Δευτέρα 14 Ιουλίου 2014

Αγώνας δρόμου για να «κλείσει» ο ευρω-λογαριασμός των σκουπιδιών

«Πατάει γκάζι» ο σχεδιασμός διαχείρισης απορριμμάτων στη χώρα μας, ξεκλειδώνοντας σε πρώτη φάση συνολικά 13 έργα Σύμπραξης Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), που θα διαμορφώσουν τις απαιτούμενες υποδομές και μηχανισμούς, ενώ θα απαλλάξουν την Ελλάδα από τον βραχνά νέας επιβολής προστίμων από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.





Οι πρώτες... ουσιαστικές λύσεις, που βάζουν πλέον τα έργα σε τροχιά υλοποίησης, κατέφθασαν την προηγούμενη εβδομάδα, με την υπογραφή της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, το οποίο ουσιαστικά αποτελεί και το πρώτο έργο απορριμμάτων που «τρέχει» με ΣΔΙΤ στην Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει βρεθεί επί μακρόν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για το μείζον ζήτημα των σκουπιδιών και την υπόθεση των παράνομων χωματερών, μη καταφέρνοντας σε διάστημα 14 ετών, μετά την πρώτη προθεσμία και 9 χρόνια μετά την πρώτη καταδίκη της για τη λειτουργία 1.125 παράνομων χωματερών, να δώσει οριστική λύση στην ανεξέλεγκτη ταφή απορριμμάτων.

«Οι απαράδεκτες πρακτικές των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων περνούν πλέον στο παρελθόν. Γυρίζουμε επιτέλους σελίδα και κάνουμε το πρώτο, μεγάλο και σημαντικό βήμα για την ορθολογική, επιστημονικά άρτια, οικονομικά βιώσιμη και κυρίως περιβαλλοντικά βέλτιστη διαχείριση των απορριμμάτων στην Ελλάδα», όπως τονίζει ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Μανιάτης, τονίζοντας πως «η χώρα μας παρουσίαζε σοβαρό έλλειμμα υποδομών και μηχανισμών διαχείρισης και για τον λόγο αυτό ελέγχεται από τα όργανα της Ε.Ε. και με την επιβολή προστίμων».
Αγώνας δρόμου για να «κλείσει» ο ευρω-λογαριασμός των σκουπιδιών

Προκειμένου η Ελλάδα να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις διαχείρισης των απορριμμάτων, επιταχύνει την υλοποίηση 13 έργων ΣΔΙΤ σε όλη τη χώρα. Συγκεκριμένα, στον σχεδιασμό περιλαμβάνονται συνολικά τέσσερα έργα ΣΔΙΤ στις Περιφέρειες Πελοποννήσου, Δυτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Ελλάδας, όπου έχουν αναδειχθεί ανάδοχοι. Σε ένα έργο ΣΔΙΤ, αυτό της Περιφέρειας Ηπείρου, οι διαδικασίες βρίσκονται σε τελικό στάδιο ανάδειξης αναδόχου. Ενώ σε επιπλέον οκτώ έργα ΣΔΙΤ η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο.

Επενδύσεις
Οι επενδύσεις που θα προκύψουν στον τομέα διαχείρισης των απορριμμάτων από το σύνολο των 13 έργων ΣΔΙΤ ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ. Στο έργο της Πελοποννήσου επενδύονται περισσότερα από 130 εκατ. ευρώ στα επόμενα δύο χρόνια και επιπρόσθετα άλλα 30 εκατ. ευρώ δημόσιας χρηματοδότησης, εκτός του έργου ΣΔΙΤ, για τα έργα αποκατάστασης των 82 ανεξέλεγκτων χωματερών (ΧΑΔΑ).
Αγώνας δρόμου για να «κλείσει» ο ευρω-λογαριασμός των σκουπιδιών

Οι διαδικασίες υλοποίησης πρόκειται να κινηθούν μέσα στον επόμενο μήνα, πρόκειται να δημιουργήσουν εξακόσιες θέσεις εργασίας στην περίοδο κατασκευής και διακόσιες μόνιμες θέσεις εργασίας στην 25ετή περίοδο λειτουργίας.

Το συγκεκριμένο έργο ΣΔΙΤ Περιφέρειας Πελοποννήσου περιλαμβάνει την ευθύνη Μελέτης, Κατασκευής και Λειτουργίας τριών υπερσύγχρονων Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και δύο Σταθμών Μεταφόρτωσης (ΣΜΑ), που λύνουν οριστικά και με τον πλέον ενδεδειγμένο περιβαλλοντικά, τεχνολογικά και οικονομικά τρόπο το πρόβλημα των απορριμμάτων στην Πελοπόννησο για τα επόμενα 25 χρόνια. Ενώ σηματοδοτεί την αρχή του τέλους της ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων στους 82 ΧΑΔΑ της Πελοποννήσου, που, εκτός από τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, επιφέρουν και οικονομικές κυρώσεις στη χώρα μας.
Αγώνας δρόμου για να «κλείσει» ο ευρω-λογαριασμός των σκουπιδιών

Η βαθμιαία παύση λειτουργίας όλων των ΧΑΔΑ τους επόμενους δέκα μήνες, λόγω της υλοποίησης των έργων προσωρινής διαχείρισης και η πλήρης περιβαλλοντική αποκατάστασή τους πριν από το τέλος του 2015, θα μειώσει το χρηματικό πρόστιμο του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου τουλάχιστον κατά το ένα τρίτο, εξοικονομώντας πολύτιμους πόρους της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ σε μια δύσκολη περίοδο για τη χώρα.

Μονάδες επεξεργασίας
Αγώνας δρόμου για να «κλείσει» ο ευρω-λογαριασμός των σκουπιδιών
Οι περιοχές όπου θα φιλοξενηθούν οι τρεις Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων και οι δύο Σταθμοί Μεταφόρτωσης επελέγησαν με πολυκριτηριακά εργαλεία και με κύριο γνώμονα, αφενός, την ελαχιστοποίηση της όχλησης προς τους πολίτες και, αφετέρου, τη μεγιστοποίηση της προστασίας του Περιβάλλοντος. Αποκλείστηκαν περιοχές Αρχαιολογικού - Πολιτιστικού ενδιαφέροντος, παραδοσιακοί οικισμοί, θεσμοθετημένες Περιοχές Προστασίας (μόνιμα καταφύγια άγριας ζωής, περιοχές του Δικτύου Natura 2000), ειδικές κατηγορίες οικιστικών περιοχών, περιοχές που γειτνιάζουν με αεροδρόμια και περιοχές για τις οποίες ισχύουν απαγορεύσεις για λόγους εθνικής άμυνας κι ασφάλειας. Ενώ, ελήφθησαν υπόψη οι γεωλογικοί, υδρογεωλογικοί και υδρολογικοί περιορισμοί.

Τι περιλαμβάνει το έργο Πελοποννήσου

1η Διαχειριστική Υπο-ενότητα Πελοποννήσου
Αγώνας δρόμου για να «κλείσει» ο ευρω-λογαριασμός των σκουπιδιών

Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) στον Δήμο Τρίπολης (Δημοτική Ενότητα Βαλτετσίου).
Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στον Δήμο Κορινθίας (Δημοτική Ενότητα Τενέας).
ΣΜΑ Αργολίδας στον Δήμο Άργους Μυκηνών (Δημοτική Ενότητα Νέας Κίου).

2η Διαχειριστική Υπο-ενότητα Πελοποννήσου

ΜΕΑ και ΧΥΤΥ στον Δήμο Οιχαλίας Μεσσηνίας (Δημοτική Ενότητα Καλλιρρόης).

3η Διαχειριστική Υπο-ενότητα Πελοποννήσου

ΜΕΑ και ΧΥΤΥ στον Δήμο Ευρώτα Λακωνίας (Δημοτική Ενότητα Σκάλας).

Παραμένουν ανοιχτή πληγή οι παράνομες χωματερές

Στις αρχές του προηγούμενου μήνα συζητήθηκε στο Ευρωδικαστήριο η δεύτερη παραπομπή της Ελλάδας για τις παράνομες χωματερές. Η Ελλάδα υποστήριξε ότι έχει δρομολογήσει το κλείσιμο και την αποκατάσταση των 70 χωματερών που παραμένουν ενεργές και την αποκατάσταση των 223 χωματερών, που θα έχουν κλείσει μέχρι τα μέσα του 2015.

Η χώρα, λοιπόν, βρέθηκε χθες στο εδώλιο του Ευρωδικαστηρίου, καθώς 14 χρόνια μετά την προθεσμία της κοινοτικής νομοθεσίας και 9 χρόνια μετά την πρώτη καταδίκη της δεν έχει καταφέρει να δώσει οριστικό τέλος στις χωματερές. Σήμερα εξακολουθούν να λειτουργούν 70 χωματερές, εκ των οποίων οι 26 στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, οι 28 σε μικρά νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου, οι 6 στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Σχεδόν το σύνολο αυτών έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για να αποκατασταθούν, αφού κλείσουν. Επίσης, υπό αποκατάσταση βρίσκονται ακόμα 223 χωματερές σε όλη τη χώρα. Όπως διαμυνήει το υπουργείο, η πλειονότητα των χωματερών θα αποκατασταθεί μέσα στο έτος, ενώ οι τελευταίες 50, από τις 70 ενεργές, θα κλείσουν και θα αποκατασταθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2015.

 
website counter
friend finderplentyoffish.com