Πρόταση για την ρύθμιση οφειλών προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία σχεδιάζει να στείλει στους θεσμούς η Αθήνα, μέσα στις επόμενες 1-2 εβδομάδες με στόχο- αν υπάρξει επιτυχής διαβούλευση – να κατατεθεί εντός του μήνα στη Βουλή με την μορφή 2 νομοσχεδίων. Παράλληλα σχεδιάζεται, σε επόμενο στάδιο, η αλλαγή του τρόπου που "χτίζεται" το ακατάσχετο.
Προτεραιότητα έχει όμως η διαπραγμάτευση για το νομικό πλαίσιο που θα διαδεχθεί τον ν. Κατσέλη με στόχο την κατάθεσή του στη Βουλή έως την προσεχή Τρίτη αλλά και την ψήφισή του έως τις 7 Μαρτίου ώστε να "προλάβει" το Eurogroup και τις αποφάσεις για το χρέος. Πλέον δεν μπορεί να αποκλεισθεί και σχέδιο "Β" για δύο στάδια αποφάσεων: μία πρώτη έγκριση των παρεμβάσεων 970 εκατ. ευρώ για το χρέος στο Eurogroup και εν συνεχεία νέα απόφαση σε επίπεδο ESM όταν αρθούν όλοι οι "αστερίσκοι". Το εν λόγω σενάριο συνδέεται με πιθανές καθυστερήσεις στην ψήφιση του ν. Κατσέλη ή με άλλες ενστάσεις από κράτη-μέλη (σ.σ. σχετικά σενάρια διαμορφώνονται εδώ και καιρό και να συνοδευθούν από νέα αποτίμηση των θεσμών.
Παράλληλα προωθείται και το πλαίσιο του ΤΧΣ για τα NPLs με στόχο την αποστολή προς έγκριση και την ψήφισή του ακόμη και μέσα στον μήνα. Επιπλέον, διαμηνύεται από κυβερνητικό αξιωματούχο η πρόθεση για έκδοση 10ετούς.
Για το θέμα του νόμου Κατσέλη γίνονται από χθες σύμφωνα με πληροφορίες, αλλεπάλληλες τηλεδιασκέψεις με την ΕΚΤ, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει και νέος γύρος επαφών σήμερα σε κορυφαίο πολιτικό επίπεδο.
Στα σκαριά 2 νομοσχέδια
Για το θέμα των δόσεων προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, πλέον η Αθήνα σχεδιάζει τη διατύπωση μιας πρότασης η οποία θα σταλεί στις Βρυξέλλες με στόχο να αποδειχθεί ότι η ρύθμιση είναι συμβατή με τη διατήρηση της κουλτούρας πληρωμών. Υπολογίζεται ότι η αποστολή της πρότασης θα γίνει σε 10-15 μέρες, δηλαδή περί τα μέσα Μαρτίου.
Στόχος είναι- μετά από διαβούλευση- να έρθουν στη Βουλή δύο διαφορετικά νομοσχέδια: ένα για τη ρύθμιση των οφειλών προς την εφορία και ένα, διαφορετικό, για τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Αυτό που προωθείται δεν είναι μία οριζόντια ρύθμιση, αλλά ένα πλέγμα το οποίο θα έχει συγκεκριμένα κριτήρια. Θα είναι διαφοροποιημένο από την ρύθμιση του 2015 η οποία εκτιμάται και από κυβερνητικές πηγές ότι είχε μεν δυσλειτουργικότητες αλλά ήταν αναγκαία τη συγκεκριμένη στιγμή.
Στόχος της νέας ρύθμισης θα είναι να αντιμετωπίζει τη δυσκολία αποπληρωμής των οφειλών όσον έχουν προβλήματα ρευστότητας. Μένει να φανεί αν θα περιέχονται στη ρύθμιση διαγραφές προστίμων, ο μέγιστος αριθμός δόσεων (αν δηλαδή θα φτάνει τις 120), αλλά κι αν στο πεδίο της ρύθμισης οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία θα περιέχονται και οι αρχικές προτάσεις για επανυπολογισμό των παλαιών εισφορών με βάση τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου.
Κυβερνητικός αξιωματούχος, εξέφρασε χθες τη δυσφορία του αναφορικά με τη διατύπωση της Κομισιόν στο κείμενο της ενισχυμένης εποπτείας. Όπως ανέφερε, δεν αντικατοπτρίζει τις συζητήσεις που προηγήθηκαν. Σύμφωνα πληροφορίες στο περιθώριο του Eurogroup του Φεβρουαρίου είχε γίνει μία άτυπη συνάντηση μεταξύ του Υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και εκπροσώπων των Θεσμών με στόχο έναν απολογισμό της κατάστασης αναφορικά με την πρόοδο στα προαπαιτούμενα. Τότε από η ελληνική πλευρά είχε υποστηρίξει ότι το θέμα των 120 δόσεων δεν συνιστά ζήτημα της δεύτερης αξιολόγησης και είχε συμφωνηθεί να σταλεί συγκεκριμένο κείμενο με προτάσεις από την Ελληνική πλευρά. Όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση είχε ενημερώσει τους εταίρους ότι "δεν πρόκειται να τους αιφνιδιάσει και ότι οποιαδήποτε πρόταση θα συζητηθεί μαζί τους προκαταβολικά". Εξηγούν ότι αυτό έρχεται σε αντίθεση με την αναφορά που έγινε στην έκθεση της Κομισιόν ότι η "η ελληνική κυβέρνηση ενημέρωσε τους θεσμούς ότι δεν προτίθεται στο άμεσο μέλλον να προχωρήσει σε τροποποιήσεις των πλαισίων ρύθμισης των οφειλών σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία".
Αλλαγή του ακατάσχετου
Με παράλληλο νομοσχέδιο, το οποίο θα πρέπει να "κουμπώσει" με την λόγω ρύθμιση οφειλών, εξετάζονται αλλαγές στο "χτίσιμο" του ακατάσχετου λογαριασμού. Στόχος της κυβέρνησης, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πλέον να "χτίζεται" από τον οφειλέτη, ανάλογα με το πόσο κατορθώνει να αποπληρώνει τις οφειλές του.
Δηλαδή, το ύψος του ακατάσχετου να αυξάνεται παράλληλα με τον αριθμό των ενήμερων δόσεων. Θεωρείται ότι και αυτή η τροποποίηση θα "ανταποκριθεί" στην πίεση των Βρυξελλών για ενίσχυση της κουλτούρας πληρωμών. Εκτιμάται ωστόσο ότι είναι πιο σύνθετη ως ρύθμιση και θα έρθει αργότερα, καθώς θα πρέπει να συνδεθεί με τις οφειλές και προς το τραπεζικό τομέα.
Προς έκδοση 10ετούς
Σύμφωνα με κυβερνητικό αξιωματούχο "η Ελλάδα προτίθεται να προχωρήσει σε νέα έκδοση η οποία δεν θα αργήσει πολύ" και "το πιο πιθανό σενάριο είναι να αφορά δεκαετές ομόλογο". Η εν λόγω κίνηση "δεν συνδέεται ιδιαίτερα" με την κατάληξη που θα έχει το Eurogroup της 11ης Μαρτίου αναφορικά με την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος σύμφωνα με τον ίδιο αξιωματούχο.
Ο τελικός χρόνος της κίνησης θα εξαρτηθεί και από την πορεία των αγορών, επισημαίνεται. Για το πόσο επηρεάζεται το κλίμα από τις συστάσεις της Επιτροπής η ίδια πηγή ανέφερε ότι "το Report της Κομισιόν ανακοινώθηκε και σε αυτό δεν αντέδρασαν αρνητικά οι αγορές, τουναντίον τα spread μειώθηκαν" εκτιμώντας ότι οι αγορές "έχουν προεξοφλήσει τις καλές σχέσεις της κυβέρνησης με τους θεσμούς".
Τα σενάρια για τη δόση
Ο κυβερνητικός αξιωματούχος για την έκβαση του Eurogroup της 11ης Μαίου δήλωσε "συγκρατημένα αισιόδοξος". Aναφέρθηκε στο ενδεχόμενο κράτη στο πλαίσιο του Eurogroup να ζητήσουν την σαφέστερη εκπλήρωση των συμφωνηθέντων, παρουσιάζοντας ένα εναλλακτικό σενάριο μίας πρώτης πολιτικής έγκρισης από το Eurogroup και περιθώριο ούτως ώστε να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να ληφθεί απόφαση από τον ESM για την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος. O ίδιος αξιωματούχος εξήγησε ότι ούτως ή άλλως ο ESM χρειάζεται ένα περιθώριο περίπου τριών εβδομάδων προκειμένου να προχωρήσει στις αναγκαίες τεχνικές ενέργειες για την ενεργοποίηση των εν λόγω παρεμβάσεων.
Σε σχέση με το σήμα που θα δώσει στις αγορές η έγκριση καταβολής (ή όχι) της δόσης/ελάφρυνσης του χρέους κατά 970 εκατ. ευρώ είπε ότι "τα καλά νέα είναι πάντα σημαντικά" αλλά πρόσθεσε ότι στο σενάριο αναβολής της εκταμίευσης (με θετική όμως πρώτη έγκριση του Eurogroup) πως "δεν θα γίνει κάτι, οι αγορές καταλαβαίνουν".
Σύμφωνα με πληροφορίες ανάμεσα στα προαπαιτούμενα, παραμένουν και μία σειρά από νομοθετικές εκκρεμότητες στις οποίες περιλαμβάνονται ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ η ρύθμιση για τις ιδιωτικές κλινικές και κυρίως το διάδοχο καθεστώς του νόμου Κατσέλη..
Η ψήφιση του νομοσχεδίου για την 1η κατοικία
Για το νομοσχέδιο αναφορικά με το νόμο Κατσέλη σύμφωνα με πληροφορίες η τελευταία (3η κατά σειρά) συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και των τραπεζών έχει σταλεί στους τέσσερις θεσμούς από το πρωί της Πέμπτης. Πλέον ξεκινούν οι τηλεδιασκέψεις. Παράλληλα ανακοινώθηκε χθες και η έκφραση νομικής γνώμης από την ΕΚΤ (είχε ζητηθεί από την κυβέρνηση στις 19/2) αναφορικά όμως με την προηγούμενη… βερσιόν της συμφωνίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες αναφορικά με το χρόνο κατάθεσης και ψήφισης του διαδόχου καθεστώτος νόμου Κατσέλη στόχος είναι να κατατεθεί στη Βουλή τη προσεχή Δευτέρα ή Τρίτη και να ψηφιστεί στις 7 Μαρτίου.
Σε αυτό το σενάριο (που εξαρτάται και από την τροπή των διαβουλεύσεων με τους θεσμούς που βρίσκεται σε εξέλιξη) ενδεχομένως να μπορεί να ληφθεί μία πλήρης απόφαση στο Eurogroup της 11ης Μαρτίου για το ελληνικό ζήτημα.
Ενδεχομένως η ψήφιση του νομοσχεδίου να μεταφερθεί για λίγες ημέρες αργότερα με πιθανές επιπτώσεις στην διαδικασία πολιτικής απόφασης. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα έχει αναδρομική ισχύ ούτως ώστε να καλύπτει την περίοδο από σήμερα (που λήγει η μεταβατική περίοδος ισχύος του προηγουμένου νομοσχεδίου). Πιθανότατα θα κατατεθεί στη Βουλή με τη μορφή του επείγοντος ούτως ώστε να υπάρχει κάποιος χρόνος για συζήτηση.
Σύμφωνα με κυβερνητικό αξιωματούχο κάποια από τα εννέα σημεία κριτικής που αποτυπώθηκαν στην έκθεση ενισχυμένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν καλυφθεί από τη νέα πρόταση συμφωνίας που αποφασίστηκε την Τετάρτη σε "εγχώριο" επίπεδο. Επιπλέον η Ελληνική πλευρά, πέρα από το τελικό σχέδιο έχει στείλει και απαντήσεις σε επτά ερωτήσεις που της είχαν αποστείλει οι θεσμοί (με βάση την προηγούμενη εκδοχή του νομοσχεδίου). Το δημοσιονομικό κόστος φέτος υπολογίζεται ότι θα είναι λίγο πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2020 αναμένεται ότι θα είναι υψηλότερο.
Σε 1 μήνα το σχέδιο του ΤΧΣ
Ο κυβερνητικός αξιωματούχος αναφορικά με τα επόμενα βήματα στο τραπεζικό πεδίο, ανέφερε ότι το σχέδιο για APS που προωθεί το ΤΧΣ μέσω του ΥΠΟΙΚ θα προχωρήσει πιο γρήγορα σε σχέση με αυτό της ΤτΕ γιατί είναι πιο "ώριμο": βασίζεται στο ιταλικό μοντέλο το οποίο ήδη έχει εξετάσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα υπήρχε στο περιθώριο του Eurogroup του Φεβρουαρίου και ένα "τετ α τετ" μεταξύ του αρμόδιου Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ντομπρόβσκις και του Υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, κατά το οποίο φάνηκε ότι θα υπάρχει η απαιτούμενη στήριξη ώστε να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό αξιωματούχο αναμένεται να υπάρξει λύση σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού μέσα σε δύο-τρεις εβδομάδες. Σε αυτό το σενάριο θεωρείται εφικτό μέσα στον μήνα να έρθει νομοσχέδιο στη Βουλή.
Το αντικείμενο της διαβούλευσης σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού είναι το ύψος του "κουπονιού" που πρέπει να πληρώνουν οι τράπεζες, το οποίο συνιστά και τη δημοσιονομική κάλυψη του ανάλογου μέτρου (εγγυήσεις 4-5 δισ. ευρώ)
Αναφορικά με το σχέδιο της Τράπεζας Ελλάδος, ο υπουργός Οικονομικών είχε συζήτηση για το ζήτημα την προηγούμενη Δευτέρα με τον κεντρικό τραπεζίτη Γιάννη Στουρνάρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενημερώθηκε ότι η τράπεζα κινείται σε δύο πεδία: αφενός εξωτερικός οίκος έχει αναλάβει τη μελέτη για το πώς θα "κουμπώσουν" τα δύο σχέδια ( του ΤΧΣ και της ΤτΕ) και αφετέρου υπάρχει ομάδα εργασίας ΥΠΟΙΚ - ΤΤΕ η οποία το εξετάζει.
Το σχέδιο αυτό θα προχωρήσει σε δεύτερο επίπεδο πάντως, εκτιμούν αρμόδιες πηγές, ενώ ακόμη και αν υπάρξουν κάποιες αντιρρήσεις από τους θεσμούς θα μπορεί να εφαρμοστεί σταδιακά. Εκτιμάται ότι η πλήρης ενεργοποίησή του θα γίνει σε 1 με 2 χρόνια, κάτι το οποίο δεν θεωρείται ότι είναι αρνητικό καθώς θα δίνει το μήνυμα ότι θα γίνουν και επόμενα βήματα για τη θωράκιση των τραπεζών.
Στο Μεσοπρόθεσμο τα Αναδρομικά
Σε σχέση με τα αναδρομικά που διεκδικούνται μέσω δικαστικών αποφάσεων και το αν θα ενταχθούν στο Μεσοπρόθεσμο 2020 – 2023, όπως ζήτησε η Κομισιόν, σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση συζητά το ζήτημα.
Το σημείο-κλειδί είναι να υπάρξει μία διπλή δέσμευση μεταξύ Αθήνας και Θεσμών. Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιχειρείται να δεχθεί ότι σε περίπτωση που υπάρχει μία μεγάλη δαπάνη σε ένα έτος, αυτή να γίνει αποδεχθεί ως ένα έκτακτο ζήτημα και ως ένα εξωγενές σοκ. Δηλαδή, ακόμα και αν προσμετρηθεί στο πρωτογενές πλεόνασμα να μην απαιτηθούν υπερβολικά πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα.
Από την άλλη πλευρά η κυβέρνηση όμως θα πρέπει να δεχθεί ότι για δαπάνες που θα έχουν μόνιμο μόνιμο χαρακτήρα (για παράδειγμα μία μόνιμη αύξηση της δαπάνης στο συνταξιοδοτικό σύστημα), θα πρέπει να λάβει πρόσθετα ισοδύναμα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα (για να μην υπάρχει στο ίδιο παράδειγμα επίπτωση στη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού). Ωστόσο, αυτό που διαμηνύεται από την κυβέρνηση είναι ότι δεν θα γίνει δεκτή (σε αυτό το σενάριο/παράδειγμα) μία μείωση των συντάξεων ως αντάλλαγμα…
Για το ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου δεν σχεδιάζεται από τη κυβέρνηση κάποια αύξηση τους αν υπάρχουν πιέσεις στο Eurogroup, παρά μόνο με τον τρόπο που ορίζεται στο σχετικό νόμο: δηλαδή αν ο αυτόματος αλγόριθμος που έχει εισαχθεί δείξει ότι μειώνονται κάτω από το όριο οι πιέσεις αναφορικά με το προσφυγικό (δηλαδή η χωρητικότητα μεταναστών ανά νησί). Σε αυτό το σενάριο η προσαρμογή (δηλαδή η αύξηση του ΦΠΑ) θα είναι αυτόματη.
Δεν αποκλείονται πάντως τέτοιες πιέσεις (για παράδειγμα από τη Γερμανία) για αυτό το ζήτημα κατά την - αναγκαστική - έγκριση από τα εθνικά κοινοβούλια των παρεμβάσεων του ESM για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους (ήδη υπάρχουν σχετικές συζητήσεις στο SPD και στο CDU).
Για τις εκλογές, αξιωματούχος ανέφερε ότι το ευρύτερο οικονομικό επιτελείο θεωρεί ότι ο βέλτιστος χρόνος διενέργειας τους είναι ο επόμενος Σεπτέμβριος, καθώς εκτιμάται ότι τότε θα έχουν αποδώσει οι παρεμβάσεις στην οικονομική πολιτική και στις παροχές που δρομολογούνται αυτή την περίοδο. Εκτιμά ότι οι πιθανότητες για αυτό το ενδεχόμενο έχουν αυξηθεί στο 60/40.
Προτεραιότητα έχει όμως η διαπραγμάτευση για το νομικό πλαίσιο που θα διαδεχθεί τον ν. Κατσέλη με στόχο την κατάθεσή του στη Βουλή έως την προσεχή Τρίτη αλλά και την ψήφισή του έως τις 7 Μαρτίου ώστε να "προλάβει" το Eurogroup και τις αποφάσεις για το χρέος. Πλέον δεν μπορεί να αποκλεισθεί και σχέδιο "Β" για δύο στάδια αποφάσεων: μία πρώτη έγκριση των παρεμβάσεων 970 εκατ. ευρώ για το χρέος στο Eurogroup και εν συνεχεία νέα απόφαση σε επίπεδο ESM όταν αρθούν όλοι οι "αστερίσκοι". Το εν λόγω σενάριο συνδέεται με πιθανές καθυστερήσεις στην ψήφιση του ν. Κατσέλη ή με άλλες ενστάσεις από κράτη-μέλη (σ.σ. σχετικά σενάρια διαμορφώνονται εδώ και καιρό και να συνοδευθούν από νέα αποτίμηση των θεσμών.
Παράλληλα προωθείται και το πλαίσιο του ΤΧΣ για τα NPLs με στόχο την αποστολή προς έγκριση και την ψήφισή του ακόμη και μέσα στον μήνα. Επιπλέον, διαμηνύεται από κυβερνητικό αξιωματούχο η πρόθεση για έκδοση 10ετούς.
Για το θέμα του νόμου Κατσέλη γίνονται από χθες σύμφωνα με πληροφορίες, αλλεπάλληλες τηλεδιασκέψεις με την ΕΚΤ, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει και νέος γύρος επαφών σήμερα σε κορυφαίο πολιτικό επίπεδο.
Στα σκαριά 2 νομοσχέδια
Για το θέμα των δόσεων προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, πλέον η Αθήνα σχεδιάζει τη διατύπωση μιας πρότασης η οποία θα σταλεί στις Βρυξέλλες με στόχο να αποδειχθεί ότι η ρύθμιση είναι συμβατή με τη διατήρηση της κουλτούρας πληρωμών. Υπολογίζεται ότι η αποστολή της πρότασης θα γίνει σε 10-15 μέρες, δηλαδή περί τα μέσα Μαρτίου.
Στόχος είναι- μετά από διαβούλευση- να έρθουν στη Βουλή δύο διαφορετικά νομοσχέδια: ένα για τη ρύθμιση των οφειλών προς την εφορία και ένα, διαφορετικό, για τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Αυτό που προωθείται δεν είναι μία οριζόντια ρύθμιση, αλλά ένα πλέγμα το οποίο θα έχει συγκεκριμένα κριτήρια. Θα είναι διαφοροποιημένο από την ρύθμιση του 2015 η οποία εκτιμάται και από κυβερνητικές πηγές ότι είχε μεν δυσλειτουργικότητες αλλά ήταν αναγκαία τη συγκεκριμένη στιγμή.
Στόχος της νέας ρύθμισης θα είναι να αντιμετωπίζει τη δυσκολία αποπληρωμής των οφειλών όσον έχουν προβλήματα ρευστότητας. Μένει να φανεί αν θα περιέχονται στη ρύθμιση διαγραφές προστίμων, ο μέγιστος αριθμός δόσεων (αν δηλαδή θα φτάνει τις 120), αλλά κι αν στο πεδίο της ρύθμισης οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία θα περιέχονται και οι αρχικές προτάσεις για επανυπολογισμό των παλαιών εισφορών με βάση τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου.
Κυβερνητικός αξιωματούχος, εξέφρασε χθες τη δυσφορία του αναφορικά με τη διατύπωση της Κομισιόν στο κείμενο της ενισχυμένης εποπτείας. Όπως ανέφερε, δεν αντικατοπτρίζει τις συζητήσεις που προηγήθηκαν. Σύμφωνα πληροφορίες στο περιθώριο του Eurogroup του Φεβρουαρίου είχε γίνει μία άτυπη συνάντηση μεταξύ του Υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και εκπροσώπων των Θεσμών με στόχο έναν απολογισμό της κατάστασης αναφορικά με την πρόοδο στα προαπαιτούμενα. Τότε από η ελληνική πλευρά είχε υποστηρίξει ότι το θέμα των 120 δόσεων δεν συνιστά ζήτημα της δεύτερης αξιολόγησης και είχε συμφωνηθεί να σταλεί συγκεκριμένο κείμενο με προτάσεις από την Ελληνική πλευρά. Όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση είχε ενημερώσει τους εταίρους ότι "δεν πρόκειται να τους αιφνιδιάσει και ότι οποιαδήποτε πρόταση θα συζητηθεί μαζί τους προκαταβολικά". Εξηγούν ότι αυτό έρχεται σε αντίθεση με την αναφορά που έγινε στην έκθεση της Κομισιόν ότι η "η ελληνική κυβέρνηση ενημέρωσε τους θεσμούς ότι δεν προτίθεται στο άμεσο μέλλον να προχωρήσει σε τροποποιήσεις των πλαισίων ρύθμισης των οφειλών σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία".
Αλλαγή του ακατάσχετου
Με παράλληλο νομοσχέδιο, το οποίο θα πρέπει να "κουμπώσει" με την λόγω ρύθμιση οφειλών, εξετάζονται αλλαγές στο "χτίσιμο" του ακατάσχετου λογαριασμού. Στόχος της κυβέρνησης, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πλέον να "χτίζεται" από τον οφειλέτη, ανάλογα με το πόσο κατορθώνει να αποπληρώνει τις οφειλές του.
Δηλαδή, το ύψος του ακατάσχετου να αυξάνεται παράλληλα με τον αριθμό των ενήμερων δόσεων. Θεωρείται ότι και αυτή η τροποποίηση θα "ανταποκριθεί" στην πίεση των Βρυξελλών για ενίσχυση της κουλτούρας πληρωμών. Εκτιμάται ωστόσο ότι είναι πιο σύνθετη ως ρύθμιση και θα έρθει αργότερα, καθώς θα πρέπει να συνδεθεί με τις οφειλές και προς το τραπεζικό τομέα.
Προς έκδοση 10ετούς
Σύμφωνα με κυβερνητικό αξιωματούχο "η Ελλάδα προτίθεται να προχωρήσει σε νέα έκδοση η οποία δεν θα αργήσει πολύ" και "το πιο πιθανό σενάριο είναι να αφορά δεκαετές ομόλογο". Η εν λόγω κίνηση "δεν συνδέεται ιδιαίτερα" με την κατάληξη που θα έχει το Eurogroup της 11ης Μαρτίου αναφορικά με την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος σύμφωνα με τον ίδιο αξιωματούχο.
Ο τελικός χρόνος της κίνησης θα εξαρτηθεί και από την πορεία των αγορών, επισημαίνεται. Για το πόσο επηρεάζεται το κλίμα από τις συστάσεις της Επιτροπής η ίδια πηγή ανέφερε ότι "το Report της Κομισιόν ανακοινώθηκε και σε αυτό δεν αντέδρασαν αρνητικά οι αγορές, τουναντίον τα spread μειώθηκαν" εκτιμώντας ότι οι αγορές "έχουν προεξοφλήσει τις καλές σχέσεις της κυβέρνησης με τους θεσμούς".
Τα σενάρια για τη δόση
Ο κυβερνητικός αξιωματούχος για την έκβαση του Eurogroup της 11ης Μαίου δήλωσε "συγκρατημένα αισιόδοξος". Aναφέρθηκε στο ενδεχόμενο κράτη στο πλαίσιο του Eurogroup να ζητήσουν την σαφέστερη εκπλήρωση των συμφωνηθέντων, παρουσιάζοντας ένα εναλλακτικό σενάριο μίας πρώτης πολιτικής έγκρισης από το Eurogroup και περιθώριο ούτως ώστε να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να ληφθεί απόφαση από τον ESM για την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος. O ίδιος αξιωματούχος εξήγησε ότι ούτως ή άλλως ο ESM χρειάζεται ένα περιθώριο περίπου τριών εβδομάδων προκειμένου να προχωρήσει στις αναγκαίες τεχνικές ενέργειες για την ενεργοποίηση των εν λόγω παρεμβάσεων.
Σε σχέση με το σήμα που θα δώσει στις αγορές η έγκριση καταβολής (ή όχι) της δόσης/ελάφρυνσης του χρέους κατά 970 εκατ. ευρώ είπε ότι "τα καλά νέα είναι πάντα σημαντικά" αλλά πρόσθεσε ότι στο σενάριο αναβολής της εκταμίευσης (με θετική όμως πρώτη έγκριση του Eurogroup) πως "δεν θα γίνει κάτι, οι αγορές καταλαβαίνουν".
Σύμφωνα με πληροφορίες ανάμεσα στα προαπαιτούμενα, παραμένουν και μία σειρά από νομοθετικές εκκρεμότητες στις οποίες περιλαμβάνονται ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ η ρύθμιση για τις ιδιωτικές κλινικές και κυρίως το διάδοχο καθεστώς του νόμου Κατσέλη..
Η ψήφιση του νομοσχεδίου για την 1η κατοικία
Για το νομοσχέδιο αναφορικά με το νόμο Κατσέλη σύμφωνα με πληροφορίες η τελευταία (3η κατά σειρά) συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και των τραπεζών έχει σταλεί στους τέσσερις θεσμούς από το πρωί της Πέμπτης. Πλέον ξεκινούν οι τηλεδιασκέψεις. Παράλληλα ανακοινώθηκε χθες και η έκφραση νομικής γνώμης από την ΕΚΤ (είχε ζητηθεί από την κυβέρνηση στις 19/2) αναφορικά όμως με την προηγούμενη… βερσιόν της συμφωνίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες αναφορικά με το χρόνο κατάθεσης και ψήφισης του διαδόχου καθεστώτος νόμου Κατσέλη στόχος είναι να κατατεθεί στη Βουλή τη προσεχή Δευτέρα ή Τρίτη και να ψηφιστεί στις 7 Μαρτίου.
Σε αυτό το σενάριο (που εξαρτάται και από την τροπή των διαβουλεύσεων με τους θεσμούς που βρίσκεται σε εξέλιξη) ενδεχομένως να μπορεί να ληφθεί μία πλήρης απόφαση στο Eurogroup της 11ης Μαρτίου για το ελληνικό ζήτημα.
Ενδεχομένως η ψήφιση του νομοσχεδίου να μεταφερθεί για λίγες ημέρες αργότερα με πιθανές επιπτώσεις στην διαδικασία πολιτικής απόφασης. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα έχει αναδρομική ισχύ ούτως ώστε να καλύπτει την περίοδο από σήμερα (που λήγει η μεταβατική περίοδος ισχύος του προηγουμένου νομοσχεδίου). Πιθανότατα θα κατατεθεί στη Βουλή με τη μορφή του επείγοντος ούτως ώστε να υπάρχει κάποιος χρόνος για συζήτηση.
Σύμφωνα με κυβερνητικό αξιωματούχο κάποια από τα εννέα σημεία κριτικής που αποτυπώθηκαν στην έκθεση ενισχυμένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν καλυφθεί από τη νέα πρόταση συμφωνίας που αποφασίστηκε την Τετάρτη σε "εγχώριο" επίπεδο. Επιπλέον η Ελληνική πλευρά, πέρα από το τελικό σχέδιο έχει στείλει και απαντήσεις σε επτά ερωτήσεις που της είχαν αποστείλει οι θεσμοί (με βάση την προηγούμενη εκδοχή του νομοσχεδίου). Το δημοσιονομικό κόστος φέτος υπολογίζεται ότι θα είναι λίγο πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2020 αναμένεται ότι θα είναι υψηλότερο.
Σε 1 μήνα το σχέδιο του ΤΧΣ
Ο κυβερνητικός αξιωματούχος αναφορικά με τα επόμενα βήματα στο τραπεζικό πεδίο, ανέφερε ότι το σχέδιο για APS που προωθεί το ΤΧΣ μέσω του ΥΠΟΙΚ θα προχωρήσει πιο γρήγορα σε σχέση με αυτό της ΤτΕ γιατί είναι πιο "ώριμο": βασίζεται στο ιταλικό μοντέλο το οποίο ήδη έχει εξετάσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα υπήρχε στο περιθώριο του Eurogroup του Φεβρουαρίου και ένα "τετ α τετ" μεταξύ του αρμόδιου Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ντομπρόβσκις και του Υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, κατά το οποίο φάνηκε ότι θα υπάρχει η απαιτούμενη στήριξη ώστε να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό αξιωματούχο αναμένεται να υπάρξει λύση σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού μέσα σε δύο-τρεις εβδομάδες. Σε αυτό το σενάριο θεωρείται εφικτό μέσα στον μήνα να έρθει νομοσχέδιο στη Βουλή.
Το αντικείμενο της διαβούλευσης σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού είναι το ύψος του "κουπονιού" που πρέπει να πληρώνουν οι τράπεζες, το οποίο συνιστά και τη δημοσιονομική κάλυψη του ανάλογου μέτρου (εγγυήσεις 4-5 δισ. ευρώ)
Αναφορικά με το σχέδιο της Τράπεζας Ελλάδος, ο υπουργός Οικονομικών είχε συζήτηση για το ζήτημα την προηγούμενη Δευτέρα με τον κεντρικό τραπεζίτη Γιάννη Στουρνάρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενημερώθηκε ότι η τράπεζα κινείται σε δύο πεδία: αφενός εξωτερικός οίκος έχει αναλάβει τη μελέτη για το πώς θα "κουμπώσουν" τα δύο σχέδια ( του ΤΧΣ και της ΤτΕ) και αφετέρου υπάρχει ομάδα εργασίας ΥΠΟΙΚ - ΤΤΕ η οποία το εξετάζει.
Το σχέδιο αυτό θα προχωρήσει σε δεύτερο επίπεδο πάντως, εκτιμούν αρμόδιες πηγές, ενώ ακόμη και αν υπάρξουν κάποιες αντιρρήσεις από τους θεσμούς θα μπορεί να εφαρμοστεί σταδιακά. Εκτιμάται ότι η πλήρης ενεργοποίησή του θα γίνει σε 1 με 2 χρόνια, κάτι το οποίο δεν θεωρείται ότι είναι αρνητικό καθώς θα δίνει το μήνυμα ότι θα γίνουν και επόμενα βήματα για τη θωράκιση των τραπεζών.
Στο Μεσοπρόθεσμο τα Αναδρομικά
Σε σχέση με τα αναδρομικά που διεκδικούνται μέσω δικαστικών αποφάσεων και το αν θα ενταχθούν στο Μεσοπρόθεσμο 2020 – 2023, όπως ζήτησε η Κομισιόν, σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση συζητά το ζήτημα.
Το σημείο-κλειδί είναι να υπάρξει μία διπλή δέσμευση μεταξύ Αθήνας και Θεσμών. Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιχειρείται να δεχθεί ότι σε περίπτωση που υπάρχει μία μεγάλη δαπάνη σε ένα έτος, αυτή να γίνει αποδεχθεί ως ένα έκτακτο ζήτημα και ως ένα εξωγενές σοκ. Δηλαδή, ακόμα και αν προσμετρηθεί στο πρωτογενές πλεόνασμα να μην απαιτηθούν υπερβολικά πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα.
Από την άλλη πλευρά η κυβέρνηση όμως θα πρέπει να δεχθεί ότι για δαπάνες που θα έχουν μόνιμο μόνιμο χαρακτήρα (για παράδειγμα μία μόνιμη αύξηση της δαπάνης στο συνταξιοδοτικό σύστημα), θα πρέπει να λάβει πρόσθετα ισοδύναμα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα (για να μην υπάρχει στο ίδιο παράδειγμα επίπτωση στη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού). Ωστόσο, αυτό που διαμηνύεται από την κυβέρνηση είναι ότι δεν θα γίνει δεκτή (σε αυτό το σενάριο/παράδειγμα) μία μείωση των συντάξεων ως αντάλλαγμα…
Για το ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου δεν σχεδιάζεται από τη κυβέρνηση κάποια αύξηση τους αν υπάρχουν πιέσεις στο Eurogroup, παρά μόνο με τον τρόπο που ορίζεται στο σχετικό νόμο: δηλαδή αν ο αυτόματος αλγόριθμος που έχει εισαχθεί δείξει ότι μειώνονται κάτω από το όριο οι πιέσεις αναφορικά με το προσφυγικό (δηλαδή η χωρητικότητα μεταναστών ανά νησί). Σε αυτό το σενάριο η προσαρμογή (δηλαδή η αύξηση του ΦΠΑ) θα είναι αυτόματη.
Δεν αποκλείονται πάντως τέτοιες πιέσεις (για παράδειγμα από τη Γερμανία) για αυτό το ζήτημα κατά την - αναγκαστική - έγκριση από τα εθνικά κοινοβούλια των παρεμβάσεων του ESM για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους (ήδη υπάρχουν σχετικές συζητήσεις στο SPD και στο CDU).
Για τις εκλογές, αξιωματούχος ανέφερε ότι το ευρύτερο οικονομικό επιτελείο θεωρεί ότι ο βέλτιστος χρόνος διενέργειας τους είναι ο επόμενος Σεπτέμβριος, καθώς εκτιμάται ότι τότε θα έχουν αποδώσει οι παρεμβάσεις στην οικονομική πολιτική και στις παροχές που δρομολογούνται αυτή την περίοδο. Εκτιμά ότι οι πιθανότητες για αυτό το ενδεχόμενο έχουν αυξηθεί στο 60/40.