Κατάργηση του ομολογιακού χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών, που πλέον θα προσανατολισθεί προς τη θρησκειολογία, προανήγγειλε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης. Μάλιστα, θεωρεί την αναμόρφωση του μαθήματος προϋπόθεση για να παραμείνει υποχρεωτική η διδασκαλία του σε όλους τους μαθητές. Σε αντίθετη περίπτωση, θα μετατραπεί σε προαιρετικό, όπως είπε.
Μιλώντας στην εφημερίδα Καθημερινή, ο Νίκος Φίλης δηλώνει για τις σχέσεις Πολιτείας - Εκκλησίας και τον ρόλο της δεύτερης στην Παιδεία:
«Οι σχέσεις Πολιτείας-Εκκλησίας είναι συνταγματικά προσδιορισμένες. Εν όψει της συνταγματικής αναθεώρησης θα συζητήσουμε την ανάγκη να αποσαφηνιστούν οι εκατέρωθεν διακριτοί ρόλοι προς όφελος του λαού. Υπάρχει πάντοτε βέβαια η δυναμική των εξελίξεων, όπως τώρα που η Εκκλησία δραστηριοποιείται με φιλανθρωπική δράση για την αντιμετώπιση του προσφυγικού. Το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να αναμορφωθεί και ήδη στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχουν εκπονηθεί πιλοτικά προγράμματα προκειμένου τα Θρησκευτικά να πάψουν να είναι ομολογιακό μάθημα και να γίνουν μάθημα γνώσης των θρησκειών, με έμφαση στην ιδιαίτερη παρουσίαση του πολιτισμικού ρόλου της Ορθοδοξίας στη χώρα μας. Είμαστε σε διάλογο με εκπροσώπους της Εκκλησίας. Είναι προφανές ότι η αναμόρφωση των Θρησκευτικών είναι προϋπόθεση για να παραμείνουν υποχρεωτικό μάθημα.»
Για τις επισκέψεις μητροπολιτών και ιερέων στο σχολείο για συζήτηση με τους μαθητές, ο υπουργός Παιδείας λέει:
«Σύμφωνα με τον νόμο, η έγκριση εισόδου τρίτων σε σχολείο για να μετέχουν σε εκδηλώσεις και όχι μαθήματα ανήκει στην ευθύνη του διευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων. Αντιλαμβάνεστε ότι το υπουργείο δεν μπορεί να επιτρέπει σε οποιονδήποτε ιδιώτη ή φορέα να παρεμβαίνει στη διδασκαλία, να υποκαθιστά στο μάθημα τους εκπαιδευτικούς και πολύ περισσότερο να συνδιδάσκει ή να επιτηρεί εκπαιδευτικούς».
Τέλος ο Νίκος Φίλης απαντάει και στην ερώτηση αν «θα λέγατε και σήμερα go back στην Μέρκελ»:
«Ο Μάρτιος του 2016 δεν είναι Μάρτιος του 2015, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, όπου η κρίση του προσφυγικού αναδιατάσσει τον πολιτικό χάρτη και διατρέχει και τη συντηρητική παράταξη, η οποία διχάζεται ανάμεσα σε ξενοφοβικούς ευρωσκεπτικιστές και σε οπαδούς μιας συντηρητικής μεν, ευρωπαϊκής δε προσέγγισης. Ανάμεσα στους τελευταίους συγκαταλέγεται και η καγκελάριος Μέρκελ. Στις Βρυξέλλες αλλά και στη Σμύρνη επιβεβαιώθηκε ότι η αντιμετώπιση του προσφυγικού μπορεί να σηματοδοτήσει μια νέα περίοδο στις ευρωπαϊκές εξελίξεις αλλά και στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Κι εδώ ο ρόλος της κυβέρνησης της Αριστεράς και προσωπικά του πρωθυπουργού αποδεικνύεται καθοριστικός και συντελεί στην ανάκτηση του διεθνούς κύρους της χώρας», καταλήγει ο κ. Φίλης.
Η Ενωση Θεολόγων απαντά στον Φίλη για τα Θρησκευτικά: Απειλεί ότι θα καταργήσει το Σύνταγμα;
Με αφορμή τις δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας κ. Ν. Φίλη για το μάθημα των Θρησκευτικών, η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ) απαντά στον υπουργό ότι το μάθημα των Θρησκευτικών δεν προσφέρεται για πολιτικές σκοπιμότητες.
Ενώ το θέμα του περιεχομένου του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι πολύ σοβαρό, αφού πρόκειται για την ανάπτυξη της θρησκευτικής πνευματικής ταυτότητας και φυσιογνωμίας των μαθητών, ο υπουργός φαίνεται να το αντιμετωπίζει με πολιτικά κριτήρια, με αντιφατικές δηλώσεις, με ιδεολογικό φανατισμό και χωρίς τη δέουσα παιδαγωγική τεκμηρίωση, σχολιάζει η Ενωση.
Συγκεκριμένα:
Στις 29/09/2015 ο Υπουργός Παιδείας δήλωνε μετά από τη συνάντησή του με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κ. Ιερώνυμο, μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες: «Δεν πρόκειται να υπάρξουν μονομερείς ενέργειες στο θέμα των Θρησκευτικών» (1).
Στις 10/03/2016 ο Υπουργός Παιδείας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, υπογραμμίζει εμφαντικά ότι είναι αρμοδιότητα της πολιτείας να αποφασίσει για τα Θρησκευτικά (2).
Στις 12/03/2016, σε νέα συνέντευξή του ο Υπουργός Παιδείας, κάνει λόγο, για «Κατάργηση του ομολογιακού χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών, που πλέον θα προσανατολισθεί προς τη θρησκειολογία… Η αναμόρφωση των Θρησκευτικών είναι προϋπόθεση για να παραμείνουν υποχρεωτικό μάθημα», εννοώντας με τη λέξη «ομολογιακός χαρακτήρας» τον ορθόδοξο χαρακτήρα του μαθήματος, αφού η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι ομολογία (3).
Τι άραγε μεσολάβησε μετά την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος για το μάθημα των Θρησκευτικών (9/03/2016), έτσι ώστε ο κ. Υπουργός να αλλάξει άρδην την πρότερη θέση του για διάλογο και μη μονομερείς ενέργειες;
Και συμπληρώνει:
«Να υποθέσουμε ότι η απόφαση της Ιεραρχίας δεν εξυπηρετεί τους πολιτικούς σχεδιασμούς της Κυβέρνησης στο εν λόγω θέμα και ο κ. Φίλης σπεύδει να χτίσει τις άμυνες της κυβερνητικής πολιτικής;
Βέβαια ο κ. Φίλης, στις δηλώσεις του στη Βουλή, συμπλήρωσε ότι: «Εμείς (ως Κυβέρνηση), επιδιώκουμε τον διάλογο». Και η Εκκλησία, διά της Συνόδου της, διάλογο αποφάσισε και επιδιώκει. Και εμείς, ως Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, επισημαίνουμε στον κ. Υπουργό, ότι τον διάλογο επιδιώκουμε.
Όμως,επιδιώκω τον διάλογο, δεν σημαίνει ότι χρησιμοποιώ τον διάλογο για να επιβάλλω τις θέσεις μου στους άλλους, αποφασίζοντας και διατάσσοντας ή και απειλώντας και εκβιάζοντας, όπως κάνει ο κ. Υπουργός. Ούτε σημαίνει ότι διαστρεβλώνω την αλήθεια, δεν λαμβάνω υπόψη το Σύνταγμα, τους νόμους και τους θεσμούς της χώρας.
Οφείλουμε, ως εκ τούτου, να υπενθυμίσουμε στον Υπουργό Παιδείας ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία, με βάση τον νόμο, δεν γράφει τα βιβλία και τα Αναλυτικά Προγράμματα του μαθήματος των Θρησκευτικών, όμως, έχει χρέος να ελέγχει το περιεχόμενο της διδασκαλίας του, που αφορά στους ορθόδοξους μαθητές, αν συμφωνεί με τις αρχές και τα δόγματά της (4).
Ο προσανατολισμός, η υποχρεωτικότητα και οι ώρες διδασκαλίες του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν καθορίζονται ούτε επιβάλλονται στις δημοκρατικές πολιτείες της Ευρώπης από τον εκάστοτε Υπουργό, αλλά από το νομικό και νομολογικό καθεστώς και τον διάλογο που έχει προηγηθεί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Πρέπει να συμφωνεί ακόμη, με τη θρησκευτική φυσιογνωμία και τα χαρακτηριστικά της πνευματικής ταυτότητας του ελληνικού λαού.
Η παιδεία είναι εθνική υπόθεση και αφορά σε όλους τους Έλληνες και όχι μόνον στους ιδεολογικά προσκείμενους σε κόμματα ή ιδεολογίες. Δεν είναι δυνατόν στη χώρα που γέννησε τη δημοκρατία, να απειλείται ή να εκβιάζεται με αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο η Εκκλησία και οι Θεολόγοι με το δίλημμα: Ή θρησκειολογικός προσανατολισμός ή κατάργηση της υποχρεωτικότητας του μαθήματος των Θρησκευτικών!!!
Ο εσκεμμένος και μεθοδευμένος χαρακτηρισμός του μαθήματος των Θρησκευτικών ως «ομολογιακό» και «κατηχητικό», έχει αποδειχθεί πλήρως, εκτός των άλλων επιστημονικών τεκμηριώσεων, και από τις εμπεριστατωμένες θέσεις της πρόσφατης Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος ως ψευδής, σκόπιμη και ανεπίτρεπτη πρόφαση για να δρομολογηθούν παράνομες αλλαγές στο μάθημα, όταν όλοι γνωρίζουν ότι οι θρησκείες ήδη διδάσκονται στο ελληνικό σχολείο, γεγονός που δεν επιτρέπει να χαρακτηρίζεται ως ομολογιακό.»
Και καταλήγει:
«Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), στο οποίο αναφέρεται ο Υπουργός, έχει ήδη εδώ και (5) χρόνια αποδομηθεί με επιστημονικά, παιδαγωγικά και θεολογικά επιχειρήματα και έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί ένα οργανωμένο σχέδιο επιβολής σκόπιμης θρησκευτικής σύγχυσης και θρησκευτικού συγκρητισμού σε βάρος των μαθητών.
Οι εκβιασμοί, επομένως, για κατάργηση της υποχρεωτικότητας του μαθήματος των Θρησκευτικών μάς βρίσκουν κάθετα αντίθετους, διότι πρόκειται για μια ριζική αλλοίωση της θρησκευτικής ταυτότητας και της θρησκευτικής συνειδήσεως των μαθητών, πράξης παράνομης και αντισυνταγματικής, σύμφωνα με τις πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις (115/2012 και 1/2015). Η ΠΕΘ δεν απαιτεί τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο από όσα ορίζουν οι ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις και δεν θα επιτρέψει την καταπάτησή τους».