Τα smartphones στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και γενικότερα στις ανεπτυγμένες αγορές είναι τόσο δημοφιλή ώστε πλέον να είναι μεγαλύτερος ο αριθμός των καταναλωτών που έχουν στα χέρια τους μία «έξυπνη» συσκευή κινητής τηλεφωνίας, παρά ένα από τα «κλασικά» κινητά τηλέφωνα. Μάλιστα, δεν είναι και λίγοι οι κατασκευαστές, οι οποίοι «εγκαταλείπουν» τα «συμβατικά» κινητά προτιμώντας να επικεντρωθούν στα smartphones.
Από την άλλη πλευρά, όμως, υπάρχουν τεράστιες αγορές στις αναπτυσσόμενες χώρες της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής, όπου η μεγάλη πλειονότητα των κατοίκων δεν μπορεί να διαθέσει τα τουλάχιστον 150 ευρώ που απαιτούνται προκειμένου να αποκτήσουν ένα smartphone με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα.
Πρόκειται για το αποκαλούμενο «επόμενο δισεκατομμύριο συνδεδεμένων χρηστών», για το οποίο ενδιαφέρονται πολλοί από τους μεγάλους «παίκτες» των ψηφιακών τεχνολογιών. Για παράδειγμα, η Nokia έχει λανσάρει ειδικές οικογένειες συσκευών, όπως τα Asha, απευθυνόμενη σε αυτές τις αγορές, ενώ ακόμη και για τη Samsung, τα «συμβατικά» κινητά παραμένουν σημαντικό κομμάτι των πωλήσεών της.
Η Nokia, όσον αφορά στις συσκευές κινητής τηλεφωνίας, αποτελεί πλέον κομμάτι της Microsoft, η οποία θέλει να εισέλθει σε αυτή την αγορά. Γι' αυτό και έχει ανακοινώσει ότι η επερχόμενη έκδοση των Windows Phone θα υποστηρίζει συσκευές με χαρακτηριστικά που συναντάμε σε μοντέλα με τιμές κοντά στα 80-100 ευρώ.
Τώρα, είναι η σειρά της Google να προσπαθήσει να αποκτήσει και αυτή κομμάτι αυτής της αγοράς. Ο αμερικανικός κολοσσός ανακοίνωσε το AndroidOne, το οποίο είναι ένα προτεινόμενο σετ χαρακτηριστικών που επιτρέπει σε μία χαμηλού κόστους συσκευή με κόστος κάτω από τα 70-80 ευρώ, να «τρέξει» χωρίς προβλήματα το Android.
Ο στόχος είναι προφανής: έχοντας κυριαρχήσει στην αγορά των smartphones, η Google δεν θέλει να αφήσει τη Microsoft ή το Mozilla Foundation, το οποίο με την πλατφόρμα του Firefox επιδιώκει να χτυπήσει την ίδια αγορά, να αποκτήσουν προβάδισμα στις αναπτυσσόμενες αγορές.
Η «μάχη» αναμένεται να είναι σκληρή και αναμένεται να κριθεί από διάφορους παράγοντες. Κατ' αρχήν, ποια πλατφόρμα θα προσφέρει καλύτερη εμπειρία και μεγαλύτερη ευχρηστία. Σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν και οι συνεργάτες που θα έχει κάθε πλευρά. Η Google έχει μεν ένα προβάδισμα καθώς συνεργάζεται με πολύ περισσότερους κατασκευαστές, ιδίως Κινέζους που μπορούν να ρίξουν χαμηλά το κόστος παραγωγής.
Από την άλλη, η Microsoft έχει τη Nokia που έχει πολύ καλό εμπορικό όνομα σε αυτές τις χώρες, ενώ επιπλέον διαθέτει και πολλά κεφάλαια για να επενδύσει σε προωθητικές ενέργειες.
Αλλά το κυριότερο κριτήριο μάλλον θα είναι πόσο χαμηλά θα μπορούν να πέσουν οι τιμές. Και απ' ότι φαίνεται, δεν θα πρέπει να αποκλειστεί καθόλου το ενδεχόμενο να δούμε ακόμη και smartphones που θα κοστίζουν κοντά στα 50 ευρώ ή 50 δολάρια αν προτιμάτε.