για το σημερινό χώρο των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ και του περιβάλλοντα χώρου θα γίνει διαγωνισμός ώστε μετά από αξιολόγηση των κτιρίων που υπάρχουν και την ανάπλασή της έκτασης, να δημιουργηθεί ενιαία φυσιογνωμία στην κεντρική αυτή περιοχή της πόλης και να ενταχθεί στην καθημερινή ζωή της, επιτρέποντας τη διέλευση περιπατητών και ποδηλατών και συνδυάζοντας χρήσεις με τις όμορες δραστηριότητες. Υπενθυμίζουμε την ανάγκη δημιουργίας μιας χωρικής και ζωντανής ενότητας και τη σύνδεσή της με τις απέναντι περιοχές κατοικίας, την παρακείμενη Πανεπιστημιούπολη του ΑΠΘ, το Πανεπιστημιακό συγκρότημα του ΠΑΜΑΚ, τα πολλά μουσεία που λειτουργούν στην περιοχή, τη δημιουργία ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου».
• Σε ρυθμίσεις και Αναπλάσεις περιοχών, με πρώτη την επιβαρυμένη περιοχή που περιβάλλεται από τις οδούς Αγγελάκη, Εγνατία, Δωδεκανήσου και Νίκης- Παλιά παραλία ασφυκτιά περιβαλλοντικά, πολεοδομικά και κυκλοφοριακά. Για το λόγο αυτό στην υποπεριοχή που ορίζεται από τις οδούς Π. Μελά – Τσιμισκή – Πλ. Ελευθερίας – Νίκης, θα αποτραπεί η διέλευση στα Ι.Χ. και ειδική κυκλοφοριακή μελέτη θα προβλέπει να χρησιμοποιούνται Μέσα Μαζικής μεταφοράς και ταξί και να υπάρχουν οι κατάλληλες προβλέψεις, ενώ θα γίνεται συνεπής έλεγχος της φορτοεκφόρτωσης για την προμήθεια των καταστημάτων. Ο στόχος θα επιτευχθεί με τη πεζοδρόμηση της παλιάς παραλίας, Επιπλέον, για την περιοχή της Πλατείας Χρηματιστηρίου, του Αγίου Μηνά και των παραδοσιακών αγορών του κέντρου η Υπουργός τόνισε πως θα δοθεί έμφαση στη βιώσιμη κινητικότητα με τη δημιουργία διαδρομών για τον πεζό και τον ποδηλάτη, με ένταξη σε αυτές των αξιόλογων αρχιτεκτονικών συνόλων (παλιές αρχιτεκτονικές στοές, κελύφη και μέτωπα). Θα προωθηθεί πρόγραμμα πολεοδομικής ανασυγκρότησης με παράλληλη αναζήτηση οικονομικών και άλλων μέτρων που εντάσσονται στο σχεδιασμό, για την ενίσχυση της μικρής κυρίως επιχειρηματικότητας που χαρακτηρίζει αυτή την περιοχή της πόλης. Προωθείται ακόμα η ανάπλαση τριών πλατειών του Πολεοδομικού Συγκροτήματος. Η μία είναι ο άξονας Αγ. Σοφίας- Αχειροποιήτου, η άλλη βρίσκεται σε γειτονική περιοχή των τειχών δίπλα στο Επταπύργιο, στο δήμο Συκεών. Η τρίτη, η αποκαλούμενη «Βαλκανική πλατεία» αφορά μικρή έκταση του στρατοπέδου Στρεμπενιώτη στο Δήμο Νεάπολης.
• Στο Θερμαϊκό Κόλπο. Στόχος είναι να μετατραπεί από «νεκρή θάλασσα» σε ζωντανό οργανισμό για την πόλη και τους κατοίκους της όχι μόνον περιβαλλοντικά αλλά και λειτουργικά. Να ενταχθεί στην καθημερινότητά με τη δημιουργία γραμμών εξυπηρέτησης, με μικρά πλοία για την ταχεία μετακίνηση δεκάδων χιλιάδων κατοίκων της ανατολικής και νότιας περιοχής προς το κέντρο, ιδιαίτερα μετά την δραστική οικιστική ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και ιδιαίτερα των παραλιακών δημοτικών διαμερισμάτων του Δήμου Θερμαϊκού και όχι μόνο. Σημαντική είναι η ανάπλαση των ευαίσθητων περιοχών του παραλιακού μετώπου από τις εκβολές του Γαλλικού έως την Αγία Τριάδα».
Επιπλέον με άξονα την Εγνατία οδό και σε συνεργασία με το χωροταξικό Παρατηρητήριο της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε., θα εκπονηθεί μελέτη ΠΕΧΠ (δυνατότητα που παρέχεται από το Νόμο του Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης), ώστε να καταγραφούν τα προβλήματα χωρικής ανάπτυξης των περιοχών που διασχίζει ο οδικός αυτός άξονας. Όπως δήλωσε η Υπουργός: «Πρόκειται για ένα διαπεριφερειακό έργο, μεγάλης αναπτυξιακής σημασίας που θα αντιμετωπίσει αειφορικά τον χώρο της Βόρειας Ελλάδας». Κλείνοντας η κυρία Μπιρμπίλη υπογράμμισε τη στήριξη του ΥΠΕΚΑ στη χωροθέτηση της Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης και στη δημιουργία περιοχής αποθηκών logistics στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού και της νέας ΔΕΘ.