Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Στον πάτο η κατανάλωση, στο κόκκινο 1.000 βενζινάδικα

Η πτώση της κατανάλωσης στα καύσιμα κατά τη διάρκεια της κρίσης σε ποσοστό άνω του 30% -απόρροια των αυξημένων φόρων- συρρίκνωσε κατά ένα τρίτο περίπου τον αριθμό των πρατηρίων που λειτουργούν στη χώρα μας (στα 5.800 από 8.500 το 2009).





Ωστόσο, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, η συνεχιζόμενη ύφεση, σε συνδυασμό με την εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών στις αντλίες, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε νέα 1.000-1.200 λουκέτα μέσα στον επόμενο χρόνο.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που αφορούν στις καταναλώσεις καυσίμων μέχρι τον Νοέμβριο του 2012, η συνολική μείωση στη ζήτηση καυσίμων στο 11μηνο της περασμένης χρονιάς ανήλθε στο 17% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011 (6.486.856 τόνους από 7.799.191 στο 11μηνο του 2011), με το πετρέλαιο θέρμανσης να πρωταγωνιστεί στην πτώση με ποσοστό 30% (1.730.291 τόνους από 2.456.356 το 2011).

Πιστώσεις
Συνολικά την προηγούμενη τριετία, η κατανάλωση καυσίμων εμφανίζεται μειωμένη κατά 33% περίπου, με τις προβλέψεις των παραγόντων της αγοράς να κάνουν λόγο για υπέρβαση του 40% κατά τη φετινή χρονιά.

Το... οξύμωρο μάλιστα είναι ότι η απόφαση της κυβέρνησης για εξίσωση του φόρου στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης είχε μόνο αρνητικές επιδράσεις στον πετρελαϊκό κλάδο, καθώς δεν επιτεύχθηκαν οι στόχοι για αύξηση των εσόδων. Σύμφωνα με την Ενωση Βενζινοπωλών Ελλάδος, το μόνο που θα καταφέρουν είναι να λείψουν από τα κρατικά ταμεία ποσά άνω του 1 δισ. ευρώ...

Δεν πρέπει ακόμη να ξεχνάμε ότι τα προβλήματα ρευστότητας που εμφανίζει το εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα αυξάνουν συνεχώς τις πιέσεις και προς τις εταιρείες εμπορίας, οι οποίες προκειμένου να προστατευθούν από τις αυξημένες επισφάλειες, έχουν περιορίσει (ή ακόμη και κόψει) τις πιστώσεις στα περισσότερα βενζινάδικα.

Αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι σε όσους πρατηριούχους -και δεν είναι... λίγοι αυτοί- δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, οι εταιρείες δεν προμηθεύουν καύσιμα εάν προηγουμένως δεν τους καταβληθούν τα χρήματα των παραγγελιών. Παράλληλα, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, η απόφαση της κυβέρνησης να εγκατασταθεί σε όλα τα πρατήρια το σύστημα εισροών-εκροών στο πλαίσιο των προσπαθειών για πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, θα οδηγήσει αναπόφευκτα στο κλείσιμο εκατοντάδων πρατηρίων ελέω... κόστους.

Οι ιδιοκτητες δεν αντεχουν το κοστος παρα τα κινητρα
Διαρροές στο σύστημα εισροών - εκροών

Η δαπάνη για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών - εκροών ανέρχεται σε 10.000-15.000 ευρώ και εκτιμάται πως θα δώσει τη χαριστική βολή σε πολλά πρατήρια, τα οποία βρίσκονται στα πρόθυρα της... χρεοκοπίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι εταιρείες εμπορίας λειτουργούν εδώ και αρκετό καιρό με... ζημιές, ενώ και οι ιδιοκτήτες βενζινάδικων έχουν δει τα κέρδη τους να συρρικνώνονται ή ακόμη και να... εξαφανίζονται, καθώς το λειτουργικό κόστος παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Πριν από λίγες ημέρες, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στέφανος Κομνηνός ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει χρηματοδότηση του κόστους εγκατάστασης των συστημάτων από εθνικούς πόρους σε ποσοστό που θα κυμαίνεται στο 40%-50%. Ειδικότερα, σε κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Ανάπτυξης και Οικονομικών καθορίζεται η διάθεση συνολικά 30 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την εγκατάσταση των προαναφερθέντων συστημάτων. Το σύνολο του ποσού που δικαιούνται οι πρατηριούχοι ανέρχεται σε 3.750 ευρώ, συν 400 ευρώ ανά δεξαμενή.

Ωστόσο, εκπρόσωποι της αγοράς επισημαίνουν ότι υπάρχουν επιπλέον κόστη που δεν έχουν υπολογιστεί (π.χ. καλωδιώσεις) καθώς και ότι η χρηματοδότηση έπρεπε να καλύπτει σχεδόν το σύνολο της δαπάνης, δεδομένου ότι πρόκειται για εργαλείο ελέγχου της πολιτείας για αύξηση των εσόδων του Δημοσίου.

Σημειώνεται ότι οι πρατηριούχοι της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης πρέπει να έχουν εγκαταστήσει το σύστημα μέχρι τις 31 Μαρτίου, οι πρατηριούχοι των μεγάλων πόλεων της επαρχίας μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου και οι υπόλοιποι μέχρι τον Μάρτιο του 2014.

Μελετη ΙΟΒΕ
Αντίδοτο στην κρίση η βιομηχανία φαρμάκων

Ενας από τους τομείς της οικονομίας στους οποίους εντοπίζονται στρατηγικά πλεονεκτήματα, είτε με την έννοια των ώριμων δυνατοτήτων είτε με την έννοια της ευνοϊκής συγκυρίας και των εν δυνάμει αναπτυξιακών προοπτικών, είναι αυτός της φαρμακευτικής βιομηχανίας και συγκεκριμένα ο κλάδος της παραγωγής φαρμακευτικών και χημικών προϊόντων για ιατρικούς σκοπούς, όπως αναφέρεται σε πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στην τρέχουσα συγκυρία, ο κλάδος του φαρμάκου συνδέεται στενά με τη διαδικασία της δημοσιονομικής προσαρμογής, καθώς οι δαπάνες υγείας έχουν επισημανθεί ως ένα πεδίο σημαντικών εξοικονομήσεων και περικοπών.

Στη μελέτη του ΙΟΒΕ, η συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ της χώρας εκτιμάται στα 2,8 δισ. ευρώ. Με βάση τους εκτιμώμενους πολλαπλασιαστές υπολογίζεται ότι για κάθε 1.000 ευρώ που δαπανώνται για την αγορά φαρμάκων τα οποία παράγονται στην Ελλάδα, το ΑΕΠ της χώρας ενισχύεται κατά 3.420 ευρώ. Ακόμη, οι εξαγωγές φαρμακευτικών προϊόντων κατέχουν το 4ο μεγαλύτερο μερίδιο στο σύνολο των εξαγωγών της ελληνικής Μεταποίησης.

Η άμεση απασχόληση στον κλάδο εκτιμάται σε 10.800 χιλιάδες θέσεις εργασίας, ωστόσο η συνολική επίδραση στην απασχόληση από τη δραστηριότητα του κλάδου εκτιμάται σε 53.100 θέσεις.

Επτά προϋποθέσεις
Το ΙΟΒΕ προτείνει τις ακόλουθες πολιτικές προτεραιότητες, προκειμένου να δοθεί περαιτέρω ώθηση στον εγχώριο φαρμακευτικό κλάδο:

Λειτουργική αναβάθμιση του (ΕΟΦ).
Επίσημη, διαφανής καταγραφή της φαρμακευτικής δαπάνης.
Διευθέτηση των χρεών των νοσοκομείων και του ΕΟΠΥΥ.
Ενίσχυση της έρευνας με στόχο τη συστηματική προαγωγή της καινοτομίας.
Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών φαρμακοβιομηχανιών, μέσω της διευκόλυνσης των σχετικών διαδικασιών.
Προώθηση των κλινικών ερευνών μέσω της απλοποίησης του θεσμικού πλαισίου.
Ενίσχυση δράσεων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης ως εργαλείου εξορθολογισμού του όγκου και διασφάλιση ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών και διασύνδεση με διαγνωστικά και θεραπευτικά πρωτόκολλα.



 
website counter
friend finderplentyoffish.com