Τίτλους τέλους επιχειρεί να βάλει στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών
Θεσσαλονίκης η κυβέρνηση προσπαθώντας να αλλάξει την εικόνα στη
ζημιογόνο επιχείρηση, που επιδοτείται με περισσότερα χρήματα από τις
συγκοινωνίες της Αθήνας ενώ έχει δημιουργήσει χρέη δεκάδων εκατομμυρίων
ευρώ σε τράπεζες, εργαζόμενους και ασφαλιστικά ταμεία. Το σχέδιο πλήρους
αναδιάρθρωσης έχει καταρτίσει το υπουργείο Υποδομών ? Μεταφορών για τις
αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης με στόχο να ανατρέψει τη σημερινή
εικόνα και να πάψουν να γεννούν ελλείμματα.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΑΣΘ αναμένεται να σταματήσει να υφίσταται με τη σημερινή του μορφή καθώς το σχετικό Σχέδιο νόμου αναμένεται να ψηφιστεί εντός του Ιουνίου.
Την ίδια στιγμή οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό προχωρούν σε επίσχεση εργασίας διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους ουσιαστικά παραλύοντας την συμπρωτεύουσα η οποία δεν διαθέτει άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς
Ο κ. Σπίρτζης θέτει σε καθεστώς
εκκαθάρισης τον ΟΑΣΘ, διαδικασία η οποία πρέπει να ολοκληρωθεί έως τις 3
Δεκεμβρίου του 2019. Μέσω της διαδικασίας, ουσιαστικά απομακρύνεται η
διοίκηση του Οργανισμού και οι εργαζόμενοι μεταφέρονται στον νέο δημόσια
φορέα που θα εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο, ως δημόσιοι υπάλληλοι.
Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, συγκροτείται στη θέση του παλιού ΣΑΣΘ,
εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης» η
οποία θα αναλάβει τον συντονισμό και την εποπτεία του συγκοινωνιακού
έργου.
Θυγατρική του νέου αυτού Οργανισμού θα είναι εταιρεία που θα συγκροτηθεί με την επωνυμία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε.» (ΑΣΥΘ) και η οποία θα εκτελεί το μεταφορικό έργο στην πόλη.
Στην ΑΣΥΘ, το κράτος θα κατέχει το 51% και το υπόλοιπο 49% θα μπορεί να διατεθεί στην αυτοδιοίκηση, σε φορείς κτλ που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Με την κατάργηση του ΟΑΣΘ το 2019, το συγκοινωνιακό έργο θα περάσει στη ΑΣΥΘ, η οποία θα αποτελείται από 9 μέλη, τα 8 εκ των οποίων θα ορίζονται από τον υπουργό.
Υπενθυμίζεται ότι ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης αναφερόμενος στον ΟΑΣΘ τον χαρακτηρίζει με τα πιο «μελανά χρώματα»: «Ο ΟΑΣΘ δεν είναι ανώνυμη εταιρεία, δεν είναι ΕΠΕ, δεν είναι ΟΕ, δεν είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου δεν είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, δεν είναι τίποτα. Είναι ένα μόρφωμα που δημιουργήθηκε με νόμο του 57 χωρίς να έχει συγκεκριμένη εταιρική μορφή. Δεν έχει τις υποχρεώσεις που έχουν οι υπόλοιπες εταιρείες στην χώρα μας και στην Ευρώπη. Δεν έχει τις υποχρεώσεις που έχουν οι δημόσιοι φορείς. Δεν λογοδοτεί πουθενά. Δεν δίνει διαγωνισμούς για τις προμήθειες. Δεν κάνει διαγωνισμούς για τα καύσιμα , για τα ανταλλακτικά, για το software που έχει. Δεν δίνει λογαριασμό σε κανένα και σε τίποτα».
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη 78 εκατ. το χρόνο είναι η επιδότηση που δίνει το κράτος στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας που περιλαμβάνουν το μετρό, τον ηλεκτρικό, το τραμ, τα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και την ίδια στιγμή δίνονται 75 εκατ. τακτική επιχορήγηση στον ΟΑΣΘ ενώ κάθε χρόνο άλλα τόσα χρήματα αποτελούν διεκδικήσεις του Οργανισμού για το κοινωνικό έργο που επιτελεί στη μητροπολιτική Θεσσαλονίκη.
Το προφίλ σήμερα
Στον Ο.Α.Σ.Θ. απασχολούνται 2.600 περίπου Εργαζόμενοι, οι επιβάτες εξυπηρετούνται δια 79+4 των Κ.Τ.Ε.Λ λεωφορειακών γραμμών, με την κυκλοφορία 544 λεωφορείων απ’ τα 622 που διαθέτει ο Ο.Α.Σ.Θ. και μετακινεί ετησίως 167.000.000 περίπου επιβάτες.
Ο Ο.Α.Σ.Θ. έχει εγκαταστήσει σύστημα τηλεματικής για τον εντοπισμό των λεωφορείων και την διαχείριση της κυκλοφορίας αυτών, ως και για την πληροφόρηση των επιβατών δια της οπτικής και ηχητικής αναγγελίας των στάσεων εντός όλων των λεωφορείων και σε 200 τηλεματικές έξυπνες στάσεις δια της αναγγελίας της ώρας διέλευσης των διερχόμενων λεωφορείων. Από τα 622 λεωφορεία που διαθέτει ο Ο.Α.Σ.Θ., τα 347 είναι κανονικά, τα 249 αρθρωτά, τα 22 μικρά και 4 ειδικά διαμορφωμένα για μετακίνηση Α.με.Α.
Από το 1957
Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε το 1957 με το Νομοθετικό Διάταγμα 3721/1957. Είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και κατόπιν οικονομικών συμφωνιών με το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει να εκτελεί τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ο ΟΑΣΘ έχει 424 ακέραιες μετοχές. Οι 346 είναι κατανεμημένες σε περίπου 1.900 μικρομετόχους. Οι 29 ανήκουν στην Α.Ε. ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Οι 25 ανήκουν στον Συνεταιρισμό Εργαζομένων του ΟΑΣΘ και οι 24 στο Νομικό Πρόσωπο του ΟΑΣΘ.
Με την ίδρυση του ΟΑΣΘ το 1957, το τραμ σταματά τη λειτουργία του καθώς χαρακτηρίζεται απαρχαιωμένο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς. Το Νομοθετικό Διάταγμα υπογράφεται από τον Βασιλιά Παύλο και πλέον ο ΟΑΣΘ αποκτά το μονοπώλιο στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης.
Η πρώτη σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΘ και ελληνικού κράτους έχει διάρκεια μέχρι το τέλος του 1981. Με τη λήξη της ανανεώνεται αμέσως για ακόμη 19 χρόνια. Η τελευταία σύμβαση έχει ανανεωθεί μεχρι την ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης.
To μονοπώλιο, οι μέτοχοι, η επιχορήγηση
Ο ΟΑΣΘ είναι μονοπώλιο στον κλάδο, έχει εξασφαλισμένα κέρδη, οι μέτοχοι είναι και εργαζόμενοι στην επιχείρηση. Αν και αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία συνεχίζει να λειτουργεί Το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων υπολογίζεται με βάση τα έσοδα πάσης φύσεως και το ύψος των παγίων του Οργανισμού. Η σύμβαση παραχώρησης με το κράτος εξασφαλίζει πως το κέρδος των μετόχων θα είναι σταθερό. Τα τελευταία χρόνια το επιχειρηματικό κέρδος ανέρχεται σε 16,5 εκατομμύρια ευρώ κατ' έτος. Ωστόσο δημιουργούνται ζημιές οι οποίες οδηγούν σε αυξήσεις εισιτηρίων (από το 2009 μέχρι το 2014 το απλό εισιτήριο από 0,50 ευρώ, διπλασιάστηκε σε 1 ευρώ).
Παράλληλα οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται. Πρόκειται για την αντισταθμιστική καταβολή δηλαδή την επιχορήγηση που δίνει το κράτος στον Οργανισμό για να καλύψει τη διαφορά εσόδων-εξόδων. Αξιοσημείωτο είναι ότι το σύνολο των χρημάτων που έδωσε το ελληνικό Δημόσιο στον ΟΑΣΘ ως επιχορήγηση (αντισταθμιστική καταβολή) για την πενταετία 2009-2013, ήταν 616.551.319 ευρώ! Παράλληλα για το 2014 η επιδότηση ορίζεται σε 90.950.411 ευρώ, για το 2015 σε 53.228.901 ευρώ, για το 2016 σε 47.041.162 ευρώ, ενώ για φέτος 44.146.017 ευρώ. Ωστόσο κάθε χρόνο προσφεύγει στα διαιτητικά δικαστήρια και ζητώντας αυξημένη επιδότηση και δικαιώνεται. Όπως συνέβη, παραδείγματος χάριν, για την περίοδο 2009-2011 όταν του επιδικάστηκαν 66 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από την αρχική πρόβλεψη.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΑΣΘ αναμένεται να σταματήσει να υφίσταται με τη σημερινή του μορφή καθώς το σχετικό Σχέδιο νόμου αναμένεται να ψηφιστεί εντός του Ιουνίου.
Την ίδια στιγμή οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό προχωρούν σε επίσχεση εργασίας διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους ουσιαστικά παραλύοντας την συμπρωτεύουσα η οποία δεν διαθέτει άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς
Θυγατρική του νέου αυτού Οργανισμού θα είναι εταιρεία που θα συγκροτηθεί με την επωνυμία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε.» (ΑΣΥΘ) και η οποία θα εκτελεί το μεταφορικό έργο στην πόλη.
Στην ΑΣΥΘ, το κράτος θα κατέχει το 51% και το υπόλοιπο 49% θα μπορεί να διατεθεί στην αυτοδιοίκηση, σε φορείς κτλ που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Με την κατάργηση του ΟΑΣΘ το 2019, το συγκοινωνιακό έργο θα περάσει στη ΑΣΥΘ, η οποία θα αποτελείται από 9 μέλη, τα 8 εκ των οποίων θα ορίζονται από τον υπουργό.
Υπενθυμίζεται ότι ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης αναφερόμενος στον ΟΑΣΘ τον χαρακτηρίζει με τα πιο «μελανά χρώματα»: «Ο ΟΑΣΘ δεν είναι ανώνυμη εταιρεία, δεν είναι ΕΠΕ, δεν είναι ΟΕ, δεν είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου δεν είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, δεν είναι τίποτα. Είναι ένα μόρφωμα που δημιουργήθηκε με νόμο του 57 χωρίς να έχει συγκεκριμένη εταιρική μορφή. Δεν έχει τις υποχρεώσεις που έχουν οι υπόλοιπες εταιρείες στην χώρα μας και στην Ευρώπη. Δεν έχει τις υποχρεώσεις που έχουν οι δημόσιοι φορείς. Δεν λογοδοτεί πουθενά. Δεν δίνει διαγωνισμούς για τις προμήθειες. Δεν κάνει διαγωνισμούς για τα καύσιμα , για τα ανταλλακτικά, για το software που έχει. Δεν δίνει λογαριασμό σε κανένα και σε τίποτα».
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη 78 εκατ. το χρόνο είναι η επιδότηση που δίνει το κράτος στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας που περιλαμβάνουν το μετρό, τον ηλεκτρικό, το τραμ, τα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και την ίδια στιγμή δίνονται 75 εκατ. τακτική επιχορήγηση στον ΟΑΣΘ ενώ κάθε χρόνο άλλα τόσα χρήματα αποτελούν διεκδικήσεις του Οργανισμού για το κοινωνικό έργο που επιτελεί στη μητροπολιτική Θεσσαλονίκη.
Το προφίλ σήμερα
Στον Ο.Α.Σ.Θ. απασχολούνται 2.600 περίπου Εργαζόμενοι, οι επιβάτες εξυπηρετούνται δια 79+4 των Κ.Τ.Ε.Λ λεωφορειακών γραμμών, με την κυκλοφορία 544 λεωφορείων απ’ τα 622 που διαθέτει ο Ο.Α.Σ.Θ. και μετακινεί ετησίως 167.000.000 περίπου επιβάτες.
Ο Ο.Α.Σ.Θ. έχει εγκαταστήσει σύστημα τηλεματικής για τον εντοπισμό των λεωφορείων και την διαχείριση της κυκλοφορίας αυτών, ως και για την πληροφόρηση των επιβατών δια της οπτικής και ηχητικής αναγγελίας των στάσεων εντός όλων των λεωφορείων και σε 200 τηλεματικές έξυπνες στάσεις δια της αναγγελίας της ώρας διέλευσης των διερχόμενων λεωφορείων. Από τα 622 λεωφορεία που διαθέτει ο Ο.Α.Σ.Θ., τα 347 είναι κανονικά, τα 249 αρθρωτά, τα 22 μικρά και 4 ειδικά διαμορφωμένα για μετακίνηση Α.με.Α.
Από το 1957
Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε το 1957 με το Νομοθετικό Διάταγμα 3721/1957. Είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και κατόπιν οικονομικών συμφωνιών με το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει να εκτελεί τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ο ΟΑΣΘ έχει 424 ακέραιες μετοχές. Οι 346 είναι κατανεμημένες σε περίπου 1.900 μικρομετόχους. Οι 29 ανήκουν στην Α.Ε. ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Οι 25 ανήκουν στον Συνεταιρισμό Εργαζομένων του ΟΑΣΘ και οι 24 στο Νομικό Πρόσωπο του ΟΑΣΘ.
Με την ίδρυση του ΟΑΣΘ το 1957, το τραμ σταματά τη λειτουργία του καθώς χαρακτηρίζεται απαρχαιωμένο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς. Το Νομοθετικό Διάταγμα υπογράφεται από τον Βασιλιά Παύλο και πλέον ο ΟΑΣΘ αποκτά το μονοπώλιο στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης.
Η πρώτη σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΘ και ελληνικού κράτους έχει διάρκεια μέχρι το τέλος του 1981. Με τη λήξη της ανανεώνεται αμέσως για ακόμη 19 χρόνια. Η τελευταία σύμβαση έχει ανανεωθεί μεχρι την ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης.
To μονοπώλιο, οι μέτοχοι, η επιχορήγηση
Ο ΟΑΣΘ είναι μονοπώλιο στον κλάδο, έχει εξασφαλισμένα κέρδη, οι μέτοχοι είναι και εργαζόμενοι στην επιχείρηση. Αν και αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία συνεχίζει να λειτουργεί Το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων υπολογίζεται με βάση τα έσοδα πάσης φύσεως και το ύψος των παγίων του Οργανισμού. Η σύμβαση παραχώρησης με το κράτος εξασφαλίζει πως το κέρδος των μετόχων θα είναι σταθερό. Τα τελευταία χρόνια το επιχειρηματικό κέρδος ανέρχεται σε 16,5 εκατομμύρια ευρώ κατ' έτος. Ωστόσο δημιουργούνται ζημιές οι οποίες οδηγούν σε αυξήσεις εισιτηρίων (από το 2009 μέχρι το 2014 το απλό εισιτήριο από 0,50 ευρώ, διπλασιάστηκε σε 1 ευρώ).
Παράλληλα οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται. Πρόκειται για την αντισταθμιστική καταβολή δηλαδή την επιχορήγηση που δίνει το κράτος στον Οργανισμό για να καλύψει τη διαφορά εσόδων-εξόδων. Αξιοσημείωτο είναι ότι το σύνολο των χρημάτων που έδωσε το ελληνικό Δημόσιο στον ΟΑΣΘ ως επιχορήγηση (αντισταθμιστική καταβολή) για την πενταετία 2009-2013, ήταν 616.551.319 ευρώ! Παράλληλα για το 2014 η επιδότηση ορίζεται σε 90.950.411 ευρώ, για το 2015 σε 53.228.901 ευρώ, για το 2016 σε 47.041.162 ευρώ, ενώ για φέτος 44.146.017 ευρώ. Ωστόσο κάθε χρόνο προσφεύγει στα διαιτητικά δικαστήρια και ζητώντας αυξημένη επιδότηση και δικαιώνεται. Όπως συνέβη, παραδείγματος χάριν, για την περίοδο 2009-2011 όταν του επιδικάστηκαν 66 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από την αρχική πρόβλεψη.