Δευτέρα 20 Απριλίου 2015

«Ταρίφα» έως 200.000 ευρώ για μια άδεια ταξί! Κλειστό επάγγελμα σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη

Μόνο στα ... χαρτιά παραμένει η απελευθέρωση της αγοράς των φορτηγών και των ταξί παρά τις υποσχέσεις που είχαν δοθεί μετά την ψήφιση των νομοσχεδίων για πλήρη άνοιγμα που θα οδηγούσε σε ελεύθερη προμήθεια αδειών και κατακόρυφη πτώση στις τιμές των αδειών ταξί και φορτηγών.




Οι διαδικασίες για την απόκτηση άδειας ταξί και φορτηγών διεθνών μεταφορών απαιτεί πολλή ταλαιπωρία αλλά και πολύ «βαθιές» ...τσέπες, καθώς οι τιμές των αδειών κυρίως στα επιβατηγά αυτοκίνητα κυμαίνονται από 70.000 ευρώ μαζί με το όχημα στην Αθήνα ενώ σε τουριστικές περιοχές όπως η Ρόδος φτάνει και τα 200.000 ευρώ.

Και αυτό γιατί ακόμα και φέτος που οι περιφέρειες όλης της χώρας έχουν προχωρήσει σε προκήρυξη για χορήγηση νέων αδειών ταξί, σύμφωνα με το νόμο, είναι ξεκάθαρο ότι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ακόμα και αν η ζήτηση είναι αυξημένη, δεν πρόκειται να εκδοθεί ούτε μία νέα άδεια 4θεσίου ταξί. Ανάλογη εικόνα και στην αγορά των διεθνών μεταφορών καθώς η οικονομική κρίση και ο ανταγωνισμός έχει οδηγήσει σε παροπλισμό τα 15.000 από τα συνολικά 33.000 φορτηγά με τα υπόλοιπα να υποαπασχολούνται.

Καμία νέα άδεια ταξί δεν πρόκειται να εκδοθεί τουλάχιστον σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Χανιά με βάση τα όσα προβλέπει ο νόμος του 2011 για την απελευθέρωση του κλάδου.

Σύμφωνα με το νόμο για το άνοιγμα της αγοράς των ταξί τον αριθμό των αδειών που θα δοθεί καθορίζει ο εκάστοτε Περιφερειάρχης με απόφασή του κάθε δύο χρόνια και στηρίζεται σε ειδικό μαθηματικό τύπο. Συγκεκριμένα για την Περιφέρεια Αττικής, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός οχημάτων ΕΔΧ, σύμφωνα με τον μαθηματικό τύπο, είναι 11.525, ενώ ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν σήμερα είναι 13.772.

Αξιοσημείωτο είναι ότι αν και οι Περιφερειάρχες έχουν προκηρύξει νέες άδειες, όπως ακριβώς προβλέπει ο νόμος, ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, σε ελάχιστες περιφέρειες ο μαθηματικός τύπος επιτρέπει την αύξηση των αδειών βάση του μαθηματικού τύπου. Εντύπωση προκαλεί μάλιστα το γεγονός ότι στα Χανιά κατατέθηκαν εκατοντάδες αιτήσεις από τις οποίες αναμένεται να εγκριθούν ελάχιστες. Η κατάθεση των αιτήσεων ολοκληρώθηκε στις αρχές του μήνα, αλλά σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη κ. Απόστολο Βουλγαράκης λιγοστές θα είναι αυτές που θα εγκριθούν, αφού ήδη οι υπάρχοντες αριθμοί ταξί ξεπερνούν κατά πολύ τα πληθυσμιακά όρια που έχουν οριστεί ανά περιοχή. Τα στοιχεία θα σταλούν στο Υπουργείο Εσωτερικών και στη συνέχεια θα επιστρέψουν στην Περιφέρεια καθώς ο περιφερειάρχης είναι αυτός που θα ορίσει τον ακριβή αριθμό των ταξί ανά περιοχή ανάλογα με τα πληθυσμιακά κριτήρια.

«Το ενδιαφέρον ήταν πολύ μεγάλο, αλλά προσωπικά έλεγα στους ανθρώπους ότι άδικα κάνουν την αίτηση, γιατί ήδη έχουμε 69 ταξί παραπάνω. Για να γίνουν δεκτές όλες αυτές οι αιτήσεις θα πρέπει να διπλασιαστεί ο αριθμός των κατοίκων των Χανίων και κάτι τέτοιο όπως είναι αντιληπτό δεν μπορεί να γίνει» δήλωσε ο κ. Βουλγαράκης.

Οι πρώτες άδειες
Το 2013 εκδόθηκαν περίπου 160 νέες άδειες που αφορούσαν 5θεσία ή 9θέσια ταξί ή ειδικά μίνι βαν για ΑμεΑ. Συγκεκριμένα στην Περιφέρεια Αττικής προβλέπεται να λειτουργήσουν τουλάχιστον 87 τέτοια ταξί, εκ των οποίων τα 17 για ΑμεΑ (δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για τις υπόλοιπες 13 άδειες ΑμεΑ). Συνολικά, στην Αθήνα προβλέπονται 100 μίνι βαν, στη Θεσσαλονίκη 30 (9 για ΑμεΑ) και 10 σε Ηράκλειο, Πάτρα, Λάρισα (3 έκαστος για ΑμεΑ).

Ωστόσο κάτοχοί τους, σε συντριπτικό ποσοστό, είναι υφιστάμενοι ιδιοκτήτες ταξί, οι οποίοι αντικατέστησαν την προηγούμενη άδεια συμβατικού 4θεσιου ταξί με την αντίστοιχη για μίνι βαν.

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι, την τελευταία πενταετία, έως και 60% έχει μειωθεί η ζήτηση για ταξί, σύμφωνα με εκτιμήσεις των επαγγελματιών αυτοκινητιστών.

Σε συνδυασμό με την υπερπροσφορά, αρκετοί ιδιοκτήτες «κάθονται» στο τιμόνι έως και 15 ώρες την ημέρα.

Ο ημερήσιος τζίρος ανέρχεται μεταξύ 40-60 ευρώ, ελαχιστοποιώντας τα περιθώρια κέρδους. Η μείωση της δουλειάς μοιραία επιφέρει και κάθετη πτώση της άδειας. Στις «χρυσές εποχές» του κλάδου μια άδεια στην Αθήνα έφτανε τα 200.000 ευρώ και στη Θεσσαλονίκη ακόμα περισσότερο. Τώρα, έχει πέσει στα επίπεδα των 70.000 ευρώ στην Αθήνα και περί τα 80.000 ευρώ στη Θεσσαλονίκη. Βέβαια παρά τη μείωση η τιμή αυτή δεν ανταποκρίνεται σε μία απελευθερωμένη αγορά.

«Ο κλάδος των ταξί, έχει δεχτεί ισχυρό χτύπημα και οι απώλειες του είναι σημαντικές. Το μεταφορικό έργο έχει μειωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 60% και αυτό έχει τις παρενέργειές του σε ότι αφορά την συνέπεια των ιδιοκτητών ταξί στις οικονομικές τους υποχρεώσεις απέναντι στο κράτος. Ο κλάδος μας βρίσκεται σε βαθιά οικονομική ύφεση και οι δυνατότητες πληρωμής ακόμα και των πιο χαμηλών φόρων πολλές φορές είναι αδύνατη» είπε μιλώντας στην «Η» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί κ. Θ. Λυμπερόπουλος. Στο ίδιο μήκος κύματος, μελέτη του ΕΜΠ αναφέρει ότι η ζήτηση για χρήση ταξί έχει μειωθεί κατά 50% την τελευταία πενταετία.

Τεράστιο λάθος
Ο ίδιος έκανε λόγο για ένα τεράστιο λάθος του νόμου που προβλέπει πρώτα την προκήρυξη των αδειών και μετά τον έλεγχο αν πρέπει να εκδοθούν νέες άδειες οδηγώντας σε ταλαιπωρία πολίτες που βρίσκονται στην ανεργία κι οι οποίοι τελικά απογοητεύονται.

Μάλιστα τόνισε ότι σήμερα πωλούνται μόνο άδειες όσων συνταξιοδοτούνται ή όσων αποφασίζουν να αλλάξουν δουλειά λόγω της ελάχιστης κίνησης εν’ω ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται να εκδοθούν νέες άδειες αλλά το μόνο που αναμένεται να γίνει είναι μετατροπές άδειών συμβατικών ταξί με 5θεσια ή 9θεσία ή μίνι βαν

Σημειώνεται ότι σε όλα τα κράτη της Ε.Ε. ο αριθμός των ΤΑΞΙ κυμαίνεται από 1,3 έως 2 ανά 1.000 κατοίκους. Ο δείκτης που επιλέχθηκε για την Ελλάδα είναι σαφώς μεγαλύτερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (2,5 ΤΑΞΙ ανά 1.000 κατοίκους για την Αθήνα, 2 ΤΑΞΙ ανά 1.000 κατοίκους για την υπόλοιπη Ελλάδα). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σχετικός δείκτης στη Ρώμη είναι 2,1/1.000 κατοίκους, στο Βερολίνο 2/1.000, στο Μιλάνο 1,6/1.000, στις Βρυξέλλες 1,5/1.000, στη Στουγκάρδη 1,3/1.000. Η Ελλάδα βρίσκεται σαφώς πιο πάνω από άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε ό,τι αφορά στον αριθμό των ταξί.

ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ
«Κόλλησαν και τα φορτηγά»

Μια ακόμη μεταρρύθμιση χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα φαίνεται ότι ήταν το εγχείρημα να απελευθερωθεί η αγορά των φορτηγών αυτοκινήτων Δημόσιας Χρήσης. Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά οι νέες άδειες που έχουν εκδοθεί, κατ’ εφαρμογή της απελευθέρωσης, είναι ελάχιστες και στην πλειονότητά τους αφορούν αλλαγές παλιών οχημάτων.

Ο άλλοτε ακμάζων κλάδος της μεταφοράς φυτοζωεί, μεγάλος αριθμός επαγγελματιών έχει αποσυρθεί από το επάγγελμα, μη μπορώντας να «σηκώσει» τα υψηλά κόστη και κάποιοι άλλοι μετέφεραν την έδρα τους σε γειτονικές χώρες με ευνοϊκότερο καθεστώς φορολόγησης. Την ίδια ώρα όσοι συνεχίζουν την δραστηριότητά τους στην Ελλάδα βρίσκονται αντιμέτωποι με τον αθέμιτο ανταγωνισμό των αλλοδαπών φορτηγών που έχουν πολύ χαμηλότερα κόστη και χτυπούν τα κόμιστρα.

Μεγάλο πρόβλημα για την πορεία του κλάδου θεωρεί ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ κ. Α. Κενανίδης το φαινόμενο της παράνομης μεταφοράς, η οποία, επισημαίνουν, έχει εξελιχθεί σε μάστιγα αλλοιώνοντας και τους πλέον στοιχειώδεις κανόνες υγιούς ανταγωνισμού.

Απαντώντας στην κριτική ότι ουσιαστική απελευθέρωση στον κλάδο δεν έχει γίνει, οι αυτοκινητιστές σημειώνουν ότι η απελευθέρωση έγινε το 2010 αλλά δεν έφερε αποτελέσματα αφού δεν υπάρχει ενδιαφέρον για δραστηριοποίηση στις μεταφορές. Στην έλλειψη ενδιαφέροντος αποδίδεται και το γεγονός ότι οι νέες άδειες που έχουν εκδοθεί δεν ξεπερνούν τις 30, με τις περισσότερες μάλιστα εξ’ αυτών να αφορούν αντικαταστάσεις παλιών οχημάτων από υφιστάμενους επαγγελματίες.

Το μικρό ενδιαφέρον αποδίδεται από τους αυτοκινητιστές τόσο στην μείωση του μεταφορικού έργου, την οποία έφερε η πτώση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα, όσο και στο υψηλό κόστος απόκτησης ενός φορτηγού, κατηγορίας Euro 5.

Τέλος οι ίδιοι οι μεταφορείς επισημαίνουν ότι τους επηρεάζει αρνητικά ο ανταγωνισμός από εταιρείες που μετέφεραν την έδρα τους στη Βουλγαρία, στην οποία οι φορολογικοί συντελεστές είναι πολύ χαμηλότεροι ενώ σαφώς φθηνότερα είναι και τα υπόλοιπα λειτουργικά κόστη (ασφάλειες, ασφαλιστικές εισφορές κλπ).

 
website counter
friend finderplentyoffish.com